Gå til innhold

intel 8700 /8700k


Hemmis

Anbefalte innlegg

 

 

 

Testet litt mer i kveld(natt) :)

En høyst middelmådig(dårlig) 8700K jeg har trukket i silicon-lottery.

5Ghz er bare å glemme.

Må ha 1.4 for å kunne benche stabilt (= ikke stabilt og altfor mye varme).

 

Får teste litt mer når jeg har fått vannkjøling på denne og evt deliddet.

 

Men ikke mye tess egentlig i forhold til den R1700 jeg har i en annen rigg.

Til mitt "bruk" vel og merke.

:)

Hvilket hovedkort har du? Strømforsyning?

 

Dette. Asrock Fatil1ty Z370 i7.

Har aldri kjøpt ett så dyrt hk før, men tre stk nettverks"kort" og mye "stash" fristet (Dual Intel LAN + 10GB LAN + Wifi..+++)

:)

Strømforsyning er Cooler Master V550.

Rasket med fra Power sammen med Hyper TX3 EVO kjøler.

Står i ett Zalman bench-board for øyeblikket.

 

Men:

Dyr CPU som skuffer litt.

Forventet "lett" 5Ghz på alle kjerner "stabilt", men det er bare å glemme.

(Med fasekjøler kanskje) :D

 

 

 Nå er jeg litt på tynn is her, men er ikke din PSU din litt veik om du har et 1080Ti?(vet ikke hva du har, men har du eldre gpu og flere av dem blir din psu nok svak)

EVGA anbefaler minimum 600w psu til 1080Ti. Så da ville jeg lagt meg en del over det.

Om du har for svak psu blir ting fort varmt og yter dårlig, du sparer andre steder enn på psu.

 

Har ingen formening om luftkjølere annet enn at lest tester i kabinett at topp luftkjøler kjøler omtrent som en middels AIO cpu kjøler

 

Lurer på hvor mye 10Gbit nettverks kortet drar opp prisen på kortet ditt, og hvilket Asrock kort det ellers tilsvarer når det kommer til forventet ytelse?

 

10Gbit nettverkskort hjelper bra på stabiliteten på forbindelsen mot spill servere,  ex sjekk nettverks grafen i BF1 kontra 1Gbit

 

Dårlig med ting på lager gitt:

https://www.komplett.no/category/10057/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning?nlevel=10000%C2%A728003%C2%A710057&cnet-A00526-queryfacet=%5B700%20TO%201199%5D&sort=Price%3AASCENDING&cnet=Koblingstype_Koblingstype%20%20%C2%A7Modul%C3%A6r&cnet=Energiklasse_Energiklasse%20%20%C2%A7Gold&manufacturer=EVGA&manufacturer=Seasonic&cnet=Energiklasse_Energiklasse%20%20%C2%A7Titanium

 

 Her var det noe på lager

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/str%C3%B8mforsyning?Keep=true&Keep=true&Filter=PrdGruppeLev3ID%C2%A41:PrdGruppeLev3ID%C2%A41_156%7CPrdGruppeLev2ID%C2%A41:PrdGruppeLev2ID%C2%A41_21

 

 

Bestillingsvare

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/str%C3%B8mforsyning/atx?Filter=PrdGruppeLev3ID%C2%A41:PrdGruppeLev3ID%C2%A41_995&Keep=true

 

Hadde gått for noe av dette om jeg skulle hatt nu psu nå......... vell det var vel ikke helt sant, men hadde jeg fulgt rådet fra fyren på komplett hadde jeg havnet på ca 850W.

Men som han sa; det nyttet ikke og prate fornuft til gamlegutta når det gjaldt psu på dagens hardware, de skulle ha det kraftigste i sortimentet uansett. Vedkommende var ganske oppgitt lol.

Så det ble EVGA 1600W........ på en annen side fikk jeg den i bytte for RMA på 1500W Corsair

 

 

 

Neida, 600W er ingen problem på 1080 Ti og 8700K.

 

Ved absolutt maks trekker komponenter følgende:

1080 = 180W OC

1080 Ti = 250W OC

8700K = 130W ish, ved høy OC

 

Et 1080Ti og 8700K havner da på ca 380W, si 450W med SSD, HK og lignende.

 

Har man en 750W PSU kan man kjøre 2stk 1080 Ti samt en 8700K lett. Hadde ikke vært noe problem om man byttet ut 8700K med Threadripper 1950X engang :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det til å delide CPU`en. Blir spennende å se hvor mye tempen kommer til å gå ned. I tillegg så var jeg rimelig slurvete når jeg satt på kjøleblokka. Hadde ikke noe middel å rense Cpu eller gammel pasta på EK  vannblokken. Tok meg ikke bryet siden jeg skulle delide uansett. : ) Har stort sett brukt kondensfjerner. den inneholder jo stort sett isopropanol. Er usikker på om rensemiddelene som er å kjøpe hos DP- komplett er noe bedre ? om så . går jeg gjerne for de.. 

