Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå.

Etter hvert som tilgangen til storbyene for fossilbiler blir strupet og borettslag og sameier investerer i hurtigladere er jeg ganske sikker på at det blir et kraftig marked for elbiler også med begrenset rekkevidde for 'byfolket'. Svært mange av de som bor sentrumsnært har ikke mange småunger og hytte på Hafjell. De holder seg stort sett innenfor byområdet når de skal på jobb og aktiviteter, og leier gjerne en Nabobil e.l. når de skal besøke tante i Valdres. :-)

 

Så jeg er ganske sikker på at brukprisene på f.eks. Leaf holder seg godt i mange år fremover.

Oslo fortsetter å være en utkant i Norge :-) Litt sånn som George Bush i sin tid, som vel knapt hadde vært utforbi staten Texas da han ble president ;-) Grunerløkka - Tåsen - Frogner, da trenger man ikke noe annet enn strikkmotor og en 3-seter. Gjerne subsidert over hårrota.

 

Hvem vil egentlig se Drammen, Arendal eller forby - Bergen?? Og Finnmark???? Uaktuelt!

 

Ladestasjoner er oppskrytt ...

Lenke til kommentar

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

Lenke til kommentar

 

 

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå.

Etter hvert som tilgangen til storbyene for fossilbiler blir strupet og borettslag og sameier investerer i hurtigladere er jeg ganske sikker på at det blir et kraftig marked for elbiler også med begrenset rekkevidde for 'byfolket'. Svært mange av de som bor sentrumsnært har ikke mange småunger og hytte på Hafjell. De holder seg stort sett innenfor byområdet når de skal på jobb og aktiviteter, og leier gjerne en Nabobil e.l. når de skal besøke tante i Valdres. :-)

 

Så jeg er ganske sikker på at brukprisene på f.eks. Leaf holder seg godt i mange år fremover.

Oslo fortsetter å være en utkant i Norge :-) Litt sånn som George Bush i sin tid, som vel knapt hadde vært utforbi staten Texas da han ble president ;-) Grunerløkka - Tåsen - Frogner, da trenger man ikke noe annet enn strikkmotor og en 3-seter. Gjerne subsidert over hårrota.

 

Hvem vil egentlig se Drammen, Arendal eller forby - Bergen?? Og Finnmark???? Uaktuelt!

 

Ladestasjoner er oppskrytt ...

 

Nå er jo Bergen nesten verre enn oslo når det kommer til bil, masse dyre bommer og lite parkering.

Lenke til kommentar

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

 

Ombordladeren er faktisk bedre på FL e-Golf (7,2 kW) enn på Ioniq (6,6 kW).

FL eGolf har også et triks med at den støtter 2 faselading. Det er en fordel hvis man ramler over en 3 fase 11 kW lader. Da får man ladet med full hastighet på 7,2 kW i motsetning til 3,6 hvis man bare klarer å utnytte en fase.

 

Ioniq er nok en bedre langturbil siden hurtiglading er en del raskere og det er mindre batteri å lade opp. e-Golfen har heller ikke aktiv temperaturstyring av batteriet, så kjører man hardt straffer det seg med saktere hurtiglading. Spørsmålet er hvor viktig det er. Er det greit å vente litt lengre er e-Golfen en flott bil også på langtur.

Bagasjerommet er kun marginalt større på Ioniq (350l vs 341l). Mulig noen synes det er mer praktiske med det dype men lave bagasjerommet i Ioniq.

 

Mine to store innsigelser på Ioniq er elendig takhøyde i baksetet (jeg hadde ikke klarte å sitte bak på lengre turer) og at den mangler fjernstyringsmuligheter. Hyundai mener av en eller annen grunn at det skal bare USA få...

Appstyringen på e-Golfen er veldig bra når den virker.. .:-)

Lenke til kommentar

 

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

 

 

Enig ang bagasjerom. Bilen er helt grei å se på, men å sitte inni den føles som å sitte inni et tynt eggeskall der du hører alt. Og et fullstendig fravær av premiumfølelse.

 

 

 

 

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

 

Ombordladeren er faktisk bedre på FL e-Golf (7,2 kW) enn på Ioniq (6,6 kW).

FL eGolf har også et triks med at den støtter 2 faselading. Det er en fordel hvis man ramler over en 3 fase 11 kW lader. Da får man ladet med full hastighet på 7,2 kW i motsetning til 3,6 hvis man bare klarer å utnytte en fase.

 

Ioniq er nok en bedre langturbil siden hurtiglading er en del raskere og det er mindre batteri å lade opp. e-Golfen har heller ikke aktiv temperaturstyring av batteriet, så kjører man hardt straffer det seg med saktere hurtiglading. Spørsmålet er hvor viktig det er. Er det greit å vente litt lengre er e-Golfen en flott bil også på langtur.

