Gå til innhold

Hvorfor elsker nordmenn høye boligpriser?


Anbefalte innlegg

 

Har du link til kildene så kan jeg svare på tallene du presenterer.

 

Tallene kan du finne på SSB.

 

https://www.ssb.no/statbank/list/fbu?rxid=1eb223e3-5785-4d5b-b66a-44b6a8253ca4

 

Men manglende empati? Fordi jeg ikke synes synd på nordmenns økonomiske situasjon? Nordmenn er blant de rikeste i verden.

 

 

Unge nordmenn klager ikke fordi de bruker mer på bolig enn resten av verden, unge nordmenn klager fordi de bruker vesentlig mer på bolig enn deres foreldre gjorde på samme alder. 

 

Vi ønsker at forholdene i Norge skal bli bedre, ikke at de skal bli dårligere.

 

Så jeg så hos SSB. Totalt forbruksavgift i 1999 var 341K, og økte med 27% til 436K i 2012. Alle beregningene her er gjort i 2012 kroner ved bruk av SSBs kalkulator: https://www.ssb.no/kpi

 

Utgiftene til bolig steg i samme periode fra 90K til 135K, som er 50%. Om alt hadde vært likt hadde en forventet en utgift på 114K. Så tallet er 18% høyere enn forventet.

 

Forskjellene for alle forbruksområder i % er veldig små mellom under 30 og alle aldersgrupper. Unge har mindre penger til bolig, men bruker og mindre på bolig. Tenke seg til at folk kjøper/leier utifra hva de har råd til. Uhørt. En bør klage over at man ikke kan kjøpe drømmeboligen sin når man er under 30 år.

 

 

Så alle former for utgifter til bolig, inkludert lys og brensel som er urelatert til boligpriser er 33%. For unge er dette 100K i året. Utifra et totalt forbruk på 300K i snitt. Du bruker rundt 34.000 kr på mat, så da sitter du igjen med 166 K til alt annet. I Norge så trenger du ikke bruke penger omtrent på utdanning, helse, skole osv for unger osv. Transport er utgiftspost nr 2 med 46 K årlig. Hva om du sykler/tar kollektiv? Leier bil om du skal langtur en helg? Da kan du spare mye penger her. Alt handler om prioriteringer. Men uansett hvordan du ser på det, 33% for alle bolig, lys og brenselsutgifter er ikke mye. Du sitter uansett igjen med mye til overs.

 

 

 

 

Det finnes en veldig enkel grunn til at folk nå betaler mer. Foreldre har masse $$$$$$$. Så veldig mange foreldre hjelper barnene sine enten med lån eller å gi penger til dem. Når mange foreldre gjør det, så går prisene opp. Så det skaper et problem på den måten at folk som ikke har foreldre som kan eller vil hjelpe dem stiller svakere og må enten spare mer eller bo i et mindre attraktivt området. Det er et problem relatert til ulikhet i samfunnet.

 

Men samtidig er det ikke sånn at du ikke kan gjøre noe med det. Si at familien din kaster deg ut etter vgs. Du kan begynne på universitetet og ta en mastergrad som hører innunder tekna. Der er startlønnen 500K, som gir deg rundt 360K. Om du da lever for 2x så mye penger du fikk av staten i studenttiden, har du spart opp 1 million innen du har fulgt 30.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den prisen ville det jo vært billigere å kjøpe ny bolig enn å f.eks skifte tak. Altså ville det vært økonomisk sett lønnsomt å ikke vedlikeholde boligen, men heller ha ett bruk-og-kast forhold.

Hvilken nytte ville det hatt for samfunnet?

Men du tenker kanskje at å f.eks bytte ett tak eller renovere ett bad skal koste hundrelapper?

Hva er årsaken til at det koster så mye å bytte tak da? Fordi lønningen til de som bytter taket er så høye. Hvorfor må lønningene deres være så høye og arbeidet deres så dyrt? Jo fordi de må betale enorme summer for bolig. Ergo, billigere boliger, billiger vedlikehold av boliger også.

 

Boligboblen gjør alt dyrere. Boliger er tross alt den største utgiften folk har i livet sitt.

post-180111-0-45614200-1521047402_thumb.jpg

 

Jeg har ingen tilsvarende Norsk statistikk over historisk inflasjon i Norge, men det er det samme i hele verden. Å insistere på kun inflasjon har skapt tidenes største boble.

