Gå til innhold

Hvorfor elsker nordmenn høye boligpriser?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Boliger er dyrt i hele Norge, og hele Europa.

 

 

 

I hele verden. Men nordmenn ligger på verdenstoppen i inntektsskalaen så det påvirker selvsagt boligprisene. Boliger i Norge er ikke dyrere i forhold til inntekten enn i andre land. Faktisk er det mange land de er mye dyrere i forhold til inntekten.

 

 

Bare fordi ting er enda verre i andre land er ingen unnskyldning. Du lider tydeligvis av Nord-Korea/Kongo Syndromet. Såfrem man kritiserer Norge så kan du jo bare peke til at ting er verre i Kongp, så da er det "ok".

 

 

 

Hva snakker du om? Jeg påpeker bare at det er noen som er i overkant misfornøyd med ting som er som de er og som uansett ikke kommer til å endres. Vi lever nå en gang i en kapitalistisk økonomi hvor det er tilbud og etterspørsel som bestemmer hva boliger koster og kun det. I Nord-Korea har alle rett til å få gratis bolig. Det store minuset med det er at de aller fleste må stå på venteliste i flere år, ja ofte tiår. Eller arve foreldrenes venteliste. Slik var det i Sovjetunionen også.

Men hva ønsker DU å gjøre med boligmarkedet da? Ønsker du gjenninnføring av makspriser slik vi hadde på 1980-tallet da alle betalte ekstra under bordet? Eller ønsker du en kommunistisk boligpolitikk hvor staten gir boliger til alle? Hva er DITT alternativ? Hvordan vil DU ha det?

 

Jeg har ikke sagt at ting er perfekt men jeg kommer bare ikke på noe bedre alternativ, eller mindre onde om du vil.

 

Vi kan jo begynne med en sentralbank som også tillater deflasjon.

 

Hva jeg ønsker? Jeg tror det hadde vært fornuftig å lufte ut boblen sakte men sikkert heller enn å la den sprekke dramatisk.

 

En økonomi med kun inflasjon er ikke naturlig, det er et diktat, et farlig diktat, et diktat de desperat forsøker å opprettholde, selv om økonomisk realitet tilsier noe annet.

 

Ergo, vi trenger deflasjon. Mandatet til sentralbankene burde ikke ha vært stabil inflasjon, det burde ha vært stabil inflasjon/deflasjon syklus, som er naturlig i en økonomi. Ikke bare er deflasjon naturlig, men i mange tilfeller er det svært bra for en økonomi. Deflasjon er akkurat like farlig som inflasjon, tross all skremselspropaganda om deflasjon.

 

Stabil deflasjon er ikke farlig. Stabil deflasjon er akkurat like farlig som stabil inflasjon. Har man KUN en av delene, er det farlig, ja. Ustabil deflasjon er farlig økonomisk ja, akkurat som samme måte som ustabil inflasjon.

 

Hvis vi lufter ut boblen som jeg sier, og tillater deflasjon, vil problemstillingen løse seg automatisk. Da vil ikke boliger lenger koste en formue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eneste mulighet for at boliger kan bli billige, er at det er ALT for mange boliger. Dette skjer ikkje ;) Mangel på boliger øker prisen, som med alt det er veldig lite av.

 

Man ser jo dette igjen på Skjermkort.....

Det er iallefall ikke mangel på boliger i Norge, mange har både 2 og 3 boliger.

 

 

Heller ikke mangel på skjermkort, mange har jo 5-6 stk.. De som ikke får kjøpt kan jo bare leie av de som har flere :)

Leie et 1080Ti til 2000kr måneden med 6 måneder binding hadde vært supert!

Lenke til kommentar

Vi kan jo begynne med en sentralbank som også tillater deflasjon.

 

Du mener som Sveits? De har ikke nådd inflasjonsmålet på 2% siden 1993, og har hatt deflasjon siden 2012. De har også verdens høyeste husholdningsgjeld, og boligprisene i Zurich er 50% høyere enn Oslo.

 

Jeg er helt enig i at vi har for høye boligpriser, men å tillate deflasjon vil ikke løse problemet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Vi kan jo begynne med en sentralbank som også tillater deflasjon.

