Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at årsrapportene er uten verdi, men kvartalsrapportene er av større verdi. Da er det heller ikke åpenbart om det er årsrapportene eller kvartalsrapportene man skal se på for å vurdere om Tesla har gått med tap i hele sin historie.

Kan godt vurdere Tesla utfra siste kvartalsrapport. Hjelper ikke på inntrykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt vurdere Tesla utfra siste kvartalsrapport. Hjelper ikke på inntrykket.

Tja, den viser at ting går stort sett som planlagt. Tesla bruker mye penger på investeringer i produksjonsutstyr, og de bruker mye penger på å kjøre opp salgs- og serviceapparatet til Tesla. Model 3 produksjonen er på vei opp, men var fortsatt på ett så lavt nivå at den dro ned hele resultatet.
Lenke til kommentar

 

Kan godt vurdere Tesla utfra siste kvartalsrapport. Hjelper ikke på inntrykket.

Tja, den viser at ting går stort sett som planlagt. Tesla bruker mye penger på investeringer i produksjonsutstyr, og de bruker mye penger på å kjøre opp salgs- og serviceapparatet til Tesla. Model 3 produksjonen er på vei opp, men var fortsatt på ett så lavt nivå at den dro ned hele resultatet.

 

Planlagt? Et hvilket som selskap klarer å svi av massevis av penger. Du greier alltid å snu det til noe positivt, såfremt det ikke er snakk om Teslas konkurrenter. Der er det doom and gloom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kan godt vurdere Tesla utfra siste kvartalsrapport. Hjelper ikke på inntrykket.

Tja, den viser at ting går stort sett som planlagt. Tesla bruker mye penger på investeringer i produksjonsutstyr, og de bruker mye penger på å kjøre opp salgs- og serviceapparatet til Tesla. Model 3 produksjonen er på vei opp, men var fortsatt på ett så lavt nivå at den dro ned hele resultatet.

 

Planlagt? Et hvilket som selskap klarer å svi av massevis av penger. Du greier alltid å snu det til noe positivt, såfremt det ikke er snakk om Teslas konkurrenter. Der er det doom and gloom.

 

Han er erketypen på forutintatt. Han definerer svaret på forhånd, og formulerer spørsmålet slik at han får det svaret han ønsker. Jeg har vanskelig for å skjønne hva han han ønsker å oppnå? Lure seg selv? Løpe rundt på forum for å vinne brønnpisserdebatter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planlagt? Et hvilket som selskap klarer å svi av massevis av penger. Du greier alltid å snu det til noe positivt, såfremt det ikke er snakk om Teslas konkurrenter. Der er det doom and gloom.

Et hvilket som helst selskap klarer å svi av mye penger, sant nok. Men alt tyder på at Tesla i all hovedsak bruker pengene på en god måte. De har utviklet de tre mest etterspurte elbilene på markedet, salget har økt med 50% hvert år og marginene er gode. De er de eneste med betydelig produksjonsevne når det gjelder elbiler (i området av femgangen av nærmeste konkurrent), når de nå har en stor batterifabrikk og en stor bilfabrikk.

 

De har riktignok hatt litt utfordringer med produksjonen av Model 3, men alt tyder på at dette er forbigående utfordringer, akkurat som på Model S og Model X.

Lenke til kommentar

Hvilket lukrativt luksussegment? Det er I hvert fall ikke store luksussedaner. Det er SUV-er de store aktørene tjener penger på.

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

 

Kostnadene knyttet til salgs- og administrasjon var for 2016, og selv da var marginene dårlige. Det var i 2017 de økte eksplosivt. Forbauser meg ikke at de er så høye, men tanke på hvor ustrukturert selskapet er. De burde tatt lærdom av tyskere og japanere på dette området.

Det var først i fjor de begynte forberedelsene for Model 3 i stor skala.

 

Mazda skal samarbeide med Toyota om utvikling av elbiler - og vil lansere sin første elektriske bil i 2020.

Vi får se om det blir noe av. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-18/mazda-says-improved-gasoline-cars-cut-need-for-electric-vehicles

 

Det skulle bare mangle at du fikk reservasjonsdepositumet på under to uker.

