Gå til innhold

Gjemte skadevare i CCleaner – 2,3 millioner brukere kan være berørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Storsett (i 99% av tilfellene) så skal ikke registeret til Windows røres av brukerne, det skal ikke være nødvendig å ha et tredjeparts program som hindrer bloatware fra å "herje" (?) i registeret og har man tuklet det til såpass så er det vel på tide med en formatering uansett. Men det er nå bare min mening :)

Man kan jo argumentere for at det er produsenten av OSet som har tuklet det til, når folk føler slikt er nødvendig.

 

AtW

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

Lenke til kommentar

Windows har jo ord på seg for "å bli tregere med tiden". Det stemmer nok også.

 

Ved å bruke redskaper som CCleaner, Windows sitt eget innebygde redskap for diskopprydding og msconfig så kan man jo oppnå en PC som kjører raskere enn da den var ny, og som holder seg på dette nivået. 

 

Mye av den skadevare som spres bruker jo også en spredningmekanisme som går ut på å gjemme filer i temp directories. Disse blir da slettet når man kjører for eksempel CCleaner.

 

Noen programmer kan jo også "rote til" registeret med noen hundre feil som man for eksempel kan fjerne med CCleaner.

 

Hvorfor skulle man nå foretrekke å ikke ha en rask og feilfri PC?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Storsett (i 99% av tilfellene) så skal ikke registeret til Windows røres av brukerne, det skal ikke være nødvendig å ha et tredjeparts program som hindrer bloatware fra å "herje" (?) i registeret og har man tuklet det til såpass så er det vel på tide med en formatering uansett. Men det er nå bare min mening :)

Man kan jo argumentere for at det er produsenten av OSet som har tuklet det til, når folk føler slikt er nødvendig.

 

AtW

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

Du kan jo feks installere CCleaner selv. Siden du ikke har brukt programmet før, så vil du få en ahaa opplevelse når du scanner diskene dine og ser at det ligger mye igjen etter programmer du tidligere har hatt, men av-installert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Windows blir tregere med tiden er en myte, hovedgrunnen til at det blir tregere er du har malware. Fordi du installerer software uten å tenke deg om. Spesielt verktøy som anti-virus, brannmurer, cleanere er lagd for å skape trøbbel. Det hjelper heller ikke på at Windows installsjonen på PCen du kjøpte også pleier å komme med malware.

 

Min bestefar var i samme fella for 5 år siden, men så installerte jeg Ubuntu og da har alle falske IT eksperter i nabolaget holdt seg vekke fra "optimalisere" pcen hans. Nå har han en 10 år gammel PC med snurredisk som er raskere enn en splitter ny Asus Windows 10 med SSD.

Lenke til kommentar

Ingen greier å komme med et skikkelig eksempel når det kommer til hva CCleaner gjør så bra når det kommer til å fikse PCen ved hjelp av en register clean up? Det er det jeg lurer på. Det virker som om folk veit at CCleaner gjør Windows bedre, men ingen egentlig har noe særlig dekning for det. En "følelse" og en "kanskje". Så nei, ser fortsatt ikke noe behov for å fikse registeret, og om man trenger å gjøre så, så er dette en litt "tunga rett i munn"-øvelse uansett.
Når man går til piriform sine sider så skriver de ikke engang hva denne funksjonen faktisk gjør

Jeg ser, som sagt før også, at det å slette temp-filer, cookies etc som en kjekk ting, og dette er i alle fall harmløst. 

kjetilkl,
Det kan så være. Jeg spør dog de som mener dette har noe for seg (registeret)


-C64-
Joda, jeg har brukt CCleaner før, ikke i W10 dog. Men jeg ser ikke behoved for det heller. Microsoft sin offiselle statement rundt dette er at de ikke anbefaler bruk av slike program. Men likevel så er det "allemannseie"?

https://support.microsoft.com/en-us/help/2563254/microsoft-support-policy-for-the-use-of-registry-cleaning-utilities

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

CCleaner kan ta backup av gamle register før du sletter noe og selfølgelig vil ikke Microsoft anbefale slike programmer da det kan slå tilbake

 

Lenge siden jeg ikke har hatt CCleaner, så jeg har ingenting å sammenligne med lengre, så jeg vet ikke hvor mye det egentlig hjelper, men det er kjekt med en knapp som fjerner alt av cookies, temp filer etc.