 

Hvem blant folket idag eller tidligere er det som har stemt over og valgt at prisene alltid skal stige? Det er et svært farlig system som vil ende på en svært dramatisk måte. Idag har vi allerede et enormt deflasjonspress, og tross enorme mengder penger pumpet inn i systemet, så er dette fortsatt der. Det skal ikke mye til før den boblen sprekker, og når den gjør det blir det svært stygt. Boligboblen er en viktig del av denne økonomiske boblen, og dramatiske prisstigninger henger sammen med hyperinflasjon på boliger som har foregått etter krigstiden, særlig fra 1970 tallet frem til idag, ja, isolert sett, også særlig fra 1990 tallet frem til idag.

 

Høykonkunktur osv, jada, men hvorfor tvinge inflasjon på dette? Alternativet er stigende lønninger, økt produktivitet og synkende priser, slik de hadde i USA sin aller beste økonomiske periode fra rundt 1870 til 1910.

 

Men den muligheten har altså systemet fratatt seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er inne i den lengste sammenhengende børsoppgangen noensinne, og med tidenes laveste rentenivå. Norges Bank kaster bensin på bålet for å holde landet og økonomien flytende. Ingen pengesystemer har overlevd i lengden historisk sett. Det er fort gjort å glemme de brutale økonomiske nedturene som har vært, og særlig nordmenn, vi bor jo i verdens beste land og ingen er lykkeligere enn oss, sant?

Lenke til kommentar

Om man kutter lønninger tilsvarende det man kutter boligprisen så er jo resultatet det samme prosentvis :p

 

Å betale 300 000 for en bolig med 30 000 i årslønn er jo ikke så forskjellig fra å betale 3 millioner for dn bolig med 300 000 i årslønn..

Hva er da poenget med lave boligpriser om lønnen blir tilsvarende lav?

 

Prisene stiger jo ikke fordi Stortinget lovbestemt at de skal øke, men fordi forholdene ligger til rette for det.

 

Staten kan jo øke skatten, og øke rentene, da går boligprisen ned, det er kanskje bedre?

Lenke til kommentar

Snip

 

Kan du svare på det jeg skriver, istedenfor å komme med masse stråmenn? Jeg har f.eks. aldri sagt at folk ikke burde ta hensyn til hva de har råd til. Det jeg sa er at unge bruker mye mer av sitt forbruk på bolig enn sine foreldre og det er hva de klager på.

 

Det eneste som var relevant her er påstanden din at unge betaler mer for bolig fordi foreldrene hjelper. Men den påstanden har du ikke dokumentert. Om du skal dokumentere dette må du vise at en høy andel av boligen blir finansiert av foreldrene, og det er høyere enn før.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

En ting er sikkert med innlegget og meningene dine, er at du har 0 peil på økonomi, både micro og makro.

For noe tull. Jeg har god peiling på økonomi. 

 

For noe tull, det har du absolutt ikke.

 

Hittil er det du har prestert å ta tall (300.000) for en bolig og tall (300.000) i lønn ut fra lufta.

Videre mener du at 0% rente (gratis penger) er en god ide.

For så avslutningsvis å mene at friheten til folk er dødene.

 

NEI. NEI. NEI.

Lenke til kommentar

 

Med den prisen ville det jo vært billigere å kjøpe ny bolig enn å f.eks skifte tak. Altså ville det vært økonomisk sett lønnsomt å ikke vedlikeholde boligen, men heller ha ett bruk-og-kast forhold.

Hvilken nytte ville det hatt for samfunnet?

Men du tenker kanskje at å f.eks bytte ett tak eller renovere ett bad skal koste hundrelapper?

Hva er årsaken til at det koster så mye å bytte tak da? Fordi lønningen til de som bytter taket er så høye. Hvorfor må lønningene deres være så høye og arbeidet deres så dyrt? Jo fordi de må betale enorme summer for bolig. Ergo, billigere boliger, billiger vedlikehold av boliger også.

 

Dette må være en av de dummeste påstandene jeg har lest på en stund... Lønn dikteres ikke utfra boligpris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil vite hva nordmenn synes er så bra med høye boligpriser. Jeg kan ikke se noe negativt med affordable housing. Kjipt for de som kjøpte på topp, men for de som skal inn på markedet så må det da bare være bra? Virker som om eiendomsbaronene i samfunnet har klart å lure sauene til å tro at høye priser er bra for dem. 

