Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

 

Stemmer det for 2017?

Ja. I grafen er det inkludert plug-in hybrider, og egentlig er det jo fordelt på flere produsenter, selv om de er i en allianse.

 

Økonomien til Tesla suger, spesielt FCF er skremmende lesning.

Det er sant de investerer mye penger, men dette er noe de velger selv om de skal gjøre. I Q4 kan vi nok forvente at de investerer noe sånt som 1 mrd, men da er produksjonsutstyret for Model 3 i all hovedsak betalt. Tesla hadde 3,5 mrd USD i slutten av Q3. Om da Tesla bruker 1 mrd på capex i Q4, og deretter 250 mill de neste kvartalene, så har Tesla penger ca ut 2018. Deretter kan de leve på allerede inngåtte kreditter i 1-2 kvartaler. Om Tesla ikke har fått opp produksjonen av Model 3 før sommeren så bør de vurdere å hente inn mer penger. Men ting tyder jo på at Model 3 produksjonen er på vei opp.

 

At Tesla bruker opptil 30 dager på å returnere reservasjonsdepositumet, sier mye om hvor rotete selskapet er. Kjenner en som jobber for TMN, og han bekrefter administrielt kaos over lang, lang tid.

At det har vært rotete kan jeg være enig i. De har hatt betydelige voksesmerter. Denne gangen virker det mer ordnet enn tidligere. Jeg avbestilte i helga, og på mandag fikk jeg en standardepost der de spurte om IBAN/BIC/Navn. Om jeg får pengene innen de 30 dagene så har det vært veldig smertefritt.

 

FCA tror jeg ikke overlever de neste 10 årene. De har jo forsøkt å finne en oppkjøper i lang tid.

Det ville ikke overraske meg om de ikke overlever. Det har vært for lite innovasjon over for lang tid.

 

Ja, ser at det også inkl. salget av hybrider, men salget av rene elbiler er uansett større for alliansen.

 

3,5 mrd. USD i kontantbeholdning per 30.9 sier egentlig veldig lite, spesielt når veldig mye av det er bundet opp i forfalt, kortsiktig (leverandør)gjeld, som det garantert er. Tipper kassa per 2.10 var rimelig slunken.

 

2018 blir nok et skjebneår for Tesla, ettersom mye avhenger av Model 3-produksjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser at det også inkl. salget av hybrider, men salget av rene elbiler er uansett større for alliansen.

Du fikk meg til å sjekke. Der Tesla leverte 103k biler i 2017,så ser det ut som det ble levert ca 50k Leaf og 30k Zoe. Da er det bare Kangoo og diverse småplukk som gjenstår, så etter all sannsynlighet var Tesla større på elbil enn selv Nissan-Renault alliansen i 2017.

 

Her kan det også nevnes at man snakker kun om antall. Ser man på f.eks omsetning, antall kWh levert til kundene eller antall motorer/motorkontrollere levert til kundene (~1,75 stk per bil i snitt), så er Tesla ekstremt mye større.

 

3,5 mrd. USD i kontantbeholdning per 30.9 sier egentlig veldig lite, spesielt når veldig mye av det er bundet opp i forfalt, kortsiktig (leverandør)gjeld, som det garantert er. Tipper kassa per 2.10 var rimelig slunken.

Restricted cash kommer i tillegg, ca 138 mill USD.

 

Og de har ganske høy leverandørgjeld, men dette er løpende gjeld til bilene de fortløpende leverer. Den vil trolig bare øke, ettersom produksjonen av Model 3 trappes opp. Tesla har snakket om dette en del på telefonkonferansene hvert kvartal. De forventer at de vil klare å levere Model 3 før de må betale underleverandørene. Det betyr at ettersom produksjonen øker så får Tesla mer og mer penger på konto. Selv ved null profitt!

 

2018 blir nok et skjebneår for Tesla, ettersom mye avhenger av Model 3-produksjonen.

Det er jeg enig i. Om Tesla får opp produksjonen av Model 3 til 5000+ stk/uke så tar de steget inn i massemarkedet og vil kunne begynne å gå med både profitt og positiv kontantstrøm selv med betydelige investeringer. Det starter en helt ny epoke for Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Tesla er tilnærmet konkurs på papiret? Hvor i helsike får du det fra?

Hvis du prøver noe nytt som heter internettet, så finnes det nyheter og porno og mye annet rart der.

 

Forrige kvartal tapte Tesla

 

671 millioner dollar

, i tillegg så har de ikke klart å få produksjonen av Modell 3 opp på et nivå i nærheten av det som er estimert, og mulig det blir litt mye på en gang her nå, siste stikkord er etterslep.

Så hvis det er noen som fortsatt innbiller seg at Tesla er enerådende i 2020, vent og se!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla er tilnærmet konkurs på papiret? Hvor i helsike får du det fra?

