Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

BMW kan forventes å fortsette å kun lansere elbiler som ikke har sjanse å ta markedsandeler fra de mer lønnsomme fossile alternativene BMW leverer. Det er en oppskrift på å komme med uattraktive elbiler som ikke overlever i konkurranse med Tesla og andre.

Jaha, hva baserer du den spådommen på? BMW har kommet med én elbil, i3, som er svært attraktiv og har solgt i bøtter og spann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakket ikke om at de ikke kan fokusere på flere ting samtidig. Utfordringen deres er at de fokuserer på feil ting, fossilbil.

Kanskje feil for de som måler suksess i antall elbiler. For de som måler suksess i i total fortjeneste virker det langt mer rimelig.

 

 

BMW kan forventes å fortsette å kun lansere elbiler som ikke har sjanse å ta markedsandeler fra de mer lønnsomme fossile alternativene BMW leverer. Det er en oppskrift på å komme med uattraktive elbiler som ikke overlever i konkurranse med Tesla og andre.

Hva er vitsen i å lage en bil som ikke kan produseres i volum i et bredt segment. Det er bare en oppskrift på misfornøyde kunder som står i årevis på venteliste.

 

Før vi har batterier som kan produseres til en kost og volum mer egnet for massemarkedet vil elektrisk drift være forbeholdt dyre store biler (Hvor også model 3 hører hjemme, om men ikke i like ekstrem grad som S og X) eller små bybiler. Tesla kjører med høyere volumabisjoner enn de fleste, men de gjør det ved å bruteforce lite egnede batterier inn i store rammer og ta en hit på margin, neppe en strategi som bilprodusenter som alt har et marked er intressert i (Og heller ikke skalerbart, for om de hadde prøvd å følge samme strategi hadde det bare ført til en priseksplosjon på råvaresiden)

 

Det vil ikke være noen heksekunst for de etablerte produsentene med litt R&D budsjett å ha karosserier og platformer klare til å kunne lansere elektriske biler på relativt kort varsel om batteriutviklingen og tilgjengeligheten skulle gå raskere enn forventet, men det er naturligvis ikke noe som havner på offentlige roadmap.

 

Man kan være temmelig trygg på at det ikke vil bli noen store overraskelser her siden utbygging av ny batteriproduksjon er et absolutt krav for en større tilgjengelighet av elbiler, og det vil være synlig i mineralfuturesmarkedet. Dermed kan produsentene være rimelig trygge på det ikke vil bli noen store overraskelser. Husk at selv om alt skulle gå Teslas vei herfra, så har de MAKS ~0.5% markedsandel on 2-3 år. og teslas historie tyder på at de tenderer til å ha en del forsinkelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, selv i Kina så utgjorde elbiler kun 2,3 % av totalsalget for 2017. På verdensbasis lå det på stusselige 1,4 %. I USA var andelen bare 1,2 %.

I år vil det bare være 2%, neste år vil det bare være 4%, 2020 vil det bare være 6%, 2021 vil det bare være 10%. Til slutt vil det bare være 100%.

 

Og hvor skal de ca 600GWh/år i batteriproduksjon komme fra allerede i 2021? Jeg finner ingen estimater som indikerer mer enn ca 250GWh/år i 2021. Kapasitet som skal være i drift i 2021 må alt ha spaden i jorda.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jaha, hva baserer du den spådommen på? BMW har kommet med én elbil, i3, som er svært attraktiv og har solgt i bøtter og spann.

"Bøtter og spann"? Det er en middelmådig modell med middelmådige salgstall. BMW er vel ikke på topp 10 blant elbilprodusentene.
i3 har solgt ok i Europa og var faktisk den enkeltmodellen som solgte nestbest i 2017.

 

i3 har gjort det bra i mange tester. Det er en premium småbil, og har faktisk bedre «fit and finish» enn noen Tesla. Ikke så overraskende, da amerikanere ikke bryr seg en dritt om slikt.

