Gå til innhold

Gjemte skadevare i CCleaner – 2,3 millioner brukere kan være berørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Windows blir tregere med tiden er en myte, hovedgrunnen til at det blir tregere er du har malware. Fordi du installerer software uten å tenke deg om. Spesielt verktøy som anti-virus, brannmurer, cleanere er lagd for å skape trøbbel.

 

Pr. din definisjon, så blir Google Chrome da et malware-program.

 

Jeg har sjelden hatt et program som er mer bloatware enn Google Chrome. Kanskje med unntak av Windows Vista  ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Fair enough, akkurat det kan jeg se som en kjekk ting, men da veit du nøyaktig hva som skjer. Når du ber et tredjepartsprogram "reparare" et register så veit man ikke dette lenger. Kanskje sletter den noen register-filer fra et avinstallert program? Men dette er ikke det samme som at disse ligger i bakgrunnen og bruker ressurser, disse har ingen verdi og kan like gjerne ligge der som å bli fjernet. Og har du fått Malware som ligger i registeret, så er det Malware som er problemet - ikke registeret.

 

Man kan dog "hacke" (hack som i life-hacks) av registeret, gjøre litt diverse morsomme greier for å gjøre Windows helt custom på, men det er liksom noe annet igjen.

 

CCleaner er ikke alene om å rydde i registeret. Til og med velrenommerte produkter som var populære rundt årtusenskiftet, drev med slike øvelser, og jeg sikter da til Symantec Norton Systemworks.

 

Så vidt meg bekjent så har det ikke vært gjort store nok oppryddinger i Windows sin virkemåte mellom eldre og de nyeste Windowsversjonene (Win7, Win8 og Win10). Og da er litt registeropprydding sikkert en smart øvelse.

 

Som regel så går det veldig greit. Vennligst bevis for oss hvor farlig denne øvelsen er? For den forsiktige så går det an å ha private filer på en eller flere andre disker enn systemdisken. Og om det skjærer seg så tar det ikke mange minutter å reinstallere Windows 10, selv om tilpassingen etterpå kan ta noe tid om man behøver å tilpasse litt.

Lenke til kommentar

Takk TheKims

Faktisk en fin tråd dette ang CCleaner, nå er det så at i Win10 så løser Microsoft det meste hadde det bare vert så? Men inn til videre har dem vist nok med oppdateringer som ikke helt virker som dem burte.

Jeg bruker oftest og si det enkleste er ofte det beste, nå er jeg godt nok en vanlig bruker og vi er nok av den sorten. Der er en del jeg liker ved Win10 det er Defender enkelt lett å bruke, med Malvarebytes trenger du faktisk ikke mere. CClener har jeg brukt i lang tid man kan like det eller ikke ok.

Fra tid til annen laster du ned ting som du ikke burte, nå snakker jeg for egen del, da er Gjenopprett utrolig fin, Win10 har problemløser flott det også, du kan fjerne alt både med filer og uten oppdager at computeren blir helt ny, det er bare lidt jobb det.

En Venn kom her du må hjelpe meg dataen er blitt helt Rar går sakte også, har du noen peiling hva er grunn, jo et program jeg aner ikke hva det er til engang? Det bare fulgte med og siden bare problemer.

Jeg hadde flere valg, Gjenopprett hjalp ikke? TheKims skrev noe over her og er helt enig med svaret han ga, CCleaner var neste valg lasta ned den Fri, kjørte programmet, den har aldri vert på denne maskin før?

Ofte er det enkle ting som må til. Og helt ærlig så mye dritt har jeg faktisk ikke sett før. Til sammenligning VG, registeret vi snakker ikke om småting her heller.

Neste stepp hvor er det programmet du sliter med, fikk navnet har prøvd alt jeg blir ikke kvitt det samme hva jeg gjør var svaret.

CCleaner fjernet det, trykk på en knapp og borte var det.

Svar, maskina er ny i dag, tok siste oppdatering også uten noe problem, kan hende noen syntes, ja han har sikkert hatt flaks ok jeg er bare en helt vanlig Bruker og skal man våge seg på slikt får man bruke kvalitets programmer.

Her var det nok med CCleaner og til nå kan jeg bare anbefale dette især når man er så dum å laster ned Win10 for den fjernet ikke problemet. Kanskje ved en Reinnstall men tror neppe det.

 

skipperskrekk.

 

Ble faktisk litt utrygg på stavelsen din. Mener du "men Malwarebytes" ?

 

Dersom det skulle stå et men der, så er det du forteller en usannhet. Men dersom du sier med Malwarebytes på toppen av Windows Defender, så blir en rimelig godt beskyttet, selv om det aldri er garantier for at en ikke kan bli smittet av malware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er at registeret ekssiterer i det hele tatt, er det virkelig en god måte å gjøre ting på?