Hvis du prøver noe nytt som heter internettet, så finnes det nyheter og porno og mye annet rart der.

 

Forrige kvartal tapte Tesla

 

671 millioner dollar

, i tillegg så har de ikke klart å få produksjonen av Modell 3 opp på et nivå i nærheten av det som er estimert, og mulig det blir litt mye på en gang her nå, siste stikkord er etterslep.

Så hvis det er noen som fortsatt innbiller seg at Tesla er enerådende i 2020, vent og se!

Hva mener du med "tapte Tesla 671 millioner dollar". Er det netto tap på de ca 25.000 bilene de produserte dette kvartalet, eller differensen mellom inntekter, utgifter og investeringer, etc? Uten presisering blir dette utsagnet meningsløst. Dersom Tesla klarer å produsere ca 200.000 biler annet halvår i år, vil dette gi en omsetning på ca 12.000 millioner dollar (for å sette beløpet 671 millioner dollar i perspektiv).

Lenke til kommentar

Hva mener du med "tapte Tesla 671 millioner dollar". Er det netto tap på de ca 25.000 bilene de produserte dette kvartalet, eller differensen mellom inntekter, utgifter og investeringer, etc? Uten presisering blir dette utsagnet meningsløst. Dersom Tesla klarer å produsere ca 200.000 biler annet halvår i år, vil dette gi en omsetning på ca 12.000 millioner dollar (for å sette beløpet 671 millioner dollar i perspektiv).

De tapte 671 millioner på bilproduksjonen i Q3, når man tar inntektene av salg og service, og trekker fra utgiftene til produksjonen, service, drift av superladere, osv.

 

Det man må vite for å forstå dette tapet er at Tesla satte i gang produksjonen av Model 3 i Q3. Da begynner også nedskrivingen av produksjonsutstyret. Dette førte til at bruttomarginen stupte fra 27,9% i Q2 til 18,3%. Det er ikke rart når kostnaden for produksjonslinjen spesifisert til minst 5000 stk/uke skal fordeles på de 222 stk Model 3 som ble produsert i Q2. Det er som et flyselskap som har kun 5 passasjerer på et fly med 300 seter. Så klart taper de penger på å gjennomføre den flygningen!

 

Det er også andre ting der kostnaden kommer nå, mens det er tiltenkt Model 3 bølgen. F.eks superladere. Disse tas i bruk med en gang til å lade Model S/X, dermed begynner også nedskrivingen med en gang, selv om superladerne er nå dimensjonert til å støtte ganske mange Model 3. Du har også service-sentre og salgsapparatet. Det er masse ansettelser og opplæring av nye ansatte, osv. Dette havner ikke innunder investeringer, selv om det er ting man må ha for å rulle ut Model 3.

 

Når kvartalsrapporten for Q4 2017 kommer, så vil vi nok se at Tesla har tapt ca like mye penger som Q3 2017, men nå når produksjonen av Model 3 begynner å komme opp på ett brukbart nivå, så vil det bedre seg i Q1 2018 og utover. Tesla vil trolig gå med profitt i Q3 2018, og kanskje også Q2 2018, men det er mer usikkert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Tesla er tilnærmet konkurs på papiret? Hvor i helsike får du det fra?

Hvis du prøver noe nytt som heter internettet, så finnes det nyheter og porno og mye annet rart der.

 

Forrige kvartal tapte Tesla

 

671 millioner dollar

, i tillegg så har de ikke klart å få produksjonen av Modell 3 opp på et nivå i nærheten av det som er estimert, og mulig det blir litt mye på en gang her nå, siste stikkord er etterslep.

Så hvis det er noen som fortsatt innbiller seg at Tesla er enerådende i 2020, vent og se!

 

Så å gå med tap er å være konkurs på papiret? Da er det faen meg mange vekstselskaper som er konkurs på papiret, gitt!

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "tapte Tesla 671 millioner dollar". Er det netto tap på de ca 25.000 bilene de produserte dette kvartalet, eller differensen mellom inntekter, utgifter og investeringer, etc? Uten presisering blir dette utsagnet meningsløst. Dersom Tesla klarer å produsere ca 200.000 biler annet halvår i år, vil dette gi en omsetning på ca 12.000 millioner dollar (for å sette beløpet 671 millioner dollar i perspektiv).

De tapte 671 millioner på bilproduksjonen i Q3, når man tar inntektene av salg og service, og trekker fra utgiftene til produksjonen, service, drift av superladere, osv.

 

Det man må vite for å forstå dette tapet er at Tesla satte i gang produksjonen av Model 3 i Q3. Da begynner også nedskrivingen av produksjonsutstyret. Dette førte til at bruttomarginen stupte fra 27,9% i Q2 til 18,3%. Det er ikke rart når kostnaden for produksjonslinjen spesifisert til minst 5000 stk/uke skal fordeles på de 222 stk Model 3 som ble produsert i Q2. Det er som et flyselskap som har kun 5 passasjerer på et fly med 300 seter. Så klart taper de penger på å gjennomføre den flygningen!

