Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Model S har mindre feil enn f.eks Mercedes S-klasse, og Model X er på vei til å bli like bra som Model S.

 

Har du kilde på denne påstanden?

Blir litt feil å sammenligne en premium bil med en middelklassebil. Selvsagt blir det flere feil dess mer utstyr.

 

 

Aha, så det de selger er egentlig masse utstyr som ikke virker ?  :rofl:

Lenke til kommentar

Har du kilde på denne påstanden?

Consumer Reports har målt Mercedes S-klasse til "poor" reliability mens Model S er målt til "above average". Og antall feil på nye Model X ble jo redusert med 92% i løpet av 2016, noe som fortsatte med en reduksjon på 24% i første halvdel av 2017. Dette er riktignok informasjon fra Tesla, men de har jo kommet med lignende statistikk for Model S tidligere år, og til slutt får jo slike forbedringer utslag i diverse målinger.

 

Personlig har jeg kjørt 16.500 km med min X100D som jeg fikk i juni, og det har fortsatt ikke oppstått en eneste feil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Har vært eier av en Tesla Model S85 AP1 fra 2014-2017, og S75d AP2 fra 2017-)

 

Jeg mener at dette ene og alene bunner ut hvilket behov man har for bil. Vi har bestemt oss for å ha 1 stk privatbil i familien, siden jeg har en dieselballje via jobb. Da vil vi naturligvis ha en bil som dekker alle våre behov.

 

- Rekkevidde til ferie

- Bagasjeplass til ferie

- Helgetur på hytta

- Nok plass til unger, kompiser, bag'er osv osv

 

Dermed var (og er) valget for oss kun Tesla. Men klart, aksepterer man å ha en dieseltraver til å dekke opp flere av punktene jeg nevnte, så kan man kjøpe en bybil istedet.

 

Som Simen har nevnt her, så er det en rivende utvikling på elbiler. Men inntil så lenge at markedet omtrent er støvsuget for biler og det er lange ventelister, så tror jeg ikke bruktprisene vil falle betydelig. Avgiftsmessig er det jo kun oppsider fremdeles.

 

Er man en anelse praktisk annlagt kjøper man 2 Nissan Leaf, isteden for 1 Tesla.

Så "leiger" man ut den ene Leafen til en som bor halvegs til hytta. Leigen består i at vedkommende betaler all årsavgift, forsikring, slitedeler, og alltid holder bilene rene og oppladet.

Så bytter man bare bil for å komme frem til hytta, og har 0 i andre gjøremål og utgifter hva angår bilhold.

 

Og rosinen i pølsen er jo at Leaf er dobbelt så miljøvenlig som Tesla, og med en halvegs til hytta er miljøet bedret helt til Hytta. Er 4 gangeren for miljø det.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

Hadde jeg hatt masse spenn, ville jeg kjøpt meg en model S eller X. Men det har jeg ikke. Jeg vil heller ikke kjøpe en el bil eldre enn sen 2016, grunnet rekkevidde og garantier. 

 

Har du noen forslag til hvilken bil jeg bør gå for? 

Personlig, digger jeg BMW i3, men redd den blir litt i minste laget. Jeg synes også VW golf er fin, men er litt lei hele VAG.. 

 

Leste at Nissan leaf kommer med en ny en nå, men der er det ventelister til 2019, og det samme med Opel Ampera. 

Uansett forslag tas med åpne armer! :)

 

*!! en ting til, ønsker også å montere hjemmelader til bilen. 

 

Skulle gjerne vite hvor du finner info om at det er venteliste til 2019 på nye Leaf, siden vi ikke har fått info om hvor mange de forventer å levere. Dessuten skal de jo lansere 60 kWh tilhøsten, og i mellomtiden får vi vite mer om grunnmodellene av 40 kWh-modellen og hva de skal ha for diverse utstyrspakker og tilbehgør som ikke er tilgjengelig på intro-versjonen.

 

Men om i3 er prismessig ok for deg, så burde du kanskje vurdere en brukt Tesla. Når agiftene går opp, kommer sikkert bruktprisene til å øke samtidig. Kanskje betyr det gratis bilhold for deg, om du har økonomi til utlegget i mellomtiden. ;-)

 

Selv venter jeg å se hva Hyundai Kona vil bli i el-bilutgaven. Står på lista for den. Også nysgjerrig på 2018-modellen av Ioniq, samt Kia Niro og søstermodellen til Kona, Kia Stonic.