 

Du mener som Sveits? De har ikke nådd inflasjonsmålet på 2% siden 1993, og har hatt deflasjon siden 2012. De har også verdens høyeste husholdningsgjeld, og boligprisene i Zurich er 50% høyere enn Oslo.

 

Jeg er helt enig i at vi har for høye boligpriser, men å tillate deflasjon vil ikke løse problemet.

 

Huh? Du sier jo selv at sentralbankens diktat i Sveits er inflasjon.

 

Jeg mener en fri økonomi hvor man både tillater kontrollert inflasjon og deflasjon, noe som burde ha vært mandated i utgangspunktet heller enn et inflasjonsdiktat. Dette inflasjonsdiktatet kan rett og slett føre til verdens ende, så farlig er det. Det har ført til en ENORM boble, hvorav boligboblen er en av disse. Sprekken i dette systemet begynte vi å se allerede i 2007-2008. Vi klarte å redde det, men presset er der enda, selv med utenkelige tiltak som har blitt gjennomført siden det.

 

Resultatet av inflasjonsdiktatet og den enorme boblen det har skapt er uungåelig. I min formening vil det være bedre å lufte boblen ut sakte men sikkert, om det er mulig, heller enn å la den sprekke og dra med seg hele systemet og verden i totalt kaos og enorm ødeleggelse.

Lenke til kommentar

 

 

Eneste mulighet for at boliger kan bli billige, er at det er ALT for mange boliger. Dette skjer ikkje ;) Mangel på boliger øker prisen, som med alt det er veldig lite av.

 

Man ser jo dette igjen på Skjermkort.....

Det er iallefall ikke mangel på boliger i Norge, mange har både 2 og 3 boliger.

 

 

Heller ikke mangel på skjermkort, mange har jo 5-6 stk.. De som ikke får kjøpt kan jo bare leie av de som har flere :)

Leie et 1080Ti til 2000kr måneden med 6 måneder binding hadde vært supert!

 

Skjermkort er uviktig. Jeg har heller intet problem med å kjøpe skjermkort, så jeg forstår ikke hva du prater om. Ren fantasi?

Lenke til kommentar

Huh? Du sier jo selv at sentralbankens diktat i Sveits er inflasjon.

 

Jeg mener en fri økonomi hvor man både tillater kontrollert inflasjon og deflasjon, noe som burde ha vært mandated i utgangspunktet heller enn et inflasjonsdiktat. Dette inflasjonsdiktatet kan rett og slett føre til verdens ende, så farlig er det. Det har ført til en ENORM boble, hvorav boligboblen er en av disse. Sprekken i dette systemet begynte vi å se allerede i 2007-2008. Vi klarte å redde det, men presset er der enda, selv med utenkelige tiltak som har blitt gjennomført siden det.

 

Resultatet av inflasjonsdiktatet og den enorme boblen det har skapt er uungåelig. I min formening vil det være bedre å lufte boblen ut sakte men sikkert, om det er mulig, heller enn å la den sprekke og dra med seg hele systemet og verden i totalt kaos og enorm ødeleggelse.

 

Det jeg forteller deg er at boligboblen er ikke et resultat av sentralbankens inflasjonsdiktat. De ville gjort det samme om du fjernet den, fordi boligbobler skaper vekst. Husker du sitatet 

- Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble

 

Om vi ønsker å redusere boligprisene bør vi gjøre dette

1. Øk renten på lån og gjør det vanskligere å få lån.

2. Gjør det lettere og billigere å bygge boliger.

 

Årsaken til at 1 ikke skjer, er fordi det betyr at folk må spare før de kjøper og grunnen til at 2 ikke skjer er på grunn av NIMBY-ism.

 

I min formening vil det være bedre å lufte boblen ut sakte men sikkert, om det er mulig, heller enn å la den sprekke og dra med seg hele systemet og verden i totalt kaos og enorm ødeleggelse. 

 

Du er ikke alene om å mene dette, men det er ekstremt vanskelig å få til. I en boble har du tre situasjoner

 

Situasjon 1: Prisene går opp, folk blir optimistiske og kjøper masse boliger og det blir mangel på boliger. Dette fører til en positiv sirkel og boligprisene stiger kraftig.

Situasjon 2: Prisene går ned, folk blir redde og venter med å kjøpe bolig, og det blir for mange boliger på markedet. Dette fører til en negativ sirkel og boligprisene kollapser.