 

Det er også andre ting der kostnaden kommer nå, mens det er tiltenkt Model 3 bølgen. F.eks superladere. Disse tas i bruk med en gang til å lade Model S/X, dermed begynner også nedskrivingen med en gang, selv om superladerne er nå dimensjonert til å støtte ganske mange Model 3. Du har også service-sentre og salgsapparatet. Det er masse ansettelser og opplæring av nye ansatte, osv. Dette havner ikke innunder investeringer, selv om det er ting man må ha for å rulle ut Model 3.

 

Når kvartalsrapporten for Q4 2017 kommer, så vil vi nok se at Tesla har tapt ca like mye penger som Q3 2017, men nå når produksjonen av Model 3 begynner å komme opp på ett brukbart nivå, så vil det bedre seg i Q1 2018 og utover. Tesla vil trolig gå med profitt i Q3 2018, og kanskje også Q2 2018, men det er mer usikkert.

 

 

"Det er som et flyselskap som har kun 5 passasjerer på et fly med 300 seter. Så klart taper de penger på å gjennomføre den flygningen!".

 

Ville selv sammenlignet det med å kjøpe inn 20 fly, men kun rekke å sende avgårde ett av de med passasjerer. Så selv om det ene flyet er nesten stappfullt og dekker sine kostnader for den flyvningen og dermed bidrar positivt, så vil kostnadsføringen på alle de 20 flyene føre til et det regnskapsmessig ser ut som de har blødd penger.

 

Så det er på ene siden riktig å si at de tapte, selv om realiteten er kostnadsføringen i regnskapet. Altså på papiret.

 

Selv synes jeg det var bra han presiserte at det var på papiret de tapte, for det viser at han ihvertfall har noe mere forståelse enn andre for forskjellen mellom faktisk situasjon og regnskapsføringen.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla er tilnærmet konkurs på papiret? Hvor i helsike får du det fra?

Hvis du prøver noe nytt som heter internettet, så finnes det nyheter og porno og mye annet rart der.

 

Forrige kvartal tapte Tesla

 

671 millioner dollar

, i tillegg så har de ikke klart å få produksjonen av Modell 3 opp på et nivå i nærheten av det som er estimert, og mulig det blir litt mye på en gang her nå, siste stikkord er etterslep.

Så hvis det er noen som fortsatt innbiller seg at Tesla er enerådende i 2020, vent og se!

 

Så å gå med tap er å være konkurs på papiret? Da er det faen meg mange vekstselskaper som er konkurs på papiret, gitt!

 

Det var det som var poenget, mye ekko her.

 

Hvis du har 1 krone i inntekt og 5 kroner i utgifter, do the math.

Lenke til kommentar

Det var det som var poenget, mye ekko her.

 

Hvis du har 1 krone i inntekt og 5 kroner i utgifter, do the math.

Nå er det ikke helt det som er situasjonen til Tesla. Du kan si de har 4,5 kroner i inntekt, 5,5 kroner i utgifter og altså 1 krone i tap. Når Model 3 er oppe i 10.000 stk/uke så vil situasjonen være mer i området 13,5 kroner i inntekt, 12 kroner i utgifter og 1,5 kroner i profitt. (En "krone" er her ca 671 mill USD.) Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Det var det som var poenget, mye ekko her.

 

Hvis du har 1 krone i inntekt og 5 kroner i utgifter, do the math.

Nå er det ikke helt det som er situasjonen til Tesla. Du kan si de har 4,5 kroner i inntekt, 5,5 kroner i utgifter og altså 1 krone i tap. Når Model 3 er oppe i 10.000 stk/uke så vil situasjonen være mer i området 13,5 kroner i inntekt, 12 kroner i utgifter og 1,5 kroner i profitt. (En "krone" er her ca 671 mill USD.)

 

Nei, den er mye verre, skjønner ikke hvorfor fokusen ligger på en modell.

 

Glemt at de har en svær fabrikk for biler+batterier som også koster mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det var det som var poenget, mye ekko her.

 

Hvis du har 1 krone i inntekt og 5 kroner i utgifter, do the math.

Nå er det ikke helt det som er situasjonen til Tesla. Du kan si de har 4,5 kroner i inntekt, 5,5 kroner i utgifter og altså 1 krone i tap. Når Model 3 er oppe i 10.000 stk/uke så vil situasjonen være mer i området 13,5 kroner i inntekt, 12 kroner i utgifter og 1,5 kroner i profitt. (En "krone" er her ca 671 mill USD.)

 

Nei, den er mye verre, skjønner ikke hvorfor fokusen ligger på en modell.