Det er i hvert fall bra at Tesla har blitt bedre på dette. Det tok lengre tid de to gangene jeg kansellerte Model X. Tror ikke noe annet selskap hadde vært særlig raskere.
Lenke til kommentar

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

Hvordan i alle dager vet du det? Sitter du i styret i BMW? De fleste selskaper driver ikke å forteller alle om sine strategiske planer. Bare fordi strategien åpenbart ikke inkluderer å ta markedsandeler i luksus-elbilsegmentet i de neste par årene betyr ikke at det ikke er noen strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

Eller sagt på en annen måte. Tesla har nå hatt markedet for seg selv i snart 10 år uten å få til lønnsom masseproduksjon av elbiler. Nå kommer konkurrentene som kan nettopp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

Hvordan i alle dager vet du det? Sitter du i styret i BMW? De fleste selskaper driver ikke å forteller alle om sine strategiske planer. Bare fordi strategien åpenbart ikke inkluderer å ta markedsandeler i luksus-elbilsegmentet i de neste par årene betyr ikke at det ikke er noen strategi.
Han følger åpenbart veldig godt med. Elektrisk Mini i 2019, elektrisk BMW iX3 I 2020, totalt 12 helelektriske biler, og 13 hybrider fram til 2025. Klart de ikke har noen strategi. /s

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49042

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

Hvordan i alle dager vet du det? Sitter du i styret i BMW? De fleste selskaper driver ikke å forteller alle om sine strategiske planer. Bare fordi strategien åpenbart ikke inkluderer å ta markedsandeler i luksus-elbilsegmentet i de neste par årene betyr ikke at det ikke er noen strategi.
Han følger åpenbart veldig godt med. Elektrisk Mini i 2019, elektrisk BMW iX3 I 2020, totalt 12 helelektriske biler, og 13 hybrider fram til 2025. Klart de ikke har noen strategi. /s

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49042

 

Tesla-fantastene ignorer slikt. Det er fake news i deres øyne. Når BMW oppgir at den skal lanseres i 2020, så kommer den da. Ikke 1-2 år senere, slik som med Tesla.

Lenke til kommentar

Han følger åpenbart veldig godt med. Elektrisk Mini i 2019, elektrisk BMW iX3 I 2020, totalt 12 helelektriske biler, og 13 hybrider fram til 2025. Klart de ikke har noen strategi. /s

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49042

Alt tatt i betraktning, så er planene (hvis de er reelle) ganske begrenset. Om de skulle satset virkelig så hadde det ikke vært behov for flere navn. De hadde bare sluttet å levere X3, X5, 3-serie, 5-serie, osv med fossilmotor. Når de går for i1-i9 og iX1-iX9, så sier det i seg selv at elbilsatsningen er en bisatsning, mens hovedtyngden av strategien dreier seg om fossilbiler.

 

Alt tyder på at Tesla og andre vil produsere flere ganger flere elbiler enn BMW. Ikke bare i år, men også i 2020, i 2025 og utover.

Lenke til kommentar

Alt tatt i betraktning, så er planene (hvis de er reelle) ganske begrenset. Om de skulle satset virkelig så hadde det ikke vært behov for flere navn. De hadde bare sluttet å levere X3, X5, 3-serie, 5-serie, osv med fossilmotor. Når de går for i1-i9 og iX1-iX9, så sier det i seg selv at elbilsatsningen er en bisatsning, mens hovedtyngden av strategien dreier seg om fossilbiler.

Ja, det må virkelig være en klamp om foten å allerede ha en lønnsom geskjeft før man satser på elbiler. Mye rart man skal høre her.

Lenke til kommentar

Ja, det må virkelig være en klamp om foten å allerede ha en lønnsom geskjeft før man satser på elbiler. Mye rart man skal høre her.

Det er en av de store utfordringene med å være en stor bedrift. Man kan bli så fokusert på å beholde det man har at man glemmer å satse på fremtiden.

 

Kodak er er godt eksempel. De innså kanskje at digital fotografi var fremtiden, men det ville de ikke satse på, ettersom de fikk store inntekter fra fotofilm-salg. Det er ikke det at disse inntektene var i seg selv skadelig for Kodak, men de ble for fokusert på å beholde det de allerede hadde at de gikk konk.

 

Jeg tror ikke det vil gå like dårlig med BMW; overgangen til elbil er nok rett og slett for åpenbart til at de klarer å lukke øynene fullstendig. Men det ville ikke overraske meg om årene ca 2020-2030 blir smertefulle.

