Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Det kan være et argument, og Tesla X må lades den også og ikke alle har tilgang på hurtigladere eller mulighet til å ha hurtiglading selv

 

 

 

 

 

Jeg tror fortsatt at løsningen er hybrid, men da med El. og Hydrogen

 

 

Etter hvert som el-bilen sprer seg blir det et marked for kommersielle hurtigladere og de kommer til å sprette opp ved enhver matbutikk, kiosk, bensinstasjon, parkeringstomt og borettslag de neste årene. Er ikke redd for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå. 

 

Etter hvert som tilgangen til storbyene for fossilbiler blir strupet og borettslag og sameier investerer i hurtigladere er jeg ganske sikker på at det blir et kraftig marked for elbiler også med begrenset rekkevidde for 'byfolket'. Svært mange av de som bor sentrumsnært har ikke mange småunger og hytte på Hafjell. De holder seg stort sett innenfor byområdet når de skal på jobb og aktiviteter, og leier gjerne en Nabobil e.l. når de skal besøke tante i Valdres. :-)

 

Så jeg er ganske sikker på at brukprisene på f.eks. Leaf holder seg godt i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken bil man skal velge avhenger jo av hvilket bruksmønster man har.

 

Vi trengte en familiebil nummer 2 med plass til to barneseter og barnevogn. I tillegg ønsket vi oss europeisk kvalitet (hardplast fra Asia frister lite) og levering ganske umiddelbart.

 

Valget var enkelt: BMW i3. Et eksteriør som er penest når det er mørkt ute, men innvendig er det som å sitte i en stue og innvendig plass er større (i lengden) enn på andre biler i C-segmentet (aka Golf-klassen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok fortsatt alt for mye utestående på el-bil siden til at det blir aktuelt. Vi har de siste 15 årene klart oss med 1 bil i familien, men da må denne være «skikkelig» (rekkevidde, 4WD, 7 seter, trekkraft - og motorlyd ;-)). Forøvrig bruker vi sykkel og/eller buss. For matpakkekjørere som liker å passere bomstasjoner alene og gratis i kollektivfeltet og kjører noen få km til dagen, kan nok dagens symaskinmotor småbiler passe, men i ett 1-bil oppsett finnes det ingen sjanse.

Det kommer helt an på behovet. Mange familer eier kun en bil i Golf-klassen, og for mange av de er en rimelig elbil ett greit alternativ. Utfordringen med småbilene er at de fortsatt ikke har god nok rekkevidde, men det kommer i løpet av et par år.

 

Jeg har X100D. Da har jeg god rekkevidde, AWD, ekstrem trekkraft og motorlyd (ved tungt pådrag høres det ut som ett romskip eller noe). Jeg kunne valgt 7 seter, men har ikke behovet. Den er ikke for øyeblikket eneste bil, da jeg fortsatt eier en gammel dieselbil, men dieselbilen er kjørt bare rundt 750 km siden juni da jeg fikk X'en, for å forsøke å holde batteriet ladet. Den blir nok solgt innen ett år.

 

Model X er helt klart den beste bilen jeg har kjørt. Det er noe helt spesielt med Tesla - man merker knapt om man kjører i oppoverbakke eller nedoverbakke. En bratt oppoverbakke funker ikke til å legge en demper på ytelsene, det er fortsatt 0-100 på veldig lite tid. Og i nedoverbakkene slipper man bare gassen litt mer, slik at bilen regenerer og lader bilen litt ekstra.

 

I tillegg så er det ingen etablert standard på lading. Det som skjer nå er jo videomaskinenes VHS mot Beta om igjen. Om jeg forstår der riktig, så er det nå Tesla standarden, den japanske standarden og den tyske 350 kW standarden.

Som du sier så finnes det flere etablerte standarder. Disse standardene kan sees mer på som bensin vs diesel, enn VHS vs betamax. Men det som trolig vil skje er at CCS/Type 2 blir standarden i Europa, mens Tesla (som benytter Type 2 i dag) gradvis går over til å også støtte CCS. CHAdeMo og Type 1 vil nesten garantert forsvinne på litt sikt.

