Gå til innhold

SAMLETEST: Spill-PC under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

 

Artig med alle bedreviterne som i sine forsøk på å demonstrere hvor mye billigere det er å bygge selv presenterer bygg som mangler både harddisk og OS og likevel koster en tusenlapp mer. 

Helt enig.

Det var det første jeg reagerte på også. De skal klare det så mye bedre, men utelater komponenter ("stor" harddsik"), utelater OS, eller anbefaler "piratversjon" fra Ebay. Og likevel havner de over 10.000,-

Noe som betyr at kanskje de ikke er så dumme de forslagene butikkene kom med hvis 10.000,- er den absolutte grensen.

 

 

Er så enig.

"I tillegg er det jo så lett å bygge en PC at alle får det til...."

Alle får til å lage mat eller snekre noe også, men en med rett utdanning og erfaring gjør det som regel bedre!

 

Hva med tiden det tar å bygge PCen og installere den. Skal ikke en bedrift få betalt for arbeidet som er utført? 

Windows lisens også er et godt poeng. Fordi dere piratkopierer Windows betyr det ikke at Elkjøp kan gjøre det samme.

Eller hva med garanti? Her kan du sende inn PCen din i 5 år. Det kan du ikke gjøre med en selvbygget PC. 

Endret av Norpy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygge selv er nok først og fremst for de som har interessen for det, eller vil ha mest mulig for pengene. Det som er viktigst synes jeg er at en kjøper en pc som er satt sammen av fornuftige deler og gode kompromisser slik som pc'en fra Komplett er.

Om en går opp litt i pris så får en noe som er enda bedre, og uten dårlige komponenter:

https://www.komplett.no/product/11144/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i135?offerId=KOMPLETT-310-11144#custom-parts-list. Da begynner det å nærme seg det nivået som er mulig å bygge selv for en som har greie på det, og prisforskjellen er heller ikke stor når Komplett har tilbud.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

 

 

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

 

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.

Dere testet 1 gang.... uten 1% eller 0.1% low ved havet øst for flyplassen..... Denne testen høres meg og mer vanntett ut jo mer man hører av den. Skal strengt tatt ikke være mulig å få 30 fps i forskjell på et spill så sant testen ikke er på 30 sec på en del av kart osv

 

@Smedsrud - Er dette en spøk?

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

Testet nå i Overwatch og. Ligger på ca 130fps i snitt, enorm stor forskjell fra deres 246. Etter hva jeg har sett på andre benchmarks på youtube (sier ikke at det er en troverdig kilde) får ikke engang 1080-kortene så mange fps på high.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

 

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.

Dere testet 1 gang.... uten 1% eller 0.1% low ved havet øst for flyplassen..... Denne testen høres meg og mer vanntett ut jo mer man hører av den. Skal strengt tatt ikke være mulig å få 30 fps i forskjell på et spill så sant testen ikke er på 30 sec på en del av kart osv

 

@Smedsrud - Er dette en spøk?

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

Testet nå i Overwatch og. Ligger på ca 130fps i snitt, enorm stor forskjell fra deres 246. Etter hva jeg har sett på andre benchmarks på youtube (sier ikke at det er en troverdig kilde) får ikke engang 1080-kortene så mange fps på high.

De bruker også kraftigere cpu og flere gb med ram. Er det noe galt med pcen min? Bør jeg returnere den? Med tanke på at min venn med 1060 får ca like mange fps som meg, er det kanskje et bedre kjøp å gå for en sterkere prosessor eller mer ram istedet for 1070. Takk for svar.

Lenke til kommentar

En spill-pc til bør ha:

Helst 6 kjernes cpu , men raske firekjernes kan også brukes minimum i5-7400 eller Ryzen 1300X/ 1500X.

8 Gb ram (16 Gb anbefales)

Skjermkort: GTX 1060 3Gb eller bedre, GTX 1060 6Gb anbefales.

Helst en SSD disk på minst 250Gb (500Gb anbefales)

Strømforsyning på minst 500W er anbefalt (400W om skjermkort er GTX 1060) (300W kan gå bra)

En brukbar cpu-kjøler (dvs en som ikke bråker for mye)

Et kabinett med nok kjøling

Et brukbart hovedkort

Det er bare pc'ene fra Komplett og Multicom som tilfredstiller disse kravene (Den fra Komplett har riktignok ikke SSD, mens den fra Multicom har en cpu som er 8% bedre enn i5-7400).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hvorfor 500W PSU? Ingen av hovedkortene i prisklassen vi snakker om støtter SLI.

