Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Det stemmer! Etter 2025 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i Norge vil det kun være én reell produsent; Tesla. Fossilprodusentene BMW, Audi, VW, Ford, you name it. De vil veldig raskt gå konkurs.

De vil raskt gå konkurs fordi Norge sier vi skal satse på 100% elbiler fra 2025? Hva med resten av Europa, ikke EU-land, USA, og Asia? De driter da i Norge, og vårt salg utgjør en bitteliten prosent.

Tesla klarer ikke produserer biler, de sliter økonomisk. Personer som prøver å kansellere sin Model 3 bestilling, får ikke tilbake depositumet sitt, selv etter måneder med venting. De klarer ikke produsere verken biler eller deler. Tesla vil ikke klare å holde følge med de tyske når de virkelig setter inn. Det BMW/Mercedes og VAG-gruppen kan legge inn i R&D er så sinnssykt mye mer en hva Tesla kan gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kjøpere av BMW/Mercedes/Audi osv er gjerne lojale kunder, og vil heller kjøpe et premium merke fremfor et billig asiatisk eller amerikansk.

 

https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/

 

Tror nok minene vil endre seg når de ser hva Mercedes kan levere når det gjelder kvalitet og komfort. For ikke å glemme muligheter for ekstrautstyr. Er ingen hemmelighet at interiøret i Tesla er veldig skuffende. Vonde seter, plast, en iPad som trekker alt for mye oppmerksomhet i fra veien.

EDIT: Dette vil sikkert de tyske slite med i en periode også, men muligheten for reparasjoner ved skader, god service, og annet står nok også høyt. Noe Tesla ikke klarer å holde lengre.

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjøpere av BMW/Mercedes/Audi osv er gjerne lojale kunder, og vil heller kjøpe et premium merke fremfor et billig asiatisk eller amerikansk.

https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/

Er det egentlig så mye som taler mot at de ikke heller hadde vurdert Mercedes hvis/når de kommer med elektrisk modell her? Svarene sier stort sett bare at se ikke kan tenke seg å skifte tilbake til fossildrevet bil, ikke at de vil forbli lojale mot Tesla.

Sånn ut over det har jeg inntrykk av at alle de store tyske nå er godt involvert i utvikling av elbiler i Kina, enten direkte, eller i samarbeid med kinesiske partnere. Erfaringene herfra bør kunne brukes i Europa når de enten tvinges til det pga reguleringer, eller de mener markedet er klart.

 

Hvis man ser prisen av en e-golf (for å ta en bil som kommer både som ICE og del/helelektrisk) sammenliknet med en normalt utstyrt bensinutgave i Tyskland i dag, er e-golfen 8-10000€ (30-40%) dyrere (automatgir på bensinutgaven gir lavest pridforskjell). Faktisk er prisen sammenliknbar med en Golf GTI (hybriden GTE er forøvrig enda dyrere). Da skal msn være spesielt engaajeet for å velge elutgaven, selv med billigere drivstoff. Strømmen i Tyskland er vel heller ikke så billig som her mens bensin/ diesel er billigere, så besparelsen sammenliknet med bensin er mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres fint ut at vi bare avskaffer bilen og baserer oss på selvkjørende biler som man bare betaler for når man har behov for dem, f.eks for å bli transportert hjemmefra til butikken for å handle, til/fra jobben osv.

 

Det fungerer sikkert i byene.

 

Ser ikke for meg at dette fungerer i diverse grisgrendte strøk (som er stordelen av Norge) hvor tettsteder og småbyer da må ha eget transport-firma med nok kapasitet til å dekke behovene til alle (inkludert at bilene er opptatt over lengre tid da de må kjøre vesentlig lengre avstander for å nå folk).

 

I byene vil nok dette skje først, men privat-bilen vil fortsatt være høyst aktuell utenfor byene. Men bilen kan nok likevel være både elektrisk og selvkjørende.

Lenke til kommentar

 

 

Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år

Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske.

