Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Rar aksje. Man skal faktisk se helt bort fra Teslas regnskaper i bedømmingen av selskapet. Underskudd skyldes "investeringer" uten videre kvantifisering. 700 mill i tap, 1 milliard? Spiller ingen rolle, de har jo bygget en fabrikk.

 

Tesla har ca like mye i gjeld, som de har i eiendom, utstyr osv. I tillegg har de enorme solcelle verdier som de leaser ut. Så de har ikke bare bygget en fabrikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alle andre aksjer så er Tesla priset utifra forventingene for fremtiden. Regnskapene har da begrenset verdi, fordi de kun ser på fortiden.

Ja, det er helt klart to diametralt forskjellige perspektiver. På den ene siden noe som mest kan karakteriseres som en dagdrøm hvor Tesla nå er verdsatt som GM som produserer 100 ganger flere biler med stor profitt og som ligger langt foran på selvkjøring.

 

Det andre perspektivet er hva Tesla faktisk gjør og leverer. Økende tap, utsettelser, produksjonsproblemer og kvalitetsproblemer.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

 

Som alle andre aksjer så er Tesla priset utifra forventingene for fremtiden. Regnskapene har da begrenset verdi, fordi de kun ser på fortiden.

Ja, det er helt klart to diametralt forskjellige perspektiver. På den ene siden noe som mest kan karakteriseres som en dagdrøm hvor Tesla nå er verdsatt som GM som produserer 100 ganger flere biler med stor profitt og som ligger langt foran på selvkjøring.

 

Det andre perspektivet er hva Tesla faktisk gjør og leverer. Økende tap, utsettelser, produksjonsproblemer og kvalitetsproblemer.

 

 

Langt foran, den "konkurransen" der er blitt kritisert flere ganger. Den omhandler enormt mange ting som ikke har noe med selvkjørings biten å gjøre i det hele tatt. Tesla er pr i dag de som leverer det mest kommersielt avanserte systemet, og også de enste som har det i utvikling. Audi går dog forbi med sin a8(tror ikke den er ute enda) enn så lenge, men dette kan fort endres med SW oppdatering til Tesla.

 

Hvor langt prototypene er kommet er vanskelig å si, alle holder kortene tett inntil brystet. Men en kan nok anta at waymo/google ligger langt foran de fleste, enda. 

Lenke til kommentar

 

... Tesla nå er verdsatt som GM som produserer 100 ganger flere biler med stor profitt og som ligger langt foran på selvkjøring.

 

Langt foran, den "konkurransen" der er blitt kritisert flere ganger. Den omhandler enormt mange ting som ikke har noe med selvkjørings biten å gjøre i det hele tatt. Tesla er pr i dag de som leverer det mest kommersielt avanserte systemet, og også de enste som har det i utvikling.

 

Man finner akkurat det samme fundamentale gapet i hvordan man vurderer selvkjøring som vurderingen av Teslas fremtidige økonomiske suksess. Skal man vurdere hvor langt de er kommet i selvkjøring ut fra twitter-meldinger og superoptimistiske fremtidsvyer eller skal man vurdere det ut fra hva Tesla faktisk har levert. Og lovet.

 

Musk lovet at en Tesla skulle kunne kjøre fra en parkeringsplass i LA til NY uten menneskelig intervensjon i løpet av 2017. Jeg vil tro at veldig mange trodde fullt og helt på det. Rett før den fristen var ute kom det beskjed om at det ligger 2-3 år fram i tid.(Multipliser med en passende faktor for å få Musk-tid).

 

Folk har fra 2016 brukt titusenvis av kroner på hardware for fremtidig selvkjøring. Nå i 2018 så er status for programmeringen at man ikke en gang har klart å få til en regnsensor som fungerer tilfredsstillende. Hvordan kan noen tro at Tesla ligger langt framme på selvkjøring når de ikke en gang får til noe som er standardutstyr på billigbiler?

 

En annen ting er at denne maskinvaren kan vise seg å være fullstendig bortkastet fordi hele selvkjøringsstrategien er et blindspor. Tesla satser på at programvare kan dekke over de fundamentale problemene med å bruke kameraer, mens de andre satser på fremtidens teknologi, LIDAR, som med millimeterpresisjon kan bedømme avstand og hastighet til objekter.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

 

 

... Tesla nå er verdsatt som GM som produserer 100 ganger flere biler med stor profitt og som ligger langt foran på selvkjøring.

 

Langt foran, den "konkurransen" der er blitt kritisert flere ganger. Den omhandler enormt mange ting som ikke har noe med selvkjørings biten å gjøre i det hele tatt. Tesla er pr i dag de som leverer det mest kommersielt avanserte systemet, og også de enste som har det i utvikling.