 

350W should be enough for everyone! (Pun intended.)

 

Det kommer an på hva en har inni maskinen.

Om jeg bruker denne kalkulatoren:

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Så får jeg for dette systemet: cpu: i5-8600K, skjermkort: GTX 1070, 2x8Gb ram, 1 ssd, 1 hhd, 4 stk 120mm vifter, 355W forbruk og 405W anbefalt strømforsyning.

 

Nvidia sier bare at de anbefaler minst 500W for Gtx 1070 og 400W for GTx 1060. En overdimmensjonert strømforsyning gir typisk mindre støy og bedre levetid.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor 500W PSU? Ingen av hovedkortene i prisklassen vi snakker om støtter SLI.

 

350W should be enough for everyone! (Pun intended.)

 

Det kommer an på hva en har inni maskinen.

Om jeg bruker denne kalkulatoren:

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Så får jeg for dette systemet: cpu: i5-8600K, skjermkort: GTX 1070, 2x8Gb ram, 1 ssd, 1 hhd, 4 stk 120mm vifter, 355W forbruk og 405W anbefalt strømforsyning.

 

Nvidia sier bare at de anbefaler minst 500W for Gtx 1070 og 400W for GTx 1060. En overdimmensjonert strømforsyning gir typisk mindre støy og bedre levetid.

 

Nå har jo Elkjøp sin maskin "kun" en i5-7400.

 

For all del - jeg er enig i at en 350W PSU er så dårlig man kan få det, men ser strengt tatt ikke behovet for noe større i dette tilfellet.

Er du interessert i SLI, flere HDD osv. så er neppe dette maskinen for deg uansett.

Elkjøp og Power leverer en fabrikkbygd maskin med 1070 GTX for kr.10.000,-, og da blir det selvfølgelig noen kompromisser.

 

Lenke til kommentar

Ja for dette systemet: i5-7400, GTX 1070, 2x8Gb ram, 1 ssd, 1 hhd, 2 stk 120mm vifter så sier kalkulatoren at forbruk er 299W og anbefalt strømforsyning 349W. Så da holder det med 350W strømforsyning (og kanskje 300W) så lenge du ikke oppdaterer noe til noe som bruker mer strøm. Den tåler mindre endringer som å sette inn en ram brikke og en ekstra harddisk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

 

"Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen."

 

Her avslører jo dere at det er en MEGET smal test. Dere er nede på et georafisk område, en liten del av et kart i et spill.

 

Øst for flyplassen. Flyplassen er på "spawn Island". Nå sitter jeg ikke med kartet her men, er ikke selve kartet Vest fra spawn island?

 

Så med andre ord dere har sprunget litt rundt på "Spawn Island" og sjekket FPS? Ikke spilt en omgang liksom, bare sprunget rundt i mens nedtellinga til runden startet. Dere har jo FRAPS, hvorfor ikke legge ut "snutten" dere konkluderer med hva som er avg fps i spillet. I WOULD LOVE to see!!!!

 

"Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av"

Ehhhh ok.... Så.... min 1% og min 0.1% anser dere som "unødvendig" informasjon? da det ikke er en ren GPU test? Ehhhh tuller du? Dette er jo flyten mellom nettopp GPU og CPU.

 

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

All informasjon dere har komt med taler stikk i mot at dette er tilfellet.

 

Her har dere surret rundt på en liten liten liten del av kartet i et spill som Dere påstår ikke er optimalisert i et relativt kort tidsrom og komt til en konklusjon.

 

På dette tidsrommet kan dere si hva dere vil om at testene var ditt og datt, men før jeg ser testen så tror jeg rett å slett ikke på dere. Jeg er faktisk fristet til å kjøpe en selv og teste den for å så sende den tilbake.

 

Og NEI tonen min kommer ikke til å forandre seg. Dere er faktisk en bedrift som "anbefaler" et produkt over andre produkter. Når folk da kjøper dette produktet på grunn av DERES anbefalinger og det viser seg at det ikke holder det DERE har sakt

 

"HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH."

 

Så er det LITE skrøyt å få, i hvertfall om dere har sulla rundt på startøya og ikke engang spilt noen runder før dere kom mend "konklusjonen"

 

Og som sakt, hva dere kommer med i ettertid uten å vise videoen anser jeg som tomme ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.
Dere testet 1 gang.... uten 1% eller 0.1% low ved havet øst for flyplassen..... Denne testen høres meg og mer vanntett ut jo mer man hører av den. Skal strengt tatt ikke være mulig å få 30 fps i forskjell på et spill så sant testen ikke er på 30 sec på en del av kart osv

 

@Smedsrud - Er dette en spøk?

