Gå til innhold

1500 patentsøknader er levert: Tror fortsatt på å bytte elbilbatteriet når det er tomt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På en Tesla skal et bytte ta 15 minutter. Teslas patent krever at bilen blir heist opp, deretter blir det brukte batteriet tatt ut og heist ned før et nytt blir heist opp. "

Ja,dette kommer nok til å revolusjonere den elektriske transporten.
Se for deg påsketraffikken. :confused:

Eller logistikken gjennom landet og verden.  :confused: :confused:.

 

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster,  ladetiden snart er nede på 1 min., og nettbegrensningen lett lar seg løse ved å snakke med Sturla,  ... så  ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteribyte under midten av buken er jo bare tull på en personbil, man treng høgda, vekten blir høg og feilplassert.
Ta nå heller å legg batterier i lag med andre ting som man fester i traversen fremme, og en tilsvarendes bak om man ønsker mer.

 

Hva er det for tull, ta i bruk noe enkelt fra etter 1950.

"Til helvete med dagens design, det er oppgaveløsing som teller", løft blikket Gutter.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Store batterier er en kapital vare det lønner seg å ta godt vare på. Ingen ville vel byttet motoren i bilen med naboens som gasser på når den er kald og hopper over oljeskift. Slik er det med batterier også. Forsiktig lading og utlading er bedre enn mange utladinger til min nivå.

 

Mulig at det kunne ha fungert om man kjøpte bilen uten batteri og leaset dette. Da var det batterieier som hadde interesse av at batteri ble tatt godt vare på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"På en Tesla skal et bytte ta 15 minutter. Teslas patent krever at bilen blir heist opp, deretter blir det brukte batteriet tatt ut og heist ned før et nytt blir heist opp. "

 

Ja,dette kommer nok til å revolusjonere den elektriske transporten.

Se for deg påsketraffikken. :confused:

Eller logistikken gjennom landet og verden.  :confused: :confused:.

 

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster,  ladetiden snart er nede på 1 min., og nettbegrensningen lett lar seg løse ved å snakke med Sturla,  ... så  ..

 

Hvis du klare å finne 499 til, så kan dokke starte en ny religion! Statsstøtte og gode greier:-) Kanskje Hydrogenets Venner kunne passa som navn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla hadde «Tesla stations» hvor man kunne bytte batteriet helautomatisk.

Ikke løfte opp bilen på bukk på 15 minutter slik artikkelelen skriver, men bytte som er dobbelt så raskt som å fylle opp fossilbilen.

 

 

Dersom elbileiere heller ville bytte batteri lynraskt fremfor gratis supercharger, så hadde batterswap allerede vært bygget ut.

 

Jeg ville gjerne batteriswappet på Uddevalla å lånt 100kw batteri og frest videre på europaturné på autostradaen, og pushet snitt på 200kmt, og fortløpende byttet batteri på 1,33min.

 

Altså rekker ikke å pisse engang på batteribyttestasjoene. Ideelt for svovelpredikante med stålblære som absolutt trenger en (dielsel motor) som kjører 1400km uten pause.

 

Hadde det vært ett reelt behov hadde Tesla byttestasjoner allerede vært på plass langs autostradaen / motorveier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster, 

 

Sant det. Straum kan du jo finne og lade med kvar som helst. Difor kan du utnytte heile rekkjevidda. Går ein hydrogenbil tom, har du eit veldig stort problem. I praksis er berre ein liten del av rekkjevidda nyttbar, fordi du alltid må nå attende til ein hydrogenstasjon, og helst neste òg, med margin for både omkøyringar og feil på hydrogenstasjonen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer til å være mye mekanikk som må til for å skifte batteri, og virker litt for komplisert til å gjøres hver gang du "fyller tanken". Om noe skjærer seg blir du i verste fall stående med batteriet halvveis inne i bilen og må vente til en servicetekniker kommer og ser på det. Mindre komplisert å bare plugge i hurtigladeren og ta seg en dopause og noe mat mens man venter (med mindre du er den typen som kan kjøre 1500km+ uten å hvile). Og etter hvert som batteriteknologien blir bedre vil det også ta enda kortere tid å lade opp bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteribytte for personbiler har aldri tatt av fordi ingen vil bytte det fine jomfrukjørte batteriet sitt med et ukjent potensielt horekjørt batteri. Da Tesla inviterte til batteribytte-demonstrasjon var det 5 som meldte sin interesse og 1 som faktisk møtte opp. Tesla tok hintet og sluttet å kaste penger ut av det vinduet.