 

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/i3

https://www.autocar.co.uk/car-review/bmw/i3

Lenke til kommentar

 

Ja, selv i Kina så utgjorde elbiler kun 2,3 % av totalsalget for 2017. På verdensbasis lå det på stusselige 1,4 %. I USA var andelen bare 1,2 %.

I år vil det bare være 2%, neste år vil det bare være 4%, 2020 vil det bare være 6%, 2021 vil det bare være 10%. Til slutt vil det bare være 100%.
Prognoser er og blir prognoser. UBS mener at det globale elbilsalget vil utgjøre 16 % i 2025.
Lenke til kommentar

Og hvor skal de ca 600GWh/år i batteriproduksjon komme fra allerede i 2021? Jeg finner ingen estimater som indikerer mer enn ca 250GWh/år i 2021. Kapasitet som skal være i drift i 2021 må alt ha spaden i jorda.

Nå var poenget mitt at elbilsalget er *bare* noen få prosent, helt til det ikke er det. Men jeg tror vi kan nærme oss 10% i 2021. Med 8 millioner elbiler per år og la oss si 60 kWh i snitt, så er det 480 GWh, ikke 600 GWh. Produsentene vil kunne stå for noe slik:

 

Tesla: 1 million

BYD: 500k

BAIC: 500k

Alle de andre kinesiske: 1 million

VAG: 500k

Nissan: 500k

Renault: 250k

Hyundai: 250k

GM: 250k

BMW: 100k

Toyota: 100k

Ford: 100k

Alle andre: 500k

 

Men jeg er forsåvidt enig i at batteriproduksjonskapasitet er en utfordring. Tesla er den eneste som har orden på dette, med Gigafactory, som kan skaleres opp til 150 GWh/år, trolig innen 2021. De kinesiske har også ganske god produksjonskapasitet. Resten er det litt større usikkerhet rundt. Men mye kan gjøres på de eksisterende fabrikkene. Å bytte til NMC 811 betyr at man får større kapasitet med hver celle, og det er fortsatt fabrikker som ikke er fullt utnyttet. Du har også fabrikker som er på vei opp, inkludert en noenlunde stor fabrikk til LG Chem i Polen.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen i å lage en bil som ikke kan produseres i volum i et bredt segment. Det er bare en oppskrift på misfornøyde kunder som står i årevis på venteliste.

BMW burde så klart lage attraktive elbiler som kan produseres i tilstrekkelig volum. Men de velger nok heller å lage uattraktive elbiler slik at de ikke får mye etterspørsel og slipper å lage veldig mange elbiler. Se på i3 - ingen venteliste.

 

Før vi har batterier som kan produseres til en kost og volum mer egnet for massemarkedet vil elektrisk drift være forbeholdt dyre store biler (Hvor også model 3 hører hjemme, om men ikke i like ekstrem grad som S og X) eller små bybiler. Tesla kjører med høyere volumabisjoner enn de fleste, men de gjør det ved å bruteforce lite egnede batterier inn i store rammer og ta en hit på margin, neppe en strategi som bilprodusenter som alt har et marked er intressert i (Og heller ikke skalerbart, for om de hadde prøvd å følge samme strategi hadde det bare ført til en priseksplosjon på råvaresiden)

Tesla bruker de beste batteriene på markedet. Og de er gode nok. Til 100 USD/kWh koster en 60 kWh batteripakke 6000 USD eller 48.000 kroner. Dette er billig nok til å rulles ut i tilnærmet alle markedssegmenter.

 

Man kan være temmelig trygg på at det ikke vil bli noen store overraskelser her siden utbygging av ny batteriproduksjon er et absolutt krav for en større tilgjengelighet av elbiler, og det vil være synlig i mineralfuturesmarkedet. Dermed kan produsentene være rimelig trygge på det ikke vil bli noen store overraskelser. Husk at selv om alt skulle gå Teslas vei herfra, så har de MAKS ~0.5% markedsandel on 2-3 år. og teslas historie tyder på at de tenderer til å ha en del forsinkelser.

