Gå til innhold

intel 8700 /8700k


Hemmis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel trenger virkelig en redesign når det gjelder både x86 arkitekturen og ikke minst en god del problemer når man øker antall cpu'er.

For en god del år siden ( 2008 - 2012 ) snakket vi faktisk en del om alternative materialer som kunne øke hastigheten svært mye, Karbonnanorør har jo vært et alternativ (som ikke er funksjonelt enda for cpu arkitektur) som trolig har kunnet økt hastigheten dramastisk,  (https://www.techradar.com/news/computing-components/processors/beyond-silicon-the-future-of-the-cpu-147829 )

Det vi ser hos Intel er at dagens arkitektur og fokus hos dem har vært mer å miniatyrisere og sørge for at de har fått ut flere produkter hos både bærbare maskiner og andre enheter ( selv om suksessen har vært svært varierende ) , de ble tatt en god del på senga av Amd med Ryzen serien og det kan være at med både 2xxx ryzen serien og den kommende krympingen med en god del forbedringer i arkitekturen hos ryzen så vil Intel svette langt mer enn de har gjort før.

Intel ser jo også stort behov for å forbedre grafikk arkitekturen ( trolig pga konkurranse fra Nvidia og behov for å ta en del av bilmarkedet) så hvordan det går fremover blir spennende, men god konkurranse fører til bedre produkter hos alle sammen og bedre priser.

Lenke til kommentar

Heisann! Gikk til innkjøp av en 8700k i dag, og funderer litt ift. hvilken ram jeg skal bruke? Jeg har to forskjellige sett. Det ene er Team Dark Pro 3200MHz CL14 (samsung b-die) og det andre er Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 (tipper hynix). Grunnen til at jeg spør er fordi hynix minnet klarer jeg bare få til 2933MHz på ryzen maskinen, mens Team Dark Pro får jeg opp på 3466MHz med gode timings. Har også hørt, uten at jeg klarer å finne noen gode kilder på det at RAM hastighet ikke har "så" mye å si over 3200MHz på Intel siden. 

 

Uff kjenner jeg meg selv rett så går nok hynix minnet i htpc'en, så blir det max overclokings eventyr på Intel maskinen :D

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Heisann! Gikk til innkjøp av en 8700k i dag, og funderer litt ift. hvilken ram jeg skal bruke? Jeg har to forskjellige sett. Det ene er Team Dark Pro 3200MHz CL14 (samsung b-die) og det andre er Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 (tipper hynix). Grunnen til at jeg spør er fordi hynix minnet klarer jeg bare få til 2933MHz på ryzen maskinen, mens Team Dark Pro får jeg opp på 3466MHz med gode timings. Har også hørt, uten at jeg klarer å finne noen gode kilder på det at RAM hastighet ikke har "så" mye å si over 3200MHz på Intel siden. 

 

Uff kjenner jeg meg selv rett så går nok hynix minnet i htpc'en, så blir det max overclokings eventyr på Intel maskinen :D

B-die overklokker ofte veldig bra med litt spenning. 1.42-1.45v og man kan kjøre 4000c17. Har sett noen med 3200c14 klare 4400mhz med 1.47v. Opp til 1.5v er ingen problem 24/7 med ddr4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

B-die overklokker ofte veldig bra med litt spenning. 1.42-1.45v og man kan kjøre 4000c17. Har sett noen med 3200c14 klare 4400mhz med 1.47v. Opp til 1.5v er ingen problem 24/7 med ddr4.

 

Konge, takk for tips :) Hahaha da blir det nok mye prøving og feiling fremover :dribble: Heldigvis så har MSI Z370I kortet jeg gikk for CMOS knapp bakpå. På AsRock X370-itx som jeg sitter på nå, ligger jumperen under GPU'en. Derfor må GTX1080 (med Acccelero Extreme III) lirkes ut og inn i Ncasen hver eneste gang det går feil). Satt litt demper på testingen kan man si, but no more :w00t:

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Oppdaterte mitt Asus Maximus Apex til BIOS 1401, da fremdeles på OC presatt bios av D8bauer på 5.0GHz som har XMP aktivert.

Fikk noen flere  og mer stabil fps   på denne biosen kontra den jeg hadde  tidligere(1003 D8auer 5.0GHz XMP))

 

Var nå 2 presatte oc bios for cpu ved bruk B-die ram og for CPU clock på 5.0 og 5.3GHz( kan ikke huske at det var noen presatte oc bios for B-die tidligere(?)

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men tar sjansen. Sitter i dag med en i5 7600k og lurer på hvor stor forskjell jeg vil merke om jeg oppgraderer til 8700k. Bruker ofte PCn til spill, men gjerne samtidig som jeg for eksempel bruker andre skjermer til nett-Tv og lignende. Føler ofte at det blir litt mye for dagens CPU. Eller er jeg helt på jordet? Ser jo at 8700k er langt bedre på kjerner, tråder og cache.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men tar sjansen. Sitter i dag med en i5 7600k og lurer på hvor stor forskjell jeg vil merke om jeg oppgraderer til 8700k. Bruker ofte PCn til spill, men gjerne samtidig som jeg for eksempel bruker andre skjermer til nett-Tv og lignende. Føler ofte at det blir litt mye for dagens CPU. Eller er jeg helt på jordet? Ser jo at 8700k er langt bedre på kjerner, tråder og cache.

Finnes nok ikke noe fasit svar da det kommer veldig ann på spillene du spiller. Noen vil du ikke mere noe forskjell i mens andre yter 20% bedre med 8700K.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men tar sjansen. Sitter i dag med en i5 7600k og lurer på hvor stor forskjell jeg vil merke om jeg oppgraderer til 8700k. Bruker ofte PCn til spill, men gjerne samtidig som jeg for eksempel bruker andre skjermer til nett-Tv og lignende. Føler ofte at det blir litt mye for dagens CPU. Eller er jeg helt på jordet? Ser jo at 8700k er langt bedre på kjerner, tråder og cache.

 

Som du vet får du flere kjerner da som hjelper i nyere spill. I spill som Battlefield 1 og kommende Battlefield 5, så vil du merke forskjell. Så sant du har et bra nok skjermkort vel å merke.

 

Intel kommer med en 8 kjerne CPU senere i år. Det blir en større oppgradering for deg, spessielt fremover. Du må bytte hovedkort også da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Så klart blir 8-kjerne utgaven dyrere. Men kjøper du den, vil du ha nok kjerner til spill en god stund. Kan vel også sies om 8700K da.

Er det bekreftet at Intel kommer med mainstream 8 kjerner? Så et klipp på Youtube (Husker ikke hvem) hvor de mente at det bare blir en refresh av 8 serien der de kun legger til 100Mhz baseclock.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...