 

Hvs med en KIA SOUL:). OK rekekvidde, høy sittestilling og er som en minisuv inni. Stor plass i baksete. Litt liten bagasjerom men bortsett fra det er jeg super fornøyd med min med panorama soltak:)

 

For egen del så blir den akkurat på grensen i rekkevidden, spesielt siden den spiser strøm i motorveihastighet pga formen. Dessuten klarer jeg ikke det billige og kjedelige grå interiøret. Utvendig er den vakker, og bensinutgaven har langt finere interiør, ene og alene pga fargevalget. Sørgelig synd, for det alene har gjort at jeg ikke har oppsøkt forhandler for å teste bilen.

 

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå. Spesielt de Leaf 24 kWh og lignende biler som selges nye nå tror jeg vil få stort verditap. Kjøp heller en brukt bil i den klassen eller en av de mer spennende nye med større batteri. De er det som regel ganske mye ventetid på. En tredje mulighet er brukt Tesla model S. De går fra ca 400 000 kr og har betydelig større og mer holdbare batterier enn f.eks Leaf og e-golf. Prioriter å sjekke nøye hvilken ladeeffekt du får på langkjøring. Med mindre det blir en nr 2 bil som bare skal kjøres kort. Noen elbiler takler kun saktelading og det er et effektivt hinder mot langkjøring og bruktsalg over hele landet.

 

Nye modeller med lengre rekkevidde vil helt klart være negativt for restverdien på dagens elbiler, kanskje foruten Tesla som allerede har god nok rekkevidde i tillegg til superladenettverket sitt.

 

Men som jeg skrev over, når avgiftene kommer, så vil det virke motsatt vei. Så spørs det om den effekten er stor nok til å veie opp for verdifallet pga lengre rekkevidde på de nye modellene. 

 

Det vil dog være veldig avhengig av hvor godt leverandørene klarer å levere nok biler til etterspørselen. Blir det lange ventetider, og i må ty til importerte biler fra andre land, slik vi ser skjer med blant annet Leaf, Soul og Ioniq per i dag.

 

Takker for mange gode svar! Jeg er også enig at det skjer mye i markedet nå, og valget av bil ikke er lett. 

Jeg er så "heldig" å bo i Oslo, og her skal det jo bli avgifter på avgifter.. Tror valget havner på en VW Golf i første runde, til noe større og bedre kommer. For i dag tror jeg faktisk kun en tesla ville kunne erstattet dagens stasjonsvogn, men kan også være en positiv erfaring å gå til noe mindre! :)

 

Er ikke veldig glad i VW, men per nå er faktisk E-Golf et godt alternativ. Bare passe på å plasti-dippe/foliere den og tectylere den for å stoppe rustspøkelset. Gjelder forøvrig de fleste biler, slik som vi må kjøre i metallspisende saltlakesuppe her i byen.

 

Har begynt å ramle inn en del Ampera E allerede på Finn, men dette er sikkert eiere som prøver å tjene en slant? 

 

Det er dessverre tilfellet for både Ioniq og AmperaE. Det er helt klart noen med penger nok til å kunne finansiere disse som har hoppet til helt i starten, for "plutselig" å ha fått "endrede behov". Dermed ser vi biler som knapt har rukket å trille hjem til gården før de legges ut på finn.

 

Skjønner selvsagt mange av de som gjør det, da de sikkert sitter med en feit bil allerede, gjerne med både innkjøp og utgifter dekket av firmaet, men ser at de kan tjene en god slant med penger på å gamble på at behovet andre har for å få ny el-bil raskt som dekker behovet for rekkevidden, som gjerne betaler ekstra i innkjøpspris siden det likevel er billigere enn å kjøre fossilbil.

 

Ja rart at folk er så desperate at de heller betaler overpris for en eldre elbil enn å betale bompenger.

Jeg ville aldri kjøpt en eldre leaf, hadde jeg hatt parkering på jobben med lading og den hadde vært under 10 mil så hadde jeg kanskje vurdert det men ikke for nesten samme pris som en ny leaf.

Ioniq er jo ganske bra og men er lange ventelister på den og ser på finn at de selges for 40 000 mer enn for nypris.