Planen er 0,75% markedsandel i 2019. Med Teslas historiske vekst er 2% innenfor mulighetsområdet i 2021, men jeg har mer tro på noe i området 1-1,5% i 2021. Tesla må få opp flere bilfabrikker, og inntil dette er på plass er bilfabrikken i Fremont en begrensing. Den makses ut på nærmere 1 million biler per år.
Lenke til kommentar

BMW burde så klart lage attraktive elbiler som kan produseres i tilstrekkelig volum. Men de velger nok heller å lage uattraktive elbiler slik at de ikke får mye etterspørsel og slipper å lage veldig mange elbiler. Se på i3 - ingen venteliste.

 

Du tror seriøst at noen produsent vil bruke milliarder på å utvikle ikke bare en, men hele 12 forskjellige modeller, som de med ikke ønsker å tjene penger på? Det er logikk langt inn i konspranoialand.

Du tror ikke heller det henger sammen med kalkyler BMW ser for markedet framover, og når de ser for seg at inntjening for en elektrisk modell faktisk begynner å bli akseptabel.

Lenke til kommentar

Du tror seriøst at noen produsent vil bruke milliarder på å utvikle ikke bare en, men hele 12 forskjellige modeller, som de med ikke ønsker å tjene penger på? Det er logikk langt inn i konspranoialand.

Du tror ikke heller det henger sammen med kalkyler BMW ser for markedet framover, og når de ser for seg at inntjening for en elektrisk modell faktisk begynner å bli akseptabel.

De vil så klart forsøke å tjene penger på de. Men de kan ikke tillate at de truer salget av fossilbilene, som de har bedre marginer på. Det er ingen konspirasjon, bare prioritering av kortsiktig profitt.

 

Ikke at lederene er onde, eller noe. De bare lever i en alternativ virkelighet der hydrogen fortsatt er fremtiden. http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så gigantiske BMW med massevis av ressurser vil ikke klare få til en elektrisk drivlinje(som bare er en veldig liten del av en bil) fordi de ikke klarer å fokusere på flere ting på én gang. (De har 4 drivlinjer i programmet allerede forresten).

 

Men Elon Musk klarer helt alene å ha tilstrekkelig fokus på:

  • Revolusjonerende bilproduksjon
  • Revolusjonerende trailerproduksjon
  • Revolusjonernende rakettproduksjon
  • Revolusjonerende tunnelproduksjon
  • Revolusjonerende solcelleproduksjon
  • Revolusjonerende batterilagring
Alt dette uten særlig med penger og samtidig som Musk driver førstelinjesupport for Tesla-eiere på Twitter.

 

Hvis det er slike oppfatninger som holder Tesla-kursen oppe så er det ikke rart folk tror det er et tidsspørsmål før den vil rase til null.

Jeg snakket ikke om at de ikke kan fokusere på flere ting samtidig. Utfordringen deres er at de fokuserer på feil ting, fossilbil.

 

BMW kan forventes å fortsette å kun lansere elbiler som ikke har sjanse å ta markedsandeler fra de mer lønnsomme fossile alternativene BMW leverer. Det er en oppskrift på å komme med uattraktive elbiler som ikke overlever i konkurranse med Tesla og andre.

BMW klarer å fokusere på to ting samtidig, både fossilbiler og elbiler. De har enorme ressurser på elbiler (tror jeg). Når verdensmarkedet utgjør bare ca 2% for elbiler, så er jeg glad for at BMW som er en verdensleder på elbiler, også har fokus på fossilbiler. På den måten vil BMW overleve inntil prisen på elbiler kommer på et lavt nok nivå og det kan produseres nok batterier.

 

Ingen har vært så innovative som BMW ved utvikling av deres i3. For å få mest mulig rekkevidde ut av små (men allikevel kostbare) batterier utviklet de verdens første masseproduserte bil med en kjerne av karbonfiber (lav vekt) og med svært avansert kommunikasjons/infotainmentsystem skreddersydd for elbiler. I tillegg bygde de en ny fabrikk for denne bilen som minimaliserte bruken av fossil energi.