Lenke til kommentar

Fair enough, akkurat det kan jeg se som en kjekk ting, men da veit du nøyaktig hva som skjer. Når du ber et tredjepartsprogram "reparare" et register så veit man ikke dette lenger. Kanskje sletter den noen register-filer fra et avinstallert program? Men dette er ikke det samme som at disse ligger i bakgrunnen og bruker ressurser, disse har ingen verdi og kan like gjerne ligge der som å bli fjernet. Og har du fått Malware som ligger i registeret, så er det Malware som er problemet - ikke registeret.

Man kan dog "hacke" (hack som i life-hacks) av registeret, gjøre litt diverse morsomme greier for å gjøre Windows helt custom på, men det er liksom noe annet igjen.

Lenke til kommentar

Takk TheKims

Faktisk en fin tråd dette ang CCleaner, nå er det så at i Win10 så løser Microsoft det meste hadde det bare vert så? Men inn til videre har dem vist nok med oppdateringer som ikke helt virker som dem burte.

Jeg bruker oftest og si det enkleste er ofte det beste, nå er jeg godt nok en vanlig bruker og vi er nok av den sorten. Der er en del jeg liker ved Win10 det er Defender enkelt lett å bruke, med Malvarebytes trenger du faktisk ikke mere. CClener har jeg brukt i lang tid man kan like det eller ikke ok.

Fra tid til annen laster du ned ting som du ikke burte, nå snakker jeg for egen del, da er Gjenopprett utrolig fin, Win10 har problemløser flott det også, du kan fjerne alt både med filer og uten oppdager at computeren blir helt ny, det er bare lidt jobb det.

En Venn kom her du må hjelpe meg dataen er blitt helt Rar går sakte også, har du noen peiling hva er grunn, jo et program jeg aner ikke hva det er til engang? Det bare fulgte med og siden bare problemer.

Jeg hadde flere valg, Gjenopprett hjalp ikke? TheKims skrev noe over her og er helt enig med svaret han ga, CCleaner var neste valg lasta ned den Fri, kjørte programmet, den har aldri vert på denne maskin før?

Ofte er det enkle ting som må til. Og helt ærlig så mye dritt har jeg faktisk ikke sett før. Til sammenligning VG, registeret vi snakker ikke om småting her heller.

Neste stepp hvor er det programmet du sliter med, fikk navnet har prøvd alt jeg blir ikke kvitt det samme hva jeg gjør var svaret.

CCleaner fjernet det, trykk på en knapp og borte var det.

Svar, maskina er ny i dag, tok siste oppdatering også uten noe problem, kan hende noen syntes, ja han har sikkert hatt flaks ok jeg er bare en helt vanlig Bruker og skal man våge seg på slikt får man bruke kvalitets programmer.

Her var det nok med CCleaner og til nå kan jeg bare anbefale dette især når man er så dum å laster ned Win10 for den fjernet ikke problemet. Kanskje ved en Reinnstall men tror neppe det.

 

skipperskrekk.

Lenke til kommentar

 

 

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

 

 

Jeg skjønner ikke diskusjonen. - 99% av de som bruker CCleaner bruker den vel for å enkelt rydde opp i alle temp-filer, og ikke for registeret.

 

 

Og da er jo Disk Cleanup alt man trenger. (Det har vært inkludert i Windows siden Win98.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz vi får stole på Eliten jeg er bare en Bruker og seier igjen dem er der mange av.

 

Så fint at CClenar har vert med siden 98 i Windows programmene sine, forklar gjerne lidt mer om det da.

Har det hatt et annet navn eller?

Windows er flink til å spy ut reklame så for all del der ser man hva man går glipp av, når jeg bruker et program

som fjerner all slik Reklame og det vil jeg nok fortsette med også.

