Gå til innhold

Tannlege ikke under helsevesenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, litt tannlege går under helsevesen. Enkelte kirurgiske inngrep, medfødte defekter osv er del av den generelle helsen. Slitasjeskader pga gnissing er visst også det, sånn delvis. 

Men ellers er det dårlig tannpuss, manglende vedlikehold og for mye loff med sirup på som er skyld i problemene. Virker som om det var slik de tenkte da reglene ble utformet ihvertfall.

 

Det er rimelig å anta at det er kostnadsmessige grunner til at det ikke er en del av folkehelsa idag. 

Politikere har bestemt dette. Sammen med byråkratene

Lenke til kommentar

Tannlegeyrket og helsevesenet forøvrig har alltid vært separate enheter. Når vi fremdeles betaler skjorta for tannlegebesøk i dag, er det nok flere grunner til det. Det viktigste er nok at det vil bli dyrt å innlemme tannhelse i folketrygden for alle. For det andre er det mange som vil tjene mindre penger under en slik ordning. Og jeg har inntrykk av at mange enda har en litt gammeldags og moralistisk holdning til tannhelse: Har man dårlige tenner, er det ens egen skyld, og derfor er det urimelig at fellesskapet skal belastes. For sånn er det jo absolutt ikke med helse forøvrig.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Joda, litt tannlege går under helsevesen. Enkelte kirurgiske inngrep, medfødte defekter osv er del av den generelle helsen. Slitasjeskader pga gnissing er visst også det, sånn delvis. 

Men ellers er det dårlig tannpuss, manglende vedlikehold og for mye loff med sirup på som er skyld i problemene. Virker som om det var slik de tenkte da reglene ble utformet ihvertfall.

 

Det er rimelig å anta at det er kostnadsmessige grunner til at det ikke er en del av folkehelsa idag. 

Politikere har bestemt dette. Sammen med byråkratene

 

Men helseproblemer skyldet dårlig vedlikehold av kroppen og dårlig kosthold, det er noe annet?

 

Merkelig at tannhelse ikke er en del av helsesystemet ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man tenker vel at siden barn får gratis tannlege til en viss alder, har alle like forutsetninger for god tannhelse i voksenlivet. Jadda.

 

I familien til en barndomskompis pusset de ikke tennene, i hvert fall ikke regelmessig. Men de fikk aldri hull. Cola drakk de også, i bøtter og spann. Jeg derimot, måtte bore et hull eller to (persen er seks) ved hvert tannlegebesøk, selv om jeg pusset daglig. Heldigvis er voksentennene mine mer solide enn de elendige melketennene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Slår litt rart ut iblant. To personer går ned en trapp og glir på isen. Begge faller, der den ene brekker foten og den andre knekker fortenna. Ikke helt sikker på om jeg har forstått reglene helt, men jeg er ganske sikker på at personen som knekker tenna får en regning på 10-15'000, mens personen som knekker foten får etpar egenandeler på 200kr og ferdig med det

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man tenker vel at siden barn får gratis tannlege til en viss alder, har alle like forutsetninger for god tannhelse i voksenlivet. Jadda.

 

I familien til en barndomskompis pusset de ikke tennene, i hvert fall ikke regelmessig. Men de fikk aldri hull. Cola drakk de også, i bøtter og spann. Jeg derimot, måtte bore et hull eller to (persen er seks) ved hvert tannlegebesøk, selv om jeg pusset daglig. Heldigvis er voksentennene mine mer solide enn de elendige melketennene.

 

Tannhelse virker som du sier genetisk betinget. I min familie har vi også få problemer med tennene og få hull osv, mens andre borer i hullene kontinuerlig.

 

Jeg var ei heller særlig flink til å pusse tennene når jeg var ung, og spiste/drakk dessuten mye søtt.

Lenke til kommentar

Syntes det er rart at andre land med mindre sosial/helsebudsjetter klarer å innlemme tannhelse men ikke vi.

 

Det er ingen spøk med tannverk som du ikke har råd til å fikse, jeg har selv to bekjente som har gått med konstant vondt i tenna i flere år pga skraltende økonomi. Han ene måtte tilslutt dra til tannlegeskolen å få studenter til å bare trekke tenna som egentlig burde rotfylles. Han andre har gått med nellik opp i de hullete jekselene i flere år da det visstnok demper smertene.

 

Dette går selvfølgelig på livskvaliteten løs og helt meningsløst at dårlige tenner sees på som ett slags luksusproblem.

Lenke til kommentar

Bortsett fra det økonomiske har jeg ikke sett noen god argumenter mot å behandle tannhelse som all annen helse, og jeg vet ikke helt om jeg er enig i økonomi argumentet heller da selv om det er dyrt er det ikke uforholdsmessig dyrt sammenligna med annen helse.

 

Jeg tror det heller er at ingen politiker vil komme med ett så dyrt forslag da de ikke kan på noen forsvarlig måte forsvare ett så stort kutt ett annet sted.

 

Skulle likt å lese hva argumentasjonen var når det ble bestemt at tannhelse ikke skulle bli en del av helsetilbudet fra det offentlige.

Lenke til kommentar

Syntes det er rart at andre land med mindre sosial/helsebudsjetter klarer å innlemme tannhelse men ikke vi.