 

Man finner akkurat det samme fundamentale gapet i hvordan man vurderer selvkjøring som vurderingen av Teslas fremtidige økonomiske suksess. Skal man vurdere hvor langt de er kommet i selvkjøring ut fra twitter-meldinger og superoptimistiske fremtidsvyer eller skal man vurdere det ut fra hva Tesla faktisk har levert. Og lovet.

 

Musk lovet at en Tesla skulle kunne kjøre fra en parkeringsplass i LA til NY uten menneskelig intervensjon i løpet av 2017. Jeg vil tro at veldig mange trodde fullt og helt på det. Rett før den fristen var ute kom det beskjed om at det ligger 2-3 år fram i tid.(Multipliser med en passende faktor for å få Musk-tid).

 

Folk har fra 2016 brukt titusenvis av kroner på hardware for fremtidig selvkjøring. Nå i 2018 så er status for programmeringen at man ikke en gang har klart å få til en regnsensor som fungerer tilfredsstillende. Hvordan kan noen tro at Tesla ligger langt framme på selvkjøring når de ikke en gang får til noe som er standardutstyr på billigbiler?

 

En annen ting er at denne maskinvaren kan vise seg å være fullstendig bortkastet fordi hele selvkjøringsstrategien er et blindspor. Tesla satser på at programvare kan dekke over de fundamentale problemene med å bruke kameraer, mens de andre satser på fremtidens teknologi, LIDAR, som med millimeterpresisjon kan bedømme avstand og hastighet til objekter.

 

 

Man skal selvfølgelig vurdere ut i fra det som er levert, IE min beskrivelse om tilstanden pr i dag vs audi A8 som kommer(har kommet). 

 

GM har vell ikke kommet med noe, engang?

 

Tja, når sa de 2-3 år frem i tid? Senest i dag lekket det info om at de nå har gjennomført løypen flere ganger, minste rettelser er nede på 30. 

 

Hardware følger alle biler, og AP2 fungerer helt fint det. Regnsenor har vi også. Så, jeg tror du bare ligger litt etter rett og slett?

Ja, tesla satser på en annen HW suite enn andre. Det er dog ingen som leverer biler med lidar i dag, meg bekjent. Tesla lover også bare nivå 4. 

Lenke til kommentar

Man finner akkurat det samme fundamentale gapet i hvordan man vurderer selvkjøring som vurderingen av Teslas fremtidige økonomiske suksess. Skal man vurdere hvor langt de er kommet i selvkjøring ut fra twitter-meldinger og superoptimistiske fremtidsvyer eller skal man vurdere det ut fra hva Tesla faktisk har levert.

 

Musk lovet at en Tesla skulle kunne kjøre fra en parkeringsplass i LA til NY uten menneskelig intervensjon i løpet av 2017. Jeg vil tro at veldig mange trodde fullt og helt på det. Rett før den fristen var ute kom det beskjed om at det ligger 2-3 år fram i tid.(Multipliser med en passende faktor for å få Musk-tid).

 

Folk har fra 2016 brukt titusenvis av kroner på hardware for fremtidig selvkjøring. Nå i 2018 så er status for programmeringen at man ikke en gang har klart å få til en regnsensor som fungerer tilfredsstillende. Hvordan kan noen tro at Tesla ligger langt framme på selvkjøring når de ikke en gang får til noe som er standardutstyr på billigbiler?

 

En annen ting er at denne maskinvaren kan vise seg å være fullstendig bortkastet fordi hele selvkjøringsstrategien er et blindspor. Tesla satser på at programvare kan dekke over de fundamentale problemene med å bruke kameraer, mens de andre satser på fremtidens teknologi, LIDAR, som med millimeterpresisjon kan bedømme avstand og hastighet til objekter.

 

Ryktene tilsier at Tesla har klart å kjøre kyst til kyst med 30 ganger de måtte berøre kontrollene. De er altså ikke helt der ennå, men de nærmer seg.

 

Når det gjelder regnsensor fungerer denne nå ganske bra. Det hender jeg gjør noen manuelle sveip, men om jeg ikke gjør det så gjør den det som regel automatisk noen sekunder senere. Det er altså fortsatt et forbedringspotensiale, men det er bare å forvente. Dette er første gang en serieprodusert bil har regnsensor basert på kamera og bildeprosessering.

Lenke til kommentar

 

Ryktene tilsier at Tesla har klart å kjøre kyst til kyst med 30 ganger de måtte berøre kontrollene. De er altså ikke helt der ennå, men de nærmer seg.