 

 

Tror du også hadde værtfornøyd om den leiligheten du kjøpte for 20-30 år siden, for 200K, nå kan selges for 2 mill +++ ;)

 

 

 

Vi er nok farget av livssituasjonen vår og jeg innrømmer åpent og ærlig at jeg trekker stigen opp etter meg som alle andre og alle andre før meg og etter meg. Nå har jeg egen bolig, jeg har en fot innenfor døren og håper selvfølgelig at jeg i fremtiden kan få solgt den for langt over hva jeg selv kjøpte den for; ja noen millioner fler. Men FØR jeg var innenfor døren hatet jeg systemet og ønsket meg kommunistisk boligpolitikk og at vi skulle gå tilbake til systemet med makspris på boliger(som i prakis ikke fungerte fordi alle betalte under bordet uansett).

Lenke til kommentar

 

 

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=115328472&fks=115328472

 

Bare et av mange (utallige) eksempler.

Hvis du mener den prisen gjør deg til gjeldsslave i 30 år er det mer lønnen din det er noe galt med.

 

 

Ikke alle er steinrike. Men herregud for et patetisk hus å ta til takke med. Da er det bedre å kjøpe et luksushus i Thailand for samme prisen. Vi har blitt en nasjon fattigluser som må ha begge foreldre i jobb for å klare å betale regningene og betjene gjelden. Vi er hamstre i et hjul som aldri slutter å snurre. 

 

 

 

Latterlig sammenlikning. Vet du hva som er gjennomsnittelig inntekt i Thailand? Tor du den jevne thailender har BEDRE råd enn deg??

Jeg skal love deg at folk er mye mer "fattigluser" der enn her i Norge. Flytt til Thailand og prøv å leve på gjennomsnittelig thailandsk lønn og se hva du får råd til da. Nei, da mener jeg ikke å ta med deg penger fra Norge. LEV PÅ THAILANDSK INNTEKT! Og se hva du får. Et mygginnfirsert møkkahøl med en dass i gølvet som du må stå på huk over og skylle ned med en bøtte vann. Ikke klag!

Lenke til kommentar

 

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Boliger er dyrt i hele Norge, og hele Europa.

 

 

 

I hele verden. Men nordmenn ligger på verdenstoppen i inntektsskalaen så det påvirker selvsagt boligprisene. Boliger i Norge er ikke dyrere i forhold til inntekten enn i andre land. Faktisk er det mange land de er mye dyrere i forhold til inntekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man eier en bolig kan man fint være uenig i det.

Veldig dumt for de med f.eks 5 millioner og lån om boligen er verdt 500 000..

Men så klart bra for de som ikke eier bolig.

 

At boligboblen sprekker er det kun de som ikke har råd til bolig som ønsker.

 

MY POINT EXCACTLY!

Den enes død, den andres brød.

Lenke til kommentar

 

Har du link til kildene så kan jeg svare på tallene du presenterer.

 

Tallene kan du finne på SSB.

 

https://www.ssb.no/statbank/list/fbu?rxid=1eb223e3-5785-4d5b-b66a-44b6a8253ca4

 

Men manglende empati? Fordi jeg ikke synes synd på nordmenns økonomiske situasjon? Nordmenn er blant de rikeste i verden.

 

 

Unge nordmenn klager ikke fordi de bruker mer på bolig enn resten av verden, unge nordmenn klager fordi de bruker vesentlig mer på bolig enn deres foreldre gjorde på samme alder. 

 

Vi ønsker at forholdene i Norge skal bli bedre, ikke at de skal bli dårligere.

 

Hva er galt med mine linker som sier mye mindre enn det du skriver :hmm:

Og nei, ikke enig at dagens unge nordmenn bruker mere enn jeg/mine foreldre brukte.

Som jeg skrev, lånte 400k i 92 til 13% rente 25år. Så hvor mye kan du låne i dag til ca 2-2,5 rente for samme beløp jeg betalte i md, ca 8500 :hmm:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Hva er galt med mine linker som sier mye mindre enn det du skriver :hmm:

Den ene snakker bare om renter, og den andre sier ingenting om hvordan det har forandret seg over tid.

 

Hva er grunnen til at du ikke stoler på SSB sine tall? SSB sier klart at andelen vi forbruker på bolig har økt.

 

Som jeg skrev, lånte 400k i 92 til 13% rente 25år. Så hvor mye kan du låne i dag til ca 2-2,5 rente for samme beløp jeg betalte i md, ca 8500 :hmm:

I 1992 var gjennomsnittlønnen ca 200k, hadde du spart penger og plassert dem i aksjer ville du fått nok penger iløpet av et par år. Da hadde du også fått en vesentlig lavere rente. Den høye renten var et signal til deg at du bør unngå å låne penger.