 

Det tar ikke mye kløkt å forstå at når tyskerne og amerikanerne kaster seg inn i dette for fullt, så kommer Tesla til å falle som ein stein (blir ikke valgt). Hva da med annenhåndsverdien på bilen? Hva blir standarden? Her er det mange som kommer til å tape mye penger.

De store bilselskapene viser ingen tegn til verken å ha evne eller vilje til å konkurrere med Tesla. De er for opptatte med lobbyvirksomhet for å få trenert miljøkravene og finne nye måter på å omgå de kravene som faktisk blir implementert.

 

Heldigvis finnes det visse lyspunkter, så det blir neppe slik at Tesla blir enerådende.

Nei, svaret er nok en stor, solid, komfortabel, sterk Audi Q7 med 3-liters dieselmotor fra 2015, som man får kjøpt svært billig fordi alle springer etter overratede 3-seters blikkbokser med symaskinmotor og rekkevidde problemer ;-)

Det er sikkert en helt grei bil, men det er ikke noen tvil om at Model X er noen hakk opp på alle områder som betyr noe.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ang standarder så er type 2 standard for AC og combo for DC-lading. Dette gjelder hele europa og er vedtatte standarder. Når det gjelder Tesla kan du lade fra alt unntat combo. Du har chademoadapter, du har superlading, type 2 inntil 22KW, blå industriplugg med 1 fas 32A, 16A rød industriplugg over 3 faser og vanlig schuko. Du kan også lade fra alle andre industriplugger med overgang og manuelle innstillinger i lademeny. Tesla dekker med andre ord alt og har en fleksibilitet ved lading du kan drømme om fra de andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken bil man skal velge avhenger jo av hvilket bruksmønster man har.

 

Vi trengte en familiebil nummer 2 med plass til to barneseter og barnevogn. I tillegg ønsket vi oss europeisk kvalitet (hardplast fra Asia frister lite) og levering ganske umiddelbart.

 

Valget var enkelt: BMW i3. Et eksteriør som er penest når det er mørkt ute, men innvendig er det som å sitte i en stue og innvendig plass er større (i lengden) enn på andre biler i C-segmentet (aka Golf-klassen).

 

i3 er en fin bil, men en del kjøpere blir 'lurt' av at den ser ut som om den har mindre plass enn Leaf og Golf, og enkelte har ikke selvtillit til å vise seg i en bil som skiller seg såpass ut fra det alle andre har. :-)

Lenke til kommentar

Hvilken elbil bør man velge? -- Ingen! Bor man i eller nærheten av en by (les Oslo), og vil kjøre egen bil til jobb hver dag, kan jeg forstå motivet. Men her er politikerne på kollisjonskurs med seg selv. På den ene siden ønsker man mindre trafikk i bykjernen. På den andre siden kaster man subsidier etter de som vil kjøpe el-bil. Samtidig tvinges all gjennomgangstrafikk gjennom byen. For tungtransport, service-trafikk og all annen biltrafikk nord-sør og nord-vest eksisterer ikke i noe alternativ rundt Oslo. Ikke en gang på papiret så vidt meg bekjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken elbil bør man velge? -- Ingen! Bor man i eller nærheten av en by (les Oslo), og vil kjøre egen bil til jobb hver dag, kan jeg forstå motivet. Men her er politikerne på kollisjonskurs med seg selv. På den ene siden ønsker man mindre trafikk i bykjernen. På den andre siden kaster man subsidier etter de som vil kjøpe el-bil. Samtidig tvinges all gjennomgangstrafikk gjennom byen. For tungtransport, service-trafikk og all annen biltrafikk nord-sør og nord-vest eksisterer ikke i noe alternativ rundt Oslo. Ikke en gang på papiret så vidt meg bekjent.

