Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, for mange flotte innspill rundt leveringen av TM3. Må vel innse at jeg kanskje har vært litt for opptimistisk. Har også reservert Mercedes EQ'en. Får eventuelt skrape sammen litt ekstra penger og eventuelt gå for den om den skulle dukke opp på det norske markedet samtidig som TM3.

Og med slike anslag, så øker nok sannsynligheten for en vente-Leaf

Lenke til kommentar

Leaf er ikke en bil som får blodet til å bruse, men en overraskende kvikk og morsom bil å kjøre, og ikke minst 100 % driftssikker med minimalt med feil og problemer (har enda ikke hatt én eneste anmerkning på mine tre år i EU-kontroll eller service, og fått 5 stjerner på begge batteridiagnosene i alle kategorier).

Bare så det er klart: Det finnes INGENTING ved en Leaf som er morsomt. Derimot er eierne ganske komiske ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forventer å tidligst kunne konfigurere min model 3 i 2019 og få levering en gang i mellom 19/20. Jeg er eier og bestilte første dagen, innen første timen sånn ca.

Hvorfor prater dere om å ha bestilt Model 3? Dere har vel egentlig bare reservert en plass i en jævlig lang kø..

 

 

Jeg er helt enig, jeg forsnakket meg bare :) Jeg reserverte meg, langt foran i denne store køen :) 

Lenke til kommentar

Som Teslaeier selv tror jeg ikke Tesla har sjanse til å greie å levere så mange biler, så fort, dessverre...

 

Nei, ikke når verdens mest solgte elbil (Leaf), bare har solgt 250.000 eksemplarer fra 2010 til 2017.

Likevel tror Musk at han skal greie å produsere det dobbelte bare i løpet av ett år...

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke når verdens mest solgte elbil (Leaf), bare har solgt 250.000 eksemplarer fra 2010 til 2017.

Likevel tror Musk at han skal greie å produsere det dobbelte bare i løpet av ett år...

Tja, det er ikke akkurat ukjent for Tesla å produsere stort antall elbiler. Tesla har produsert ca 210.000 Model S og ca 60.000 Model X. Det på mindre tid enn Nissan har brukt på å levere 250.000 Leaf. Det er heller ikke ukjent for Tesla å øke produksjonen raskt - de har økt produksjonen med 50% hvert år siden 2012.

 

Men det er jo helt klart ett betydelig hopp opp for Tesla. Det er derimot ett hopp i produksjonen som de har planlagt i lang tid. De har bygget en enorm batterifabrikk i Nevada. De har holdt på med å installere produksjonslinjer i fabrikken i Fremont i ca 1 år. De har åpnet mange nye service- og salgssteder. De setter opp superladestasjoner i raskt tempo.

 

Det er ikke rart at det virker uoppnåelig for enkelte, når Tesla pusler med noen hundre Model 3 i måneden. Men de av oss som har fulgt med på Tesla over lengre tid er vant til dette. Ser man f.eks på Model X, så var leveranse-utviklingen slik:

 

Q3 2015: 6 stk

Q4 2015: 206 stk

Q1 2016: 2400 stk

Q2 2016: 4638 stk

Q3 2016: 8774 stk

Q4 2016: 9500 stk

Q1 2017: 11500 stk

 

I produksjonen av Model 3 er vi nå ca der Model X var i Q4 2015. Det er så klart smertefullt at Tesla ikke er kommet lengre, men det vil nok ikke gå mange måneder før Tesla klarer å ordne opp i produksjonsutfordringene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jepp, så den litt tidligere i dag, og det kom som et sjokk på meg. Har jo tidligere ligget et lass med Leaf til salgs, og at forhandlere har hatt problemer med å bli kvitt de.

Vet ikke om dette var i Norge, men leste tidligere i år om forhandlere som hadde så mange brukte Leafs til salgs, at du kunne kjøpe en og få 50% rabatt på Leaf nr 2.

Da kjøper jeg Leaf nr. 2.  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg eier en 2003 modell bensinbil. Det blir en sverigetur i ny og ned men bilen brukes hovedsakelig tur/retur jobb og til småturer i hverdagen. Bruker 1500-2000kr pr mnd i drivstoffutgifter. Med forsikring, verditap og vedlikeholdsutgifter blir det fort 4000kr pr mnd.

 

Vi ønsker å bruke minst mulig penger på bil og nå har borettslaget satt opp ladestasjon som beboere får fri tilgang til, for 300kr pr mnd.

 

Vi må ha femseter.

 

Leaf er aktuelt, men hvordan er det med rekkevidde på de 24/30kw modellene, vil den rekke fra Asker til Svinesund om vinteren med 20grader i bilen og fire passasjerer? Etter hva jeg har lest meg til må vi stoppe og lade flere ganger å det gidder jeg ikke. Plutselig er ladestasjonen defekt, lang kø for lading, kø slik at batteriet går tomt før man kommer frem til ladestasjon osv. Slikt stress orker jeg ikke.