Bagasjerommet er kun marginalt større på Ioniq (350l vs 341l). Mulig noen synes det er mer praktiske med det dype men lave bagasjerommet i Ioniq.

 

Mine to store innsigelser på Ioniq er elendig takhøyde i baksetet (jeg hadde ikke klarte å sitte bak på lengre turer) og at den mangler fjernstyringsmuligheter. Hyundai mener av en eller annen grunn at det skal bare USA få...

Appstyringen på e-Golfen er veldig bra når den virker.. .:-)

 

 

Jeg så også på Ioniq men synes selgeren var så lite villig til å selge og var så uinteressert at jeg bare gikk etter prøvekjøringen. Fikk aldri noen tlf senere heller. TOTALT uinteressert. Og så var det "premium"-følelsen. e-Golf føles bedre lydisolert, "tight" og ikke som et eggeskall / flak som Ioniq er.

 

Tror ikke man vil merke noe særlig på e-Golfen. Da skal du virkelig kjøre den hardt før det gir noe utslag slik som Tesla-Bjørn gjorde.

Lenke til kommentar

 

 

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

 

 

Enig ang bagasjerom. Bilen er helt grei å se på, men å sitte inni den føles som å sitte inni et tynt eggeskall der du hører alt. Og et fullstendig fravær av premiumfølelse.

 

 

 

 

Den beste bilen akkurat nå er utvilsomt en e-Golf hvis du ikke vil blåse masse spenn på en Tesla. Tesla er og blir kongen. Med masse ekstrautstyr nærmer ny e-Golf seg prisen til en brukt 2014-Tesla. Og da hadde jeg kanskje valgt Teslaen.

 

Har ny e-Golf 2018 selv, og er fornøyd med den. Fint å kunne skru på varme og lading via app ... NÅR den fungerer - hvilket er 50% av tiden.

 

Hadde de klart å levere, så ville jeg helt klart valgt en Hyundai Ioniq over en E-Golf. Koreaneren er langt penere å se på, Litt større og mer praktisk bagasjerom, samt mer effektiv på langkjøring. Og så er den klargjort for inntil 70 kW lading, samt tror den har raskere ombordlading også.

 

Ombordladeren er faktisk bedre på FL e-Golf (7,2 kW) enn på Ioniq (6,6 kW).

FL eGolf har også et triks med at den støtter 2 faselading. Det er en fordel hvis man ramler over en 3 fase 11 kW lader. Da får man ladet med full hastighet på 7,2 kW i motsetning til 3,6 hvis man bare klarer å utnytte en fase.

 

Ioniq er nok en bedre langturbil siden hurtiglading er en del raskere og det er mindre batteri å lade opp. e-Golfen har heller ikke aktiv temperaturstyring av batteriet, så kjører man hardt straffer det seg med saktere hurtiglading. Spørsmålet er hvor viktig det er. Er det greit å vente litt lengre er e-Golfen en flott bil også på langtur.

Bagasjerommet er kun marginalt større på Ioniq (350l vs 341l). Mulig noen synes det er mer praktiske med det dype men lave bagasjerommet i Ioniq.

 

Mine to store innsigelser på Ioniq er elendig takhøyde i baksetet (jeg hadde ikke klarte å sitte bak på lengre turer) og at den mangler fjernstyringsmuligheter. Hyundai mener av en eller annen grunn at det skal bare USA få...

Appstyringen på e-Golfen er veldig bra når den virker.. .:-)

 

 

Jeg så også på Ioniq men synes selgeren var så lite villig til å selge og var så uinteressert at jeg bare gikk etter prøvekjøringen. Fikk aldri noen tlf senere heller. TOTALT uinteressert. Og så var det "premium"-følelsen. e-Golf føles bedre lydisolert, "tight" og ikke som et eggeskall / flak som Ioniq er.

 

Tror ikke man vil merke noe særlig på e-Golfen. Da skal du virkelig kjøre den hardt før det gir noe utslag slik som Tesla-Bjørn gjorde.

 

 

Hadde ikke fått med meg at ombordladeren er bedre på e-Golf, men det kan nok hende er fordi jeg er lite interessert i VAG-produkter. Ikke bare pga, men endel sterkere pga dieselgate og tullet i ettertid med kunder som forlanges å betale for ny EGR, når den meget sannsynlig må byttes fordi den kødder til med "feilrettinga" de holder på med. I tillegg kommer det stadig info som tyder på at de driver uthalingspolitikk, og ikke egentlig vil drive med el-biler. E-Golf er sikkert en grei bil, men vil ha minst mulig med det selskapet å gjøre. Min private lille krig der altså. ;-)

 

Ellers så er jeg en liten mann (170), og har ikke selv tenkt å sitte i baksete, men joda, den har jeg fått med meg. Hadde med en nabo da jeg prøvekjørte, og han merket at selv plassen i førersete ikke var høyere enn akkurat tilstrekkelig, så baksete var ikke helt komfortabelt for han. Må dog sies at han er endel høyere enn både meg og de fleste jeg kjenner.