 

Batteribytte for flåteeiere er derimot en helt annen sak. F.eks bør et busselskap ha stor interesse i bytte (egne) batteri ettersom det sparer massevis av kostbar ladetid (enten det er lang tid, kostbare høyeffekt-løsninger eller stygge kjøreledninger). Flåteeieren eier uansett alle batteriene i sitt byttesystem så han får aldri et dårlig bytte. En ubehagelighet med dette er at flåteeieren "gifter seg" med én leverandør av busser, batterier og batteribyttestasjoner. Store flåteeiere vil sikkert presse på for at leverandørene skal utforme en kompatibel standard. allianser osv vil gi færre systemer og konkurranse kan tvinge de små til å følge standarden til de store. Det kan altså løse seg etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"På en Tesla skal et bytte ta 15 minutter. Teslas patent krever at bilen blir heist opp, deretter blir det brukte batteriet tatt ut og heist ned før et nytt blir heist opp. "

 

Ja,dette kommer nok til å revolusjonere den elektriske transporten.

Se for deg påsketraffikken. :confused:

Eller logistikken gjennom landet og verden.  :confused: :confused:.

 

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster,  ladetiden snart er nede på 1 min., og nettbegrensningen lett lar seg løse ved å snakke med Sturla,  ... så  ..

 

For de fleste foregår 90-95% av ladingen hjemme, over natten...

Dette er absolutt et oppkonstruert problem

Gjennomsnittlig daglig kjørelengde er 40-60 km

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er ca 14500 km

Rekkeviddeangst er et utbredt problem hos de som aldri har eid eller kjørt elbil, ikke så vanlig blant elbilister.

Det planlegges hurtigladere på 350 KW. Er bekymret for at jeg ikke skal rekke å spise ferdig middagen før jeg må ut, koble av laderen og flytte bilen

Og når du først tar opp hydrogen...

HVORFOR skulle jeg vurdert hydrogen fremfor batteri i min neste elbil?

Med mesteparten av lading hjemme, til ca kr 1.00 pr mil

Og rekkevidde på 50-70 mil på langkjøring, med lading i spisepauser.

HVORFOR skulle jeg vurdere å kjøpe en bil hvor driftskostnaden er det tidobbelte og jeg har en trykktank med 700 bar trykk, fylt med eksplosiv knallgass, rett bak ryggen...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"På en Tesla skal et bytte ta 15 minutter. Teslas patent krever at bilen blir heist opp, deretter blir det brukte batteriet tatt ut og heist ned før et nytt blir heist opp. "

 

Ja,dette kommer nok til å revolusjonere den elektriske transporten.

Se for deg påsketraffikken. :confused:

Eller logistikken gjennom landet og verden.  :confused: :confused:.

 

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster,  ladetiden snart er nede på 1 min., og nettbegrensningen lett lar seg løse ved å snakke med Sturla,  ... så  ..

For de fleste foregår 90-95% av ladingen hjemme, over natten...

Dette er absolutt et oppkonstruert problem

Gjennomsnittlig daglig kjørelengde er 40-60 km

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er ca 14500 km

Rekkeviddeangst er et utbredt problem hos de som aldri har eid eller kjørt elbil, ikke så vanlig blant elbilister.

Det planlegges hurtigladere på 350 KW. Er bekymret for at jeg ikke skal rekke å spise ferdig middagen før jeg må ut, koble av laderen og flytte bilen

Og når du først tar opp hydrogen...

HVORFOR skulle jeg vurdert hydrogen fremfor batteri i min neste elbil?

Med mesteparten av lading hjemme, til ca kr 1.00 pr mil

Og rekkevidde på 50-70 mil på langkjøring, med lading i spisepauser.

HVORFOR skulle jeg vurdere å kjøpe en bil hvor driftskostnaden er det tidobbelte og jeg har en trykktank med 700 bar trykk, fylt med eksplosiv knallgass, rett bak ryggen...?

 

 

Innlegget ditt burde vel i sin helhet stå ubesvart, men...  Svaret ditt er uansett et godt eksempel på at noen diskusjon  om batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk  bare  er bortkastet i denne gutteklubben som har etablert seg på Tu.no  :ninja:

Jeg svarer på ett av punktene jeg.

