Gå til innhold

Hvorfor elsker nordmenn høye boligpriser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt, du mener at leiligheter på rundt 40 kvadrat er knøttsmå. Hvor mange kvadrat bor du på? Og hvor mange single førstegangskjøpere drar på med ​minimum​ 40/50 kvadratmeter i Oslo sentrum tror du? Er du høy?  Dessuten, få år er ikke lik 2 år, et par er to.. 

 

Nei, jeg sa at selv om boligene dine var 40 kvm, så er det umulig å spare opp så mye penger. Du innrømmer nå at din første bolig var under 40 kvm. Studioer på 25 kvm er sikkert fine å bo i som student, men de fleste ønsker ikke å ha middagsgjestene ved siden av senga.

 

Jeg har for øyeblikket bare 45 kvm men jeg skal flytte til et større sted snart.

 

Kan ikke du bare slutte å prøve å motbevise noe jeg har fått til? 

 

Du misforstår, du har all grunn til å være stolt av det du har fått til.

 

Men du må være ærlig, du nevnte ingenting om fond. I den perioden steg aksjeprisene vilt og en jeg kjenner tjente 20 millioner kroner på aksjer. Du nevnte heller ikke at boligene dine var veldig små.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Første leiligheten man/de fleste kjøper er jo en studie/student leilighet. Da har man jo ikke akkurat (som regel) mye EK og størrelsen blir jo deretter.

 

Ja nevnte ikke noe om det, burde kanskje vært med, men din venn har definitivt gjort det bedre på aksjer enn meg. Hehe

 

Edit: poenget mitt var egentlig ikke hva jeg har klart. Men at man ikke MÅ kjøpe i Oslo sentrum, og hva man prioriterer påvirker resultatet. :)

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Første leiligheten man/de fleste kjøper er jo en studie/student leilighet. Da har man jo ikke akkurat (som regel) mye EK og størrelsen blir jo deretter.

 

Ja nevnte ikke noe om det, burde kanskje vært med, men din venn har definitivt gjort det bedre på aksjer enn meg. Hehe

 

Edit: poenget mitt var egentlig ikke hva jeg har klart. Men at man ikke MÅ kjøpe i Oslo sentrum, og hva man prioriterer påvirker resultatet. :)

Jeg er i stor grad enig.

 

Men jeg tror du undervurderer førstegangskjøpere. Mange har ingen interesse å kjøpe om man bare kan få et lite studio, spesielt siden studioer har høyere kvadratmeterpris. Da kan man like så godt leie en hybel eller bo hjemme. Om man sliter med egenkapital kan man enten vente eller få hjelp fra foreldre.

 

De jeg kjenner kjøpte leiligheter mellom 50 til 75 kvm og bodde enten med leieboer eller kjæreste.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Jeg vil vite hva nordmenn synes er så bra med høye boligpriser. Jeg kan ikke se noe negativt med affordable housing. Kjipt for de som kjøpte på topp, men for de som skal inn på markedet så må det da bare være bra? Virker som om eiendomsbaronene i samfunnet har klart å lure sauene til å tro at høye priser er bra for dem. 

 

 

Tror du også hadde værtfornøyd om den leiligheten du kjøpte for 20-30 år siden, for 200K, nå kan selges for 2 mill +++ ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Premisset er vel litt rart? Det er neppe det at man elsker høye boligpriser i seg selv, men har man kjøpt bolig så vil man gjerne at den skal stige i verdi. Jeg synes ikke det er egoistisk; de aller fleste som kjøper bolig er ikke rike og å kjøpe bolig for dem er en stor investering. Nå er det selvfølgelig et godt poeng at man har ingenting å tjene på at boligen stiger i verdi hvis man ikke på sikt planlegger å flytte til noe billigere, ta ut inntjeningen og bruke den på noe annet. Selv planlegger jeg å pensjonere meg utenlands og da kan man sannsynligvis ta ut en god del av inntjeningen man har hatt på boligen.

 

Jeg ser at man også diskuterer litt hvordan førstegangskjøpere skal få råd til å kjøpe. Nå er det heldigvis sånn at det er en sammenheng mellom lønnsvekt og prisstigning, så hvis man har en grei, gjennomsnittlig inntekt skal det være fullt mulig å spare opp nok egenkapital til å kjøpe.