 

 

 

 

Det blir flisespikkeri :)

Renser man med vanlig isopropanol blir det klinisk rent, og de partiklene som sitter igjen er så små og få at man er nede på mikrometer :)

 

Om man tørker bort kjølepasta med papir uten noen form for veskeløsning blir det kanskje 1 grad varmere enn om du leverer cpu inn til et laboratorium for rens :)

 

TL:DR; Isopropanol er helt topp og uten sidestykke for oss entusiaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Testet litt mer i kveld(natt) :)

En høyst middelmådig(dårlig) 8700K jeg har trukket i silicon-lottery.

5Ghz er bare å glemme.

Må ha 1.4 for å kunne benche stabilt (= ikke stabilt og altfor mye varme).

 

Får teste litt mer når jeg har fått vannkjøling på denne og evt deliddet.

 

Men ikke mye tess egentlig i forhold til den R1700 jeg har i en annen rigg.

Til mitt "bruk" vel og merke.

:)

Hvilket hovedkort har du? Strømforsyning?

 

Dette. Asrock Fatil1ty Z370 i7.

Har aldri kjøpt ett så dyrt hk før, men tre stk nettverks"kort" og mye "stash" fristet (Dual Intel LAN + 10GB LAN + Wifi..+++)

:)

Strømforsyning er Cooler Master V550.

Rasket med fra Power sammen med Hyper TX3 EVO kjøler.

Står i ett Zalman bench-board for øyeblikket.

 

Men:

Dyr CPU som skuffer litt.

Forventet "lett" 5Ghz på alle kjerner "stabilt", men det er bare å glemme.

(Med fasekjøler kanskje) :D

 

 

 Nå er jeg litt på tynn is her, men er ikke din PSU din litt veik om du har et 1080Ti?(vet ikke hva du har, men har du eldre gpu og flere av dem blir din psu nok svak)

EVGA anbefaler minimum 600w psu til 1080Ti. Så da ville jeg lagt meg en del over det.

Om du har for svak psu blir ting fort varmt og yter dårlig, du sparer andre steder enn på psu.

 

Har ingen formening om luftkjølere annet enn at lest tester i kabinett at topp luftkjøler kjøler omtrent som en middels AIO cpu kjøler

 

Lurer på hvor mye 10Gbit nettverks kortet drar opp prisen på kortet ditt, og hvilket Asrock kort det ellers tilsvarer når det kommer til forventet ytelse?

 

10Gbit nettverkskort hjelper bra på stabiliteten på forbindelsen mot spill servere,  ex sjekk nettverks grafen i BF1 kontra 1Gbit

 

Dårlig med ting på lager gitt:

https://www.komplett.no/category/10057/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning?nlevel=10000%C2%A728003%C2%A710057&cnet-A00526-queryfacet=%5B700%20TO%201199%5D&sort=Price%3AASCENDING&cnet=Koblingstype_Koblingstype%20%20%C2%A7Modul%C3%A6r&cnet=Energiklasse_Energiklasse%20%20%C2%A7Gold&manufacturer=EVGA&manufacturer=Seasonic&cnet=Energiklasse_Energiklasse%20%20%C2%A7Titanium

 

 Her var det noe på lager

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/str%C3%B8mforsyning?Keep=true&Keep=true&Filter=PrdGruppeLev3ID%C2%A41:PrdGruppeLev3ID%C2%A41_156%7CPrdGruppeLev2ID%C2%A41:PrdGruppeLev2ID%C2%A41_21

 

 

Bestillingsvare

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/str%C3%B8mforsyning/atx?Filter=PrdGruppeLev3ID%C2%A41:PrdGruppeLev3ID%C2%A41_995&Keep=true

 

Hadde gått for noe av dette om jeg skulle hatt nu psu nå......... vell det var vel ikke helt sant, men hadde jeg fulgt rådet fra fyren på komplett hadde jeg havnet på ca 850W.

Men som han sa; det nyttet ikke og prate fornuft til gamlegutta når det gjaldt psu på dagens hardware, de skulle ha det kraftigste i sortimentet uansett. Vedkommende var ganske oppgitt lol.

Så det ble EVGA 1600W........ på en annen side fikk jeg den i bytte for RMA på 1500W Corsair

 

 

 

Neida, 600W er ingen problem på 1080 Ti og 8700K.