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

Testet nå i Overwatch og. Ligger på ca 130fps i snitt, enorm stor forskjell fra deres 246. Etter hva jeg har sett på andre benchmarks på youtube (sier ikke at det er en troverdig kilde) får ikke engang 1080-kortene så mange fps på high.

De bruker også kraftigere cpu og flere gb med ram. Er det noe galt med pcen min? Bør jeg returnere den? Med tanke på at min venn med 1060 får ca like mange fps som meg, er det kanskje et bedre kjøp å gå for en sterkere prosessor eller mer ram istedet for 1070. Takk for svar.

 

 

 

 

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

"Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen."

 

Her avslører jo dere at det er en MEGET smal test. Dere er nede på et georafisk område, en liten del av et kart i et spill.

 

Øst for flyplassen. Flyplassen er på "spawn Island". Nå sitter jeg ikke med kartet her men, er ikke selve kartet Vest fra spawn island?

 

Så med andre ord dere har sprunget litt rundt på "Spawn Island" og sjekket FPS? Ikke spilt en omgang liksom, bare sprunget rundt i mens nedtellinga til runden startet. Dere har jo FRAPS, hvorfor ikke legge ut "snutten" dere konkluderer med hva som er avg fps i spillet. I WOULD LOVE to see!!!!

 

"Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av"

Ehhhh ok.... Så.... min 1% og min 0.1% anser dere som "unødvendig" informasjon? da det ikke er en ren GPU test? Ehhhh tuller du? Dette er jo flyten mellom nettopp GPU og CPU.

 

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

All informasjon dere har komt med taler stikk i mot at dette er tilfellet.

 

Her har dere surret rundt på en liten liten liten del av kartet i et spill som Dere påstår ikke er optimalisert i et relativt kort tidsrom og komt til en konklusjon.

 

På dette tidsrommet kan dere si hva dere vil om at testene var ditt og datt, men før jeg ser testen så tror jeg rett å slett ikke på dere. Jeg er faktisk fristet til å kjøpe en selv og teste den for å så sende den tilbake.

 

Og NEI tonen min kommer ikke til å forandre seg. Dere er faktisk en bedrift som "anbefaler" et produkt over andre produkter. Når folk da kjøper dette produktet på grunn av DERES anbefalinger og det viser seg at det ikke holder det DERE har sakt

 

"HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH."

 

Så er det LITE skrøyt å få, i hvertfall om dere har sulla rundt på startøya og ikke engang spilt noen runder før dere kom mend "konklusjonen"

 

Og som sakt, hva dere kommer med i ettertid uten å vise videoen anser jeg som tomme ord.

 

 

Ta en titt på tilsvarende "test" fra desember i fjor. Ut fra den ser vi at utviklerne bak PUBG er genier som kun ved en ytelses patch har klart å få ytelsen på et GTX1070 i 1080p til å gå fra 53,5fps average, til nå altså 122 fps!!   :rofl:

 

Ja, enten det, eller så innså Tek at det så temmelig idiotisk ut at GTX1070 "test" vinner maskinen demmes, fikk grisebank av maskinene med dårligere skjermkort. Og derfor har flyttet test område til en plass der system minnet ikke påvirker resultatet de allerede har bestemt seg for å få..

 

Når det gjelder 1% og 0,1% så etterlyste jeg det i fjor også. Unnskyldningen om at det ikke er en GPU test er lett å gjennomskue. Se om dere klarer å finne 1%, eller 0,1% frametimes på noen av GPU testene demmes.. Ikke det nei?.. Sannheten er nok at de rett og slett ikke vet hvordan man får frem de tallene.. Jeg har nemlig etterlyst dem på de rene GPU testene demmes også. Tek er rett og slett ikke interessert i å ta til seg ny informasjon. For, som du ser, tror de at de allerede er verdensmestere..  :rofl:

 

@Fredrik.N Grunnen til at maskinen din yter bajs, er at den mangler en minnebrikke. Du må kjøpe en til av samme som står i, eller enda litt bedre for ytelsen; ett 2400MHz dual channel kit (CPU og HK i denne maskinen støtter uansett ikke høyere hastighet). Det står bare en enkelt 2133MHz brikke i maskinen nå, og den er en voldsom flaskehals under "riktige" omstendigheter. Jeg påpekte dette også etter fjorårs "testen", men som sagt tar ikke Tek til seg ny informasjon. Ikke engang korreksjoner på hva som faktisk er av HW inni maskinene de tester..

