Gå til innhold

Bosch-sjefen om dieseldebatt: - Dessverre ser det ikke ut til at fakta er viktig i debatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nå jobber de med å utvikle motorer som, med unntak av CO2, kommer til å slippe ut eksos som er like ren som luften som kommer inn i luftinntaket."

 

Syretesten på om dette stemmer er den dagen Bosch-direktøren trer en slange fra eksosen inn i bilen og kaldstarter en av disse dieselen en vinterdag. Joggu sa je smør!

 

Å det er sikkert teknisk fullt mulig, men bilfabrikantenes hovedmål er alltid å spare kroner og øre. Når da tyske myndigheter  styres av bilbransjen og ikke motsatt, er det ingen fare for at det blir noe krav med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teknisk mulig er det kanskje, men pr. i dag er vi ganske langt unna. Skulle likt å sett reelle utslipp fra en dieselmotor i Norge, det er neppe pent. Hjelper ikke at motoren går reint når den er varm. Den er jo aldri varm når kjøreturen starter. Jeg vil påstå at en vesentlig andel av kjøring skjer med motor som IKKE er driftsvarm. TO kaldstarter pr. dag vil ikke være uvanlig. Og det betyr en kaldstart pr. 2-3 mil, give or take.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå jobber de med å utvikle motorer som, med unntak av CO2, kommer til å slippe ut eksos som er like ren som luften som kommer inn i luftinntaket.

 

Den dagen Bosch-direktør Volkmar Denner tør å gi garantier til bilprodusentene for at Bosch betaler avgifter og bøter når det viser seg å ikke være mulig i praksis, så skal jeg ta han litt mer alvorlig.

 

At dette er et utspill som kun har til hensikt å bevare inntektene fra produkter Bosch tjener godt på virker ganske åpenbart.

 

Ikke at det er noe galt i å tjene penger. Men å tjene pengene på å jobbe mot en renere verden er umoralsk. Var ikke dieselgate nok til å skjønne at nå er tiden moden for å jobbe mot fremtidens løsninger ikke flikke på det vi har så lenge det kan presses penger ut av det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Nå jobber de med å utvikle motorer som, med unntak av CO2, kommer til å slippe ut eksos som er like ren som luften som kommer inn i luftinntaket."

 

Syretesten på om dette stemmer er den dagen Bosch-direktøren trer en slange fra eksosen inn i bilen og kaldstarter en av disse dieselen en vinterdag. Joggu sa je smør!

 

Kaldstart er en ting, men hva med CO2?

Lenke til kommentar

Teknisk mulig er det kanskje, men pr. i dag er vi ganske langt unna. Skulle likt å sett reelle utslipp fra en dieselmotor i Norge, det er neppe pent. Hjelper ikke at motoren går reint når den er varm. Den er jo aldri varm når kjøreturen starter. Jeg vil påstå at en vesentlig andel av kjøring skjer med motor som IKKE er driftsvarm. TO kaldstarter pr. dag vil ikke være uvanlig. Og det betyr en kaldstart pr. 2-3 mil, give or take.

 

Du er klar over at det finnes motorvarmere der ute? Å skylde på produsentene for forbrukernes latskap er litt for enkelt. Når det er sagt kunne de nok med fordel i større grad tilby ferdig montert motorvarmer i biler beregnet for markeder i kalde strøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye hjelper motorvarmer egentlig? Det er bedre enn ingen motorvarmer, men motoren er allikevel langt unna driftstemperatur. Og som du er inne på: ikke alle biler har det montert. Og enda færre bruker det. Ikke er det stikkontakter overalt heller. 

Når det gjelder NOx-rensing så jukses det over en lav sko. F.eks systemer som ikke er aktive under 10 plussgrader, eller som rett og slett  slås av etter ei viss tid. I tillegg kommer all juksen fra de som kjører bilene.

Nei, jeg vil se Bosch-sjefen puste denne eksosen selv før jeg tror på ham. Han kan få lov å fjerne CO2 tilsvarende differansen mellom påstått utslipp og det som ellers finnes i lufta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye hjelper motorvarmer egentlig? Det er bedre enn ingen motorvarmer, men motoren er allikevel langt unna driftstemperatur. Og som du er inne på: ikke alle biler har det montert. Og enda færre bruker det. Ikke er det stikkontakter overalt heller. 

Når det gjelder NOx-rensing så jukses det over en lav sko. F.eks systemer som ikke er aktive under 10 plussgrader, eller som rett og slett  slås av etter ei viss tid. I tillegg kommer all juksen fra de som kjører bilene.

Nei, jeg vil se Bosch-sjefen puste denne eksosen selv før jeg tror på ham. Han kan få lov å fjerne CO2 tilsvarende differansen mellom påstått utslipp og det som ellers finnes i lufta.