 

Ved absolutt maks trekker komponenter følgende:

1080 = 180W OC

1080 Ti = 250W OC

8700K = 130W ish, ved høy OC

 

Et 1080Ti og 8700K havner da på ca 380W, si 450W med SSD, HK og lignende.

 

Har man en 750W PSU kan man kjøre 2stk 1080 Ti samt en 8700K lett. Hadde ikke vært noe problem om man byttet ut 8700K med Threadripper 1950X engang :)

 

 

kjører selv i9 7920X på 4.5GHz med 1080TI på 120% Power target.. 600w PSU - null problem :)

Lenke til kommentar

Jeg har noe MX4 kjølepasta som jeg bruker mellom cpu og DH15 kjøleren nå. Er det brukende til å legge på ved delid også? Lurer på å delidde å gå for vann som var den opprinnelige planen siden det ser ut for at DH15 sliter litt med å kjøle 8700k under load. Høres ut som maskinen er på vei til å ta av under rendering i Autodesk Fusion 360 :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I noen tilfeller er det en svak VRM på hovedkortet som gjør at du ikke kan overklokke bra. Det er det ikke mye du kan gjøre med.

Selv har jeg kjøpt hovedkort etter hva dem anbefalte på et overklokkingsforum der hovedkort var rangert etter hvor mye VRM tålte.
Dette hadde de testet ved å overklokke på LN2 og Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 (2700kr) var ranket på topp sammen med et hovedkort fra Asus til nesten 5000 kr. Jeg har ikke fått alle delene ennå, cpu skal deliddes og skal bruke NZXT Kraken 62 til kjøling. Når jeg ikke 5Ghz da så blir jeg furt! 

Edit: Jeg tror også en overdimensjonert PSU er smart når man skal overklokke. (gikk selv for Corsair RM1000i)
Går man for en billig PSU så har de en tendens til gi annen volt enn hva som er satt i Bios under stor belastning.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

I noen tilfeller er det en svak VRM på hovedkortet som gjør at du ikke kan overklokke bra. Det er det ikke mye du kan gjøre med.

 

Selv har jeg kjøpt hovedkort etter hva dem anbefalte på et overklokkingsforum der hovedkort var rangert etter hvor mye VRM tålte.

Dette hadde de testet ved å overklokke på LN2 og Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 (2700kr) var ranket på topp sammen med et hovedkort fra Asus til nesten 5000 kr. Jeg har ikke fått alle delene ennå, cpu skal deliddes og skal bruke NZXT Kraken 62 til kjøling. Når jeg ikke 5Ghz da så blir jeg furt! 

 

Edit: Jeg tror også en overdimensjonert PSU er smart når man skal overklokke. (gikk selv for Corsair RM1000i)

Går man for en billig PSU så har de en tendens til gi annen volt enn hva som er satt i Bios under stor belastning.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

Kapasiteten på en PSU har ingenting å si for hvor mye man kan overklokke sålenge man ikke har 2 eller flere GPU-er. En overklokket 8700K bruker rundt 130W plusminus litt, avhengig av spenning. Det som har noe å si er kapasiteten til CPU-kursen på PSUen og om den har japanske komponenter eller ikke. Det viktigste er en stabil spenning uten rippler under høy belastning og høy temp i PSUen :)

 

EVGA G3 750W regnes for å være den beste 750W PSUen man kan kjøpe for prisen den ligger til, og den holder i lange baner til alt du klarer å klokke med vannkjøling eller fasekjøling. Skal man konkurrere med LN2 kan man vurdere å kjøpe en super overdimensjonert PSU siden resten av riggen vil ligge på mange mange titusenere av kroner :)

 

Selv en ekstremt overklokket Threadripper 1950X er ingen problem for en EVGA G3 750W. Den er til og med foretrukken av en del minere som kjører 100% last 24/7. Jeg kjører 5.3GHz på 1.464v sammen med et GTX 1080, og viften i min G3 750 starter ikke i det hele tatt selv om jeg folder/miner.

 

Det er når man bruker feks 2stk GTX 1080 Ti overklokket sammen med en overklokket CPU at man kan gjøre lurt i å se seg etter en strømforsyning på feks 1000W pga varmeutvikling og støy. Men har man ett skjermkort og 1 CPU er 750W nok i lange baner :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

I noen tilfeller er det en svak VRM på hovedkortet som gjør at du ikke kan overklokke bra. Det er det ikke mye du kan gjøre med.

 

Selv har jeg kjøpt hovedkort etter hva dem anbefalte på et overklokkingsforum der hovedkort var rangert etter hvor mye VRM tålte.

