Gå til innhold

Tannlege ikke under helsevesenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er dette et hemmelig land...?

Nei, jeg gadd ikke å nevne landet, siden det muligens også gjelder andre land. Jeg ville ikke nevne kun et land, for da risikerer jeg at folk tror det er et unntak, selv om det kanskje er ett av flere unntak.

 

Men iallefall er det slik i Tyskland.

 

 

All standard medical plans will cover the costs of your annual dental health routine. This includes basic fillings, dental clearance, and annual check-ups. As mentioned, other procedures, such as extra cleaning measures and more expensive fillings, for example, ceramic inlays, may need to come from your own pocket. When it comes to other, more advanced treatments, the costs get rather complicated. Prices for dentures, implants, coronas, bridges, braces, sealants and root canals will differ from dental practice to dental practice. Moreover, the reimbursement you receive will differ depending on your insurance provider.

 
As mentioned earlier, the state insurance plan does not tend to cover major dental work, and if it does, it will only be a very small portion of it. For example, a good implant may cost around 3,000 euros per tooth. However, you will probably only get a few hundred euros from your public healthcare coverage. Private insurers will cover anything from 60 percent to the full amount, depending on your policy.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en artig side med noen tall, https://www.hvakostertannlegen.no/

 

Kr 910,- er gjennomsnittprisen på en en undersøkelse her i Norge, i Oslo gjør de det samme for 2-300,-

 

​På de fleste andre behandlingene viser det seg at noen klinikker ligger helt nede i halv pris av gjennomsnittsprisen i landet.

 

​Jeg var ikke klar over det før nå men jeg vil faktisk tjene på å reise til tannlegen i Oslo for undersøkelse fremfor å bruke den lokale, at det er slik viser jo at systemet ikke fungerer optimalt i dag.

Lenke til kommentar

Det er nok utdatert informasjon. Men ja, valgfri luksus koster.

 

Om jeg vil ha hvit fylling heller enn standard, så betaler jeg for det, men det koster nesten ingenting, for tannlegen er i utgangspunktet rimelig.

 

All nødvendig tannbehandling er ikke noe pasienten betaler for, ei heller finnes det noe "statlig forsikringsplan". Statlig regulert forsikringsplan har alle samme minimumsvilkår, og der er tannbehandling gratis for pasienten. Egenandel betaler man heller ikke, verken for lege eller tannlege.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Personlig er jeg veldig fornøyd med at tannhelse gjøres i regi av private aktører. Jeg kan få time omtrent på dagen om jeg har behov for det, og jeg får bortimot alltid god og effektiv behandling. De gangene jeg ikke har vært fornøyd, for eksempel en gang da tannlegen sa at jeg hadde 10 hull, da har jeg byttet tannlege for ny konsultasjon. Faktisk så viste de ti hullene seg å være èt faktisk hull og noen som holdt på å bli hull. 

 

Prismessig så kan det virke dyrt når man må betale 5-6000 kroner (kanskje mer) for en behandling, men jeg synes ikke det er så ille mtp hva man får igjen for det. For de som har kroniske tannsykdommer og ikke har råd til å fikse det, da må det vel være mulig å hjelpe disse uten å lege alt av tannhelsetjenester under det offentlige!?

 

Husk at det er ikke gratis selv om det offentlige betaler for det, pengene må komme fra en plass; og til syvende og siste så blir det fra den jevne skattebetaler.

Lenke til kommentar

Fant en artig side med noen tall, https://www.hvakostertannlegen.no/

 

Kr 910,- er gjennomsnittprisen på en en undersøkelse her i Norge, i Oslo gjør de det samme for 2-300,-

Huff, dyrt.

 

For folk som sliter med tennene kan jeg anbefale private klinikker i Spania. Jeg hadde et selvforskyld problem med tennene en gang og gjennomgikk ganske mye hos en privat tannklinikk, og det kostet mindre enn 5000kr. Standarden var svært høy og prisene svært lave.

 

Det kan iallefall nevnes som et alternativ til tannbehandling i Norge. 2 ukers opphold pluss behandling vil nok i svært mange tilfeller være billigere enn kun behandling hos lokal tannlege i Norge.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fant en artig side med noen tall, https://www.hvakostertannlegen.no/

 

Kr 910,- er gjennomsnittprisen på en en undersøkelse her i Norge, i Oslo gjør de det samme for 2-300,-

 

​På de fleste andre behandlingene viser det seg at noen klinikker ligger helt nede i halv pris av gjennomsnittsprisen i landet.