 

Nå behøver vi ikke og være enige i alt som skrives her, for min del har det fungert veldig fint, det er enkelt i bruk

og gjør nytta si for meg men kom gjerne igjen for flere er sikkert lydhøre. En Bruker tar gjerne imot gode råd Takk.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

 

 

Storsett (i 99% av tilfellene) så skal ikke registeret til Windows røres av brukerne, det skal ikke være nødvendig å ha et tredjeparts program som hindrer bloatware fra å "herje" (?) i registeret og har man tuklet det til såpass så er det vel på tide med en formatering uansett. Men det er nå bare min mening :)

Man kan jo argumentere for at det er produsenten av OSet som har tuklet det til, når folk føler slikt er nødvendig.

 

AtW

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

 

 

Problemet er at registeret ekssiterer i det hele tatt, er det virkelig en god måte å gjøre ting på?

 

AtW

Lenke til kommentar

nebrewfoz vi får stole på Eliten jeg er bare en Bruker og seier igjen dem er der mange av.

 

Så fint at CClenar har vert med siden 98 i Windows programmene sine, forklar gjerne lidt mer om det da.

Har det hatt et annet navn eller?

 

Jeg skrev at Disk Cleanup har vært med siden Windows 98.

 

På min Windows 10 PC ligger det under "Windows Administrative Tools" i startmenyen, og jeg tror det samme er tilfelle for Windows 7. Men man trenger bare å klikke en gang på startknappen og skrive Disk Cleanup, så kommer programmet opp i en søkeliste, og da er det bare å klikke & kjøre.

 

Hvordan programmet brukes står det mer om her: https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html

Lenke til kommentar

 

nebrewfoz vi får stole på Eliten jeg er bare en Bruker og seier igjen dem er der mange av.

 

Så fint at CClenar har vert med siden 98 i Windows programmene sine, forklar gjerne lidt mer om det da.

Har det hatt et annet navn eller?

 

Jeg skrev at Disk Cleanup har vært med siden Windows 98.

 

På min Windows 10 PC ligger det under "Windows Administrative Tools" i startmenyen, og jeg tror det samme er tilfelle for Windows 7. Men man trenger bare å klikke en gang på startknappen og skrive Disk Cleanup, så kommer programmet opp i en søkeliste, og da er det bare å klikke & kjøre.

 

Hvordan programmet brukes står det mer om her: https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html

 

Med CCleaner får du jo både renset HDD og nettlesere med et par klikk. Man kan jo gjøre alt "manuelt" men latskapen lenge leve :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Storsett (i 99% av tilfellene) så skal ikke registeret til Windows røres av brukerne, det skal ikke være nødvendig å ha et tredjeparts program som hindrer bloatware fra å "herje" (?) i registeret og har man tuklet det til såpass så er det vel på tide med en formatering uansett. Men det er nå bare min mening :)

Man kan jo argumentere for at det er produsenten av OSet som har tuklet det til, når folk føler slikt er nødvendig.

 

AtW

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

 

 

Problemet er at registeret ekssiterer i det hele tatt, er det virkelig en god måte å gjøre ting på?

 

AtW

 

Det var vel ikke svar til spørsmålet, men greit. Joda, det er et poeng, men registeret i dag er adskillig bedre enn det det en gang var, den gangen man kanskje hadde god bruk for 3.parts-programmer. I dag er ikke dette et reelt problem lenger, og jeg tør påstå at ingen trenger å tukle med registeret i dag, med mindre det er noe spesifikt de er ute etter, men da har man gjerne også satt seg litt inn i hva man skal gjøre også.

 

Det at registeret ikke er den beste løsningen er noe som helt klart kan diskuteres :)

Lenke til kommentar

 

Med CCleaner får du jo både renset HDD og nettlesere med et par klikk. Man kan jo gjøre alt "manuelt" men latskapen lenge leve :)

 

Det får du sikkert, men jeg svarte til han som mente at 99% av de som brukte CCleaner brukte det til å slette Temp-filer - og til den bruken fungerer Disk Cleanup helt greit.

 

 

Når jeg sa "temp" filer mente jeg kanskje ikke bare filene som ligger i temp-katalogen, man whatever. - Jeg har aldri hørt om noen som har brukt det til å "optimalisere" registeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...