Spørs hva budsjettet ditt er men uansett hva du velger så må du nok betale blodpris for en grei elbil nå.

Ion og dens tvililnger går for en rimelig penge men de er nok altfor små for folk flest.

Zoe med 400 km rekkevidde er jo grei og hvis man klarer seg uten hurtig lading.

 

Grunnen er gjerne at man sliter med de nye bompengeprisene. Det blir en kraftig økning i utgiftene.

 

F.eks. Har man bolig på ene siden av bomringen, og arbeid på andre siden, samt unger som må kjøres til aktiviteter på andre siden av bomringen, så er det ikke problemer med å komme godt over 3000,- i måneden i bompenger. Bensinbil 2x gjennom bomringen i rushtid hver dag med bensinbil utgjør i snitt nesten 2500,- per måneden bare for å komme til og fra jobb, og med unger på feil side av bomringen og egne behov selv, så går det fort en tusenlapp til. Og det er før jeg har iberegnet sterkt reduserte drivstoffutgifter og parkeringsavgifter.

Har man bolig på ene siden av bomringen, og arbeid på andre siden, samt unger som må kjøres til aktiviteter på andre siden av bomringen, så er det ikke problemer med å komme over 3000,- i måneden i bompenger. Bensinbil 2x gjennom bomringen i rushtid hver dag med bensinbil utgjør i snitt nesten 2500,- per måneden bare for å komme til og fra jobb, og med unger på feil side av bomringen og egne behov selv, så går det fort en tusenlapp til. 

Lenke til kommentar

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

Lenke til kommentar

 

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

Bilen finnes: Tesla Model X. (Høres forøvrig ut som du leter desperat etter argumenter for å unngå elbil.)

 

Det kan være et argument, og Tesla X må lades den også og ikke alle har tilgang på hurtigladere eller mulighet til å ha hurtiglading selv

 

Jeg tror fortsatt at løsningen er hybrid, men da med El. og Hydrogen

 

Rart det ikke er noen som har kommet med Hybdri pickup ennå, da de ikke skal ha noe problem med elmotor og batteripakke bak

Håper det kommer en Hybrid Hilux, da det snart er eneste bilen/klassen uten Hybrid hos Toyota

Lenke til kommentar

 

 

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

Bilen finnes: Tesla Model X. (Høres forøvrig ut som du leter desperat etter argumenter for å unngå elbil.)

Det kan være et argument, og Tesla X må lades den også og ikke alle har tilgang på hurtigladere eller mulighet til å ha hurtiglading selv

 

Jeg tror fortsatt at løsningen er hybrid, men da med El. og Hydrogen

 

Rart det ikke er noen som har kommet med Hybdri pickup ennå, da de ikke skal ha noe problem med elmotor og batteripakke bak

Håper det kommer en Hybrid Hilux, da det snart er eneste bilen/klassen uten Hybrid hos Toyota

HiAce eller så var borte fra markedet i norge noen år, grunnet kolisjonssikkerhet, etter så eg husker. Mener der var hybridutgaver med strømuttak. Mulig eg tar feil.

 

Tiden og teknikken er overmoden for betre løysinger til yrkesbruk og akuttberedskap.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det kan være et argument, og Tesla X må lades den også og ikke alle har tilgang på hurtigladere eller mulighet til å ha hurtiglading selv

Det eneste man trenger er en 10A kurs, så er bilen mer praktisk enn en fossilbil som man må holde på og fylle hele tiden. Mye enklere å bare plugge inn bilen en gang i blant.

 

Jeg tror fortsatt at løsningen er hybrid, men da med El. og Hydrogen

Det kan fungere som en mellomløsning, inntil man får tilstrekkelig med lademuligheter overalt der man kan finne på å parkere. Men på lang sikt vil ren elbil fortsatt ha bedre bagasjeplass, være billigere og tryggere. Så jeg tror ikke hydrogen klarer å overleve i det hele tatt på veikjøretøy.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk min facelift e-Golf (dvs med 300km NEDC) for litt over en måend siden og er veldig godt fornøyd med den.

FL e-Golf er fin og kvikk å kjøre. Har massevis av utstyr og har god plass til 5. Bagasjeplass er litt begrenset hvis man kjøper med lydpakka siden sub-en tar rommet under gulvet i bagasjerommet. 