Lenke til kommentar

 

Ja, det må virkelig være en klamp om foten å allerede ha en lønnsom geskjeft før man satser på elbiler. Mye rart man skal høre her.

Det er en av de store utfordringene med å være en stor bedrift. Man kan bli så fokusert på å beholde det man har at man glemmer å satse på fremtiden.

Kodak er er godt eksempel. De innså kanskje at digital fotografi var fremtiden, men det ville de ikke satse på, ettersom de fikk store inntekter fra fotofilm-salg. Det er ikke det at disse inntektene var i seg selv skadelig for Kodak, men de ble for fokusert på å beholde det de allerede hadde at de gikk konk.

Jeg tror ikke det vil gå like dårlig med BMW; overgangen til elbil er nok rett og slett for åpenbart til at de klarer å lukke øynene fullstendig. Men det ville ikke overraske meg om årene ca 2020-2030 blir smertefulle.

Bare tull det du skriver om Kodak. For det første så var de markedsledere på digitale kompaktkameraer i USA for tolv år siden. Allerede i 2001 solgte de flest digitale kameraer i forbindelse med den amerikanske julehandelen. For det andre så er de ikke konk. Det er nå helt åpenbart at Tesla-fantaster ikke bryr seg om fakta. De lever i sin egen lille Musk-boble.

 

BMW har indikert at de vil fase ut i-prefikset i fremtiden. Det er ikke sikkert at de vil lansere en erstatter for i3, da andre elektriske modeller vil overta.

Lenke til kommentar

 

Ja, det må virkelig være en klamp om foten å allerede ha en lønnsom geskjeft før man satser på elbiler. Mye rart man skal høre her.

Det er en av de store utfordringene med å være en stor bedrift. Man kan bli så fokusert på å beholde det man har at man glemmer å satse på fremtiden.

 

Så gigantiske BMW med massevis av ressurser vil ikke klare få til en elektrisk drivlinje(som bare er en veldig liten del av en bil) fordi de ikke klarer å fokusere på flere ting på én gang. (De har 4 drivlinjer i programmet allerede forresten).

 

Men Elon Musk klarer helt alene å ha tilstrekkelig fokus på:

  • Revolusjonerende bilproduksjon
  • Revolusjonerende trailerproduksjon
  • Revolusjonerende rakettproduksjon
  • Revolusjonerende tunnelproduksjon
  • Revolusjonerende solcelleproduksjon
  • Revolusjonerende batterilagring
  • pluss sikkert noe mer paradagimeskiftende greier når kassa nærmer seg tom igjen

 

Alt dette uten særlig med penger og samtidig som Musk driver førstelinjesupport for Tesla-eiere på Twitter.

 

Hvis det er slike oppfatninger som holder Tesla-kursen oppe så er det ikke rart folk tror det er et tidsspørsmål før den vil rase til null.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt tatt i betraktning, så er planene (hvis de er reelle) ganske begrenset. Om de skulle satset virkelig så hadde det ikke vært behov for flere navn. De hadde bare sluttet å levere X3, X5, 3-serie, 5-serie, osv med fossilmotor.

Med mindre man da har tenkt å drive en lønnsom virksomhet. Elbiler er et lite nisjemarked i de fleste land. Da er det ikke rasjonellt å kaste en lønnsom massemarkedvirksomhet over bord for å å ta markedsandeler i et knøttlite hjørne av markedet.

 

Når de går for i1-i9 og iX1-iX9, så sier det i seg selv at elbilsatsningen er en bisatsning, mens hovedtyngden av strategien dreier seg om fossilbiler.

Selvfølgerlig er det slik. Hovedtyngden av bilmarkedet er basert på forbrenningsmotorer, og det kommer til å være tilfelle en god stund til.

 

 

Alt tyder på at Tesla og andre vil produsere flere ganger flere elbiler enn BMW. Ikke bare i år, men også i 2020, i 2025 og utover.

