Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å laste ned nakenbilder som er ulovlig spredd?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nå med Nora Mørk-saken i media kom jeg til å tenke på en sak: Det å spre bilder av denne art er straffbart, og avskyelig. Men er det å laste ned bildene og se på dem straffbart? Det er åpenbart også avskyelig, men er det straffbart? Så lenge dette skjer med enveis tekniske løsninger, altså ikke torrents, og en dermed ikke Vidar direkte til spredningen, så omfattes det vel ikke av forbudet mot å krenke en annens fred ved hensynsløs atferd?

 

Anonymous poster hash: f78b4...d74

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret sier seg selv. 

 

Ja, det er straffbart. Jeg regner med at du har gjort det, siden du spør og er anonym.

 

Bør du være redd for å tatt av purken? Avhengig av alderen på naken menneske!

 

Barn under 18 år? Ja. Dette er saker politiet prioriterer høyt!

 

Voksne (18år+)? Nja. sannsynligheten for å bli identifisert er høy, men liten for å bli straffet. De fleste saker blir henlagt, av bevisets stilling.

 

 



Anonymous poster hash: 52aca...e0e
Lenke til kommentar

Det er vell vanskelig å argumentere at dei som kun passivt har sett slike bilder har gjort noke straffbart.

 

Men her er det sjølvsagt nyansar, eg vil nok tru at det vil falle innanfor lovens definisjon om ein aktivt har oppsøkt informasjon som er krenkande.

 

Litt på same måte som med bilder av feks trafikkomkomne. Det er ikkje lov å fritt distribuere slike bilder, og det kan være straffbart å leite etter slike bilder, men det er ikkje straffbart om ein får dei i fleisen på vg.no.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter å "passivt se på bilder". Å gå inn for å skaffe seg tilgang til bilder er en aktiv handling.

 

Men handlingen rekker nok ikke opp til straffbar medvirkning. Noe annet relevant straffebud kommer jeg ikke på i farten.

Så hvis på facebook...

 

 

-Anon har sendt deg et bilde.

-Åpner chatten, ser Nora Mørk naken.

-WTF, jeg ba ikke om å få de tilsendt, men har jo sett de uten å ville det selv.

 

 

Hvordan er dette rent juridisk?

Lenke til kommentar

Bør du være redd for å tatt av purken? Avhengig av alderen på naken menneske!

 

Barn under 18 år? Ja. Dette er saker politiet prioriterer høyt!

 

Voksne (18år+)? Nja. sannsynligheten for å bli identifisert er høy, men liten for å bli straffet. De fleste saker blir henlagt, av bevisets stilling.

Anonymous poster hash: 52aca...e0e

 

Sannsynligheten er vel heller lav, så lenge man ikke er en dåsemikkel som har gjort det enkelt å la seg bli identifisert.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter å "passivt se på bilder". Å gå inn for å skaffe seg tilgang til bilder er en aktiv handling.

 

Regner med at det betyr at man ikke har gått inn for å skaffe seg tilgang. Hvis en person sender meg en e-post med et bilde så vet jeg ikke hva jeg kommer til å få se før jeg åpner posten. Eller hvis noen legger et brev i postkassa.

 

Så det er en passiv måte å se på ulovlige bilder mener nå jeg. Man har ikke mulighet til å kontrollere alt av bilder som kommer foran øynene sine.

Lenke til kommentar

Se slik på det: Du sitter og napper i loffen og sender en kåt dickpic til kjæresten din "Har du lyst på?". 

 

Dette bildet ligger plutselig på nakenprat og i torrentfiler..det hadde vel ikke vært veldig digg?

Det er vel ikke det som er temaet her? Du kommer med en påstand om at noen har vært "sendt i rettssak" for å ha lastet ned bilder, og når du blir avkrevd kilde så har du

 

Uansett så sprer man jo bilder selv om man bruker torrent, så det er ikke helt det samme som etterspørres her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se slik på det: Du sitter og napper i loffen og sender en kåt dickpic til kjæresten din "Har du lyst på?". 

 

Dette bildet ligger plutselig på nakenprat og i torrentfiler..det hadde vel ikke vært veldig digg?

 

Det er to forskjellige ting. Hvis man får et uønsket bilde så trenger man ikke dele det. Det er ikke ulovlig å se noe uønsket som er utenfor sin kontroll, med andre ord så er det ikke ulovlig å ikke være spåkone.

 

Høres nesten ut som du mener at aktiv og passiv er det samme.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

 

Folk har blitt tatt og sendt i rettssak for å laste ned thefappening-materiale via torrentsider i Norge også.  Det beste er å bare la være.