 

Når det gjelder regnsensor fungerer denne nå ganske bra. Det hender jeg gjør noen manuelle sveip, men om jeg ikke gjør det så gjør den det som regel automatisk noen sekunder senere. Det er altså fortsatt et forbedringspotensiale, men det er bare å forvente. Dette er første gang en serieprodusert bil har regnsensor basert på kamera og bildeprosessering.

 

 

Skal også nevne at denne er laget av maskinlæring, slik at den bare vil fortsette å utvikle seg/forbedre seg, som resten av bilen forøvrig. 

Lenke til kommentar

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

 

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

 

Samme hva du sier så er Model 3 en nøkkelmodell i Teslas historie. For meg er det viktigst at Tesla får frem en rimelig og god bil for folk flest og ikke at Teslaaksjene er på et hysterisk høyt nivå (høye kurser gjør bare bilene dyrere, noe jeg misliker sterkt).

 

Du sier stadig at Tesla skal være den eneste elbilprodusenten (eller den eneste som vil lykkes). En slikt syn eller formodning er du alene om. Selv Elon Musk ønsker at hele bilindustrien raskest mulig legger om til elbiler og at dette vil akselerere utviklingen mot gode og rimelige elbiler i alle varianter. Jeg er helt enig med Musk!

 

Alt det jeg har skrevet her er blitt påpekt gjentatte ganger i denne tråden, uten at du ser ut til å ha fått det med deg. Merkelig.

Lenke til kommentar

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

 

Dette begynner å bli drøyt. I en diskusjon om Teslas framtid så er det nå gått så langt at man får en skyllebøtte om man siterer det eneste som finnes av objektiv informasjon, nemlig kvartalsrapportene. Hvis du mener rekordunderskuddet ikke reflekterer tilstanden til selskapet og at mye av det kan unnskyldes så er det opp til deg å tallfeste det. Ikke bare avfeie ethvert underskudd, samme hvor enormt, med at "det har vært investeringer".

 

Når det gjelder billige lån. Siste kapitalutvidelse(søppelobligasjoner) skjedde med 5,3% rente. Med tanke på hvor bra det går økonomisk med selskapet og at styringsrenten er på vei opp, så blir det neppe bedre betingelser ved neste korsvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder regnsensor fungerer denne nå ganske bra. Det hender jeg gjør noen manuelle sveip, men om jeg ikke gjør det så gjør den det som regel automatisk noen sekunder senere. Det er altså fortsatt et forbedringspotensiale, men det er bare å forvente. Dette er første gang en serieprodusert bil har regnsensor basert på kamera og bildeprosessering.

Rapportene tilsier at den regnsensoren fungerer sånn passe og veldig dårlig når det er mørkt. Så er det en bug(ville ikke vært Tesla ellers) som gjør at når man åpner døra viskes alt vannet som ligger på frontruta rett inn i bilen/rett i skrittet på khaki-buksene.

 

Det er helt flott at man etter hvert får til basic regnsensorfunksjonalitet med eksisterende kamera og billedprosessering. Men hadde det ikke vært bedre å brukt 200 kroner på en hyllevare regnsensor med én gang og kuttet den ut når den nye metoden var like bra? I stedet for at folk som har betalt luksuspris for en bil må vente i to år på at man skal få en slik funksjonalitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

Dette begynner å bli drøyt. I en diskusjon om Teslas framtid så er det nå gått så langt at man får en skyllebøtte om man siterer det eneste som finnes av objektiv informasjon, nemlig kvartalsrapportene. Hvis du mener rekordunderskuddet ikke reflekterer tilstanden til selskapet og at mye av det kan unnskyldes så er det opp til deg å tallfeste det. Ikke bare avfeie ethvert underskudd, samme hvor enormt, med at "det har vært investeringer".

 

Når det gjelder billige lån. Siste kapitalutvidelse(søppelobligasjoner) skjedde med 5,3% rente. Med tanke på hvor bra det går økonomisk med selskapet og at styringsrenten er på vei opp, så blir det neppe bedre betingelser ved neste korsvei.

Mener du at Tesla er konkurs nå eller på ett eller to års sikt? Dersom du tror det så må du komme med noe mer enn et underskudd ett eller noen kvartal. Flere faktorer må inn i bildet og særlig for et firma som Tesla som er i en ekstrem ekspansjonsfase og baserer seg på en ny teknologi som er under stadig endring. Hadde det vært Ford som hadde et slikt kvartalsunderskudd så ville jeg ha vært enig med deg (tilnærmet statisk bedrift i et modent og ikke ekspanderende marked).