Situasjon 3: Prisene er stabile, folks etterspørsel matcher tilbudet av boliger, og boligprisene forblir stabile til noe uventet skjer og vi får situasjon 1 eller 2.

 

Som du kan se finnes det ingen lufting. Du kan fikse systemet etter en kollaps, men ikke før. Resultatet er at politikerene vil alltid ha situasjon 1 og 3, og vi får først situasjon 2 når det er en global krise.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å svare akkurat nå Camlon. Men jeg vil legge ved 3 grafer som viser hva tiltaken har vært for å opprettholde inflasjonsdiktatet, og hva slags boble dette har skapt relativt sett::

 

attachicon.gifdow_jones history.png

 

attachicon.gifhousing_prices_US_history_1900.jpg

 

attachicon.gifmoney_supply_US_postwar.png

 

Det du viser her er effekten av inflasjon, ikke av bobler. 

 

Her er noen grafer, som viser hvordan prisen går opp og ned relativt til lønn og BNP.

 

ENG_Jul_6_Norway_housing_COTW.jpg

 

House-price-to-income-ratio-Ireland-and-

 

 

stock-market-to-GDP.jpg

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Før jeg kjøpte egen leilighet jublet jeg ikke når boligprisene steg. Etter jeg kjøpte er det omvendt.

 

Ganske naturlig det er det ikke?

Du vil bli rik på de unges bekostning?

Jeg er da forholdsvis ung selv, og da jeg kjøpte var jeg enda yngre. Kommer ikke til å bli rik, men vil jo gjerne ikke gå med tap heller.

Du går ikke med tap om boligprisene går ned så lenge du kjøper noe større neste gang. Dessuten vil du i fremtiden måtte hjelpe barna dine inn på boligmarkedet om priskarusellen fortsetter, så at boligprisstigningen er bra for økonomien for folk flest er en gedigen illusjon.

Men de fleste får ikke flere barn enn ett.

 

The joke is on you!

 

De med flere barn finansierer paraplydrinkene til de barnløse og enebarn.

Lenke til kommentar

 

 

 

Før jeg kjøpte egen leilighet jublet jeg ikke når boligprisene steg. Etter jeg kjøpte er det omvendt.

 

Ganske naturlig det er det ikke?

Du vil bli rik på de unges bekostning?

Jeg er da forholdsvis ung selv, og da jeg kjøpte var jeg enda yngre. Kommer ikke til å bli rik, men vil jo gjerne ikke gå med tap heller.

Du går ikke med tap om boligprisene går ned så lenge du kjøper noe større neste gang. Dessuten vil du i fremtiden måtte hjelpe barna dine inn på boligmarkedet om priskarusellen fortsetter, så at boligprisstigningen er bra for økonomien for folk flest er en gedigen illusjon.

Men de fleste får ikke flere barn enn ett.

 

The joke is on you!

 

De med flere barn finansierer paraplydrinkene til de barnløse og enebarn.

Lenke til kommentar

 

Hva snakker du om? Jeg påpeker bare at det er noen som er i overkant misfornøyd med ting som er som de er og som uansett ikke kommer til å endres. Vi lever nå en gang i en kapitalistisk økonomi hvor det er tilbud og etterspørsel som bestemmer hva boliger koster og kun det. 

 

Om det er politisk vilje kan man endre problemet. Myndighetene har laget lover som gjør det dyrt å bygge, gjør det vanskelig å finne nye tomter og vanskelig å bygge tettere. Dette er en begrensing av tilbudet. Samtidig har de gjort det lett og billig å låne. 

 

Om man begrenser tilbudet og øker etterspørselen, så går prisene i været. 

 

 

 

Der er vi enig. Tilbudet på boliger bør utvides og restriksjoner begrenses. Det er mer enn nok vilmark i Norge til at vi ikke bør værne så inni granskauen mye skog utenfor hovedstaden. Norsk natur er ikke akkurat utrydningstruet.

 

Skjønt nå som jeg er boligeeier selv er jeg på mitt eget egoistiske vis mer fornøyd med ting sånn som de er enn det jeg var før jeg ble boligeeier hehe;)

 

OK, jeg trekker stigen opp etter meg. Saksøk meg!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...