 

Det finnes både mennesker og områder utenfor Oslo området, du er klar over det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilken elbil bør man velge? -- Ingen! Bor man i eller nærheten av en by (les Oslo), og vil kjøre egen bil til jobb hver dag, kan jeg forstå motivet. Men her er politikerne på kollisjonskurs med seg selv. På den ene siden ønsker man mindre trafikk i bykjernen. På den andre siden kaster man subsidier etter de som vil kjøpe el-bil. Samtidig tvinges all gjennomgangstrafikk gjennom byen. For tungtransport, service-trafikk og all annen biltrafikk nord-sør og nord-vest eksisterer ikke i noe alternativ rundt Oslo. Ikke en gang på papiret så vidt meg bekjent.

 

Det virker som om politikerne i Oslo tror at hvis byen skal fortsette å ha status som Norges største knutepunkt er de nødt til å route alt av trafikk i landet gjennom byen. Trist.

 

Men når det gjelder motiv for å kjøpe elbil så ville jeg sagt at for enhver som har relativt kort daglig kjøring vil få rimeligere bilhold med elbil, uavhengig om endestasjonen er i en by. Når det gjelder de som også trenger bil til langkjøring løser det seg i løpet av relativt kort tid med bedre batterier og rask utbygging av kommersielle ladestasjoner.

Jeg kjører dieselbil i dag av praktiske årsaker, men min påstand er at innen 10 år kommer fossilbiler stort sett til å kjøres av de samme folkene som i dag synes nettbank er vanskelig og gps noe skummelt.

 

Om elbiler (og -busser -lastebiler -traktorer -anleggsmaskiner etc) er en god langsiktig løsning er en annen diskusjon, det avhenger nok av hvor miljøvennlig produksjon og resirkulering av batterier kommer til å bli, og hvordan framtidens energiproduksjon vil å se ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at noen vil bo utenfor Oslo-området, ass.

 

Haha!  Noen må jo i hvert fall bo igjen på Øyer, så de kan brøyte veien, preppe skibakken og selge deg litt mat så du slipper å dra den med helt fra Oslo når du skal på hytta. :-D

Endret av toffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

BTW har PSA/Opel nettopp hatt en pressekonferanse om PSA's planer for Opel og her kommer det frem at Opel skal ha 4 EL eller PHEV innen 2019 (inkludert Grandland X PHEV og en ren el-utgave av nye Corsa som kommer neste år). Innen 2024 skal alle Opel-modeller leveres i minst én PHEV eller ren El - utgave. Full fart her, altså. (Volt regnes selvfølgelig ikke med, da dette ikke er en Opel og skal fases ut asap)

Lenke til kommentar

Trådløs lading kan skyte fart i EL-bil salget

Slippe å tenke på at en må sette i kontakten hver gang en parkerer

Trådløs lading er i beste fall et supplement til kablet lading. Det er nok de færreste som vil bry seg med å få installert trådløs lading hjemme, når kablet lading er billigere i innkjøp og man taper mindre energi i overføringen. Man har også en del begrensninger på effekt, og systemet veier en del og tar opp plass i bilen. I tillegg må man parkere *nøyaktig* samme sted hver gang.

 

Det var ikke sånn at mobiltelefonen måtte ha trådløs lading for å bli en suksess. Det er akkurat det samme med elbil - noen vil kanskje ønske seg trådløs lading, men det er ikke en nødvendighet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst må en velge en bil uten kobolt, kfr barneslaveri. Dernest med så lite som mulig andre metaller med dårlig bærekraft. F eks litium og niodymium.

 

Får levere inn telefonen og laptopen din du, da. Det fjellet av telefoner og laptoper, som er produsert oppigjennom årene, overgår det elbilene har brukt så langt.

Og når CO2 utslipp er i følge mange, en stor synder i batteriproduksjonen ,så er det ikke så ille ,da barna kjører anleggsmaskiner??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velger en til moderat pris, med tillatt montering av tilhengerfeste og taklast..den kommer nok. Så enn så lenge får man være litt «hybrid» og la den ene av bilene være av type fossil ?

 

A til B bil med bra dekk og ny EU kontroll koster i området 15 000 på finn. Er ikke mer en hva kaskoen koster første året. Og med litt flaks går den gjennom neste 2 år også.

Er det litt trangt pleier eg å legge bilen oppetter autovernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...