Gå til innhold

intel 8700 /8700k


Hemmis

Anbefalte innlegg

Når jeg stresstester i prime, er det meningen at core speed skal være stabil hele tiden, eller er det normalt at den går ned fra f.eks. 4.7 til 4.1 i løpet av 15 min? Nå spilte jeg witcher på 4.5  og max 70 grader. Endret kun core ratio i BIOS, alt annet på auto, XMP enabled. Totalt nybegynner på overklokking. Har i5-8600k.

Hvordan leser jeg at det er "stabilt" ved å kjøre prime?

på idle er core voltage 1.176, er dette normalt? Har også prøvd med å endre core voltage manuelt til 1.290 og 4.8ghz speed f.eks. - da dropper core voltage også ned til lave tall som 1.176 ~ .

Endret av fakkakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg stresstester i prime, er det meningen at core speed skal være stabil hele tiden, eller er det normalt at den går ned fra f.eks. 4.7 til 4.1 i løpet av 15 min? Nå spilte jeg witcher på 4.5 og max 70 grader. Endret kun core ratio i BIOS, alt annet på auto, XMP enabled. Totalt nybegynner på overklokking. Har i5-8600k.

Hvordan leser jeg at det er "stabilt" ved å kjøre prime?

på idle er core voltage 1.176, er dette normalt? Har også prøvd med å endre core voltage manuelt til 1.290 og 4.8ghz speed f.eks. - da dropper core voltage også ned til lave tall som 1.176 ~ .

To ting: AVX off-set og vdroop :)

Lenke til kommentar

 

Når jeg stresstester i prime, er det meningen at core speed skal være stabil hele tiden, eller er det normalt at den går ned fra f.eks. 4.7 til 4.1 i løpet av 15 min? Nå spilte jeg witcher på 4.5 og max 70 grader. Endret kun core ratio i BIOS, alt annet på auto, XMP enabled. Totalt nybegynner på overklokking. Har i5-8600k.

Hvordan leser jeg at det er "stabilt" ved å kjøre prime?

på idle er core voltage 1.176, er dette normalt? Har også prøvd med å endre core voltage manuelt til 1.290 og 4.8ghz speed f.eks. - da dropper core voltage også ned til lave tall som 1.176 ~ .

To ting: AVX off-set og vdroop :)

 

Takk. Relativt stabilt på 4.8ghz nå, går ikke over 80 grader. Core voltage dropper regelmessig av og på hvert 5 min (vdroop?), og en av kjernene kjører bare på 15%. Det betyr at det ikke er stabilt? Satt forøvring AVX offset til 0.

Endret av fakkakk
Lenke til kommentar

 

 

I noen tilfeller er det en svak VRM på hovedkortet som gjør at du ikke kan overklokke bra. Det er det ikke mye du kan gjøre med.

 

Selv har jeg kjøpt hovedkort etter hva dem anbefalte på et overklokkingsforum der hovedkort var rangert etter hvor mye VRM tålte.

Dette hadde de testet ved å overklokke på LN2 og Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 (2700kr) var ranket på topp sammen med et hovedkort fra Asus til nesten 5000 kr. Jeg har ikke fått alle delene ennå, cpu skal deliddes og skal bruke NZXT Kraken 62 til kjøling. Når jeg ikke 5Ghz da så blir jeg furt! 

 

Edit: Jeg tror også en overdimensjonert PSU er smart når man skal overklokke. (gikk selv for Corsair RM1000i)

Går man for en billig PSU så har de en tendens til gi annen volt enn hva som er satt i Bios under stor belastning.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

Kapasiteten på en PSU har ingenting å si for hvor mye man kan overklokke sålenge man ikke har 2 eller flere GPU-er. En overklokket 8700K bruker rundt 130W plusminus litt, avhengig av spenning. Det som har noe å si er kapasiteten til CPU-kursen på PSUen og om den har japanske komponenter eller ikke. Det viktigste er en stabil spenning uten rippler under høy belastning og høy temp i PSUen :)

 

EVGA G3 750W regnes for å være den beste 750W PSUen man kan kjøpe for prisen den ligger til, og den holder i lange baner til alt du klarer å klokke med vannkjøling eller fasekjøling. Skal man konkurrere med LN2 kan man vurdere å kjøpe en super overdimensjonert PSU siden resten av riggen vil ligge på mange mange titusenere av kroner :)

 

Selv en ekstremt overklokket Threadripper 1950X er ingen problem for en EVGA G3 750W. Den er til og med foretrukken av en del minere som kjører 100% last 24/7. Jeg kjører 5.3GHz på 1.464v sammen med et GTX 1080, og viften i min G3 750 starter ikke i det hele tatt selv om jeg folder/miner.