 

Bør du levere den tilbake? Ja, det synes jeg egentlig du burde. Om du støttet deg til Teks anbefaling når du kjøpte. Så er det Tek som har lurt deg til å kjøpe et godt skjermkort, montert i en potet.. Kjøp heller en god maskin som kan oppgraderes senere i livet. Bare vær forberedt på at den koster det den koster. Det er en grunn til at man sier: "Buy cheap, buy twice"..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gjøre ting så nøyaktige som mulig burde man utelukkende benytta seg av in-game banchmarks som i GTA V og ROTR.

 

For at den typen tester skal ha noe særlig for seg, så må man nesten fjerne alle andre flaskehalser i systemet så godt som mulig. Og kun da kan man ta disse testene for hva de er; rene GPU benchmarks..

 

Skal man teste hele maskinen, bør man gjøre litt research, og finne titler som man vet faktisk stresser hele maskinen.

 

Jeg tror riktignok Teks problem i disse testene, rett og slett er at sjefen til Smedsrud ikke lar ham bruke den tiden som faktisk trengs for å utføre testene på en fornuftig, og så korrekt som mulig måte. Men det hjelper nok ikke heller, at Smedsrud selv synes å mene at han ikke har noe mere å lære..

 

Jeg forstår at redaksjonen ikke klarer å rettferdiggjøre tidsbruken/kostnaden som kreves for å utføre disse testene så korrekt som mulig. Men jeg synes de da i stedet heller burde la være. Dette nivået ødelegger total inntrykket av Tek fullstendig. For ikke snakke om at det går ut over noen uskyldige parter også. Skal lure på hvor mange "Fredrik.N'er" det er i de 1000 hjem nå, som sitter med en "test vinner" og ikke skjønner bæret..

Lenke til kommentar

Uenig i det. I 10k klassen vil slike tester faktisk få frem total ytelse og man vil kunne se at i5 7400 nerfer 1070 og da se hva reel ytelse blir. Andre vegen vil i7 8700 vise hvor stor flaskehals 160 3gb er. På papiret høres 1070 svært bra ut, men paret med en m7ddels cpu får man ytelse under forventa. Dette synes jeg er viktig å få fram :)

Lenke til kommentar

Uenig i det. I 10k klassen vil slike tester faktisk få frem total ytelse og man vil kunne se at i5 7400 nerfer 1070 og da se hva reel ytelse blir. Andre vegen vil i7 8700 vise hvor stor flaskehals 160 3gb er. På papiret høres 1070 svært bra ut, men paret med en m7ddels cpu får man ytelse under forventa. Dette synes jeg er viktig å få fram :)

 

Du tenker litt feil. En slik benchmark kan avsløre flaskehalser, men ikke garantert. I slike scriptete benchmarks blir det mindre last på CPU enn i reelle bruks scenarier. Dermed vil CPU og eventuelt RAM kunne nerfe den reelle bruks opplevelsen, uten at de gjør det i selve benchmarken. Dette gjør slike benchmarks verdiløse, med mindre man fjerner disse potensielle flaskehalsene. Fordi vi da er i et scenario der det kun er GPU som måles. Altså kan de brukes til å måle GPU'er mot hverandre. Men ikke hele systemer.

 

Unntaket blir dersom man har et resultat uten flaskehals for GPU. Og så sammenlikner samme GPU, som står i en maskin med CPU/RAM som vil redusere ytelsen i den bestemte benchmarken. Da vil man jo kunne si at det er CPU/RAM som forringer ytelsen. Men det finnes sannsynligvis mange spill (og ikke minst høyere oppløsninger) der i5 7400 ikke er en flaskehals for GTX1070. Og det blir da helt tilfeldig fra spill til spill, hvorvidt resten av maskinen, eller en bestemt komponent, blir en flaskehals. Og som sagt; så lenge scriptete benchmarks ikke belaster CPU/RAM like mye som i selve spillet. Så kan man aldri vite..

 

Etter fjorårs "testen" påviste jeg at RAM konfigurasjonen med bare en RAM brikke sannsynligvis var årsak til at "test" vinneren, til tross for overlegent skjermkort, scoret vesentlig lavere i PUBG i 1080p enn de svakere skjermkortene. Om jeg ikke husker helt feil så la Tek skylden på CPU. Fordi, siden de ikke har noe å lære lenger. ;) Så levde de fremdeles i en fantasi verden der det ikke hadde noe å si at system minnebredden var halvvert, og man da også fikk økt latency med på kjøpet..