Det kan godt tenkes ihvertfall frem til 2020, etter det tror jeg ikke vi skal begi oss ut på noen spådommer (Ihvertfall ikke uten kontakt med høyere makter). BMW (og de fleste andre) vil nok imidlertid lage fler biler, og sannsynligvis ha høyere margin pr. bil. Jeg tror ikke BMW kommer til å være spesielt misunnelige på Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tull det du skriver om Kodak. For det første så var de markedsledere på digitale kompaktkameraer i USA for tolv år siden. Allerede i 2001 solgte de flest digitale kameraer i forbindelse med den amerikanske julehandelen. For det andre så er de ikke konk. Det er nå helt åpenbart at Tesla-fantaster ikke bryr seg om fakta. De lever i sin egen lille Musk-boble.

Jeg sa ikke de *er* konkurs. Jeg sa de *gikk* konkurs. De gikk konkurs i 2012 (Chapter 11).
Lenke til kommentar

Bmw er en av de som satser mest på forskning og utvikling. De har laget el biler i alle fall siden 1972 da de laget biler til ol.

En velykket bmw 1 serie cupe med 170 hk som desverre aldri kom i salg. Poenger er at bmw lager det folk vil ha. Norge er ikke det landet som styrer etterspørsel. Mange av bmws brukere er pendlere som kjører mellom tyske byer i høy hastighet. Da er det få biler som går på strøm som kan konkurere. En tesla kommer vel litt over 150 km ved ca 200 km/h. En diesel bil vil klare over 500 km med samme fart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alt tatt i betraktning, så er planene (hvis de er reelle) ganske begrenset. Om de skulle satset virkelig så hadde det ikke vært behov for flere navn. De hadde bare sluttet å levere X3, X5, 3-serie, 5-serie, osv med fossilmotor.

Med mindre man da har tenkt å drive en lønnsom virksomhet. Elbiler er et lite nisjemarked i de fleste land. Da er det ikke rasjonellt å kaste en lønnsom massemarkedvirksomhet over bord for å å ta markedsandeler i et knøttlite hjørne av markedet.

Når de går for i1-i9 og iX1-iX9, så sier det i seg selv at elbilsatsningen er en bisatsning, mens hovedtyngden av strategien dreier seg om fossilbiler.

Selvfølgerlig er det slik. Hovedtyngden av bilmarkedet er basert på forbrenningsmotorer, og det kommer til å være tilfelle en god stund til.

Alt tyder på at Tesla og andre vil produsere flere ganger flere elbiler enn BMW. Ikke bare i år, men også i 2020, i 2025 og utover.

Det kan godt tenkes ihvertfall frem til 2020, etter det tror jeg ikke vi skal begi oss ut på noen spådommer (Ihvertfall ikke uten kontakt med høyere makter). BMW (og de fleste andre) vil nok imidlertid lage fler biler, og sannsynligvis ha høyere margin pr. bil. Jeg tror ikke BMW kommer til å være spesielt misunnelige på Tesla.
Ja, selv i Kina så utgjorde elbiler kun 2,3 % av totalsalget for 2017. På verdensbasis lå det på stusselige 1,4 %. I USA var andelen bare 1,2 %.
Lenke til kommentar

Så gigantiske BMW med massevis av ressurser vil ikke klare få til en elektrisk drivlinje(som bare er en veldig liten del av en bil) fordi de ikke klarer å fokusere på flere ting på én gang. (De har 4 drivlinjer i programmet allerede forresten).

 

Men Elon Musk klarer helt alene å ha tilstrekkelig fokus på:

  • Revolusjonerende bilproduksjon
  • Revolusjonerende trailerproduksjon
  • Revolusjonernende rakettproduksjon
  • Revolusjonerende tunnelproduksjon
  • Revolusjonerende solcelleproduksjon
  • Revolusjonerende batterilagring
Alt dette uten særlig med penger og samtidig som Musk driver førstelinjesupport for Tesla-eiere på Twitter.

 

Hvis det er slike oppfatninger som holder Tesla-kursen oppe så er det ikke rart folk tror det er et tidsspørsmål før den vil rase til null.

 

Jeg snakket ikke om at de ikke kan fokusere på flere ting samtidig. Utfordringen deres er at de fokuserer på feil ting, fossilbil.

 

BMW kan forventes å fortsette å kun lansere elbiler som ikke har sjanse å ta markedsandeler fra de mer lønnsomme fossile alternativene BMW leverer. Det er en oppskrift på å komme med uattraktive elbiler som ikke overlever i konkurranse med Tesla og andre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...