 

Det aller beste med Tesla er at Musk hele tiden har hatt som mål å lage en elbil for folk flest og deretter har bygget opp Giga Factory for å klare å understøtte produksjon av rundt en halv million elbiler hvert år. Slik sett henger BMW og øvrig bilindustri langt etter.

 

Men igjen bedre at BMW overlever og i løpet av få år blir vedens største produsent av elbiler (og i tillegg de beste elbilene). Om BMW utvikler seg slik, så er det helt i tråd med Elon Musk's ønsker!

 

Gleder meg til å se Model 3 med egne øyne og til å se BMW's svar på Model 3 som blir en elektrisk 3-seriebil (om ca tre år).

Lenke til kommentar

Hele denne ideen om at Tesla vil ta over mens resten blir Kodak er basert på en rekke tankefeil og misforståelser. En av disse er at det noe veldig magisk med en elektrisk drivlinje og at de andre produsentene må starte på null mens Tesla har et forsprang.

 

Men det er ikke drivlinjen som gjør at Toyota er verdens største bilmerke. Motorene som sitter i de bilene er det meg bekjent ikke noe spesielt med. Kjernevirksomheten til Toyota er å lage kvalitetsbiler effektivt og profitabelt og ha et service- og forhandlerapparat som står i stil.

 

På dette området ligger Tesla flere divisjoner under de andre. De klarer ikke masseprodusere og kvaliteten er så dårlig at serviceapparatet omtrent ligger med brukket rygg. Det er rene parodien det man hører om Tesla-eieres erfaringer.

 

De store kan, når de mener det er nødvendig, legge nok penger på bordet og ta igjen et reelt eller innbilt forsprang Tesla har på alle områder. For Teslas utfordringer finnes det ingen quick fix og omtrent alt de gjør bare øker risikoen for at problemene blir enda større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg er forsåvidt enig i at batteriproduksjonskapasitet er en utfordring. Tesla er den eneste som har orden på dette, med Gigafactory, som kan skaleres opp til 150 GWh/år, trolig innen 2021. De kinesiske har også ganske god produksjonskapasitet. Resten er det litt større usikkerhet rundt. Men mye kan gjøres på de eksisterende fabrikkene. Å bytte til NMC 811 betyr at man får større kapasitet med hver celle, og det er fortsatt fabrikker som ikke er fullt utnyttet. Du har også fabrikker som er på vei opp, inkludert en noenlunde stor fabrikk til LG Chem i Polen.

Som sagt estimater jeg har funnet som tar med fremtidig planlagt kapasitet tilsier totalt ca 250GWh/år i 2021. Eller maks 4.2M biler med om vi tar ditt snitt på 60KWh/bil til grunn (Jeg mistenker det er lavt, toleransen for korte rekkevidder vil gå ned i markedet med større penetrasjon, så 60kWh blir fort nær nedre grense)

 

 

 

 

 

Hva er vitsen i å lage en bil som ikke kan produseres i volum i et bredt segment. Det er bare en oppskrift på misfornøyde kunder som står i årevis på venteliste.

BMW burde så klart lage attraktive elbiler som kan produseres i tilstrekkelig volum. Men de velger nok heller å lage uattraktive elbiler slik at de ikke får mye etterspørsel og slipper å lage veldig mange elbiler. Se på i3 - ingen venteliste.

 

Man kan ikke trylle frem nye batterier. Er ikke kapasiteten der så er den ikke der. De kan helt sikkert designe noe som potensielt KAN produseres i volum som bil, men tilgangen til batterier vil fortsatt begrense.

 

Og som jeg alt har påpekt om alle skulle gjort slik du vil og droppe alt for å lage batterifabrikker ville de bare oppnådd at råvareprisene hadde gått i været og de ville FORTSATT ikke kunne lage nok batterier siden det ikke er fysisk tilgang til nok råvarer.

 

 

Tesla bruker de beste batteriene på markedet. Og de er gode nok. Til 100 USD/kWh koster en 60 kWh batteripakke 6000 USD eller 48.000 kroner. Dette er billig nok til å rulles ut i tilnærmet alle markedssegmenter.

