Gå til innhold

Giskes omgang med 19 år gammel politiker


Anbefalte innlegg

Hvor har Ap's ledelse og medlemmet vært de siste 20 år? Hvor har media vært?

Jeg studerte i Trondheim to år på 90-tallet og var litt aktiv i AUF. Der var Party-Giske et etablert begrep. Det var bekymring for hvordan han kunne framstå som leder og samtidig har det utelivet han hadde. Dette har jo bare fortsatt, men det blir mer og mer synlig ettersom en profilert politiker i 40-åra fremdeles legger an på damer i samme aldersgruppe som han gjorde som russ og student. For ordens skyld så gikk ikke bekymringene på trakassering, men mer livsførsel generelt.

 

Det må være en vits at media har "lett etter noen som vil bekrefte historiene".

 

Det er helt utrolig at en så kontroversiell politiker har hatt fripass i så mange år i Ap. På et tidspunkt så ble de vel så mye at ledelsen så at de hadde kommet forbi punktet der de burde sagt i fra. Det sier eller ganske mye om hvor liten kontakten nedenfra og oppover faktisk er i Ap.

 

Jeg var med en periode i en tilsvarende ungdums-organisasjon som AUF. Der ble det også knulla vertikalt i organisasjonen. Men det var altså i Trøndelag, så det teller vel ikke i denne sammenheng :-)

 

Denne saken er vel mye en Oslo-greie ? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har egentlig ingenting med AP å gjøre for de som er hysteriske motstandere av et politisk parti.

Dette skjer overalt i Norge innen politikk, innen næringslivet, statsforvaltningen osv.

Det er mennesker og i hovedsak menn som gjør dette, uansett om de går i dress eller hettegenser.

Og folk som lever av å henge ut andre i kommentarfelt, noengang testet selvinnsikt og funnet ut at dere har noen grunn til å tro at dere er så mye bedre egentlig ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at alle leser denne før dere poster mer kritikk av Trond Giske. Håper at linken virker, hvis ikke finner dere lett historien på db.no.

 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-er-han-etablert-familiemann-med-barn-og-kone-det-er-klart-dette-er-et-helvete/69210392#_ga=2.237007744.1057163333.1512405420-999539786.1512405418

Skjønner ikke helt hva du mener den artikkelen endrer. Vel er det trist for Giske at han har mye å tape på en offentlig eksponering av ting som så langt virker å kvalifisere som ufin og smånasty oppførsel mer enn noe straffbart. Der en annen mann ville sluppet fra samme handinger med drittslenging bak hans rygg.

 

Men samtidig: om en ser bort fra makt, politikk og posisjon og bare på det rent mellommennekskelige er det kanskje ikke det dummest at en det at han er en profilert person setter fokus på en problematikk som er svært plagsom og noe de aller fleste kvinner må gjennom: eldre menn som nekter å innse at yngre kvinner ikke deres bord av mange ulike årsaker og hvor forbannet ekkelt det er å bli utsatt for seksuell oppmerksomhet fra mye eldre menn. Noe mange menn har svært, svært vanskelig for å forstå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt poeng var at det ikke står til troende at alle nå er "så sjokkerte". Jeg tror ikke at Giske er så mye verre enn mange andre og har ikke noe ønske om å kaste mer stein på han enn det han alt har fått. Det ligger i sakens natur at en som har oppført seg sånn som voksen ikke har begynt med det de siste årene.

 

At dette var ukjent bortsett fra et par relativt nyere varsler er helt åpenbart bare tøys. Media stiller som kjent ikke kritiske spørsmål til seg selv. Her framstår de som at de har hjulpet dem som brukte varslene i maktkampen internt. Dette kan ikke sees isolert fra maktkampen i Ap selv om alle varslene er ekte og selvsagt skal tas på alvor. Det er ikke #meetoo som trigga dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg er av den oppfattningen at AP kan godt få lov til å steike i eget fett, godt og lenge. Men jeg føler sympati med Giske her. Som person, som mann. Den ene saken er over 10 år gammel, den andre er 6 år. Og begge disse kvinnene sier at dette med Giske var ubetydelig, og hun ene sier at VG har oppført seg ufint ovenfor henne, da hun ikke ville ha noe sak ut av det, da det ikke var noen sak i det hele. Likevel ringer VG rundt til familie og venner av kvinnen!!