 

AtW

 

 

Er veldig enig med deg, i spørsmålsstillingen.

 

Men, de som har dyp innsikt, mener det er en fantastisk måte å gjøre ting på. For meg, så virker det mer ut som noe uryddige greier, som ikke er lettlest heller. Og det var med Windows 95 det ble innført. Nå var jo ikke Windows 3.x særlig stabilt, men det var mer kodingen av datidens Windows, enn noen innføring av noe register vil jeg tørre å påstå.

Lenke til kommentar

 

nebrewfoz vi får stole på Eliten jeg er bare en Bruker og seier igjen dem er der mange av.

 

Så fint at CClenar har vert med siden 98 i Windows programmene sine, forklar gjerne lidt mer om det da.

Har det hatt et annet navn eller?

 

Jeg skrev at Disk Cleanup har vært med siden Windows 98.

 

På min Windows 10 PC ligger det under "Windows Administrative Tools" i startmenyen, og jeg tror det samme er tilfelle for Windows 7. Men man trenger bare å klikke en gang på startknappen og skrive Disk Cleanup, så kommer programmet opp i en søkeliste, og da er det bare å klikke & kjøre.

 

Hvordan programmet brukes står det mer om her: https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html

 

 

Jeg husker hvor dårlig Disk Cleanup var en gang i forhistorien. Det ryddet jo ikke en gang vekk det du ba det om å fjerne en gang, alltid..

 

^

|

|

Her       

_______

 

 

Med CCleaner får du jo både renset HDD og nettlesere med et par klikk. Man kan jo gjøre alt "manuelt" men latskapen lenge leve :)

 

Det får du sikkert, men jeg svarte til han som mente at 99% av de som brukte CCleaner brukte det til å slette Temp-filer - og til den bruken fungerer Disk Cleanup helt greit.

 

Neppe hver gang, ihvertfall. Ref., det jeg skrev som svar ovenfor her..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

At Windows blir tregere med tiden er en myte, hovedgrunnen til at det blir tregere er du har malware. Fordi du installerer software uten å tenke deg om. Spesielt verktøy som anti-virus, brannmurer, cleanere er lagd for å skape trøbbel.

 

Pr. din definisjon, så blir Google Chrome da et malware program.

 

Jeg har sjelden hatt et program som er mer bloatware enn Google Chrome. Kanskje med unntak av Windows Vista  ;)

 

Ja Chrome burde også kalles malware. Godt det enda finnes alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fair enough, akkurat det kan jeg se som en kjekk ting, men da veit du nøyaktig hva som skjer. Når du ber et tredjepartsprogram "reparare" et register så veit man ikke dette lenger. Kanskje sletter den noen register-filer fra et avinstallert program? Men dette er ikke det samme som at disse ligger i bakgrunnen og bruker ressurser, disse har ingen verdi og kan like gjerne ligge der som å bli fjernet. Og har du fått Malware som ligger i registeret, så er det Malware som er problemet - ikke registeret.

 

Man kan dog "hacke" (hack som i life-hacks) av registeret, gjøre litt diverse morsomme greier for å gjøre Windows helt custom på, men det er liksom noe annet igjen.

 

CCleaner er ikke alene om å rydde i registeret. Til og med velrenommerte produkter som var populære rundt årtusenskiftet, drev med slike øvelser, og jeg sikter da til Symantec Norton Systemworks.

 

Så vidt meg bekjent så har det ikke vært gjort store nok oppryddinger i Windows sin virkemåte mellom eldre og de nyeste Windowsversjonene (Win7, Win8 og Win10). Og da er litt registeropprydding sikkert en smart øvelse.

 

Som regel så går det veldig greit. Vennligst bevis for oss hvor farlig denne øvelsen er? For den forsiktige så går det an å ha private filer på en eller flere andre disker enn systemdisken. Og om det skjærer seg så tar det ikke mange minutter å reinstallere Windows 10, selv om tilpassingen etterpå kan ta noe tid om man behøver å tilpasse litt.

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/help-ccleaner-broke-my-registry-cannot-boot/8c6ccd08-b6fe-4702-9c3f-8be28b568425?auth=1

https://forum.piriform.com/?showtopic=45593

https://forum.piriform.com/?showtopic=39680

https://www.reddit.com/r/windows/comments/5u9x1g/i_think_ccleaner_just_broke_my_windows_10/

 

++++

Slike ting er enkle å finne.

 

Din tur, hva er det CCleaner faktisk gjør som "optimaliserer" eller "fikser" registeret? Helt konkret altså

Og du må gjerne også komme med kilder på hva som du mener at registeret er likt i dag som "før i tiden"?