Tyskland vil ikke ha noe problem med å omvelte til elektriske boler om de vil. Men elektriske biler er så langt dyrere noe som reduserer interessen i hele Europa, og USA. For Norge er det en litt annen situasjon hvor vi ikke kan regne med få en god bil til 100.000 kr grunnet skatter. Å ta bort enorme skater på elbiler, hjelper jo salget i Norge, spesielt for litt dyrere elbiler.

 

Det vil ikke selges mye elbiler i Europa med mindre disse kan anskaffes for mellom 10.000-20.000 Euro. Ellers er jo alternativet litt lenger i fremtiden, deling av transport og opphøring av den tåplige normen at alle skal eie en bil.

 

 

Alt er dyrere før det kan utføres masseproduksjon, enten det er flatskjermer, sko eller biler.

Men elektriske biler vil bli billigere enn forbrenningsbiler både i produksjon og vedlikehold., enten de er batteri-elektriske ( med et ikke altfor stort batteri) eller de har fuel-cell-enhet istedet for forbrenningsmotor. Og km.-prisen vil være rimeligere  i forhold til fossil energi.

 

Fra artikkel-overskriften:

"Elektrisk mobilitet er tvingende nødvendig. Men det er ikke nok dersom man skal klare å nå utslippsmålene. Da må samtidig folks vaner endres, og privat eierskap av biler må gjøres overflødig."

 

Med elektriske biler med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger trenger ikke folk endre kjøre og fyllemetoder. Det vil allikevel gi nullutslipp. Og de fleste nasjoner kan produsere elektrisitet og/eller Hydrogen for sitt samfunns transport-behov. - Uten å være avhengig av oljeindustrien.

Privat eierskap er ellers det mest fornuftige. Så vil folk passe på bilene sine på fritiden, som før. Uten at vi trenger å bygge ut en stall med folk til dette. Og bildeling eller selvkjørende biler vil, som drosjebruk, lage flere fram&tilbaketurer.

Lenke til kommentar

Tesla klarer ikke produserer biler, de sliter økonomisk. Personer som prøver å kansellere sin Model 3 bestilling, får ikke tilbake depositumet sitt, selv etter måneder med venting. De klarer ikke produsere verken biler eller deler. Tesla vil ikke klare å holde følge med de tyske når de virkelig setter inn. Det BMW/Mercedes og VAG-gruppen kan legge inn i R&D er så sinnssykt mye mer en hva Tesla kan gjøre. 

Tesla er verdens største produsent av elbiler, og de skal femdoble produksjonen over de neste 12 månedene. Økonomien til Tesla var den beste noensinne i august 2017. Siden den gang har de brukt en del penger, men økonomien er fortsatt nært ett høydepunkt i Teslas historie. Jeg har nettopp kansellert en Model 3, og fikk beskjed om at pengene vil være på konto innen 30 dager, utifra min banks behandlingstid. Det var 6 dager siden. Jeg har kansellert 2 stk Model X tidligere, og det tok ikke noe mindre tid da.

 

Man gjør ikke lurt i å undervurdere Tesla. Tesla er verdens ledende elbilprodusent, med dagens beste teknologi. Mange utfordringer til de store tradisjonelle bilprodusentene kan løses ved å kaste penger på de, men som regel hjelper det mer å ha et betydelig forsprang.

 

Når det er sagt, jeg forventer ikke at Tesla skal bli en enorm bilprodusent. Om Tesla ender opp med 5% av markedet, så vil de kunne klare seg kjempebra. Vi trenger at andre bilselskaer blir med, og det er ting som skjer på området. Ikke bare de kinesiske, som BYD og BAIC, men også VAG, Nissan, m.f. begynner å skjønne hvilken retning verden går. Senest i dag leste jeg at Sergio Marchionne endelig sa offentlig at elektrifisering er fremtiden. Dette er sjefen for Fiat, som tidligere gikk ut og anbefalte sine kunder om å ikke kjøpe elektrisk Fiat 500, fordi han tapte så mye penger på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er en fyrtårnnasjon for resten av verden. Det er Norge som er verdens forbilde når det kommer til miljøspørsmål. Det er ikke uten grunn at Tesla satset hardt i Norge veldig tidlig. Når Norge forbyr nye fossilbiler i 2025 kommer resten av verden til å følge etter nermest umiddelbart.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

