Gå til innhold

Hvorfor elsker nordmenn høye boligpriser?


Anbefalte innlegg

Dette er veldig enkelt.

 

Norge sitt økonomiske system er fritt marked. I et fritt marked så bestemmer markedet prisene. Vi kan ikke velge å ha høye eller lave priser. Det er ikke slik det fungerer. Folk får mye penger i lønn. Disse bruker folk. Boligprisene reflekterer hvor mye av de pengene folk er villige på å bruke på et hus. Om det ikke er så viktig for deg hvor huset er f.eks får du det til en brøkdel, fordi det er tomtene som er dyre, ikke boligene.

 

Så hva mener folk som vil ha lavere priser skal gjøres da? Oslo kommune skal ringe til Kina, så kommer dem, river hus og bygger opp store betongblokker som fører til at prisene struper? (og så blir alle offentlige tjenester overbelasted slik at ingenting fungerer lengre).

 

Jeg tviler på at mange ønsker at prisnivået på hus skal være høyt. Selvfølgelig vil de aller fleste ha mye billigere hus. Men du kan ikke bare gjøre hus billigere. Hus og huspriser er og en del av økonomien.

 

Folk som tror tinb er så enkelt har et ekstremt overforenklet syn som ikke stemmer med virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Før jeg kjøpte egen leilighet jublet jeg ikke når boligprisene steg. Etter jeg kjøpte er det omvendt.

 

Ganske naturlig det er det ikke?

 

Du vil bli rik på de unges bekostning?

 

 

Jeg er da forholdsvis ung selv, og da jeg kjøpte var jeg enda yngre. Kommer ikke til å bli rik, men vil jo gjerne ikke gå med tap heller.

 

 

Du går ikke med tap om boligprisene går ned så lenge du kjøper noe større neste gang. Dessuten vil du i fremtiden måtte hjelpe barna dine inn på boligmarkedet om priskarusellen fortsetter, så at boligprisstigningen er bra for økonomien for folk flest er en gedigen illusjon. 

Lenke til kommentar

 

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

 

Det er vel de 80-90 prosentene av nordmenn som eier bolig som liker høye boligpriser. De resterende liker selvsagt lave boligpriser. Så kan man jo spørre seg hvorfor så mange nordmenn eier bolig. Det har nok en sammenheng med at de fleste er økonomiske analfabeter og tror man kaster penger ut av vinduet ved å leie. Men det gjør man ikke. Oslo er en av de dyreste byene på Price-to-rent ratio: https://www.numbeo.com/property-investment/rankings.jsp Det betyr at man får lite verdi på pengene ved å eie.

 

 

Det finnes ikke et fasitsvar på om det lønner seg å eie eller leie. Det kommer an på så mangt, for eksempel: Hvordan forvalter du sparepengene, hvor gammel er du, osv. 

Lenke til kommentar

 

Det folk flest ikke tenker på, er at de tjener ingenting på høye boligpriser så lenge de ikke planlegger å flytte til en leiebolig eller en mindre leilighet. 

 

My point exactly. Faktisk taper man på det i form av høyere formueskatt og eiendomsskatt.

 

Hvis man er smart nå så selger man og kjøper bolig i et område hvor prisene kommer til å stige i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Man kan få lån i banken til 1.99 % nå. Hva tror man det gjør med prisene? Bensin på bålet.

Eiendom har alltid vært sterkt favorisert skatte- og formuemessig. Nede i Oslo er det visst en som eier 4000 leiligheter som han leier ut til de han har presset ut fra markedet. Hyblifisering i byene er en stor trend, hus er rene pengemaskiner for haiene som eier de, og stakkars studenter som ikke har annet valg enn å punge ut 6 tusen i måneden for å bo i et råttent 8 manns kollektiv med kjøkkenhjørne og mugg på badet på 2 kvadratmeter. Når man ser på hva man får for 6-7 mill i en middels norsk småby, det er da man skjønner hvor fattig man er.