 

​Jeg var ikke klar over det før nå men jeg vil faktisk tjene på å reise til tannlegen i Oslo for undersøkelse fremfor å bruke den lokale, at det er slik viser jo at systemet ikke fungerer optimalt i dag.

I Oslo og andre byer er det en mye større tetthet av tannleger enn i utkantstrøk, noe som gir mer konkurranse... og mer konkurranse gir lavere priser.

 

Dersom man velger å bosette seg en plass "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", da må man også akseptere at noen ting kan bli dyrere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kroniske tannsykdommer kan bli dekket 100%, om en søker om å få det dekket før behandling

Faktisk mye tannebehandling som blir dekket, om en søker først

Riktig. Så personlig så synes jeg dagens ordning fungerer fint. Når jeg må betale det av egen lomme, da blir jeg også mer påpasselig med å unngå hull og ellers unngå aktiviteter som kan medføre skader på tennene.... men det er nå bare meg da.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Riktig. Så personlig så synes jeg dagens ordning fungerer fint. Når jeg må betale det av egen lomme, da blir jeg også mer påpasselig med å unngå hull og ellers unngå aktiviteter som kan medføre skader på tennene.... men det er nå bare meg da.

 

Sier du her at du hadde sluttet å pusse tennene hvis det bare var egenandel på tannbehandlingen?

 

Det blir jo litt oppkonstruert situasjon synes jeg, folk flest i Norge vil pusse tennene uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sier du her at du hadde sluttet å pusse tennene hvis det bare var egenandel på tannbehandlingen?

Nei, det var slettes ikke det jeg sa.

 

Det blir jo litt oppkonstruert situasjon synes jeg, folk flest i Norge vil pusse tennene uansett.

Vil de? Når har en størst incentiv til å passe godt på tennene sine: når man må betale for å fikse hull selv, eller når noen andre betaler for en?

 

For å bruke meg selv som en anekdote: tidligere drakk jeg mye brus og var ikke så flink å bruke fluor, noe som også ga seg utslag i mange hull med påfølgende høy tannlegeregning. Til slutt ble jeg lei av det og har nå nesten kuttet ut brus fullstendig, samt at jeg skyller med fluor hver dag (flink gutt).

 

Resultat: tredje år uten hull og tannlegebesøk som har begrenset seg til en årlig sjekk med litt puss og fjerning av tannstein.

 

Jeg er i mot at alt av tannbehandling skal gå inn under det offentlige, rett og slett fordi at jeg ikke er spesielt begeistret for å betale tannlege for mennesker som tyler i seg tre liter cola daglig og ikke pusser tennene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De som tyller i seg så mye cola vil gjøre det om tannlege er gratis eller ei. Det er snakk om en sukkeravhengighet, en av de verste som finnes.

Folk må da for pokker klare å ta ansvar for sine egne liv og sin egen helse.

 

Dersom de må bruke alle pengene sine på tannlege så vil de ha mindre penger til cola og andre ting som er dårlig for tennene. Evt om de vil prioritere sin daglige dose med cola foran sin egen helse så må de gjerne gjøre det, men de kan da ikke forlange at andre skal bære kostnadene for deres egne dårlige valg.

 

Eller skal man bygge en enda større nanny-state enn det vi har i dag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Påstår du at vi ikke har incentiv til å passe helsen vår...?

Jeg har incentiv til å passe på min egen helse. Og jeg har ihvertfall dobbelt incentiv til å passe på tennene mine, rett og slett fordi at jeg vet hvor ubehagelig og dyrt det er å ikke passe på.

 

Derimot så kan jeg ikke snakke på vegne av deg Shruggie eller andre. Om du velger å skylle munnen i cola og seigmenn så må du bare gjøre det, men ikke kom og forlang at jeg skal betale tannlegeregningen din når tennene dine råtner vekk. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvorfor dette er forskjellig mellom tannhelse og all annen helse. VI har tilogmed fri mental helse, vi har fri psykiatri, fri fysioterapi for utrolig mange...