Tesla klarer ikke produserer biler, de sliter økonomisk. Personer som prøver å kansellere sin Model 3 bestilling, får ikke tilbake depositumet sitt, selv etter måneder med venting. De klarer ikke produsere verken biler eller deler. Tesla vil ikke klare å holde følge med de tyske når de virkelig setter inn. Det BMW/Mercedes og VAG-gruppen kan legge inn i R&D er så sinnssykt mye mer en hva Tesla kan gjøre. 

Tesla er verdens største produsent av elbiler, og de skal femdoble produksjonen over de neste 12 månedene. Økonomien til Tesla var den beste noensinne i august 2017. Siden den gang har de brukt en del penger, men økonomien er fortsatt nært ett høydepunkt i Teslas historie. Jeg har nettopp kansellert en Model 3, og fikk beskjed om at pengene vil være på konto innen 30 dager, utifra min banks behandlingstid. Det var 6 dager siden. Jeg har kansellert 2 stk Model X tidligere, og det tok ikke noe mindre tid da.

 

Man gjør ikke lurt i å undervurdere Tesla. Tesla er verdens ledende elbilprodusent, med dagens beste teknologi. Mange utfordringer til de store tradisjonelle bilprodusentene kan løses ved å kaste penger på de, men som regel hjelper det mer å ha et betydelig forsprang.

 

Når det er sagt, jeg forventer ikke at Tesla skal bli en enorm bilprodusent. Om Tesla ender opp med 5% av markedet, så vil de kunne klare seg kjempebra. Vi trenger at andre bilselskaer blir med, og det er ting som skjer på området. Ikke bare de kinesiske, som BYD og BAIC, men også VAG, Nissan, m.f. begynner å skjønne hvilken retning verden går. Senest i dag leste jeg at Sergio Marchionne endelig sa offentlig at elektrifisering er fremtiden. Dette er sjefen for Fiat, som tidligere gikk ut og anbefalte sine kunder om å ikke kjøpe elektrisk Fiat 500, fordi han tapte så mye penger på de.

 

Stemmer det for 2017?

 

Q1-1200x546.jpg?width=960

 

Økonomien til Tesla suger, spesielt FCF er skremmende lesning. At Tesla bruker opptil 30 dager på å returnere reservasjonsdepositumet, sier mye om hvor rotete selskapet er. Kjenner en som jobber for TMN, og han bekrefter administrielt kaos over lang, lang tid.

 

FCA tror jeg ikke overlever de neste 10 årene. De har jo forsøkt å finne en oppkjøper i lang tid.

Lenke til kommentar

Stemmer det for 2017?

Ja. I grafen er det inkludert plug-in hybrider, og egentlig er det jo fordelt på flere produsenter, selv om de er i en allianse.

 

Økonomien til Tesla suger, spesielt FCF er skremmende lesning.

Det er sant de investerer mye penger, men dette er noe de velger selv om de skal gjøre. I Q4 kan vi nok forvente at de investerer noe sånt som 1 mrd, men da er produksjonsutstyret for Model 3 i all hovedsak betalt. Tesla hadde 3,5 mrd USD i slutten av Q3. Om da Tesla bruker 1 mrd på capex i Q4, og deretter 250 mill de neste kvartalene, så har Tesla penger ca ut 2018. Deretter kan de leve på allerede inngåtte kreditter i 1-2 kvartaler. Om Tesla ikke har fått opp produksjonen av Model 3 før sommeren så bør de vurdere å hente inn mer penger. Men ting tyder jo på at Model 3 produksjonen er på vei opp.