 

Har de? Har du en lenke? Er jo en interessant sak.

 

AtW

 

 

https://www.rb.no/nyheter/snapchat/nedre-romerike-tingrett/mann-21-frifunnet-for-deling-av-naken-bilder-fra-snapchat/s/5-43-171943

 

Hvis jeg ikke bommer helt dreier denne saken seg om thefappening-torrenten

Lenke til kommentar

Et veldig morsomt dilemma i denne saken er at man har gått ut i media som en reaksjon på at bildene ble stjålet og delt, samtidig har disse bildene blitt delt tusen ganger mer nettopp pga den intense mediadekningen. I skrivende stund blir disse bildene diskutert i utenlandske fora av folk som ikke engang visste hvem Nora Mørk var før denne saken dukket opp. At bildene skal forsvinne er nå bare å glemme.

 

Når det er sagt så kan man spørre seg hvor mange nakenbilder vi har sett av jenter vi ikke aner hvem er, men som har endt opp på internett under lignende omstendigheter.  ;)

 

Egentlig tenker jeg at dette ikke burde være så farlig for personen det går utover. I det minste i land hvor man er mer eller mindre seksuelt frigjort og de fleste med en fungerende seksualdrift har sett utallige nakenbilder av det motsatte kjønn allerede, så bør det ikke være noen skam forbundet med at det ligger noen intime bilder av en selv på nettet. Jeg mener denne saken med fordel kunne vært håndtert med langt mindre ståhei og drama, og fokuset burde heller ligget på det som er det alvorlige her, nemlig at noen bryter seg inn på en annens telefon og tar materiale derfra - uansett hva det materialet måtte være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et veldig morsomt dilemma i denne saken er at man har gått ut i media som en reaksjon på at bildene ble stjålet og delt, samtidig har disse bildene blitt delt tusen ganger mer nettopp pga den intense mediadekningen. I skrivende stund blir disse bildene diskutert i utenlandske fora av folk som ikke engang visste hvem Nora Mørk var før denne saken dukket opp. At bildene skal forsvinne er nå bare å glemme.

 

Når det er sagt så kan man spørre seg hvor mange nakenbilder vi har sett av jenter vi ikke aner hvem er, men som har endt opp på internett under lignende omstendigheter.  ;)

 

Egentlig tenker jeg at dette ikke burde være så farlig for personen det går utover. I det minste i land hvor man er mer eller mindre seksuelt frigjort og de fleste med en fungerende seksualdrift har sett utallige nakenbilder av det motsatte kjønn allerede, så bør det ikke være noen skam forbundet med at det ligger noen intime bilder av en selv på nettet. Jeg mener denne saken med fordel kunne vært håndtert med langt mindre ståhei og drama, og fokuset burde heller ligget på det som er det alvorlige her, nemlig at noen bryter seg inn på en annens telefon og tar materiale derfra - uansett hva det materialet måtte være.

 

Helt enig, kan ikke skjønne at det å dele en link til et nettsted klassifiseres som å "dele bildene" Du deler ingenting annet en en internettadresse. 

 

Så har jo hun begynt offentlig ut henging av personer, ser ikke helt hvordan dette kan være lovlig? Selvom hun kan bevise at deres facebook konto har postet en link, betyr jo ikke dette at det faktisk er den personen som har gjort det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har blitt tatt og sendt i rettssak for å laste ned thefappening-materiale via torrentsider i Norge også.  Det beste er å bare la være.

Torrents er noe helt annet.

 

Når du laster ned med torrents så deler du samtidig matrialet ut til andre. Da kan de ta deg for spredning av matrialet.

 

Om du derimot laster ned matrialet direkte fra en side, så har du ikke gjort noe straffbart, da det hardt skal la seg gjøre å bevise at du med vilje har oppsøkt ulovlig matriale for nedlasting, i motsetning til å bare ha kommet over noe du trodde var uskyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stupid is as stupid does.

 

Dersom man ikke ønsker kompromitterende bilder av seg selv spredd for alle vinder, så bør man unngå å ta slike bilder til å begynne med.

 

Det virker temmelig patetisk å lage en kjempesak ut av at bildene man tok med telefonen, som tydeligvis var særdeles dårlig sikret, ble stjålet og lagt ut fritt på internett.

 

Det beste hun kunne gjort var vel bare å innrømme at hun har vært uforsiktig (les: "ufattelig dum"), å gå videre, i stedet for å styre med anmeldelser, søstre som klager til media, og hva det ikke er alt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...