Lenke til kommentar

 

Rar aksje. Man skal faktisk se helt bort fra Teslas regnskaper i bedømmingen av selskapet. Underskudd skyldes "investeringer" uten videre kvantifisering. 700 mill i tap, 1 milliard? Spiller ingen rolle, de har jo bygget en fabrikk.

 

Tesla har ca like mye i gjeld, som de har i eiendom, utstyr osv. I tillegg har de enorme solcelle verdier som de leaser ut. Så de har ikke bare bygget en fabrikk. 

 

Det ville ha vært veldig bekymringsfullt hvis de ikke satt igjen med noen eiendeler, bare gjeld. Det store problemet er dyr gjeld i form av høyriskoobligasjoner. Solide selskaper låner penger for en billig penge. Eks. kan de ha kortsiktige trekkfasiliteter med rente på 2,7 %. Langsiktige lån har enda bedre betingelser.

Lenke til kommentar

 

 

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

Dette begynner å bli drøyt. I en diskusjon om Teslas framtid så er det nå gått så langt at man får en skyllebøtte om man siterer det eneste som finnes av objektiv informasjon, nemlig kvartalsrapportene. Hvis du mener rekordunderskuddet ikke reflekterer tilstanden til selskapet og at mye av det kan unnskyldes så er det opp til deg å tallfeste det. Ikke bare avfeie ethvert underskudd, samme hvor enormt, med at "det har vært investeringer".

 

Når det gjelder billige lån. Siste kapitalutvidelse(søppelobligasjoner) skjedde med 5,3% rente. Med tanke på hvor bra det går økonomisk med selskapet og at styringsrenten er på vei opp, så blir det neppe bedre betingelser ved neste korsvei.

Mener du at Tesla er konkurs nå eller på ett eller to års sikt? Dersom du tror det så må du komme med noe mer enn et underskudd ett eller noen kvartal. Flere faktorer må inn i bildet og særlig for et firma som Tesla som er i en ekstrem ekspansjonsfase og baserer seg på en ny teknologi som er under stadig endring. Hadde det vært Ford som hadde et slikt kvartalsunderskudd så ville jeg ha vært enig med deg (tilnærmet statisk bedrift i et modent og ikke ekspanderende marked).

 

Det er bare å se på kontantstrømmen. Tesla vil gå tom for cash i 2018 om de ikke får orden på Model 3-produksjonen. Da må de hente mer penger fra investorer eller øke gjeldsgraden ytterligere (hvis det er mulig).

Lenke til kommentar

Tesla har gått med dundrende underskudd i hele sin levetid på 12 år.

Likevel har noen funnet ut at de skal kjøpe så mye aksjer og hype dette så mye at papirverdien per dags dato er større enn FoMoCo. Forstå det den som kan, men før eller siden må da også dette selskapet blø ut for penger når alle etterhvert skjønner at det går rett til, ja.

Det er dette de store bilprodusentene har ventet på i flere år nå, at Tesla skal blø ut. De er en irriterende mygg på rumpeballen og de vil bli kvitt dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

Dette begynner å bli drøyt. I en diskusjon om Teslas framtid så er det nå gått så langt at man får en skyllebøtte om man siterer det eneste som finnes av objektiv informasjon, nemlig kvartalsrapportene. Hvis du mener rekordunderskuddet ikke reflekterer tilstanden til selskapet og at mye av det kan unnskyldes så er det opp til deg å tallfeste det. Ikke bare avfeie ethvert underskudd, samme hvor enormt, med at "det har vært investeringer".

 

Når det gjelder billige lån. Siste kapitalutvidelse(søppelobligasjoner) skjedde med 5,3% rente. Med tanke på hvor bra det går økonomisk med selskapet og at styringsrenten er på vei opp, så blir det neppe bedre betingelser ved neste korsvei.

Mener du at Tesla er konkurs nå eller på ett eller to års sikt? Dersom du tror det så må du komme med noe mer enn et underskudd ett eller noen kvartal. Flere faktorer må inn i bildet og særlig for et firma som Tesla som er i en ekstrem ekspansjonsfase og baserer seg på en ny teknologi som er under stadig endring. Hadde det vært Ford som hadde et slikt kvartalsunderskudd så ville jeg ha vært enig med deg (tilnærmet statisk bedrift i et modent og ikke ekspanderende marked).

 

Flere bransjefolk har påpekt det samme, men er det sånn at Tesla har ubegrenset med investorer som pumper inn penger uansett, så kan de vel holde det flytende de neste 50 årene uten problemer.