 

At Tesla bruker opptil 30 dager på å returnere reservasjonsdepositumet, sier mye om hvor rotete selskapet er. Kjenner en som jobber for TMN, og han bekrefter administrielt kaos over lang, lang tid.

At det har vært rotete kan jeg være enig i. De har hatt betydelige voksesmerter. Denne gangen virker det mer ordnet enn tidligere. Jeg avbestilte i helga, og på mandag fikk jeg en standardepost der de spurte om IBAN/BIC/Navn. Om jeg får pengene innen de 30 dagene så har det vært veldig smertefritt.

 

FCA tror jeg ikke overlever de neste 10 årene. De har jo forsøkt å finne en oppkjøper i lang tid.

Det ville ikke overraske meg om de ikke overlever. Det har vært for lite innovasjon over for lang tid. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Norge er en fyrtårnnasjon for resten av verden. Det er Norge som er verdens forbilde når det kommer til miljøspørsmål. Det er ikke uten grunn at Tesla satset hardt i Norge veldig tidlig. Når Norge forbyr nye fossilbiler i 2025 kommer resten av verden til å følge etter nermest umiddelbart.

 

Norge er bra, - Norge er best, riktignok..

Men Kina sin  størrelse, 24 millioner bilkjøp hvert år, og forbud vil nok også ha litt å si... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og bensinstasjonene vil jo ikke bli borte. Kanskje enkelte stasjoner vil over tid fjerne noen pumper, men stasjonen vil jo bestå. For en sjappe så har jo ikke salget av diesel/bensin vært den store innbringeren av kroner. De tjener vel mer på og selge deg en burger, og selv Tesla-eiere trenger mat ;)

 

Ikke ta det for god fisk, men jeg har hørt at bensin og diesel ikke kan bli liggende for lenge, viktige bestanddeler fordamper. Og derfor er bensinstasjoner avhengig av et visst volum for å i det hele tatt selge drivstoff. Kanskje mange kan overleve som kiosker, men det kan bety store forandringer. Men hvis det stemmer, så vil jo det bety at det blir en stor ulempe å ha fossilbil... Jeg skal ihvertfall selge dieselmonsteret så fort det kommer en 7seter med 4wd jeg har råd til...

Lenke til kommentar

Så er det jo også slik at alle bilprodusenter kommer med slipp om nye ting, enten det er batterikapasitet/satsing eller Hydrogen-satsing.

Slike oppslag om eget bilmerke koster jo millioner hvis de skulle betales som reklame.

Så vi får ta alt med en klype salt.

 

Men at tysk bilindustri ikke arbeider på bakrommet, for å være konkurransedyktige i forhold til forbrukernes foretrukne valg framover, ville jo være det underligste.

Men uansett er det forbrenningsbil-produsentene, som ikke følger med tiden, som burde skjelve i buksene.

 

Jeg har, som noen har oppfattet, stor tro på batteri-elektriske biler med Hydrogen ( i stedet for fossilt )som rekkeviddeforlenger.

*   Nettkapasitet, og lademuligheter.

*  Friheten ved å fylle og kjøre videre.

* Lavere pris en fossilt.

* Billigere bilpris når masseproduksjonen kommer.

* Lavere vedlikeholdskostnader uten olje & eksosanlegg.

* De  fleste nasjoners bil-kommunikasjon kan løsrive seg fra oljeindustrien gjennom elektrisk transport, både batterielektrisk og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger.

 

Men markedet bestemmer. Det vet også bilprodusentene.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"Langt mellom bilforhandlere, verksteder og bensinstasjoner". Litt av en spådom. Du kan fjerne 80% av disse og det er fortsatt nok å ta av i en middels stor by.

 

Bensinstasjoner forsvinner i stadig større omfang av flere forskjellige årsaker. Lavere forbruk og derved lengre rekkevidde, samt at sentrale tomter i byene er så verdifulle nå at de tjener mer på å selge seg ut.