 

Problemet idag er ikke at du ikke kan låne, problemet er at du må sitte og betale ned et enormt lån i 25 år, mens du i 1992 kunne spart opp penger i et par år eller fått litt penger av foreldrene dine og kjøpt boligen du vil ha.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

En ting er sikkert med innlegget og meningene dine, er at du har 0 peil på økonomi, både micro og makro.

For noe tull. Jeg har god peiling på økonomi. 

 

For noe tull, det har du absolutt ikke.

 

Hittil er det du har prestert å ta tall (300.000) for en bolig og tall (300.000) i lønn ut fra lufta.

Videre mener du at 0% rente (gratis penger) er en god ide.

For så avslutningsvis å mene at friheten til folk er dødene.

 

NEI. NEI. NEI.

 

 

:sick:

Lenke til kommentar

 

 

Med den prisen ville det jo vært billigere å kjøpe ny bolig enn å f.eks skifte tak. Altså ville det vært økonomisk sett lønnsomt å ikke vedlikeholde boligen, men heller ha ett bruk-og-kast forhold.

Hvilken nytte ville det hatt for samfunnet?

Men du tenker kanskje at å f.eks bytte ett tak eller renovere ett bad skal koste hundrelapper?

Hva er årsaken til at det koster så mye å bytte tak da? Fordi lønningen til de som bytter taket er så høye. Hvorfor må lønningene deres være så høye og arbeidet deres så dyrt? Jo fordi de må betale enorme summer for bolig. Ergo, billigere boliger, billiger vedlikehold av boliger også.

 

Dette må være en av de dummeste påstandene jeg har lest på en stund... Lønn dikteres ikke utfra boligpris.

 

 

Om du mener lønn ikke påvirkes av boligpris, så er du fri til å tro det. Vi har tross alt religionsfrihet her i landet, enn så lenge.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Boliger er dyrt i hele Norge, og hele Europa.

 

 

 

I hele verden. Men nordmenn ligger på verdenstoppen i inntektsskalaen så det påvirker selvsagt boligprisene. Boliger i Norge er ikke dyrere i forhold til inntekten enn i andre land. Faktisk er det mange land de er mye dyrere i forhold til inntekten.

 

 

Bare fordi ting er enda verre i andre land er ingen unnskyldning. Du lider tydeligvis av Nord-Korea/Kongo Syndromet. Såfrem man kritiserer Norge så kan du jo bare peke til at ting er verre i Kongp, så da er det "ok".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Boliger er dyrt i hele Norge, og hele Europa.

 

 

 

I hele verden. Men nordmenn ligger på verdenstoppen i inntektsskalaen så det påvirker selvsagt boligprisene. Boliger i Norge er ikke dyrere i forhold til inntekten enn i andre land. Faktisk er det mange land de er mye dyrere i forhold til inntekten.

 

 

Bare fordi ting er enda verre i andre land er ingen unnskyldning. Du lider tydeligvis av Nord-Korea/Kongo Syndromet. Såfrem man kritiserer Norge så kan du jo bare peke til at ting er verre i Kongp, så da er det "ok".

 

 

 

Hva snakker du om? Jeg påpeker bare at det er noen som er i overkant misfornøyd med ting som er som de er og som uansett ikke kommer til å endres. Vi lever nå en gang i en kapitalistisk økonomi hvor det er tilbud og etterspørsel som bestemmer hva boliger koster og kun det. I Nord-Korea har alle rett til å få gratis bolig. Det store minuset med det er at de aller fleste må stå på venteliste i flere år, ja ofte tiår. Eller arve foreldrenes venteliste. Slik var det i Sovjetunionen også.

Men hva ønsker DU å gjøre med boligmarkedet da? Ønsker du gjenninnføring av makspriser slik vi hadde på 1980-tallet da alle betalte ekstra under bordet? Eller ønsker du en kommunistisk boligpolitikk hvor staten gir boliger til alle? Hva er DITT alternativ? Hvordan vil DU ha det?

 

Jeg har ikke sagt at ting er perfekt men jeg kommer bare ikke på noe bedre alternativ, eller mindre onde om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Jeg påpeker bare at det er noen som er i overkant misfornøyd med ting som er som de er og som uansett ikke kommer til å endres. Vi lever nå en gang i en kapitalistisk økonomi hvor det er tilbud og etterspørsel som bestemmer hva boliger koster og kun det. 

 

Om det er politisk vilje kan man endre problemet. Myndighetene har laget lover som gjør det dyrt å bygge, gjør det vanskelig å finne nye tomter og vanskelig å bygge tettere. Dette er en begrensing av tilbudet. Samtidig har de gjort det lett og billig å låne. 

 

Om man begrenser tilbudet og øker etterspørselen, så går prisene i været. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...