Råttent gammelt stygt upraktisk hus fra 60-tallet med omfattende renoveringsbehov. Folk kaster seg over dette som gribber siden de tenker på langsiktig avkastning. Inflasjonen på eiendom de siste tiårene er ekstremt. Foreldre og besteforeldre som kaster seg inn med arv og forskudd på arv blåser prisene opp videre til det vanvidde.

Ja jeg eier bolig selv. Og ja, jeg blir fattigere jo mer det stiger, siden alt jeg kan tenke meg å bytte til stiger 2-4 ganger mer enn hva jeg selv har. Jo lenger jeg venter med å oppgradere jo fattigere blir jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=115328472&fks=115328472

 

Bare et av mange (utallige) eksempler.

Hvis du mener den prisen gjør deg til gjeldsslave i 30 år er det mer lønnen din det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Når man ser på hva man får for 6-7 mill i en middels norsk småby, det er da man skjønner hvor fattig man er.

Råttent gammelt stygt upraktisk hus fra 60-tallet med omfattende renoveringsbehov. 

 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=113329122

 

Mye mugg og råte her.

Og kun 240 kvadrat da.

Og 7000 i inntekt på utleid hybel.

Og bare 40 kvadrat garasje

Og kun 1.2 mål tomt

20 min fra Stavanger sentrum

 

Dette var den som var nest øverst på søket eiendom i prissjiktet 6-7 mill 

Sikkert flere i denne kategorien.

 

 

 

"Høyt henger de og sure er de...."

Lenke til kommentar

 

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=115328472&fks=115328472

 

Bare et av mange (utallige) eksempler.

Hvis du mener den prisen gjør deg til gjeldsslave i 30 år er det mer lønnen din det er noe galt med.

 

 

Ikke alle er steinrike. Men herregud for et patetisk hus å ta til takke med. Da er det bedre å kjøpe et luksushus i Thailand for samme prisen. Vi har blitt en nasjon fattigluser som må ha begge foreldre i jobb for å klare å betale regningene og betjene gjelden. Vi er hamstre i et hjul som aldri slutter å snurre. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

 

Ikke alle er steinrike. Men herregud for et patetisk hus å ta til takke med. Da er det bedre å kjøpe et luksushus i Thailand for samme prisen. Vi har blitt en nasjon fattigluser som må ha begge foreldre i jobb for å klare å betale regningene og betjene gjelden. Vi er hamstre i et hjul som aldri slutter å snurre. 

 

 

Ok.

Så du vil egentlig bare klage fordi du ikke har råd? Fordi du ikke tjener nok penger til å kjøpe det du har lyst til her i Norge?

Hva er poenget å sammenligne med Thailand, har du lyst til å flytte dit så gjør det da vel?

Du kom med en latterlig påstand om at det ikke er mulig å kjøpe en 2 roms uten å bli gjeldsslave i 30 år, noe som for de aller fleste er fult mulig - på mye kortere tid også. 

 

Personlig har jeg jobbet siden jeg var 16 og har aldri hatt en lønn høyere enn 550-600.000. Har kun en bachelor (innen IT) og sitter nå i en alder av 32 med 2 leiligheter i Oslo sentrum hvorav en som er helt nedbetalt, og en som i løpet av få år er nedbetalt. vedsiden av dette har jeg en bil til en kvart million og diverse sportsartikler/utstyr. Dette uten en krone hjelp fra verken mor eller far..

 

Så ikke slå meg under samme patetiske kam som du slår deg selv under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en tett kommentar, nordmenn elsker ikke høye boligpriser, eneste unntaket er den dagen de skal selge og sitter igjen med stor fortjeneste.

Ingen med hjerne som fungerer som gjennomsnittet som elsker å ha mye gjeld...men mange vil selvsagt ha så høy boligstandard som de klarer å håndtere økonomisk. 

Jeg kjenner 3 stykker som bla har badstue som ble brukt et par ganger før de nå fungerer som lager...

Lenke til kommentar

Personlig har jeg jobbet siden jeg var 16 og har aldri hatt en lønn høyere enn 550-600.000. Har kun en bachelor (innen IT) og sitter nå i en alder av 32 med 2 leiligheter i Oslo sentrum hvorav en som er helt nedbetalt, og en som i løpet av få år er nedbetalt. vedsiden av dette har jeg en bil til en kvart million og diverse sportsartikler/utstyr. Dette uten en krone hjelp fra verken mor eller far..