 

*  Grunnen til dette skiftet til elektrisk transport er forurensning både lokalt og globalt med bensin/diesel.

*  Driftskostnadene er ikke tidoblet  i forhold til fossilt. ( Heller ikke i forhold til batteri-elektrisk.)

* Fordi du i dag tør å kjøre rundt med en  tank med bensin ( eller Propan) i en ubeskyttet beholder bak ryggen.

 

Spør ellers kontaktlæreren din.

Lenke til kommentar

 

 

"På en Tesla skal et bytte ta 15 minutter. Teslas patent krever at bilen blir heist opp, deretter blir det brukte batteriet tatt ut og heist ned før et nytt blir heist opp. "

 

Ja,dette kommer nok til å revolusjonere den elektriske transporten.

Se for deg påsketraffikken. :confused:

Eller logistikken gjennom landet og verden. :confused: :confused:.

 

Men siden rekkeviddeangst er et konstruert problem fra Hydrogen- fantaster, ladetiden snart er nede på 1 min., og nettbegrensningen lett lar seg løse ved å snakke med Sturla, ... så ..

For de fleste foregår 90-95% av ladingen hjemme, over natten...

Dette er absolutt et oppkonstruert problem

Gjennomsnittlig daglig kjørelengde er 40-60 km

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er ca 14500 km

Rekkeviddeangst er et utbredt problem hos de som aldri har eid eller kjørt elbil, ikke så vanlig blant elbilister.

Det planlegges hurtigladere på 350 KW. Er bekymret for at jeg ikke skal rekke å spise ferdig middagen før jeg må ut, koble av laderen og flytte bilen

Og når du først tar opp hydrogen...

HVORFOR skulle jeg vurdert hydrogen fremfor batteri i min neste elbil?

Med mesteparten av lading hjemme, til ca kr 1.00 pr mil

Og rekkevidde på 50-70 mil på langkjøring, med lading i spisepauser.

HVORFOR skulle jeg vurdere å kjøpe en bil hvor driftskostnaden er det tidobbelte og jeg har en trykktank med 700 bar trykk, fylt med eksplosiv knallgass, rett bak ryggen...?

Innlegget ditt burde vel i sin helhet stå ubesvart, men... Svaret ditt er uansett et godt eksempel på at noen diskusjon om batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk bare er bortkastet i denne gutteklubben som har etablert seg på Tu.no :ninja:

Jeg svarer på ett av punktene jeg.

 

* Grunnen til dette skiftet til elektrisk transport er forurensning både lokalt og globalt med bensin/diesel.

* Driftskostnadene er ikke tidoblet i forhold til fossilt. ( Heller ikke i forhold til batteri-elektrisk.)

* Fordi du i dag tør å kjøre rundt med en tank med bensin ( eller Propan) i en ubeskyttet beholder bak ryggen.

 

Spør ellers kontaktlæreren din.

Arroganse som vanlig, og ingen gode grunner

Kjører elbil(er) nå, med batteri

Etterlyser EN grunn til at jeg skulle ha noen som helst lyst på en hydrogenbil...

Og jo, utgiftene er tidoble

Jeg kan ikke lade en hydrogenbil med strøm fra solcellene på taket...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*  Grunnen til dette skiftet til elektrisk transport er forurensning både lokalt og globalt med bensin/diesel.

Globalt er forureininga omlag den same med hydrogen. Dersom du har fornybar hydrogen til ein vitug pris, kan Yara bruke alt du kan levere. Hydrogen-entusiastane snakkar varmt om elektrolyse, men damp-reformering av olje, gass eller kol er billigare. Det hydrogenet du kan produsere med elektrolyse bør heller erstatte fossil hydrogen til ammoniakkproduksjon. Yara må bruke hydrogen. Bilar kan gå på batteri i staden, og gjer det med mykje betre verknadsgrad.

 

*  Driftskostnadene er ikke tidoblet  i forhold til fossilt. ( Heller ikke i forhold til batteri-elektrisk.)

Høgare enn fossilt, mykje høgare enn batteri.

 

* Fordi du i dag tør å kjøre rundt med en  tank med bensin ( eller Propan) i en ubeskyttet beholder bak ryggen.

Dersom du har 700 bar trykk i bensintanken din, har du tabba deg ut. LPG-tankar har 8 bar trykk, sovidt eg hugsar.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...