Dette hadde de testet ved å overklokke på LN2 og Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 (2700kr) var ranket på topp sammen med et hovedkort fra Asus til nesten 5000 kr. Jeg har ikke fått alle delene ennå, cpu skal deliddes og skal bruke NZXT Kraken 62 til kjøling. Når jeg ikke 5Ghz da så blir jeg furt! 

 

Edit: Jeg tror også en overdimensjonert PSU er smart når man skal overklokke. (gikk selv for Corsair RM1000i)

Går man for en billig PSU så har de en tendens til gi annen volt enn hva som er satt i Bios under stor belastning.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

Kapasiteten på en PSU har ingenting å si for hvor mye man kan overklokke sålenge man ikke har 2 eller flere GPU-er. En overklokket 8700K bruker rundt 130W plusminus litt, avhengig av spenning. Det som har noe å si er kapasiteten til CPU-kursen på PSUen og om den har japanske komponenter eller ikke. Det viktigste er en stabil spenning uten rippler under høy belastning og høy temp i PSUen :)

 

EVGA G3 750W regnes for å være den beste 750W PSUen man kan kjøpe for prisen den ligger til, og den holder i lange baner til alt du klarer å klokke med vannkjøling eller fasekjøling. Skal man konkurrere med LN2 kan man vurdere å kjøpe en super overdimensjonert PSU siden resten av riggen vil ligge på mange mange titusenere av kroner :)

 

Selv en ekstremt overklokket Threadripper 1950X er ingen problem for en EVGA G3 750W. Den er til og med foretrukken av en del minere som kjører 100% last 24/7. Jeg kjører 5.3GHz på 1.464v sammen med et GTX 1080, og viften i min G3 750 starter ikke i det hele tatt selv om jeg folder/miner.

 

Det er når man bruker feks 2stk GTX 1080 Ti overklokket sammen med en overklokket CPU at man kan gjøre lurt i å se seg etter en strømforsyning på feks 1000W pga varmeutvikling og støy. Men har man ett skjermkort og 1 CPU er 750W nok i lange baner :)

 

 

Må du skjerpe deg, du har bare sitert hele posten min og sier det stemmer ikke.

 

Skal du si at jeg har feil så får du sitere delen som er feil. 

 

1. VRM har definitivt noe å si for overklokking. 

2. Det er fult mulig å få en 8700K til å trekke 170w (30% er ikke "+/- litt")

3. Du sier først at kapasitet på PSU ikke har noe å si, for å så motsi deg selv? 

4. 750w er også overdimensjonert i forhold til en 8700K og et skjermkort. (RM1000i har japanske kondensatorer ja)

5. En kvalitets PSU holder i mange år og kjøper man litt større enn hva man trenger er man sikret om man vil kjøre SLI e.l. senere.

6. Mange kjøper high end deler og billig strømforsyning, så forstår de ikke hvorfor de ikke får overklokket med sin VS550w PSU til 499.- (men det har vel ikke noe med kapasiteten å gjøre siden du sier det...)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hahaha, dere to as :p FB har rett i at vrm på mobo har en del å si for OC, IceBlitz har rett i at stabil spenning ut fra psu har en del å si :D Weeee, dere begge har rett!! Kan også legge til at PSU'er har best effektivitet, bråker og produserer minst varme på rundt 50% load.

 

Men når det er sagt så "trenger" man ikke overdimensjonerte PSU'er lenger hvis ikke man holder på med thing out of the ordinary. Nyere systemer i dag trekker en del mindre strøm enn det folk tror virker det som. Min 1700@3,9GHz (1.375v) + GTX 1080 (+150MHz på core) trekker i gjennomsnitt rundt 300W under FireStrike benchmarken, med en max peak på 338W. Min Corsair SF600 takler dette i lange baner :D

Lenke til kommentar

Ref mail fra Asus:

Getting lucky with CPU or GPU chip goes long ways for overclocking, but what you can do with these comes from the motherboard side. (For de (Les: Den) her som er besatt av kilde henvisning kan mail vidersendes ;)   )

 

Har man ikke et "topp" HK får man heller ikke utnyttet potensiale i de beste GPU'r, CPU'r og Ram om man ikke er ekstremt griseheldig.

 

Har erfart flere ganger at det ikke er på PSU man sparer inn på pc budsjettet, verken på kvalitet eller kapasitet.

Min erfaring er også at man ikke kan stole på produsentenes spesifikasjoner når det kommer til hva komponentene trenger av effekt, og hva ytelsen er. Dvs en sunn skepsis til oppgitte data er nok på sin plass.

 

Synes for meg at de fleste som "klager" på ytelsen på Z370 har "rimelige" HK, dvs under 3.000,- :eek:  :ninja:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...