 

I virkeligheten derimot, så er det ikke uvanlig at den krana blir skrudd til på et eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar

 

 

 

All fakta som blir lagt fram blir jo bare avfeid, så skal du bruke ordet dumhet og fordommer, ta deg et brevkurs i selvinnsikt først.

 

Og til de som mener at et bilmerke er framtida, les dere litt opp på monopol, det er rimelig tørt og kjedelig stoff.

Nå har jeg gått i gjennom alle innleggene dine her og det er utrolig tynt! Det viktigste innlegget ditt var å påpeke et tap på et tap på 671 mill. dollar i tredje kvartal. Men du gadd ikke en gang å forklare hvordan dette tapet framkom (svære avskrivninger, et produksjonsapparat for både biler og batterier som i følge planen skulle ha gitt ca titusen biler, men det ble 500, altså store forsinkelser og tapte inntekter i stor skala).

 

Det sier seg selv at når man har et produksjonsapparat (biler og fabrikker) som man antok skulle produsere ca 400.000 biler i 2017 og ender opp med litt over 100.000, så skulle det bare mangle at en går på et stort tap. Heldigvis er rentenivået (bankenes andel) lavt og aksjonærene tålmodige, så om full produksjon oppnås ett år senere enn planlagt, så er ikke dette en stor krise.

Dette begynner å bli drøyt. I en diskusjon om Teslas framtid så er det nå gått så langt at man får en skyllebøtte om man siterer det eneste som finnes av objektiv informasjon, nemlig kvartalsrapportene. Hvis du mener rekordunderskuddet ikke reflekterer tilstanden til selskapet og at mye av det kan unnskyldes så er det opp til deg å tallfeste det. Ikke bare avfeie ethvert underskudd, samme hvor enormt, med at "det har vært investeringer".

 

Når det gjelder billige lån. Siste kapitalutvidelse(søppelobligasjoner) skjedde med 5,3% rente. Med tanke på hvor bra det går økonomisk med selskapet og at styringsrenten er på vei opp, så blir det neppe bedre betingelser ved neste korsvei.

Mener du at Tesla er konkurs nå eller på ett eller to års sikt? Dersom du tror det så må du komme med noe mer enn et underskudd ett eller noen kvartal. Flere faktorer må inn i bildet og særlig for et firma som Tesla som er i en ekstrem ekspansjonsfase og baserer seg på en ny teknologi som er under stadig endring. Hadde det vært Ford som hadde et slikt kvartalsunderskudd så ville jeg ha vært enig med deg (tilnærmet statisk bedrift i et modent og ikke ekspanderende marked).

 

Jeg mener ingenting hvorvidt de er konkurs nå eller om to år, jeg bare påpeker at på papiret så er de teknisk sett konkurs.

 

Og du trenger ikke drive å forklare det samme gang på gang, jeg vet veldig godt hva Tesla har drevet med i flere år.

 

Er ikke så vanskelig når man kan lese egentlig.

Lenke til kommentar

Mener du at Tesla er konkurs nå eller på ett eller to års sikt? Dersom du tror det så må du komme med noe mer enn et underskudd ett eller noen kvartal. Flere faktorer må inn i bildet og særlig for et firma som Tesla som er i en ekstrem ekspansjonsfase og baserer seg på en ny teknologi som er under stadig endring. Hadde det vært Ford som hadde et slikt kvartalsunderskudd så ville jeg ha vært enig med deg (tilnærmet statisk bedrift i et modent og ikke ekspanderende marked).

Jeg vet ikke om de kommer til å gå konk. Så lenge investorer er villige til å støtte Tesla med penger så kan de holde dørene åpne så lenge de vil. Men det er et takras med negative nyheter rundt selskapet. Akkurat nå så har sjefen for produksjon gått av. Det er et dårlig tegn når en så viktig person slutter etter 12 år i selskapet samtidig som de har enorme problemer med produksjonslinjen. Det er forresten sistemann i en lang rekke sjefer og nøkkelpersoner som har gjort det samme og sånt tyder ofte på at et selskap har fundamentale problemer.

Lenke til kommentar

Turnover er alltid høy i en startup. Her er det optimisme og lange dager som gjelder, de fleste er i 20-åra og brenner for jobben. Etter en del år går noen lei, eller de har funnet noe bedre.

 

Det er ikke kommet fram noe om hvorfor sjefen for produksjon sluttet. Han uttalte at han var glad for å komme hjem fra Europa (der han jobbet med Teslas oppkjøpte produksjonsteknologiselskap, Tidligere Tesla underleverandør), at han hadde hatt fantastiske år ved Tesla og at Model 3 er en fremragende bil. Se Electrek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...