 

Enig, la ham bevise at en tilfeldig bil med Bosch-system faktisk er så bra som han påstår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Teknisk mulig er det kanskje, men pr. i dag er vi ganske langt unna. Skulle likt å sett reelle utslipp fra en dieselmotor i Norge, det er neppe pent. Hjelper ikke at motoren går reint når den er varm. Den er jo aldri varm når kjøreturen starter. Jeg vil påstå at en vesentlig andel av kjøring skjer med motor som IKKE er driftsvarm. TO kaldstarter pr. dag vil ikke være uvanlig. Og det betyr en kaldstart pr. 2-3 mil, give or take.

 

Du er klar over at det finnes motorvarmere der ute? Å skylde på produsentene for forbrukernes latskap er litt for enkelt. Når det er sagt kunne de nok med fordel i større grad tilby ferdig montert motorvarmer i biler beregnet for markeder i kalde strøk.

Skal man virkelig trenge motorvarmere? En bensinmotor starter katalytisk rensing etter et par minutter, hva med dieselmotoren? Det er gode grunner til at lastebilene er så mye renere enn personbilene i praksis, én av dem er jevn arbeidstemperatur mesteparten av tiden... Og en dieselvarmer brenner diesel uten noen katalysator, så... At man kan koble til strøm _hvis man er så heldig_ å oppholde seg i nærheten av et støpsel er ikke godt nok. Hvor mange tyskere mm. har motorvarmere i nærheten? Husker japansk TV presenterte dette som noe eksotisk på nyhetene under Lillehammer-OL...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å rense en personbil diesel er vanskelig. Scr katalysatorer er kompliserte med mange komponenter som nox sensor ureapumpe samt flere temperatur og trykksensorer som skal overvåke funksjon. Dette er kostbart og ved lav belastning som køkjøring og kjøring i tettbygget strøk kommer aldri temperaturen opp. Spesielt når været er kaldt. Partikkel filter redder det visuelle. Den slipper ikke ut sort røyk men filterene må også ha høy temperatur for å regenereres. Pluss på avgass resirkulering der det ved kald motor kondenserer vann som blandes med oljedamp og sot så har du oppskriften på et lite fungerende system.

 

Lastebiler har relativt mindre motor og blir mindre brukt til jobb pendling og barnehage kjøring. En mye større del av kjøringe foregår med mye høyerre motorlast og over mye lenger tid. Da virker både katalysator og filter. Samtidig kan kostnadene til systemene stå i forhold til motorstørrelse. Det betyr at bedre og dyrere komponenter kan benyttes.

 

Diesel motorer i små og mellomstore biler er uegnet i norske byer. Kun på kjøring på motorvei og med relativt høy motorbelastning virker dette. I mellomeuropa funker nok diesel biler bedre der biler blir brukt til pendling mellom byer i høy hastighet. At vi bruker en europeisk kjøresyklus med 25 graders temeratur for å beregne miljøutslipp er uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye hjelper motorvarmer egentlig? Det er bedre enn ingen motorvarmer, men motoren er allikevel langt unna driftstemperatur. Og som du er inne på: ikke alle biler har det montert. Og enda færre bruker det. Ikke er det stikkontakter overalt heller. 

Når det gjelder NOx-rensing så jukses det over en lav sko. F.eks systemer som ikke er aktive under 10 plussgrader, eller som rett og slett  slås av etter ei viss tid. I tillegg kommer all juksen fra de som kjører bilene.

Nei, jeg vil se Bosch-sjefen puste denne eksosen selv før jeg tror på ham. Han kan få lov å fjerne CO2 tilsvarende differansen mellom påstått utslipp og det som ellers finnes i lufta.

 

Manglende stikkontaker er jo også et problem for elbiler?...

 

Juks må man ta, og de nye reglene som kommer skal ta tak i mye av dette.

 

Volkswagen-direktøren har jeg i hvert fall null tillit til. VW burde egentlig vært slått konkurs til skrekk og advarsel for juskingen sin.

 

Hysteriet rundt CO2 synes jeg osgså overskygger mye annet.

Det vil fortsatt ta laaang tid før alle fossilbiler evt. er erstattet. I mellomtiden bør man sørge for at fossilbilene er renest mulig. Jeg synes det er bra at man primært fokuserer på utslipp av det som er direkte farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snip

Volkswagen-direktøren har jeg i hvert fall null tillit til. VW burde egentlig vært slått konkurs til skrekk og advarsel for juskingen sin.

 

Å slå konkurs VW kan vel få i gang en snøball som blir så stor at det ikke er ønskelig. 592 586 ansatte i 2014 ifølge wiki.