 

Her er vurderingene jeg gjorde i mai (visste ikke noe om ny Leaf på det tidspunktet, hadde selvfølgelig vurdert den nå):

VW e-Golf Facelift:

Pro: OK rekkevidde, OK rekkevidde på motorvei, god innvendig plass, masse utstyr (adaptiv cruice control!), fjernstyring av varme og lading via app eller tidsstyring, 7,2 kW normallading

Con: Dyr, litt treg hurtiglading (bare 40 kW), litt dårlig bagasjeplass

 

Hyundai Ioniq:

Pro: OK rekkevidde, OK rekkevidde på motorvei, masse utstyr (med teknologipakka), rimelig pris, støtter raskere hurtiglading (70 kW) og 7,2 kW normallading

Con: Elendig takhøyde i baksetet (som ble showstopper for meg), ikke varme og ladestyring via app,

 

Kia Soul Electric:

Pro: Veldig god innvendig plass, høyreist sittestilling

Con: Dårlig bagasjeplass. Så litt gammelmodig ut innvendig, dårlig rekkevidde og ekstra dårlig på motorvei 

 

Renault ZOE

Pro: Rimelig og kort leveringstid

Con: For liten for 5 personer, kjipe ladeløsninger

 

BMW i3:

Pro: Veldig sprek, OK rekkevidde, god normladestøtte, kul bil :-)

Con: Bare plass til 4, kjipe bakdører

 

Nissan Leaf (gammel type):

Pro: Rimelig, god plass innvendig, god bagasjeplass

Con: Litt kort rekkevidde, ser litt "gammel" ut både innvendig og utvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

 

Bilen finnes: Tesla Model X. (Høres forøvrig ut som du leter desperat etter argumenter for å unngå elbil.)

Forsåvidt kanskje riktig, men ikke er den fin og se på, og hvem tror på ramme alvor måkevingene varer i 15 år?

 

I tillegg så er det en ikke reflektert faktaopplysning i det du sier .... For elbiltilhengerne synes det å være nok at det finnes en bil man kan «velge», som om det fantes et valg (i.e et alternativ)

 

Dette er Henry Ford’s berømte «You can have any colour you like, as long as it is Black» om igjen ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

Bilen finnes: Tesla Model X. (Høres forøvrig ut som du leter desperat etter argumenter for å unngå elbil.)

Forsåvidt kanskje riktig, men ikke er den fin og se på, og hvem tror på ramme alvor måkevingene varer i 15 år?

 

I tillegg så er det en ikke reflektert faktaopplysning i det du sier .... For elbiltilhengerne synes det å være nok at det finnes en bil man kan «velge», som om det fantes et valg (i.e et alternativ)

 

Dette er Henry Ford’s berømte «You can have any colour you like, as long as it is Black» om igjen ;-)

 

Du kan kjøpe opptil 8 års garanti på Model X så om du har den i 7.5 år slipper du å tenke på måkevingene ;) Er for øvrig enig med deg ang utseende. Prisen og størrelsen er og et problem, i hvert fall for min del. Dog får du vanvittig mye hengervekt, svært bra ladenettverk, meget gode ytelser og en svært lettkjørt bil :)

Lenke til kommentar

Kan du kutte fra to biler til en helelektrisk? Det er best for miljøet og trafikken.

Vi kan! Og da ble eneste alternativ Tesla Model X 75D. Et godt alternativ for vårt behov av hengerfeste + 10 mil T/R jobb!

Utprøvd med Campingvogn, samt T/R Tromsø-Oslo i sommer, uten problemer, uten heft, krever bare litt mer planlegging. Lader hjemme (billigst) og trenger ikke passe på når bensinen er billigst på hverdager. Kun "tanke" på langtur. Ladestopp er smart: Du får trygghet i den ekstra hvilen på langtur. Brukt Tesla har fremdeles gratis lading (i bilens levetid)! Og du får raskere og billigere hurtiglading på Tesla Supercharging enn for andre eksisterende biler; og med overgang til 4000 får du også lade Chademo hurtiglading (som Leaf).