 

Så ikke slå meg under samme patetiske kam som du slår deg selv under.

 

Det er fordi du kjøpte når boligprisen i Oslo var ca 20k per kvm. 

 

Om du måtte håndtere dagens boligpriser, så hadde du hatt 1 leilighet som fortsatt ikke var nedbetalt.

Lenke til kommentar

 

Når man ser på hva man får for 6-7 mill i en middels norsk småby, det er da man skjønner hvor fattig man er.

Råttent gammelt stygt upraktisk hus fra 60-tallet med omfattende renoveringsbehov. 

 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=113329122

 

Mye mugg og råte her.

Og kun 240 kvadrat da.

Og 7000 i inntekt på utleid hybel.

Og bare 40 kvadrat garasje

Og kun 1.2 mål tomt

20 min fra Stavanger sentrum

 

Dette var den som var nest øverst på søket eiendom i prissjiktet 6-7 mill 

Sikkert flere i denne kategorien.

 

"Høyt henger de og sure er de...."

 

Stedet du nevner er 30 - 40 min fra Stavanger med trafikk, og Stavanger opplevde et kraftig fall i boligprisene fordi det var sentrum av oljekrisen. 

 

Boligen er fin den, men den burde ikke koste 7 millioner kroner. 

Lenke til kommentar

 

Personlig har jeg jobbet siden jeg var 16 og har aldri hatt en lønn høyere enn 550-600.000. Har kun en bachelor (innen IT) og sitter nå i en alder av 32 med 2 leiligheter i Oslo sentrum hvorav en som er helt nedbetalt, og en som i løpet av få år er nedbetalt. vedsiden av dette har jeg en bil til en kvart million og diverse sportsartikler/utstyr. Dette uten en krone hjelp fra verken mor eller far..

 

Så ikke slå meg under samme patetiske kam som du slår deg selv under.

 

Det er fordi du kjøpte når boligprisen i Oslo var ca 20k per kvm. 

 

Om du måtte håndtere dagens boligpriser, så hadde du hatt 1 leilighet som fortsatt ikke var nedbetalt.

 

Siste jeg kjøpte var i desember 2016. (kvm pris 73.000)

Første jeg kjøpte var i mars 2013 (kvm pris 53.000)

 

Så bra når folk som ikke kjenner meg vet hva jeg har gjort/hvordan jeg har gjort det bedre enn meg selv.

:lol:  :lol:  :lol: 

Lenke til kommentar

 

 

Når man ser på hva man får for 6-7 mill i en middels norsk småby, det er da man skjønner hvor fattig man er.

Råttent gammelt stygt upraktisk hus fra 60-tallet med omfattende renoveringsbehov. 

 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=113329122

 

Mye mugg og råte her.

Og kun 240 kvadrat da.

Og 7000 i inntekt på utleid hybel.

Og bare 40 kvadrat garasje

Og kun 1.2 mål tomt

20 min fra Stavanger sentrum

 

Dette var den som var nest øverst på søket eiendom i prissjiktet 6-7 mill 

Sikkert flere i denne kategorien.

 

"Høyt henger de og sure er de...."

 

Stedet du nevner er 30 - 40 min fra Stavanger med trafikk, og Stavanger opplevde et kraftig fall i boligprisene fordi det var sentrum av oljekrisen. 

 

Boligen er fin den, men den burde ikke koste 7 millioner kroner. 

 

 

I søket på finn.no mellom 6 og 7 mill er det (etter min mening) veldig mye bra/fint/stort, om man ikke må bo i Oslo sentrum.

 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=113556263&fks=113556263

Bedre? 

Lenke til kommentar

Siste jeg kjøpte var i desember 2016. (kvm pris 73.000)

 

 

Første jeg kjøpte var i mars 2013 (kvm pris 53.000)

 

Så bra når folk som ikke kjenner meg vet hva jeg har gjort/hvordan jeg har gjort det bedre enn meg selv.