 

 

Tilslutt,

 

 

Lenke til kommentar

Vet ikke nøyaktig hvordan den jobber, men det er nok en systematisk rensing av foldere og registeret. Den bruker jeg på gjenstridige programmer når jeg vil rydde:

 

https://www.revouninstaller.com/

 

 

Jeg skal velvillig si at jeg ikke har forsøkt CCleaner registeropprydding under Windows 10 foreløpig. Ser jo det du lenker til, at folk opplever noe trøbbel med denne kombinasjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Storsett (i 99% av tilfellene) så skal ikke registeret til Windows røres av brukerne, det skal ikke være nødvendig å ha et tredjeparts program som hindrer bloatware fra å "herje" (?) i registeret og har man tuklet det til såpass så er det vel på tide med en formatering uansett. Men det er nå bare min mening :)

Man kan jo argumentere for at det er produsenten av OSet som har tuklet det til, når folk føler slikt er nødvendig.

 

AtW

Men nøyaktig hva er det som gjør det nødvendig å "rydde" opp i registeret til W10 for? Er det noe helt spesifikt som skjer eller er det bare tilfeldig?

 

 

Problemet er at registeret ekssiterer i det hele tatt, er det virkelig en god måte å gjøre ting på?

 

AtW

 

Det var vel ikke svar til spørsmålet, men greit. Joda, det er et poeng, men registeret i dag er adskillig bedre enn det det en gang var, den gangen man kanskje hadde god bruk for 3.parts-programmer. I dag er ikke dette et reelt problem lenger, og jeg tør påstå at ingen trenger å tukle med registeret i dag, med mindre det er noe spesifikt de er ute etter, men da har man gjerne også satt seg litt inn i hva man skal gjøre også.

 

Det at registeret ikke er den beste løsningen er noe som helt klart kan diskuteres :)

 

 

Kanskje ikke svar på ditt spørsmål, men høyst on -topic i forhold til mitt første utsagn :) Det er en utrolig krøkkete måte å konfigurere ting på.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATW, det er jeg 100% enig med deg i :)

G, du kan umulig ha lest alt jeg gav deg og sett den videoen når du postet så kjapt? Likevel så forsvarer du en Cleaner du ikke veit hva faktisk gjør? Dette er ikke noe angrep på noen måte, jeg bare sitter tilbake litt "wut" her. Og enda mer, folk med MYE mindre datakunnskaper enn deg bruker slikt, uten snøring på hva som skjer. Det er derfor jeg er skeptisk til disse "cleanerne". De er direkte lurium, og om det faktisk gjør noe - så kan det i verstefall gjøre vondt til verre

Lenke til kommentar

 

Ok, jeg så raskt over det.

 

 

 

Jeg fant den videon interessant, så ikke forhast med å dømme meg.

 

Jeg er en "seasoned amateur", såpass at jeg har vært DOS-bruker. Jeg påstår heller ikke at CCleaner er en mirakelkur. At det går an å herpe et register det finnes det jo ingen tvil om. Alt jeg stillet spørsmål ved, var om CCleaner er en så stor risiko som du hevdet.

 

Nå ser jeg at du fant et og annet problem. Men er det slik over hele fjøla av brukere på CCleaner og Win10, eller er dette noen uheldige sjeler kun? Piriform var tvetydig, og et av forumtrådene du viste til der fikk en momentant innblanding av moderatorer avansert bruker.

 

 

EDIT:

https://forum.piriform.com/?showtopic=45593

 

Tenker på denne avanserte brukerens forklaring.

 

Den andre piriform-tråden, der hopper det en moderator inn og sier bruk skalpell, framfor motorsag..

Endret av G
Lenke til kommentar

Har CCleaner på 3 maskiner og har kjørt reg cleaner innimellom og aldri hatt problemer

 

Brukte Norton sitt EN gang og etter det så måtte jeg formatere og legge inn alt på nytt (for 14 år siden elelr noe sånt)

 

Har du kjørt det på Windows 10? Eller er du som meg som har tilgode å prøve det?

 

Jeg har CCleaner på Windows 10, men tviler på at jeg har følt behovet for en registeropprydding med det, så lenge jeg har en ok Samsung SSD.

 

 

EDIT:

Håper at de som leste mitt forslag om Revo Uninstaller, ikke automatisk tenker at dette er et like godt dårlig produkt. Jeg har brukt det til å avinstallere gjenstridige antivirusprogrammer under Windows 10 faktisk.

 

Hadde meg en runde hvor jeg småtestet forskjellige programmer, for å se hvor plagsomme gratisvariantene av antivirus var. Revo Uninstaller var en helt fantastisk hjelp til oppryddingsjobben. Jeg har portabel-lisensen av Revo, tilfelle jeg må trå til i nøden å hjelpe folk å bli kvitt malware-nedsyltede hjemme-PC'er.