 

Glemt at de har en svær fabrikk for biler+batterier som også koster mye penger.

Det er modig å ha bildet av seg her på TU og samtidig vise en slik total forståelse for enkle sammenhenger! Et tips: Model 3 har vært planlagt siden 2003 og er forutsetningen for at Tesla skal få en sikker økonomi (ved hjelp av masseproduksjon). Dessuten er Tesla første nye bilfabrikk på mange tiår i den størrelsesklassen den opererer i (kanskje med unntak av noen obskure kinesiske bilmerker). For å si det på en annen måte, det er enormt vanskelig å etablere et nytt bilmerke i et modent marked. Dersom Tesla i løpet av 2018 klarer å komme opp i planlagt produksjonstakt, så er Tesla på trygg grunn (noen måneders forskyvning er ikke kritisk)..

Lenke til kommentar

Hver gang, samme regla. Tesla er snart konk osv. Se på de dårlige resultatene osv. Men for å ta en realitets sjekk. Aksjene er så og si uendret selv om produksjonen ikke er som forventet, model 3 får så og si bare positive reviews, de selger flere biler enn noen gang(så klart mindre enn de håpet på, men fortsatt).

 

Alle skjønner at de er i en sårbar posisjon, men det har de vært lenge. Det er ingenting som skriker noe mer ulv ulv nå enn for ett år siden. De må levere model 3, klarer de dette bør det gå fint og gjør de ikke det vet vi alle hva som skjer. 

Lenke til kommentar

Dere fanatikere som forsvarer dette med hud og hår, dere er kanskje ikke de rette å diskutere med egentlig.

 

Litt som fopball folket som presterer å tattovere en fopball logo på armen.

 

Hud og hår? Den "andre" siden har jo sagt det samme siden 2008, og de er enda ikke nærmere mål(ref kursen til Tsla.).

Lenke til kommentar

Dere fanatikere som forsvarer dette med hud og hår, dere er kanskje ikke de rette å diskutere med egentlig.

 

Litt som fopball folket som presterer å tattovere en fopball logo på armen.

 

Du gir deg ikke! Jeg har verken elbil eller aksjer i noen elbilfirmaer (eier to bensinbiler). Jeg har ikke andre interesser enn å heie på det som er intelligent og har fremtiden for seg.

 

Elt lite forslag: dersom du har noe å si så legg frem gode argumenter. Beklagelser over andres dumhet, fordommer, partiskhet eller hva det måtte være har ingenting i disse kommentarfeltene å gjøre. Det får en bare til undre om du har en spesiell inngang til problematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dere fanatikere som forsvarer dette med hud og hår, dere er kanskje ikke de rette å diskutere med egentlig.

 

Litt som fopball folket som presterer å tattovere en fopball logo på armen.

Du gir deg ikke! Jeg har verken elbil eller aksjer i noen elbilfirmaer (eier to bensinbiler). Jeg har ikke andre interesser enn å heie på det som er intelligent og har fremtiden for seg.

 

Elt lite forslag: dersom du har noe å si så legg frem gode argumenter. Beklagelser over andres dumhet, fordommer, partiskhet eller hva det måtte være har ingenting i disse kommentarfeltene å gjøre. Det får en bare til undre om du har en spesiell inngang til problematikken.

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Nei, den er mye verre, skjønner ikke hvorfor fokusen ligger på en modell.

Fokuset ligger på Model 3 fordi det er denne bilen som har vært målet til Tesla i over ett tiår. Det er bilen som vil ta Tesla over fra å være en nisjeprodusent til å komme inn på massemarkedet.

 

Glemt at de har en svær fabrikk for biler+batterier som også koster mye penger.

Fabrikker koster mye penger, ja, men ikke glem hva fabrikker brukes til! Fabrikkene til Tesla (som fabrikker flest) brukes til å produsere produkter som kan selges for inntekt. Om det ikke var for fabrikkene til Tesla så ville selskapet være verdt nær null.
Lenke til kommentar

Rar aksje. Man skal faktisk se helt bort fra Teslas regnskaper i bedømmingen av selskapet. Underskudd skyldes "investeringer" uten videre kvantifisering. 700 mill i tap, 1 milliard? Spiller ingen rolle, de har jo bygget en fabrikk.

Som alle andre aksjer så er Tesla priset utifra forventingene for fremtiden. Regnskapene har da begrenset verdi, fordi de kun ser på fortiden.

 

(Kan også nevne at de periodene i ett selskaps historie der regnskapene har minst verdi i forhold til en vurdering av verdien på selskapet, er de periodene der det er store omveltninger, vekst, endringer i markedet, osv. Tesla har økt produksjonen/salget med 50% per år i mange år, og er dermed ett vekstselskap der regnskapene har begrenset verdi.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...