Dette har vi vært over før. Du kunne ikke dokumentere den prisen da heller. Jeg tviler på at noe har endret seg. Det rimelige er nok å anta at prisen ligger på $160-200/kWh.

Om teslas batterier er på noen måte 'best' pr. i dag har jeg ingen formening om. Jeg konstaterer at det ikke finnes noen som er gode NOK til muliggjøre en storstilt elbilovergang enda. Dagens batterier tillater bare svært store biler med god rekkevidde ala tesla eller små biler med store kompromisser vedr. rekkevidde.

 

Volummarkedet krever billigere batterier, mindre batterier og større kapasitet enn det som finnes i dag siden et volummarked må kunne betjene konkurransedyktige priser i mellomstore til små biler som kan kjøres uten store kompromisser på rekkevidde. For at dette også skal leveres i volum må produksjonen kunne skaleres uten at det driver råvareprisene i taket, og naturligvis med en fornuftig margin til produsenten. For det meste av markedet er gapet mellom prisen på fossilt drivstoff og elektrisitet mindre enn i norge så selv om man kan kalkulere inn noe høyere grunnpris for en elektrisk bil enn for en konvensjonell så kommer man ikke i nærheten av den ekstreme kalkylen man får i norge med alt av drivstoffpriser, bompenger og avgiftsfritak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at lederene er onde, eller noe. De bare lever i en alternativ virkelighet der hydrogen fortsatt er fremtiden. http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html

Den som lar seg lure mistenker jeg er deg. Du later til å kjøpe markedskommunikasjonen som om den representerer forretningsstrategi.

 

Alle som leverer et produkt i dag vil passe seg vel for å kommunisere noe som gir kundene en grunn til å sette seg på gjerdet å vente. (Se: Osborne effekten). Hydrogen mistenker jeg er kun en markedsfoil, noe som lar de si at fremtiden er langt frem så dere kan trygt kjøpe nå. Jeg ser ingen tegn til at det er spesiellt stor R&D investering i hydrogen, den ser jeg kun på batteribaserte drivlinjer (med og uten en forbrenningsmotor). At det ikke investeres så mye i produksjon enda følger av at teknologien ikke er moden. Ingen vil legge milliarder i produksjonsanlegg som er utdaterte før de tjener seg inn igjen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Sammenligningen med Kodak bør for det første legges helt død, men Tesla-menigheten elsker å bruke denne falske analogien. De har vist gang på gang at de ikke bryr seg om fakta, kun generell synsing basert på Musk sine lignelser.

Tesla kan godt ende med å bli den neste kodak eller nokia (Begge selskaper som var først ute i markeder som så senere løpte fra de, kodak med digitalkamera, nokia med smartelefoner)

 

Scenario: Pilotanlegg for solidstate batterier kommer om 2-3 år, men tesla har store investeringer i NCA batterier og vegrer seg for å kaste seg på, andre produsenter løper så fra og tesla sitter igjen med dyrere og dårligere batterier som de eier selv og følgelig ikke kan bli kvitt enkelt. Når produksjonen så ramper opp rundt 2025 er ikke lengre tesla konkurransedyktige. (Svært ekvivalent til nokias investering i symbian som ble deres bane)

 

I både nokia og kodak caset var det også ingen nye oppstartsselskaper som kom inn og tok over. Det var etablerte kjemper som tok over markedene, kodak og nokia var bare unntakene som falt ut. (Og for kodaks del var det fordi deres egentlige marked forsvant, skal du se etter en ekvivalent her m.h.p. elbiler blir det bensinselgere, ikke bilprodusenter)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla bruker de beste batteriene på markedet. Og de er gode nok. Til 100 USD/kWh koster en 60 kWh batteripakke 6000 USD eller 48.000 kroner. Dette er billig nok til å rulles ut i tilnærmet alle markedssegmenter.

Det er vel derfor de krever 9000$ ekstra for 25 kwh på modell 3 da, en bil som enda er ett år unna salg her i landet. De kan ikke ta hva som helst for det de leverer, kun der de har monopol som er høyere prisklasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...