 

Det jeg savner i denne saken er; Hvor er bevisene? Finnes det SMS-meldinger? Finnes det e-poster? Finnes det bilder? Finnes det video? Finnes det lydopptak? Hvor er vitnene på dette? Mediene har et sammfunnsansvar! Hvor har det blitt av i denne saken? Minner meg litt om Sofiebergparken saken dette, hvor flere medier satt med bilder som ville umiddelbart ville ha frikjent ambulansearbeideren. Men nei, de hadde et politisk motiv bak sine valg!

 

Det er ikke tvil om at norske media i denne saken har ei politsk slagside, og heier på en annen fraksjon i AP enn hva Giske tilhører! De lever opp til sitt rykte som falske medier, i den forstand at de gjemmer sine politiske motiver, og på den måten fremstår som falske i sin dekning av denne saken!!  

Lenke til kommentar

Den nyeste saken er fra 2017. Det er også saker fra 2014 og 2015, jfr oppslag i media de siste dagene. At det ikke er lekket SMSer, e-poster etc. til pressen syns jeg er helt greit.

 

Giske blir for øvrig aldri leder av Ap. Han er altfor kontroversiell og lite samlende til å kunne bli det. Med de siste sakene som er kommet frem i media nå, skal det godt gjøres at han er i nærheten av noen posisjoner i partiet på mange år. Og han er allerede 51 år, så hans dager som håpefull partikronprins er nok over.

 

I alle sakene som er kommet frem, har han vært til stede i regi av statsråd eller partitopp, og dermed utnyttet sin posisjon i partiet. Å ikke ta nei for et nei, men å fortsette å trøkke på slik han har gjort, kan for øvrig aldeles ikke sammenliknes med flørting eller sjekking på byen, men er trakasserende oppførsel og stalking. Det hadde vært ille nok om han var en tilfeldig fyr man hadde møtt på byen, men er graverende oppførsel av en maktperson og tillitsmann.

 

Det henvises en del til at dette er ei drittpakke fra den andre sterke fraksjonen i Ap (Ap har alltid vært delt i fraksjoner, med to rimelig steile fronter, hvor Giske er i den ene og store deler av de mer fremtredende politikerne i Oslo Ap er i den andre). Men nei, det er det ikke. At Giske har klart seg så lenge som han har, viser at det har vært svært vanskelig å varsle fra om uønsket adferd i Ap (som i andre partier - se f. eks. saken som verserer rundt KrF/KrFU nå). Nå er det sterkt fokus på nettopp dette, særlig pga #metoo, og da er det naturlig at sakene kommer som et snøskred. At den andre fraksjonen utnytter situasjonen for å forsøke å kvitte seg med motstandere, er sikkert sant, men det betyr ikke at dette er en drittpakke. Nå har de mulighet til å kvitte seg med Giske og Stenseng, samt at Huitfeldts svært uheldige uttalelser rundt tema gjør at hennes stilling som leder i Kvinnenettverket er svært svekket. Og posisjonen som leder av Kvinnenettverket i Ap er en svært ettertraktet posisjon...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter en festmiddag i regi av AP spurte Giske en kvinnelig AUF politiker i en sms:"hvor er festen?" hvorpå den 19 år gamle kvinnen meldte han inn til AUF sentralt som igjen meldte han inn til AP sin ledelse som igjen tok en privat prat med han hvor han fikk smekk på fingeren for å sende melding til en yngre kvinnelig kollega.

Nå henges han ut i media og i AP for å drive med seksuell trakassering. På kvinneguiden sitt forum diskuterer de seriøst om hvilken gris Giske er... 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/bitter-ap-konflikt-etter-giskes-sms-er/a/24210170/

 

Bare meg som syns dette er skremmende? I dagens samfunn får en ikke lov til å snakke med yngre kvinnelige kolleger fordi da er en automatisk en gris som trakasserer.

 

Hva er i veien med dette nisse landet??

 

 

Nekter å tro dette er hele saken, tenker det må ligge litt mer her enn bare én SMS med 'hvor er festen?'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg savner i denne saken er; Hvor er bevisene? Finnes det SMS-meldinger? Finnes det e-poster? Finnes det bilder? Finnes det video? Finnes det lydopptak? Hvor er vitnene på dette? Mediene har et sammfunnsansvar! Hvor har det blitt av i denne saken?