 

Det finnes noen gode guider her og der på forumet, hvor en bør kjøre et knippe programvare i oppryddingsøyemed, rett etter hverandre. Revo Uninstaller er et av disse gode verktøy. Et annet er engangsbruk av Hitman Pro (trial). Samt en drøss andre programmer, for å forsøke å kaste ut utøyet med..

Endret av G
Lenke til kommentar

G,

Slike "problemer" er jo nesten umulig komme til bunns i uten at man ser på problemene som oppstår førstehånd, dvs at du ser det selv. Ofte så har jeg lest at folk bare gir opp og re-installerer Windows (det ville jeg også gjort, tar jo 10min med SSD uansett).

Men det ser  ut at dette er særskilt problematisk med Win 10, men kjappe googlesøk som "Registry cleaner broke windows" og lignende gir ganske mye svar, faktisk mer enn jeg trodde på forhånd. Husk at Microsoft ofte patcher og legger til i Registry, og tro det eller ei, de veit jo hva de driver med. Hører man ofte om feil i Registry lenger? Og hvis dette skjer, så blir det jo patchet?

Men likeså ved en slik clean up, er vi sikre på at det var registeret som gjorde systemet treigt? Jeg ekskluderer eventuelle virus osv her, da det er et separat problem. Si jeg avinstallerer Opera. Den legger i X-antall Registry entries igjen etter seg. Men uten programmet, så er jo ikke disse i bruk lenger, men de er ikke i veien på noen måte heller. Jeg regner med at det er dette CCleaner gjør, de fjerner gamle filer som ikke er i bruk lenger. Men det er ikke nødvendig, og dermed så har du en placebo ved at du får resultatet "163 reg entries removed" og dermed er alt helt supert! Helt til den dagen det ikke er det, og CCleaner fjerner ting den ikke skulle. Why risk it, når det ikke er noe risk ved å bare la være å tukle med det i det heletatt?

Lenke til kommentar

Fant denne teksten som er veldig fersk, som støtter ditt syn på produktet bshagen:

 

https://www.howtogeek.com/172820/beginner-geek-what-does-ccleaner-do-and-should-you-use-it/

Det var jo hyggelig :)

 

Som sagt, cookies og temp etc her jo greit å rydde på 1 sek i stedet for 2-3 min, så bare kjør på, det er jo enkelt og ufarlig.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

G,

 

Slike "problemer" er jo nesten umulig komme til bunns i uten at man ser på problemene som oppstår førstehånd, dvs at du ser det selv. Ofte så har jeg lest at folk bare gir opp og re-installerer Windows (det ville jeg også gjort, tar jo 10min med SSD uansett).

 

Men det ser  ut at dette er særskilt problematisk med Win 10, men kjappe googlesøk som "Registry cleaner broke windows" og lignende gir ganske mye svar, faktisk mer enn jeg trodde på forhånd. Husk at Microsoft ofte patcher og legger til i Registry, og tro det eller ei, de veit jo hva de driver med. Hører man ofte om feil i Registry lenger? Og hvis dette skjer, så blir det jo patchet?

 

Men likeså ved en slik clean up, er vi sikre på at det var registeret som gjorde systemet treigt? Jeg ekskluderer eventuelle virus osv her, da det er et separat problem. Si jeg avinstallerer Opera. Den legger i X-antall Registry entries igjen etter seg. Men uten programmet, så er jo ikke disse i bruk lenger, men de er ikke i veien på noen måte heller. Jeg regner med at det er dette CCleaner gjør, de fjerner gamle filer som ikke er i bruk lenger. Men det er ikke nødvendig, og dermed så har du en placebo ved at du får resultatet "163 reg entries removed" og dermed er alt helt supert! Helt til den dagen det ikke er det, og CCleaner fjerner ting den ikke skulle. Why risk it, når det ikke er noe risk ved å bare la være å tukle med det i det heletatt?

 

Han der Laporte, i den videoen "din", sier jo at registerer har en begrensning på størrelse ved 2 Gigabyte, men jeg aner ikke om det er noe i det, eller om det er et avleggs dilemma, eller om registeret noensinne bir 2 Gigabyte stort.  :wee:

 

Nå er det jo ikke så ofte en hører om at Microsoft er trege med å oppdatere, men det hender. F.eks. i det innebyggede ZIP-utpakkeverktøyet som var tregt pga. elendig koding. Og dette måtte Windows-brukere leve med i mange mange år før de fikk fingeren ut av ræva, og kikket på dilemmaet.

 

Jeg tenker mitt når jeg ser "sanduret" - "jeg arbeider hjulet" spinne rundt.

 

På oppgaver som å laste inn de skriverne man har på systemet sitt f.eks. JA, selv på Win10 så er dette et uløst dilemma (basic innstallert Win10).

 

I gamle dager så var jo nettverksikonet litt liknende. Men jeg er faktisk usikker på om det er ryddet i, eller om maskinene er blitt såpass hurtige nå at det blir et frafallende problem etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...