Koster IKKE millionen, selv med ekstrautstyr som skinn. Kapitalkostnaden mindre enn tilsvarende fossil/hybrid + elbil. Om vi trenger 2 biler innimellom: vi kan leie på nabobil. Kjører nå ny premium X med høy sikkerhet. MEN totalt kjøp, vedlikehold og driftskostnad mye lavere enn middels fossil + liten og mindre sikker elbil (30 000/år) over 3 år. CO2-regnskapet positivt ift tilsvarende premium hybrid etter 1 år. Tesla kan være luksus, men det er bare om du plusser på kostbar selvkjøring og luksusutvidelser, eller må ha største batteri. Tesla service og X-ens kvalitet oppleves mye bedre enn tilsvarende service for mine tidligere VW e-Up (i 4 år) og min gamle Toyota Rav4 som måtte fornyes.

Jeg hadde også fordommer mot Tesla (= luksus). Vi er ikke superrike vestkanteiere, men bare superfornøyd statsansatte X-eiere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I påvente av et lite skred av vesentlig bedre modeller med lengre rekkevidde som er rett rundt hjørnet kan jeg anbefale å kjøpe en ca. 2 år gammel brukt Leaf (men disse er kanskje revet vekk fra bruktmarkedet nå, med rushtidsavgiften i Oslo som sterk driver).

 

Leaf er ikke en bil som får blodet til å bruse, men en overraskende kvikk og morsom bil å kjøre, og ikke minst 100 % driftssikker med minimalt med feil og problemer (har enda ikke hatt én eneste anmerkning på mine tre år i EU-kontroll eller service, og fått 5 stjerner på begge batteridiagnosene i alle kategorier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hehe ... ingen av modellene :-)

 

Intiil elektriske biler kommer med fueldrevne bilers komfortnivå, bagasjeromsplass, kan trekke en båthenger og ha 7 seter uten det obligatoriske «ekstrautstyret» plugge-inn-ladekabel-ved-hver-stopp samt ikke-kjøre-mer-enn-50-km, så kommer dette til å være et blaff. No take, blir bensin eller diesel også fremover ;-)

Bilen finnes: Tesla Model X. (Høres forøvrig ut som du leter desperat etter argumenter for å unngå elbil.)
Forsåvidt kanskje riktig, men ikke er den fin og se på, og hvem tror på ramme alvor måkevingene varer i 15 år?

 

I tillegg så er det en ikke reflektert faktaopplysning i det du sier .... For elbiltilhengerne synes det å være nok at det finnes en bil man kan «velge», som om det fantes et valg (i.e et alternativ)

 

Dette er Henry Ford’s berømte «You can have any colour you like, as long as it is Black» om igjen ;-)

 

Du kan kjøpe opptil 8 års garanti på Model X så om du har den i 7.5 år slipper du å tenke på måkevingene ;) Er for øvrig enig med deg ang utseende. Prisen og størrelsen er og et problem, i hvert fall for min del. Dog får du vanvittig mye hengervekt, svært bra ladenettverk, meget gode ytelser og en svært lettkjørt bil :)

Det er nok fortsatt alt for mye utestående på el-bil siden til at det blir aktuelt. Vi har de siste 15 årene klart oss med 1 bil i familien, men da må denne være «skikkelig» (rekkevidde, 4WD, 7 seter, trekkraft - og motorlyd ;-)). Forøvrig bruker vi sykkel og/eller buss. For matpakkekjørere som liker å passere bomstasjoner alene og gratis i kollektivfeltet og kjører noen få km til dagen, kan nok dagens symaskinmotor småbiler passe, men i ett 1-bil oppsett finnes det ingen sjanse.

 

I tillegg så er det ingen etablert standard på lading. Det som skjer nå er jo videomaskinenes VHS mot Beta om igjen. Om jeg forstår der riktig, så er det nå Tesla standarden, den japanske standarden og den tyske 350 kW standarden. Det tar ikke mye kløkt å forstå at når tyskerne og amerikanerne kaster seg inn i dette for fullt, så kommer Tesla til å falle som ein stein (blir ikke valgt). Hva da med annenhåndsverdien på bilen? Hva blir standarden? Her er det mange som kommer til å tape mye penger.

 

Nei, svaret er nok en stor, solid, komfortabel, sterk Audi Q7 med 3-liters dieselmotor fra 2015, som man får kjøpt svært billig fordi alle springer etter overratede 3-seters blikkbokser med symaskinmotor og rekkevidde problemer ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...