 

Som det har blitt nevnt før, dette er ikke en straffesak som skal sammenlignes med bevisførsel i en domstol.

 

Det har det heller ikke vært i tilsvarende politiker-saker i andre land, der folk har måttet gå. Et politisk parti, og andre organisasjoner, kan sjøl velge hvorvidt de vil avsette tillitsvalgte, ministre, etc. hvis de mener personen har blitt uegnet.

 

Dermed handler det om helhetsbildet og hvem/hva man tror på, til syvende og sist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

 

 

Det jeg savner i denne saken er; Hvor er bevisene? Finnes det SMS-meldinger? Finnes det e-poster? Finnes det bilder? Finnes det video? Finnes det lydopptak? Hvor er vitnene på dette? Mediene har et sammfunnsansvar! Hvor har det blitt av i denne saken?

 

Som det har blitt nevnt før, dette er ikke en straffesak som skal sammenlignes med bevisførsel i en domstol.

 

Dermed handler det om helhetsbildet og hvem/hva man tror på, til syvende og sist.

 

Nei? I en domstol blir man iallefall dømt på bevis. Her skal folkedomstolen med det politiske biaset til media dømme deg nord og ned, basert på påstander. Hvilket det ikke er trenger å være hold i. Anklager du noen så bør du holde din sti ren, ved at det er mulig å etter gå påstanden din. 

 

Hvem man skal tro på? Jeg velger å tro den som kan bevise at det man sier er faktisk sant! Har man ikke bevis? Er det bare ord mot ord, og om mulig bare en løgn..  

Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg savner i denne saken er; Hvor er bevisene? Finnes det SMS-meldinger? Finnes det e-poster? Finnes det bilder? Finnes det video? Finnes det lydopptak? Hvor er vitnene på dette? Mediene har et sammfunnsansvar! Hvor har det blitt av i denne saken?

 

Som det har blitt nevnt før, dette er ikke en straffesak som skal sammenlignes med bevisførsel i en domstol.

 

Dermed handler det om helhetsbildet og hvem/hva man tror på, til syvende og sist.

 

Nei? I en domstol blir man iallefall dømt på bevis. Her skal folkedomstolen med det politiske biaset til media dømme deg nord og ned, basert på påstander. Hvilket det ikke er trenger å være hold i. Anklager du noen så bør du holde din sti ren, ved at det er mulig å etter gå påstanden din. 

 

Hvem man skal tro på? Jeg velger å tro den som kan bevise at det man sier er faktisk sant! Har man ikke bevis? Er det bare ord mot ord, og om mulig bare en løgn..  

 

 

Hvis Giske mener noen sprer løgn om han, er det ikke noe som hindrer ham (eller andre i samme situasjon) i å gå til sivilt søksmål for injurier og ærekrenkelse, og la domstolen avgjøre som du sier.

 

Det kunne kanskje gått hvis det var èn kvinne det gjaldt, men når det er 6-7 (har kommet ut av tellingen) ulike kvinner over en stor tidsperiode som forteller noenlunde likelydende opplevelser, så må jo disse kvinnene i så fall fremstilles som at de inngår i en konspirasjon om å spre falske anklager.

 

Hvor sannsynlig er det?

 

Mener du Giske bare kan fortsette som partisekretær, som om ingen ting har hendt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakk om å skyte spurv med kanon, og over en uke senere - er det en fetish å henge ut folk man aldri har møtt på vegne av andre man heller ikke har møtt ?

 

Dette er akkurat det samme som Søviknes, og i en mye mer alvorlig grad, Øygard gikk igjennom. Det er ikke noe nytt at media henger seg på som en klegg når det gjelder dramatiske saker om eldre menn i maktposisjon og "sårbare" yngre kvinner. Men det at Støre ikke har tatt lederansvar og sparket Giske rett etter valget viser svakhet som kommer til å ha konsekvenser for AP i lang tid fremover.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Giske er valgt av landsmøtet i Kongelig Norske. Støre kan ikke sparke ham. Giske må enten velge å trekke seg, eller han må vrakes av et ekstraordinært landsmøte. Kongelig Norske er et topptungt, autoritært troll.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...