 

Det er ingen spøk med tannverk som du ikke har råd til å fikse, jeg har selv to bekjente som har gått med konstant vondt i tenna i flere år pga skraltende økonomi. Han ene måtte tilslutt dra til tannlegeskolen å få studenter til å bare trekke tenna som egentlig burde rotfylles. Han andre har gått med nellik opp i de hullete jekselene i flere år da det visstnok demper smertene.

 

Dette går selvfølgelig på livskvaliteten løs og helt meningsløst at dårlige tenner sees på som ett slags luksusproblem.

 

Ingenting med tennene er en spøk. Dess lenger du går ubehandlet selv med små ting, dess verre blir det. Mange unngår å dra til tannglegen grunnet prisen. Folk sjekker ikke tennen årlig som anbefalt fordi det er koster. Så blir ting bare verre og verre og plutselig sitter man med et enormt tannproblem som koster enorme summer.

 

Årlig sjekk er kanskje ikke nødvendig, men årlig eller hvert annet år kan forebygge verre problemer om de finner problemet tidlig. Noe så enkelt som et hull f.eks. Da slipper man å ende opp med rotfylling eller ødelagt tann for noe som enkelt kunne ha blitt fikset på et tidligere tidspunkt.

 

Tannhelse handler også om forebygging, og tannhelse har potensiale til å gå utover øvrig helse også.

Lenke til kommentar

 

Syntes det er rart at andre land med mindre sosial/helsebudsjetter klarer å innlemme tannhelse men ikke vi.

 

Det er ingen spøk med tannverk som du ikke har råd til å fikse, jeg har selv to bekjente som har gått med konstant vondt i tenna i flere år pga skraltende økonomi. Han ene måtte tilslutt dra til tannlegeskolen å få studenter til å bare trekke tenna som egentlig burde rotfylles. Han andre har gått med nellik opp i de hullete jekselene i flere år da det visstnok demper smertene.

 

Dette går selvfølgelig på livskvaliteten løs og helt meningsløst at dårlige tenner sees på som ett slags luksusproblem.

 

Ingenting med tennene er en spøk. Dess lenger du går ubehandlet selv med små ting, dess verre blir det. Mange unngår å dra til tannglegen grunnet prisen. Folk sjekker ikke tennen årlig som anbefalt fordi det er koster. Så blir ting bare verre og verre og plutselig sitter man med et enormt tannproblem som koster enorme summer.

 

Årlig sjekk er kanskje ikke nødvendig, men årlig eller hvert annet år kan forebygge verre problemer om de finner problemet tidlig. Noe så enkelt som et hull f.eks. Da slipper man å ende opp med rotfylling eller ødelagt tann for noe som enkelt kunne ha blitt fikset på et tidligere tidspunkt.

 

Tannhelse handler også om forebygging, og tannhelse har potensiale til å gå utover øvrig helse også.

 

 

Ja, jeg tar meg råd til den årlige sjekken, men på tross av full jobb og fast inntekt så er det år hvor jeg egentlig ikke har råd fordi jeg som veldig mange andre er født med ræva tenner som koster. Alltid skal tannlege-sadisten finne ett eller annet og loppe meg for flere tusen kroner ;) Må man sette på en krone, noe som er helt vanlig å måtte gjøre når du kommer i 40-50 års aldern, så blir det 10-15 000 pr tann. Dette blir helt urealistiske summer for folk uten en ok inntekt og disse blir da gående rundt i konstante smerter.

 

Så la oss putte dette i fellespotten som vi jo gjør med så godt som alt annet her, det blir helt meningsløst å ikke få dette organisert når vi vet hvordan tannhelsen henger sammen med helse og livskvalitet generelt.

Lenke til kommentar

Det finnes støtteordninger fra NAV som dekker % andel av visse tannlegebehandlinger avhengig av hvor medisinsk nødvendig det vurderes å være. Jeg vet dette eksempelvis gjelder regulering. Regulering for finere tenner = du betaler alt selv. Regulering fordi hvis du ikke får det så vil du ha problemer senere med kjeve og andre ting jeg ikke har peiling på så kan du få støtte.

Lenke til kommentar

Jeg syns dere som ønsker å ha sosialistisk tannhelsetjeneste bør starte dette uten å tvinge alle med på det  :)

 

Ja, da får du du holde deg unna veiene våre også. Helsetjenester kan du kjøpe i Polen og pensjon kan du bare glemme. Samfunnet har jo som helhet også bygget vannkraft, så den får du heller ikke ta del i, du får kjøpe deg egen strøm, en vindmølle og solceller til taket.

 

Du får flytte til Oslo sammen med alle andre av din sort, og hvis det blir krig, så kan du glemme at vi skal forsvare dere med fellesforsvaret her i landet. Tog kan du også glemme, det hører jo også til sosialistisk bygget infrastruktur, og glem monopolsosialisme med internett og telefon. Du får ta deg til takke med internett over satellitt, for den sosialistiske infrastrukturen får du ikke bruke.

 

Norsk mat skal du heller ikke lenger spise, for den er subsidiert, så du får bestille mat fra utlandet og få det fraktet inn med noe annet enn SAS (og sosialistiske Lufthansa for den saks skyld). Jeg renger med du ikke kan bruke sosialistiske ting fra noen land, så da er det fint lite du kan gjøre i Europa hvor det meste av infrastruktur er sosialistisk oppbygget og hvor veldig mange store selskaper er sosialistiske monopoler (eller har vært det).

 

Som så mange her på forumet sier om du klager på noe i Norge, "så får du rett og slett flytte". Da nytter det ikke å flytte til Europa heller, du får flytte til USA. :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...