 

Fjernstyringsmulighetene er litt plagsomt, men ikke dealbreaker for meg. Og er kanskje ikke så godt vandt, så synes den var helt fin innvendig. Liker veldig godt interiøret på den. Og selv om bagasjeplassen er marginalt bedre, så er målt tall og praktisk plass to helt forskjellige begreper, så bare ut fra bilder, så ser jeg at Ioniq har langt mer plass i praksis.

 

Opplevelsen med selger hadde jeg og i en viss grad. Dvs vi snakket litt både før og etter, og jeg var litt laber pga det med batteriet, da jeg ikke var helt overbevisst med bare 28 kWh kapasitet, så har ikke hørt noe i ettertid. Men forstod at de hadde litt mye aktivitet, og det var nesten kø, så de fulgte vel kanskje bare opp de som var mer solgt enn oss.

 

Jeg vil tipse om Ford Focus Electric 2017 siden den sjelden blir nevnt. Største minuset er der batteri i bagasjerommet.

En test her:

https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/

 

Ford Focus er et eksempel på en produsent som nettopp mangler fokus. Den er rett og slett ubrukelig til annet enn å frakte mennesker, uten bagasje. Du får knapt med deg handleposene fra butikken, og ihvertfall ikke julehandelen eller en harrytur, så den melder seg ut av seg selv.

 

Trodde de lærte av første versjonen, men selv denne remake-modellen er samme idiotien igjen. Men de viser jo tydelig at el-bil er kun compliance for dem.

 

Mulig jeg er streng nå, men jeg er ute etter en el-bil som skal være eneste bilen min, ogda må den duge som en skikkelig bil, med mulighet for å få med ting hjem fra Ikea, som man forventer at en vanlig bil skal ha plass til. Jeg bor ikke lengre unna enn at jeg lett kan leie en varebil for å frakte de store tingene, men jeg har en grense. Det vil tross alt være med å drive opp prisen jeg faktisk betaler, noe som selvsagt må taes med i beregningen.

 

Har stått selv i butikk der folk klagde over å betale 30 kroner ekstra for minnekort i forhold til Komplett, men de ikke lot seg overbevise da jeg sa at de kunne selvsagt kjøpe der, men da måtte de vente 2-3 dager før de fikk varen, og med frakt så blir det likevel dyrere enn hos oss. Også nevnt at de allerede står her og kan få det med seg her og nå, og likevel ende opp rimeligere ennå bestille fra nett. Neida, ikke nubbesjangs hos enkelte, selv om de fleste skjønner at det er dyrere å drive butikk i Oslo enn varelager utkanten av Sandefjord og nettside for bestilling. Men de fleste så at de må nok bestille mer enn ett lite minnekort før det lønte seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har stått selv i butikk der folk klagde over å betale 30 kroner ekstra for minnekort i forhold til Komplett, men de ikke lot seg overbevise da jeg sa at de kunne selvsagt kjøpe der, men da måtte de vente 2-3 dager før de fikk varen, og med frakt så blir det likevel dyrere enn hos oss. Også nevnt at de allerede står her og kan få det med seg her og nå, og likevel ende opp rimeligere ennå bestille fra nett. Neida, ikke nubbesjangs hos enkelte, selv om de fleste skjønner at det er dyrere å drive butikk i Oslo enn varelager utkanten av Sandefjord og nettside for bestilling. Men de fleste så at de må nok bestille mer enn ett lite minnekort før det lønte seg.

 

 

...og på hvilken måte er dette relvant for valg av elbil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har stått selv i butikk der folk klagde over å betale 30 kroner ekstra for minnekort i forhold til Komplett, men de ikke lot seg overbevise da jeg sa at de kunne selvsagt kjøpe der, men da måtte de vente 2-3 dager før de fikk varen, og med frakt så blir det likevel dyrere enn hos oss. Også nevnt at de allerede står her og kan få det med seg her og nå, og likevel ende opp rimeligere ennå bestille fra nett. Neida, ikke nubbesjangs hos enkelte, selv om de fleste skjønner at det er dyrere å drive butikk i Oslo enn varelager utkanten av Sandefjord og nettside for bestilling. Men de fleste så at de må nok bestille mer enn ett lite minnekort før det lønte seg.

 

 

...og på hvilken måte er dette relvant for valg av elbil?

 

 

Det er relevant i forhold til det jeg skrev i avsnittet over, at man må se på hvor praktisk bilen er til eget bruk, og ikke bare kjørelengde/batterikapasitet. For min del skal altså bilen kunne ta med seg normalt med last, slik at jeg slipper å betale for frakt av varer som jeg ellers ville fraktet selv. Ellers fører det til at jeg må betale for tjenester jeg ellers ikke ville betalt for, og det blir da en ekstrakostnad å ta med i det store bildet.