Er det muligens slik at du bare er mot at det er fri helse? For i så fall er du i feil tråd, dette handler om hvorvidt tannhelse burde være dekket som en del av helsevesenet - ikke hvorvidt helsevesenet bør være gratis eller ikke. 

 

Og ta det med ro, jeg slipper å spørre deg om noe som helst, siden det ikke er slik at du har vetorett over hvordan jeg bruker statlige tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil de? Når har en størst incentiv til å passe godt på tennene sine: når man må betale for å fikse hull selv, eller når noen andre betaler for en?

 

For å bruke meg selv som en anekdote: tidligere drakk jeg mye brus og var ikke så flink å bruke fluor, noe som også ga seg utslag i mange hull med påfølgende høy tannlegeregning. Til slutt ble jeg lei av det og har nå nesten kuttet ut brus fullstendig, samt at jeg skyller med fluor hver dag (flink gutt).

 

Resultat: tredje år uten hull og tannlegebesøk som har begrenset seg til en årlig sjekk med litt puss og fjerning av tannstein.

 

Jeg er i mot at alt av tannbehandling skal gå inn under det offentlige, rett og slett fordi at jeg ikke er spesielt begeistret for å betale tannlege for mennesker som tyler i seg tre liter cola daglig og ikke pusser tennene.

 

Dette er problemet med personlige anekdoter, jeg kan gi min historie.

 

Jeg har aldri hatt hull i tennene(30+ år), men jeg har flere år tidligere vært tilnærmet cocacoliker og tannpussen har nok glippet noen dager her og der flere ganger opp gjennom årene, flour og tanntråd er nesten fremmedord for meg. Jeg har hatt mye tannstein men det har vært konstant i alle år uavhengig av egeninnsats.

 

Til sammenligning er dama veldig nazi når det kommer til tannstellet, der er det puss, tanntråd og munnskyll uten unntak hver dag. Hun har også et lavere sukkerinntak enn meg da hun drikker kaffe når jeg drikker brus, fortsatt er det ingen overraskelse hvis hun har fått ett nytt hull når hun er hos tannlegen.

 

Puss er ikke irrelevant men det er ikke eneste faktor, folk er forskjellige og noen er mer utsatt enn andre.

 

Og med en gjennomsnittpris på 910,- for en undersøkelse er det ikke vanskelig å forstå at noen prioriterer bort den årlige undersøkelsen, mange av de personene tenker sikkert også "jeg pusser tenner hver dag så da får jeg sikkert ikke noe problemer", 

Lenke til kommentar

 

De som tyller i seg så mye cola vil gjøre det om tannlege er gratis eller ei. Det er snakk om en sukkeravhengighet, en av de verste som finnes.

Folk må da for pokker klare å ta ansvar for sine egne liv og sin egen helse.

 

Dersom de må bruke alle pengene sine på tannlege så vil de ha mindre penger til cola og andre ting som er dårlig for tennene. Evt om de vil prioritere sin daglige dose med cola foran sin egen helse så må de gjerne gjøre det, men de kan da ikke forlange at andre skal bære kostnadene for deres egne dårlige valg.

 

Eller skal man bygge en enda større nanny-state enn det vi har i dag?

 

En avhengighet er på en annen skala altså. Selv om de vil klarer de ofte ikke å la det de er avhengig av ligge, så det blir ved ett punkt nesten ufrivillig, at de blir fengslet av sin avhengighet, og da burde de så absolutt få all hjelpen de trenger for å bli kvitt den. Som sagt så er sukker også en av de verste tingene å være avhengig av, er mer vanedannende enn kokain. 

Lenke til kommentar

 

Det blir jo litt oppkonstruert situasjon synes jeg, folk flest i Norge vil pusse tennene uansett.

Vil de? Når har en størst incentiv til å passe godt på tennene sine: når man må betale for å fikse hull selv, eller når noen andre betaler for en?

 

For å bruke meg selv som en anekdote: tidligere drakk jeg mye brus og var ikke så flink å bruke fluor, noe som også ga seg utslag i mange hull med påfølgende høy tannlegeregning. Til slutt ble jeg lei av det og har nå nesten kuttet ut brus fullstendig, samt at jeg skyller med fluor hver dag (flink gutt).