 

Selv sparte jeg opp en del penger ved å bo billig hos familie noen år, så kjøpte jeg noe lite (i underkant av 50kvm) rett utenfor Oslo og pendlet en halvtime til jobb hver dag. Solgte denne etter noen år og kjøpte så en leilighet på 60kvm bare 10 min gange fra Karl Johan. Jeg ville aldri hatt sjans til å kjøpe sistnevnte som førstegangskjøper, men sånn tenker jeg det må være; det vil alltid være forskjellige markeder for mennesker i forskjellige livssituasjoner, og man må jobbe seg langsiktig mot den leiligheten man vil ha. På sikt kunne jeg godt tenke meg noe enda større i en av de mer attraktive delene av byen (jeg liker spesielt godt Majorstua), men det har jeg ikke råd til per i dag og det er helt greit.

Lenke til kommentar

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

Det kommer av generell propaganda og følging av strømmen. De som allerede er gjeldsfrie og eier bolig (baby boomerne) kan jo juble økonomisk sett i tillegg.

Lenke til kommentar

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Boliger er dyrt i hele Norge, og hele Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

Er det så mye forskjell på idag enn da jeg lånte 400000 i 92 til ca 8500 i md og 25år :hmm:

 

Nei, men forskjellen hadde vært stor om boliger ikke hadde steget i pris siden dengang. Regulert marked.

 

Faktisk har boligprisene steget raskere enn lønninger siden dengang.

Lenke til kommentar

Sant det, men renten er over 10% lavere nå.

 

Muligens fordi vi bruker nesten all tid, penger og energi i samfunnet til å betale boliger?

 

Hadde vi brukt penger på andre ting enn boliger ville nok renten ha vært høyere. Ikke det at vi burde ha rente eller trenger å ha rente gjennom et sentraldiktat som sentralbanken. Men, det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Jublet over relativt lave boligpriser sent i 2013 da jeg kjøpte midt i Oslo, og er selvfølgelig fornøyd når prisene stiger og verdien omtrent har doblet seg siden det.

 

Det er jo en stor investering, og for noen er det også en viss risiko i tillegg til at mange må jobbe hardt for å få det til. Og for alle førstegangskjøpere endrer det økonomien, og dermed livet for alltid. Det er ikke rart at det er mye sensasjonalisering rundt boligmarkedet i media når det angår så mange av oss.

Lenke til kommentar

 

Sant det, men renten er over 10% lavere nå.

 

Muligens fordi vi bruker nesten all tid, penger og energi i samfunnet til å betale boliger?

 

Hadde vi brukt penger på andre ting enn boliger ville nok renten ha vært høyere. Ikke det at vi burde ha rente eller trenger å ha rente gjennom et sentraldiktat som sentralbanken. Men, det er en annen diskusjon.

 

Bruker vi mye av lønna til bolig: https://www.nettavisen.no/bolig/sa-mye-av-lnnen-gar-til-bolig/2271271.html

https://www.dn.no/nyheter/2017/01/08/1636/Eiendom/nordmenn-bruker-minst-pa-bolig

Lenke til kommentar

 

 

Sant det, men renten er over 10% lavere nå.

 

Muligens fordi vi bruker nesten all tid, penger og energi i samfunnet til å betale boliger?

 

Hadde vi brukt penger på andre ting enn boliger ville nok renten ha vært høyere. Ikke det at vi burde ha rente eller trenger å ha rente gjennom et sentraldiktat som sentralbanken. Men, det er en annen diskusjon.

 

Bruker vi mye av lønna til bolig: https://www.nettavisen.no/bolig/sa-mye-av-lnnen-gar-til-bolig/2271271.html

https://www.dn.no/nyheter/2017/01/08/1636/Eiendom/nordmenn-bruker-minst-pa-bolig

 

 

Hæ? Den første linken sier at "bare" 17% av inntekten får til rente? Men den andre sier at 17% går til bolig? Det henger jo overhode ikke på greip.

 

La oss si en person tjener 30.000 per måned etter skatt og en annen 20.000 etter skatt, så vil isåfall boligandelen om 20% være henholdsvis 6.000 kroner per måned eller 4.000. Jeg synes det høres ut som svært billige boliger, og anser ikke det som et realistisk tall.

 

Jeg vil tro de fleste bruker mellom 30-70% av netto inntekt på boligen sin og relaterte utgifter (lån, rente osv osv osv).

 

50% av en inntekt på 30.000 er svært mye. 30.000 netto er jo en bra utbetaling. Kanskje noen undervurderer dagens lønn, men 30.000 kroner er mye netto, uansett hva folks meninger er. 15.000 kr kan kjøpe mye i mange land, inkludert Norge. 1000ltr melk? 1000 brød?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...