 

Jeg vet ikke hvor mye jeg skal klandre dem for den blunderen. Ut fra kommentarene i tråden etterpå, viste det seg jo at det var svært mange som var av samme oppfatning. Men jeg mener vel, at når vi ser de er så frekke å slå seg selv på brystet med å påstå at bare det å være tilknyttet "Norges største teknologiredaksjon" i seg selv er bevis på deres evner. Så må de tåle at vi har høyere forventninger til nettopp deres kunnskaper på området.

 

Men som bestemor pleide å si; du kan forvente i den ene hånda, og spytte i den andre, og så se hva det blir gjort noe arbeid av.. :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevnte ROTR og GTAV spesifikt er at deres BM ligger tett opp mot egen gameplay. En BM med ekstremt krevende gameplay vil såklart ikke bli helt fair, men mye fra begge av de konkrete spillene ligger tett opptil det som er middels til noe krevende GP i spillene. I5 7400 vil såklart ikke være flaskehals i alt, men den står seg bedre med 1060, mens 1070 passer bra med f.eks 8400 :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevnte ROTR og GTAV spesifikt er at deres BM ligger tett opp mot egen gameplay. En BM med ekstremt krevende gameplay vil såklart ikke bli helt fair, men mye fra begge av de konkrete spillene ligger tett opptil det som er middels til noe krevende GP i spillene. I5 7400 vil såklart ikke være flaskehals i alt, men den står seg bedre med 1060, mens 1070 passer bra med f.eks 8400 :)

 

Joda, de kan være "close approximations" for sine egne spill. Men resultatet blir jo det samme for folk som Fredrik.N. Som har tatt Teks kjøps anbefaling for god fisk. Om ROTR og GTAV ikke er spill som stresser CPU/RAM i nevneverdig grad. Så sier de åpenbart ingenting om ytelsen man kan forvente i spill som gjør det. Så sitter man der hjemme med sin "test" vinner og lurer på hvorfor kompisens maskin med GTX1060 løper i ring rundt ens egen med GTX1070 i PUBG..

Lenke til kommentar

Det er bare det at "nær sagt alle store testsider" har som regel fjernet (så godt de kan) hva som ellers måtte være av flaskehalser. Tester de CPU'er, så bruker de GTX1080Ti slik at skjermkortet ikke skal være flaskehals. Mens tester de skjermkort, så bruker de en overklokket i7 8700K med rask RAM, slik at ikke CPU skal være flaskehals for skjermkortene de tester. Så, ut fra resultatene, er det opp til brukerne selv å forestille seg hva de selv kan få ut av komponentene som blir testet, i sitt eget system..

Lenke til kommentar

Dette er nå mitt syn på dette med cpu vs gpu.

Noen spill krever rask cpu, mens andre krever rask gpu. Valg av gpu er i hovedsak et spørsmål om hvilken skjerm du skal kjøre.

Om du har 1920x1080 skjerm (denne oppløsningen kan brukes på 4k skjermer også) så kjører det fint med GTX 1060 3Gb og enda litt bedre med GTX 1060 6 Gb. Dette gjelder i dagens spill men i fremtiden vil det før eller senere bli for svakt pga utviklingen går mot raskere kort, og fremtidens spill vil kreve mer.

Om du har litt svakt skjermkort så er konsekvensen at du må gå ned på grafikk-settinger for å få tilfredstillene fps. Til slutt vil grafikken bli for dårlig i forhold til det du får med raskere kort, og du vil ønske å oppgradere skjermkortet.

Bytte av skjermkort er enkelt, det er bare å ta ut kortet og sette inn et nytt.

Om du har for svak cpu derimot så vil du oppleve forsinkelser og fps drops som gjør at du ikke kan spille spillet i det hele.

Oppdatere cpu vil er noe jeg ville prøvd å unngå da jeg føler det er bedre økonomi i å kjøpe riktig cpu med det samme. Ofte vil det det å kjøpe en svak cpu ende med at en bytter både hovedkort og cpu og kanskje ram, eller kjøper ny pc.

Et poeng her er at en i5-8600K sikkert kan brukes i 10 år, mens et 1060 eller 1070 skjermkort sikkert er utdatert om 3-4 år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...