 

Greit, det var en digresjon. Du får leve med å ha lest det, og syntes det ikke var verdt de ekstra sekundene... ;-)

Lenke til kommentar

Har selv vært innom tanken på en vente-Leaf. Men heller gå for den nye, som jeg kunne forvente levering på rundt april/mai om jeg bestilte iløpet av en uke eller to. For så å hoppe over til TM3 når den blir klar mot slutten av året eventuelt starten av 2019.

Noen som tør anslå hvor stort tapsprsosjekt dette kan bli? Om man selger en Leaf allerede etter 6-9 måneder. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg vil tipse om Ford Focus Electric 2017 siden den sjelden blir nevnt. Største minuset er der batteri i bagasjerommet.

En test her:

https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett noe særlig på oppgradert Focus Electric. Den har jo blitt vesentlig forbedret fra forrige modell med bedre rekkevidde og nå mulighet for hurtiglading. Men at de har batteriet i bagasjerommet er ikke bra for bagasjeplassen eller kjøreegenskapene. Men det er jo en rimelig bil og kanskje ikke så mye ventetid på :-)

Lenke til kommentar

Har selv vært innom tanken på en vente-Leaf. Men heller gå for den nye, som jeg kunne forvente levering på rundt april/mai om jeg bestilte iløpet av en uke eller to. For så å hoppe over til TM3 når den blir klar mot slutten av året eventuelt starten av 2019.

Noen som tør anslå hvor stort tapsprsosjekt dette kan bli? Om man selger en Leaf allerede etter 6-9 måneder. :whistle:

 

Jeg tror dine forventninger til TM3 er litt vel optismistiske. Ja, jeg vet at det står "sent i 2018" på nettsidene deres, men dette har det stått lenge før produksjonshelvetet startet.

Selv om de (kanskje) får opp produksjonstakten på fabrikken en gang neste år og presser ut 5000 i uka har de et langt stykke igjen. Men en reservasjonsliste på nærmere 500.000 vil det ta nesten to år før alle kundene får sine forhåndsbestilte biler...

Jeg tenker at 2020 er realistisk å forvente levering av TM3, og da har du i mellomtiden hatt god nytte av Leafen.

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dine forventninger til TM3 er litt vel optismistiske. Ja, jeg vet at det står "sent i 2018" på nettsidene deres, men dette har det stått lenge før produksjonshelvetet startet.

Selv om de (kanskje) får opp produksjonstakten på fabrikken en gang neste år og presser ut 5000 i uka har de et langt stykke igjen. Men en reservasjonsliste på nærmere 500.000 vil det ta nesten to år før alle kundene får sine forhåndsbestilte biler...

Jeg tenker at 2020 er realistisk å forvente levering av TM3, og da har du i mellomtiden hatt god nytte av Leafen.

Levering tidlig 2019 er nok ett realistisk estimat. Norge er ett av de første markedene utenfor USA, og det vil garantert bli noen avbestillinger. Men alt er avhengig av at Tesla ikke blir mer forsinket. Mine forventinger nå er sånn ca slik:

 

Q4 2017: 8.000 Model 3, 8.250 totalt

Q1 2018: 36.000 Model 3, 44.250 totalt

Q2 2018: 60.000 Model 3, 104.250 totalt

Q3 2018: 78.000 Model 3, 182.250 totalt

Q4 2018: 102.000 Model 3, 284.250 totalt

Q1 2019: 120.000 Model 3, 404.250 totalt

Q2 2019: 120.000 Model 3, 524.250 totalt

Lenke til kommentar

Mine forventinger nå er sånn ca slik:

Q4 2017: 8.000 Model 3, 8.250 totalt

Q1 2018: 36.000 Model 3, 44.250 totalt

Q2 2018: 60.000 Model 3, 104.250 totalt

Q3 2018: 78.000 Model 3, 182.250 totalt

Q4 2018: 102.000 Model 3, 284.250 totalt

Q1 2019: 120.000 Model 3, 404.250 totalt

Q2 2019: 120.000 Model 3, 524.250 totalt

 

 

Ingenting hadde gledet meg mer enn om dette var tilfelle, siden jeg selv står på ventelisten.

Men dessverre er jeg pessimist/realist, og sett i lys av siste måneders problemer i leveransen, så har jeg mistet troen på at de greier å levere til avtalt tid.

 

10.000 produserte i uka har jeg aldri hatt tiltro til, da det i snitt medfører nesten én fabrikkny bil hvert eneste minutt, døgnet rundt, 365 dager i året.

 

Men krysser fingre og håper jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...