 

Dårligere inntjening pga færre besøkende gjør at det også i mindre sentrale strøk stenges ned bensinstasjoner, som samtidig er den lokale kiosken og daglivarehandelen. Er faktisk blitt såpass ille enkelte steder at de prøver å få støtte til å etablere pumper i forbindelse med nærbutikken fordi det stadig blir lengre avstand til både butikker og nærstasjonen.

 

Denne utviklingen vil nok bare akselerere ettersom flere elbiler kommer med rekkevidde som gjør de brukbare for enda flere, også de som ikke bor så sentralt. Strøm kan de lade både på egen gård/hjemplass, hos naboene om de trenger når de er på besøk og når de er på bytur for de stadig færre som ikke allerede har arbeid i lokale sentra eller i byen allerede.

Lenke til kommentar

Tesla klarer ikke produserer biler, de sliter økonomisk. Personer som prøver å kansellere sin Model 3 bestilling, får ikke tilbake depositumet sitt, selv etter måneder med venting. De klarer ikke produsere verken biler eller deler.

Tesla har da produsert massevis av både Model S og Model X. At de har problemer i starten med Model 3 er bare naturlig, men det vil løse seg.

 

Sliter økonomisk? De tjener penger på hver bil, men investerer stort i fremtidig vekst.

Lenke til kommentar

Med elektriske biler med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger trenger ikke folk endre kjøre og fyllemetoder. Det vil allikevel gi nullutslipp.

Rene elbiler får bare bedre og bedre rekkevidde, og dekker uansett omtrent alles behov allerede. Problemet nå er pris og utvalg. hydrogen er en blindvei.

 

Men at tysk bilindustri ikke arbeider på bakrommet, for å være konkurransedyktige i forhold til forbrukernes foretrukne valg framover, ville jo være det underligste.

Ja, og det var jo underlig at Nokia og andre mobilprodusenter ikke arbeidet på bakrommet for å være konkurransedyktige mot iPhone? Bedrifter som har kjørt seg fast i dagens marked pleier ofte å slite med å henge med.

 

Jeg har, som noen har oppfattet, stor tro på batteri-elektriske biler med Hydrogen ( i stedet for fossilt )som rekkeviddeforlenger.

*   Nettkapasitet, og lademuligheter.

*  Friheten ved å fylle og kjøre videre.

* Lavere pris en fossilt.

* Billigere bilpris når masseproduksjonen kommer.

* Lavere vedlikeholdskostnader uten olje & eksosanlegg.

* De  fleste nasjoners bil-kommunikasjon kan løsrive seg fra oljeindustrien gjennom elektrisk transport, både batterielektrisk og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Hydrogen må fylles manuelt. Rene elbiler plugger du bare i hjemme og så lader den seg selv.

 

Hydrogen er mye dyrere enn rent elektrisk, og krever mye mer energi.

 

Hydrogen gir høyere vedlikeholdskostnader enn ren el.

 

Hydrogen er bortkastet som rekkeviddeforlenger.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer! Etter 2025 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i Norge vil det kun være én reell produsent; Tesla. Fossilprodusentene BMW, Audi, VW, Ford, you name it. De vil veldig raskt gå konkurs.

Hvordan klarte du å komme fram til det her ?

 

Hvis man ser på økonomien til samtlige merker du nevner, så er Tesla den eneste som på papiret er tilnærmet konkurs.

 

Mest solgte elbilen i Norge i fjor var heller ikke Tesla, både VW, BMW og Nissan har solgt mye av sine rene elbil modeller. Tesla Model X var 9 mest solgte bil i Norge i fjor, Nissan Leaf på 8 plass, BMW i3 på 2 plass og VW Golf på 1 plass.

 

Iløpet av året kommer det noen få nye modeller, neste år kommer det enda flere nye modeller og i 2020 enda flere modeller i flere segmenter. 

 

Så å tro at Tesla har monopol på elbiler, det er litt som å tro på julenissen. Kina er i dag verdens største produsent av elbiler, og de jobber også med å få flere modeller klare for eksport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...