Gå til innhold

SAMLETEST: Spill-PC under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg greide faktisk å overse det du skrev om 16gb, beklager, greide å blande det med at mer minne kunne være til hjelp med sshd, noe jeg og har hørt om tidligere. Jeg har hørt om det tidligere at GPUer med lite ram kan ha fordeler av mer systemminne, men visste ikke at den kunne bli såpass mye bedre. Som jeg sa, i noen få spill faller 3gb gjennom, i enkelte som RE7 må du fire mye på detaljene for å få en god opplevelse, men det er tydeligvis ikke så ille og det er jo bra :) Prismessig blir det vell litt hipp som happ om du velger 3gb og kjøper mer ram eller 6gb og mindre ram. Jeg ville dog valgt sistnevnte da det er rimeligere å sette i en rambrikke eller 2 enn å bytte gpu :) Vi få se når 1160 kommer, forhåpentligvis får det en 8gb og en 4gb-utgave ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei med Nerder, når dere først suller rundt denne tråden så lurte jeg på om dere kunne hjelpe litt. Skal kjøre i gang en litt større test på Bottlenecking og hvordan det påvirker "gaming".

3 maskiner fordel på 6 skjermkort, fra 480 til 1080ti.

Har dere tips til spill som bør testes? Jeg kjenner ikke til alle spillene der ute og hva de krever, de store nye og eldre er jo opplagte, men det kan jo være spill der ute som krever mye av en spesifikk ting osv, noen tips?

Lenke til kommentar

Hei med Nerder, når dere først suller rundt denne tråden så lurte jeg på om dere kunne hjelpe litt. Skal kjøre i gang en litt større test på Bottlenecking og hvordan det påvirker "gaming".

 

3 maskiner fordel på 6 skjermkort, fra 480 til 1080ti.

 

Har dere tips til spill som bør testes? Jeg kjenner ikke til alle spillene der ute og hva de krever, de store nye og eldre er jo opplagte, men det kan jo være spill der ute som krever mye av en spesifikk ting osv, noen tips?

 

Jeg har tenkt på det samme selv, men ut fra engasjementet i tråden har jeg vurdert det som bortkastet tid. Folk VIL ikke forstå. Og da kan du teste så mye du vil uten at det kommer til å gå inn..

 

Om du finner glede av å dille med det selv, så for all del. Men lag heller en ny tråd.

 

Og om så, vil jeg anbefale å ikke bruke scriptede benchmarks som kommer med spillene. De kan aldri simulere hvordan hele spillmotoren bruker RAM og CPU slik som det foregår under virkelig spilling.

 

Ta i så fall heller frem noen save punkt fra forskjellige områder i spill du vil teste i. F4 er jo en åpenbar kandidat, som vi allerede vet krever mye av CPU og RAM. Så spiller du en times tid med FRAPS, og kikker på resultatene. Gjør du dette et par ganger, så likt som mulig. Skal du likevel få flere forskjellige resultater. Forskjellen på resultatene er lik feilmarginen for testen.

 

Deretter prøver du deg frem med å se hvor lenge du MÅ spille i samme området for å få ~samme resultat. Om du kommer frem til at et område krever 3 x 60 sekunder for å i gjennomsnitt få samme resultat som i 1 times spilløkten. Så vet du hvor lenge du må spille per gang for å få en nøyaktig nok måling.

 

Avhengig av hvor nøyaktig du vil ha det, så må du også ha i bakhodet at spesielt 0,1% resultatene kan variere voldsomt fra run til run grunnet cache'ing. Jeg vet ikke om noen måte å unngå det på, utenom å resette hele maskinen for hvert run. Det kan med andre ord bli en tidkrevende affære. :p

 

Jeg vil også anbefale på spill med store kart, å løpe et godt stykke i en retning. Slik at spillet tvinges til å laste nye texturer inn i VRAM under selve spill økten. Slike scriptede tester der alle texturer er pre-loaded i VRAM før benchmarken starter vil jo ikke simulere dette..

 

Men men, bare om du gidder altså. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å teste med FRAPS da dette er en stor strain HD og at den i tillegg stjeler datakraft generelt. Det blir en egen seperat pc som behandler opptakene ved capture card. Det blir RivaTunerStatistics som står for målingene.

Kommer ikke til å bli benchmarks fra spill, om jeg går for noen blir det 3Dmark og Unigine

 

F4 sier seg selv dog uten FPS cap. Det samme gjelder alle store nye og litt eldre spill.

0,1% kommer ikke til å bli resatt, føler det ikke ville blitt en korrekt simulering.

Selve simuleringen er grei, det er mer spektrumet av spill jeg er interessert i da jeg ikke vet hva alle forskjellige spill krever. Nye og eldre store tittler vil bli testet ut uansett, i likt miljø. Det vil si, gå de samme plassene gjøre de samme tinga osv så langt det lar seg gjøre.

 

Lenke til kommentar

 

Det er billig. ?

 

Men nå tror jeg prisene er på vei ned. Miner bølgen er over. (For denne gang?)

Det tilbudet er helt sykt. Bare disk og gpu kpster 6500 alene. Få i en i7 7700 og man har ei rå maskin i mange år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...