 

 

:-) Det kan du spørre den tyske regjeringen om, de setter MYE inn på å holde VW flytende. Og det er forståelig med tanke på hvor mye makt de aktuelle fagforeningene har der nede.

Sidespor: Jeg er for min del imponert over at PSA greidde å overbevise tyske fagforeninger og myndigheter om at Opel hadde det bedre på franske hender enn på amerikanske. Det må ha vært litt av en innsats.

Lenke til kommentar

Skulle bare mangle at Tyskland vil holde VW, flytende. 600 000 ansatte pluss 1,2-1,8 mill (gjetning) ansatte i leverandørindustri. Det er ganske høy prosentandel av tyske arbeidere. Masse flere konkurser og resesjon. Om man hadde "straffet" toppsjefene i VW med å legge ned VW, så hadde man straffet millioner av andre samtidig. Og toppsjefene hadde merket straffen minst. Eventuelle makten til fagforeningene har ingen betydning når arbeidsplassene er borte. Eller hvordan tenker du en streik eller noe skulle foregått? 

Lenke til kommentar

Skulle bare mangle at Tyskland vil holde VW, flytende. 600 000 ansatte pluss 1,2-1,8 mill (gjetning) ansatte i leverandørindustri. Det er ganske høy prosentandel av tyske arbeidere. Masse flere konkurser og resesjon. Om man hadde "straffet" toppsjefene i VW med å legge ned VW, så hadde man straffet millioner av andre samtidig. Og toppsjefene hadde merket straffen minst. Eventuelle makten til fagforeningene har ingen betydning når arbeidsplassene er borte. Eller hvordan tenker du en streik eller noe skulle foregått? 

 

Selvfølgelig. Det er et helt urealistisk. VAG trenger å miste de milliardene ekstra de tjente på jukset - noe som de stort sett har gjort/gjør gjennom bøter, erstatninger, tvangsombygging av biler. Og så må/skal de skyldige enkeltpersonene straffes, og det er en god prosess på det, flere tidligere VAG-topper sitter nå fengslet og får sine straffer etter gjeldende lov og rett.

 

Poenget mitt var at tyske fagforeninger har så utrolig mye mer makt enn de streiketruslene de holder på med her oppe. I Tyskland styrer de i stor grad hva en produksjonsbedrift kan og ikke kan gjøre. Ledelsen kan bare drite i å gjennomføre endringer hvis de ikke har fagforeningene på lag. Fagforeningene har også tilsvarende politisk makt inn i de tyske delstatsparlementene, forbundsdagen og hos EU-representantene fra Tyskland (som igjen er det landet som har flest EU-representanter).

Lenke til kommentar

 

Snip

Volkswagen-direktøren har jeg i hvert fall null tillit til. VW burde egentlig vært slått konkurs til skrekk og advarsel for juskingen sin.

 

Å slå konkurs VW kan vel få i gang en snøball som blir så stor at det ikke er ønskelig. 592 586 ansatte i 2014 ifølge wiki.

Ja, de er nok "too big to fail".

Aksjekursen falt en del som følge av skandalen, men er tilbake over det den lå på da "dieselgate" ble offisiell, så de har ikke blitt så veldig hardt rammet.

Man kunne eventuelt sett for seg at staten kjøpte opp boet, men ringvirkningene ville nok blitt for store.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

"Nå jobber de med å utvikle motorer som, med unntak av CO2, kommer til å slippe ut eksos som er like ren som luften som kommer inn i luftinntaket."

 

Syretesten på om dette stemmer er den dagen Bosch-direktøren trer en slange fra eksosen inn i bilen og kaldstarter en av disse dieselen en vinterdag. Joggu sa je smør!

 

Litt sen reply, men. Det jobbes en del med ulike motor løsninger.

Her er en lenke til 1 av dem. Det er oppnådd en reduksjon i avgasser (partikler) på ca 90% ved kald start. Effektiviteten er vel nærmere 55% (målt på en 9,8 liter motor), et kraftig hopp fra dagens bensin og diesel motorer. Jeg tar det med en liten klype salt, og så kan vi vel si at det kanskje ligger nærmere 50%. Kobler man en slik motor opp med noe av det som finnes av "hybrid" teknologi for biler, ja da kan man nok sikkert få en rimelig effektiv motor. Det er så langt utviklet en 2,7 liter motor, som er rimelig sprek. Så, det skjer litt på motor siden også. Ikke umulig at vi vil få utviklet mange nye bensin OG Diesel motorer i årene som kommer. Det som er litt artig, er at denne motoren er basert på et eldre design fra andre verdens krig.

 

http://achatespower.com/our-formula/opposed-piston/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...