Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import fra Kina, deklarere verdi i NOK?


knopflerbruce

Anbefalte innlegg

Jeg har et par småting jeg ønsker å importere fra Kina, og jeg ser at summen inkludert frakt er på rett side av 350kr-grensen, men det er såpass close at ting fort kan snu. Nå er det jo slik i praksis at betalingen er gjennomført lenge før pakken skal fortolles, så jeg vurderer å spørre selger om denne kan deklarere en verdi i NOK tilsvarende den summen som trekkes fra konto for kjøpet. Det må vel være innenfor gjeldende regelverk, og en kurant måte å sikre seg mot svingninger i omregningskursene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det vil i så fall være i strid med tolloven § 7-19, se tollforskriften § 7-19-1 med henvisning til tolloven § 1-7 om hvilket tidspunkt som skal legges til grunn for beregning av vareverdi.

 

I korte trekk bestemmer § 1-7 at det er deklarasjonstidspunktet som gjelder, med mindre varen innføres senere, da er det innførselstidspunktet.

 

Nå publiserer tollvesenet hver onsdag valutakurser for en uke frem i tid, så med mindre det er lang leveringstid er jo ikke risikoen særlig stor. For kinesiske yuan er kursen 1 til 1,25 NOK for perioden 12. februar - 25. februar.

 

En selvfølgelig mulighet er å avtale pris med kinesisk leverandør i NOK. Da er ingen omregning nødvendig.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Nå publiserer tollvesenet hver onsdag valutakurser for en uke frem i tid, så med mindre det er lang leveringstid er jo ikke risikoen særlig stor. For kinesiske yuan er kursen 1 til 1,25 NOK for perioden 12. februar - 25. februar.

Sidenote: Man handler ikke i RMB/CNY med kinesere, det er en ikke universelt konvertibel, så all handel foregår i tredjepartsvaluta, som regel USD og av og til EUR. Prisen kan selvsagt avtales i CNY og fluktuere mot USD, men man får ikke opprettet CNY-konto i norske banker.

Det sagt kan det godt være ting kan fortolles i CNY for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det ideelle er jo at fortollingsverdien er det man faktisk betalte for varen, da det er det som representerer verdien. Dog, det er kanskje ikke ønskelig for tollvesen/regjering at den som kjøper noe kan legge seg kloss opptil grensen?

Så lenge du handler i NOK så er det ikke noe problem. Men valutaer svinger, og da er det mest i tråd med systemet at det er innførselstidspunktet som gjelder.
Lenke til kommentar

Joda, men i den digitale tidsalderen er det jo en smal sak å sende dokumentasjon i form av kontoutskrift. 

Det hadde jo blitt et logistisk mareritt for tollerne. Det er uansett som nevnt aldri hva man betaler(omregnet) som er grunnlag for avgifter, men hva man betaler(uomregnet), regnet etter innførselskurs. Både for privat og bedrift.

Lenke til kommentar

Ja, og det er jo usikkerheten ifbm innførselskursen som er opphavet til tråden. Jeg har forsåvidt fått svar på det jeg lurte på, men det er fortsatt god, norsk molbopolitikk at jeg kan dokumentere at jeg betalte mindre enn 350 NOK og likevel kan risikere å ende opp med at tollvesenet behandler saken som om jeg har betalt mer, kun på grunn av en tilfeldig svingning i markedet helt uavhengig av selve kjøpet.

 

Som oftest er det jo heller ikke et problem, men i de tilfellene hvor man ligger rett over grensen burde det vært mulig å sende en mail med dokumentasjon på at reell salgspris var under 350 NOK og få kravet slettet. Om tollvesenet føler dette er et "logistisk mareritt" kan de jo bare sette en intern grense på 355 eller 360 NOK, og slippe unna 99% av disse potensielle problemsakene, fremfor at jeg som privatperson skal måtte spekulere i om kursen skal opp eller ned 3% de neste to-tre ukene.

Lenke til kommentar

Kjøper jeg fra Ebay og prisen blir ca 350,- kroner.. Ber jeg selger skrive 350NOK inc shipping på pakken, eller Gift.

 

Da har jeg aldri hatt trøbbel...

 

Må vel legge til at de fleste pakker jeg kjøper fra kina kommer som regel merket med "Gift" uansett :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Det er kursen på kjøpstidspunktet som gjelder, det er ikke sånn at du kjøper en vare for 349,90,- ene dagen også koster den 400,- dagen etterpå og du må betale mva og fortolling.

Ehm, dette er ikke riktig.

 

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også, mente det var slik jeg, men har egnetlig aldri brydd meg noe særlig om det, jeg kjøper det jeg vil ha, om det kommer moms på det eller ikke betyr ikke så mye, det er uansett noe jeg legger til regnestykket når jeg bestiller noe som kommer over 350,- slipper jeg moms så ser jeg bare på det som en bonus.

Lenke til kommentar

 

 

Det er kursen på kjøpstidspunktet som gjelder, det er ikke sånn at du kjøper en vare for 349,90,- ene dagen også koster den 400,- dagen etterpå og du må betale mva og fortolling.

Ehm, dette er ikke riktig.

 

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også, mente det var slik jeg, men har egnetlig aldri brydd meg noe særlig om det, jeg kjøper det jeg vil ha, om det kommer moms på det eller ikke betyr ikke så mye, det er uansett noe jeg legger til regnestykket når jeg bestiller noe som kommer over 350,- slipper jeg moms så ser jeg bare på det som en bonus.

 

Det blir jo ikke bare lagt til moms, blir jo ofte ett gebyr for forenklet fortolling også, som koster eksempelvis 149,- kroner hos posten og for andre selskap flere hundre kroner...  Så du kan ende opp å betale opptil 1000,- kroner for noe som egentlig kostet 350,- kroner..

Lenke til kommentar

 

 

Det er kursen på kjøpstidspunktet som gjelder, det er ikke sånn at du kjøper en vare for 349,90,- ene dagen også koster den 400,- dagen etterpå og du må betale mva og fortolling.

Ehm, dette er ikke riktig.

 

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også, mente det var slik jeg, men har egnetlig aldri brydd meg noe særlig om det, jeg kjøper det jeg vil ha, om det kommer moms på det eller ikke betyr ikke så mye, det er uansett noe jeg legger til regnestykket når jeg bestiller noe som kommer over 350,- slipper jeg moms så ser jeg bare på det som en bonus.

 

Jeg har da flere ganger oppgitt kvittering fra paypal for mine kjøp som kvittering til posten på pakkers verdi, aldri vært noe problem. 

De siste 1-2 årene har de blitt slappere også syns jeg på å sjekke så nøye alle pakker, mye som sklir rett giennom uten noe sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...