 

Det er når man bruker feks 2stk GTX 1080 Ti overklokket sammen med en overklokket CPU at man kan gjøre lurt i å se seg etter en strømforsyning på feks 1000W pga varmeutvikling og støy. Men har man ett skjermkort og 1 CPU er 750W nok i lange baner :)

 

 

Må du skjerpe deg, du har bare sitert hele posten min og sier det stemmer ikke.

 

Skal du si at jeg har feil så får du sitere delen som er feil. 

 

1. VRM har definitivt noe å si for overklokking. 

2. Det er fult mulig å få en 8700K til å trekke 170w (30% er ikke "+/- litt")

3. Du sier først at kapasitet på PSU ikke har noe å si, for å så motsi deg selv? 

4. 750w er også overdimensjonert i forhold til en 8700K og et skjermkort. (RM1000i har japanske kondensatorer ja)

5. En kvalitets PSU holder i mange år og kjøper man litt større enn hva man trenger er man sikret om man vil kjøre SLI e.l. senere.

6. Mange kjøper high end deler og billig strømforsyning, så forstår de ikke hvorfor de ikke får overklokket med sin VS550w PSU til 499.- (men det har vel ikke noe med kapasiteten å gjøre siden du sier det...)

 

 

Beklager, jeg skulle utdypet meg på en annen måte.

 

Jeg refererte kun til påstanden din om PSU. Det burde kommet frem av kommentaren min siden jeg kun uttaler meg om PSU :)

Men det var teit av meg, legger meg helt flat her :)

 

At gode VRM's har noe å si for OC er helt klart, det har jeg ikke sagt noe imot på.

 

Jeg skulle kanskje sagt at kapasiteten ikke har noe å si sålenge man har 750W og oppover. Det jeg mente var at sålenge man har en grei grunnkapasitet så hjelper det ikke om man oppgraderer til en 2000W PSU. DET vil ikke ha noe å si for overklokking. Men jeg skulle åpenbart sagt det på en annen måte. Jeg regner med at når vi er I en overklokkingstråd så skjønner man at man må ha en viss kapasitet uansett, og som sagt så var poenget at det ikke hjelper å overdimensjonere en PSU når man overklokker sålenge man har en grei grunnkapasitet og en kvalitets PSU :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg bestilt 8700k deliddet fra DI. Må så klart teste hvor langt den klokker, men målet er egentlig bare en stille altmuligmaskin.

 

Øvrige deler på vei i posten er

 

Asrock Taichi

16 GB Tridentz 3200 cas 14

Noctua D15S

Fractal Design R6

 

Bare synd jeg reiser bort i helga, så jeg ikke får skrudd sammen før neste uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer delid på min også. Etter jeg fikk velta PCN her, så har jeg hatt problemer med varm CPU. Hadde overklokket den til 5ghz på alle cores og det har fått fint. Helt til jeg nå skulle spille PUBG eller denne velten. Da kon blåskjerm også ser jeg at CPU ligger på over 90c. Stiller da tilbake til stock og ligger nå på rundt 70c. Hva kan ha skjedd her?

 

Og hvilen innstillinger og temps kjører dere på?

Lenke til kommentar

Skulle ommøblere på gaming-rommet og fikk dratt borret borti det gigantiske kabinettet. Smalt bra. Landa med HK siden ned og vindu opp.

 

Ja skrudde av CPU igår kveld. Fjernet kjølepasta og la på ny. Ligger på 70-73 grader i Fortnite, uten OC. Mulig kjøleren har fått seg en trøkk.

Lenke til kommentar

Hva slags kjøler er det? Kan høres ut som om hovedkortet og/eller festene til kjøleren har blitt bøyd så du ikke får like god kontakt med cpu. Ser du noen merker på hovedkortet rundt festene? I så fall kommer du nok ikke utenom et nytt hk.

Det er denne:

https://www.komplett.no/product/954631/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/deepcool-captain-240-ex-rgb?fromSearchOverlay=1&q=DeepCo

 

Klarer ikke se noe som er bøyd eller skeivt, og hovedkortet kostet mer enn CPU så håper inderlig ikke det er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...