Gå til innhold

Tannlege ikke under helsevesenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig veldig enkelt. For å dekke de (forholdsvis få) milliardene på statsbudsjettet, må vi enten ta noe annet av statsbudsjettet, eller øke skattene. Ingen regjering har hatt lyst til å gjøre det, så dermed er det ikke blitt gjort. 

Dette synes jeg er rart. Skulle tro at en politiker ville få mye positiv respons fra publikum på et forslag om å inkludere tannhelse på statens helsebudsjett mot en skatteøkning (i marginalskatten for det høyeste inntektsnivået) som eksakt matchet den forventede utgiften.

Lenke til kommentar

 

Det er egentlig veldig enkelt. For å dekke de (forholdsvis få) milliardene på statsbudsjettet, må vi enten ta noe annet av statsbudsjettet, eller øke skattene. Ingen regjering har hatt lyst til å gjøre det, så dermed er det ikke blitt gjort.

Dette synes jeg er rart. Skulle tro at en politiker ville få mye positiv respons fra publikum på et forslag om å inkludere tannhelse på statens helsebudsjett mot en skatteøkning (i marginalskatten for det høyeste inntektsnivået) som eksakt matchet den forventede utgiften.
Så det holder ikke med marginalskatt på 46,6% slik det er idag?
Lenke til kommentar

Joda, litt tannlege går under helsevesen. Enkelte kirurgiske inngrep, medfødte defekter osv er del av den generelle helsen. Slitasjeskader pga gnissing er visst også det, sånn delvis. 

Men ellers er det dårlig tannpuss, manglende vedlikehold og for mye loff med sirup på som er skyld i problemene. Virker som om det var slik de tenkte da reglene ble utformet ihvertfall.

 

Det er rimelig å anta at det er kostnadsmessige grunner til at det ikke er en del av folkehelsa idag. 

Politikere har bestemt dette. Sammen med byråkratene

 

Visse betennelser går visstnok under folketrygden, eller det er vel under nav nå kanskje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tannlegene har også en egen lobbygruppe, som bruker store summer på å smøre politikkere.

Dersom det blir slik at tannhelse er noe som skal komme under det offentlige, da vil man nok se at tannlegene begynner å skrive ut regninger med høygaffel. Det er ingenting som får opp prisene på en tjeneste like effektivt som at det offentlige overtar ansvaret for det.

 

Dvs om dette går gjennom: var da parat på enda høyere skatter og enda flere avgifter.

Lenke til kommentar

 

Tannlegene har også en egen lobbygruppe, som bruker store summer på å smøre politikkere.

Dersom det blir slik at tannhelse er noe som skal komme under det offentlige, da vil man nok se at tannlegene begynner å skrive ut regninger med høygaffel. Det er ingenting som får opp prisene på en tjeneste like effektivt som at det offentlige overtar ansvaret for det.

 

Dvs om dette går gjennom: var da parat på enda høyere skatter og enda flere avgifter.

 

 

Ja ingenting kommer gratis så klart at penga må tas ifra ett sted, men alt blir bedre enn som idag hvor hver og en må grave rundt i tomme lommer. At tannlegene er uærlige sånn generelt for stå for din regning, personlig syntes jeg det er ett elendig argument som man da kunne ha overført absolutt alt som går under det offentlige. Heldigvis tror jeg ikke alle er kyniske drittsekker.

Lenke til kommentar

Slår litt rart ut iblant. To personer går ned en trapp og glir på isen. Begge faller, der den ene brekker foten og den andre knekker fortenna. Ikke helt sikker på om jeg har forstått reglene helt, men jeg er ganske sikker på at personen som knekker tenna får en regning på 10-15'000, 

 

Den tannlegeregninga tar man på reiseforsikringen :)

 

Har gjort det to ganger selv, første gang datt jeg ned i en lysgrav som manglet rist og bet godt over asfalten, andre gang fikk jeg under dugnad en fallende planke på samme tanna, så fasetten måtte byttes ut.

 

Lærdommen er forsåvidt å sørge for at du skader tennene alle andre steder enn jobb og hjemme, for da gjelder reiseforsikringen.

Lenke til kommentar

 

Tannlegene har også en egen lobbygruppe, som bruker store summer på å smøre politikkere.

Dersom det blir slik at tannhelse er noe som skal komme under det offentlige, da vil man nok se at tannlegene begynner å skrive ut regninger med høygaffel. Det er ingenting som får opp prisene på en tjeneste like effektivt som at det offentlige overtar ansvaret for det.

 

Dvs om dette går gjennom: var da parat på enda høyere skatter og enda flere avgifter.

 

Bare å sette en makspris

Vi får allerede støtte til diverse behandlinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bare å sette en makspris

Vi får allerede støtte til diverse behandlinger

Makspris? Hvordan da mener du? Det er vel ikke å bare sette maksprisen til 1 kr og så blir alt så billig og fint? :)

Lenke til kommentar

Vi har egenandeltak på lege, så hvorfor ikke tannlege?

Har nok noe med at svært få vil bruke ~3k hos legen, men at de fleste vil bruke 3k hos tannlegen

Men satsen kunne ha vært satt høyere

Vi burde ikke ha egenandel hos lege heller. Det gjør bare livet dyrere for de som uheldigvis genetisk sett er mer utsatt for sykdom og liknende. Jeg som ikke er spesielt genetisk utsatt for sykdom synes ikke det er rettferdig.

 

Det er alikevel ikke den største grunnen til jeg mener vi ikke bør ha egenandel. "Fattigere" land enn Norge har ingen egenandel og gratis tannlege har de også, hvorfor skal ikke vi kunne klare det? Et spesifikt land jeg kjenner til som har dette har heller ikke høyere skattenivå enn Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Et spesifikt land jeg kjenner til som har dette har heller ikke høyere skattenivå enn Norge.

Fantastisk merkelig å komme med en slik uttalelse og bevisst unnlate å navngi landet - enten var det en helt ulogisk forglemmelse, eller så er det oppspinn og du lar være å nevne landet så ikke påstanden skal bli avslørt som feil. Which is it?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...