:lol:  :lol:  :lol:

 

Beklager, jeg burde ha inkludert muligheten for at du kommer med bullshit. Enten kjøpte du to bittesmå leiligheter, eller så har du andre innteker du ikke fortalte oss om.

 

Hvis du kjøpte en leilighet på f.eks. 50 kvm til 53000 per kvm, så blir prisen 2.7 millioner kroner. Med en nettoinntekt på ca 300k, og renter så er det helt umulig å nedbetale et lån på under 5 år. Og du hevder til og med at din andre leilighet er nesten nedbetalt, og du har en bil til 250k.

 

Grunnen til at jeg antok at du kjøpte en leilighet på 2000-tallet, er fordi du måtte ha gjort det om du hadde vært ærlig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Siste jeg kjøpte var i desember 2016. (kvm pris 73.000)

 

 

Første jeg kjøpte var i mars 2013 (kvm pris 53.000)

 

Så bra når folk som ikke kjenner meg vet hva jeg har gjort/hvordan jeg har gjort det bedre enn meg selv.

:lol:  :lol:  :lol:

 

Beklager, jeg burde ha inkludert muligheten for at du kommer med bullshit. Enten kjøpte du to bittesmå leiligheter, eller så har du andre innteker du ikke fortalte oss om.

 

Hvis du kjøpte en leilighet på f.eks. 50 kvm til 53000 per kvm, så blir prisen 2.7 millioner kroner. Med en nettoinntekt på ca 300k, og renter så er det helt umulig å nedbetale et lån på under 5 år. Og du hevder til og med at din andre leilighet er nesten nedbetalt.

 

Grunnen til at jeg antok at du kjøpte en leilighet på 2000-tallet, er fordi du måtte ha gjort det om du hadde vært ærlig.

 

 

Ja. For det er absolutt ingen mulighet at man har spart opp penger siden man var 16 (når jeg begynte å jobbe, som det står) for å kjøpe den første og ikke trenger å ha 100% belåning på den. Det er heller ikke mulig å ha inntekt fra utleie på den ene etter man har kjøpt 2, for det naturlige er jo å la den stå tom... Og det er jo også naturlig for førstegangskjøpere å kjøpe minimum​ 50 kvadrat....

 

Oh. My. God.

 

edit: Bare fordi du ikke klarer/ikke skjønner hvordan det går betyr ikke at det er umulig...

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Ja. For det er absolutt ingen mulighet at man har spart opp penger siden man var 16 (når jeg begynte å jobbe, som det står) for å kjøpe den første og ikke trenger å ha 100% belåning på den. Det er heller ikke mulig å ha inntekt fra utleie på den ene etter man har kjøpt 2, for det naturlige er jo å la den stå tom... Og det er jo også naturlig for førstegangskjøpere å kjøpe minimum​ 50 kvadrat....

 

Oh. My. God.

 

edit: Bare fordi du ikke klarer/ikke skjønner hvordan det går betyr ikke at det er umulig...

 

Grunnen til at jeg vet at du pratet bullshit er fordi det du sier gir ikke matematisk mening. Du hevder at om noen få år, (2020?) så har du nedbetalt 2 huslån, og du har bil til 250k. Om vi er snill og sier boligene er ikke større enn 40 kvm, så betyr det at du har spart opp 5.5 millioner kroner.

 

5.5 millioner delt på 18 år, er 300k per år. Joda, du fikk leieinntekter siden 2017, men du må samtidig betale fellesutgifter, forsikring, renovasjon for to boliger, dine utgifter, renter på lån og utgifter for bil. Jeg tror heller ikke du hadde fulltidsjobb med 550k i lønn når du var 16 år eller student. Det er noe du ikke forteller oss, enten er leilighetene dine knøttsmå eller så har du hatt andre inntekter som f.eks. aksjer. Og om du har jobbet livet av deg i 16 år og bare klart å spare opp 2 knøttsmå leiligheter, så beviser du bare at boligprisene i Norge er for høye. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...