 

Resultat: tredje år uten hull og tannlegebesøk som har begrenset seg til en årlig sjekk med litt puss og fjerning av tannstein.

 

Jeg er i mot at alt av tannbehandling skal gå inn under det offentlige, rett og slett fordi at jeg ikke er spesielt begeistret for å betale tannlege for mennesker som tyler i seg tre liter cola daglig og ikke pusser tennene.

 

 

Du tror at folk hadde gitt faen i tenna sine om det var gratis å fikse? Rart at ikke alle bare gir blanke faen i helse generelt da, det er jo kun en liten egenandel å betale for reperasjon..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Er det muligens slik at du bare er mot at det er fri helse? For i så fall er du i feil tråd, dette handler om hvorvidt tannhelse burde være dekket som en del av helsevesenet - ikke hvorvidt helsevesenet bør være gratis eller ikke. 

Dekket av helsevesenet vs gratis. Hva er forskjellen?

 

Og ta det med ro, jeg slipper å spørre deg om noe som helst, siden det ikke er slik at du har vetorett over hvordan jeg bruker statlige tjenester.

Forventer du et svar på dette tøvet?

 

Dette er problemet med personlige anekdoter, jeg kan gi min historie.

Det var derfor jeg gjorde det klart at det var en anekdote. :)

 

Jeg har aldri hatt hull i tennene(30+ år), men jeg har flere år tidligere vært tilnærmet cocacoliker og tannpussen har nok glippet noen dager her og der flere ganger opp gjennom årene, flour og tanntråd er nesten fremmedord for meg. Jeg har hatt mye tannstein men det har vært konstant i alle år uavhengig av egeninnsats.

 

Til sammenligning er dama veldig nazi når det kommer til tannstellet, der er det puss, tanntråd og munnskyll uten unntak hver dag. Hun har også et lavere sukkerinntak enn meg da hun drikker kaffe når jeg drikker brus, fortsatt er det ingen overraskelse hvis hun har fått ett nytt hull når hun er hos tannlegen.

 

Puss er ikke irrelevant men det er ikke eneste faktor, folk er forskjellige og noen er mer utsatt enn andre.

Noen er mer anlagt for å få hull enn andre, uansett hvor mye de pusser. Men man kan gjøre veldig mye selv ved å passe på hva man putter i munnen og hvor godt man pusser/bruker fluor. Jeg selv får hull med en gang om jeg ikke passer på, så derfor har jeg bortimot kuttet ut brus. Og de gangene jeg drikker brus passer jeg på å drikke det fort og etterpå skylle munnen med vann.

 

Uansett: selv med to-tre hull i året så er det ikke store utgiftene sett i forhold til andre ting man bruker penger på. Det handler rett og slett om hva man prioriterer. Men selvsagt: prioriterer man godteri, røyking, snusing og annet; da bør man ikke klage for mye når man ikke har penger igjen til tannlegen.... synes nå jeg da.

 

Og med en gjennomsnittpris på 910,- for en undersøkelse er det ikke vanskelig å forstå at noen prioriterer bort den årlige undersøkelsen, mange av de personene tenker sikkert også "jeg pusser tenner hver dag så da får jeg sikkert ikke noe problemer",

Det å betale 910,- kroner en gang i året for å få sjekket tennene synes ikke jeg er mye ihvertfall. Det er 8 pakker med røyk det, eller noen titalls flasker med cola.

 

 

En avhengighet er på en annen skala altså. Selv om de vil klarer de ofte ikke å la det de er avhengig av ligge, så det blir ved ett punkt nesten ufrivillig, at de blir fengslet av sin avhengighet, og da burde de så absolutt få all hjelpen de trenger for å bli kvitt den. Som sagt så er sukker også en av de verste tingene å være avhengig av, er mer vanedannende enn kokain. 

Da er det avhengigheten som er problemet, og det blir en helt annen diskusjon vel!?

 

Du tror at folk hadde gitt faen i tenna sine om det var gratis å fikse? Rart at ikke alle bare gir blanke faen i helse generelt da, det er jo kun en liten egenandel å betale for reperasjon..... 

Nei det tror jeg slettes ikke, slutt med å putte ord i munnen på meg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...