 

Det ser ut til at 2018-2020 blir årene da elbil endelig kan erstatte fossilbil mtp rekkevidde.

 

Den splitter nye leafen som kommer med 40kwh batteripakke ville passet oss fint. Men så er det prisen da.

Leste også at leaf kommer med enda en oppgradering slik at batteriet får 60kwh, høsten 2018.

 

Vil helst kjøpe en bil som er minst 2-3 år gammel slik at verditapet ikke blir så voldsomt.

 

Jeg mener at vi bør fortsette å betale 4000 i månedlige utgifter på fossilbilen, å vente til si 2020, for så å kjøpe leaf med 60kwh som da er en to år gammel bruktbil.

 

 

Hva ville dere gjort, har dere noen andre forslag til billigst mulig bilhold for oss?

Lenke til kommentar

Jeg kjører regelmessig drammen-svinesund via drløbak og på sommeren klarer jeg det uten mellomlading om ejg tar det med ro og ligger maks 90 kmt. Kjører jeg i fartsgrensen trenger jeg en ellomlading på veien. Vintertid klarer jeg det med en mellomlading også uansett. Bare ikke kjøp minste kvh.

 

Jeg kjører KIA soul

Takker for svar. Det hørtes egentlig ikke så veldig ille ut. Men vi landet på hybrid som et mellomstadiet før vi går over til ren el. Det gjør vi når el-bruktbiler til 100-150k kan kjøre 40-50 mil på fulladet batteri, vinterstid med ac på full spiker.

Alle bensinstasjoner bør også pålegges å tilby lademuligheter.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Det hørtes egentlig ikke så veldig ille ut. Men vi landet på hybrid som et mellomstadiet før vi går over til ren el. Det gjør vi når el-bruktbiler til 100-150k kan kjøre 40-50 mil på fulladet batteri, vinterstid med ac på full spiker.

Alle bensinstasjoner bør også pålegges å tilby lademuligheter.

Hvorfor 40-50 mil? Kjører du E6 eller E18 så står superladerne med ca 20 mil avstand. Det gir ca 30 minutter stopp hver 3. time. Flere E-veier bygges ut med superladere i omtrent den tettheten. Skal man kjøre lange avstander må man gjerne innom en av disse E-veiene uansett. Å kjøre 40-50 mil på småveier uten å være innom en E-vei høres mest ut som et oppkonstruert tilfelle. Jeg vet det er enkelte huller i superladenettverket fortsatt, men det er heldigvis lite som gjenstår å lappe og det tar neppe mange år før superladenettverket er rimelig komplett.

 

Bilene med 40-50 mil rekkevidde på vinteren med ac på full spiker kommer nok ned i 100-150 tusenlapper innen 10 år. Innen den tid regner jeg med superladernettverket er temmelig komplett. PS. ac tapper bare høy effekt når bilen varmes opp. Når den er varm er forbruket ganske lavt. Langkjøring trekker altså ikke så mye mer batteri på vinteren enn det gjør på sommeren. Det er kun når man kjører mange småturer med lange pauser i mellom at "rekkevidden" kortes kraftig ned. Men det er jo et glimrende scenarie for saktelading i pausene mellom småturene.

 

Jeg ser ikke noe behov for å pålegge bensinstasjoner å tilby lademuligheter. Det kommer stort sett av seg selv der infrastrukturen ligger til rette. Om ikke mange år dropper vi delordet bensin fra bensinstasjoner. De blir stasjoner for lading, bensin, diesel, usunn mat, kaffe, toalettbesøk, spylervæske, overprisede dagligvarer etc.

Lenke til kommentar

Forventer å tidligst kunne konfigurere min model 3 i 2019 og få levering en gang i mellom 19/20. Jeg er eier og bestilte første dagen, innen første timen sånn ca.

Bestilte du den med ukjente specs på batterikapasitet da? Jeg ser for meg at det kan ha skjedd en del utvikling av batteri til 2020. Usikker på om jeg hadde turt å gjøre det samme.

 

Edit: ser du skriver konfigen ikke åpner før i 19, da blir det kanskje litt annerledes, ja.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

 

Forventer å tidligst kunne konfigurere min model 3 i 2019 og få levering en gang i mellom 19/20. Jeg er eier og bestilte første dagen, innen første timen sånn ca.

Bestilte du den med ukjente specs på batterikapasitet da? Jeg ser for meg at det kan ha skjedd en del utvikling av batteri til 2020. Usikker på om jeg hadde turt å gjøre det samme.

 

 

Det går ikke an å bestille denne bilen i dag, den er kun reservert. Jeg har kjørt Tesla siden 2015 og ser ingen grunn til å ha større batteri enn den er oppgitt til pr i dag. 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...