Gå til innhold

DAB radio er en flopp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ihvertfall opplevd kraftig forbedring etter at DAB ble innført her i Nordland. Fra skurrete FM-sendinger og tidvis manglende dekning til god lyd og god dekning. Å streame fra mobilen utgår rimelig fort da det fortsatt er kun edge-dekning mange steder jeg ferdes. Så personlig er jeg fornøyd.

 

Det jeg irriterer meg mest over, spesielt om vinteren, er når det ryr inn trafikkmeldinger om trailere som har kjørt i grøfta oppi Troms. Dvs ca 70-100 mil unna der jeg befinner meg. Og med tanke på at det alltid er et vogntog  i grøfta her nord så blir det plenty med trafikkmeldinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen skriver her at de ikke forstår at noen synes DAB er noe møkk. De har heller ikke problemer med mottak, og er ellers såre fornøyd. Det får være deres mening om saken. Enten så har de en veldig god "antenne", eller så kjører de rundt i områder som ikke er veldig krevende på mottak.

Jeg var på tur fra Sarpsborg til Hemsedal i helgen. Kjørte min fars nye Ford Focus med original DAB-radio. Dermed skulle alt ligge tilrette for å lytte på radio - om enn ikke med bra lyd.

Hjemover prøvde jeg radioen et par ganger. Først i Hallingdal, etter Bromma. Der falt signalet ut flere ganger, og tilslutt ble jeg så irritert at jeg skrudde av radioen. Lyd, rundt en sving - stille, så lyd, kjøre rett bortover - stille, rundt en sving - lyd igjen. Igjen og igjen. Tok en pause fra radioen. Neste gang jeg skrudde på var ved Steinssletta. Jammen meg falt ikke signalet ut der også - flere ganger. Radioen ble skrudd av for godt på turen hjem.

Lydkvaliteten var heller ikke til å rope hurra av. Lydfrekvensene var der, fra dyp bass til lyse toner. Men det var som å høre lyden av glass knuse. Tung komprimert lyd. Muligens noen liker slik lyd. Jeg foretrekker varm analog lyd.

Tilsammen ble det ikke mer enn en 10 minutters radiolytting før jeg fikk nok av dekning/ikke dekning. Med FM er (var?) det ikke slik, signalet kunne bli gradvis svakere - men ikke plutselig borte, mens med DAB blir lyden borte - uten varsel! Forøvrig var det bra dekning på FM i Hallingdal - helt til NRK skrudde av FM i Buskerud. På hytta i Hemsesdal hadde vi fremdeles lyd på FM - fra Oslo.

Hvordan er det mulig å promotere en slik teknologi i 2017 som til de grader er sårbare for mottaksforhold! At DAB i en ny Ford Focus ikke fungerer. Det virker ikke som det er noen grense for hvor mange sendere som kan settes opp i etterkant for å bøte på dårlig mottak. Jeg lurer virkelig på hva dette vil koste. FM derimot har vi ikke råd til.

Det er en som skriver at det er for sent å snu nå? Hvorfor det? Blir du sur hvis noen kan få lytte på FM igjen? Unner du oss ikke FM? Din DAB-radio vil fremdeles virke som før, du er vel klar over det? Folk flest har nok IKKE oppgradert sine radioer. Merchedes-Benz selger fremdeles B-klasse Pure electric UTEN DAB-radio. Slå den!

En annen bruker hersketeknikk ved å si at han ikke vil ha om sure oppgulp om DAB. Til han vil jeg si at den måten innføringen av DAB+ er håndtert på er det ikke noe annet å forvente at folk reiser seg i protest.

DAB+ er foreldet i dag. Man kan streame tusenvis av kanaler via mobiltelefon til bilens radio med mer stabilt mottak, eller internett hjemme med mye bedre lydkvalitet enn de ca. 30 tildels istykkerkomprimerte kanalene som serveres over DAB+. Det er for eksempel latterlig at kanaler som NRK Jazz og NRK Klassisk sendes med 64kbps.

Hele DAB-satsingen er en stor skandale. Det er utrolig at Stortinget har blitt forledet til å la dette skje.

Til slutt vil jeg bare si at FM skrus ikke av. Det er de kommersielle kanalene og NRK som trekker seg ut fra FM. Så FM består videre, gjennom lokalradio. Som for eksempel Metro.

Første betingelse for å bruke enhver radio...FM eller DAB er at man vet hvordan den brukes.

Lenke til kommentar

DAB ER en skandale. Det er en miljøskandale med tanke på alle radioer som er blitt ubrukelig. Det er en internasjonal skandale da Norge er eneste land som stenger FM-nettet. Andre land velger i stedet å utvide satsingen på det. Det er en økonomisk skandale for både stat og befolkning med tanke på kostnadene ved å bytte både sendere og mottakere. Det er en politisk skandale der ingen har hørt fakta eller kunnskap. Politikerne fremstår som fullstendig kunnskapsløse, og tross advarsler har trumfet igjennom Dab-prosjektet. Det er en skandale for produsentene av radioer, da DAB er en døende teknologi i resten av verden. De store produsentene kommer neppe til å lage egne radioer til Norge når alle andre bruker FM. Og det er en skandale for alle de kommersielle radiokanalene som gjevnt over har mistet 20 % av lytterne sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DAB ER en skandale. Det er en miljøskandale med tanke på alle radioer som er blitt ubrukelig. Det er en internasjonal skandale da Norge er eneste land som stenger FM-nettet. Andre land velger i stedet å utvide satsingen på det. Det er en økonomisk skandale for både stat og befolkning med tanke på kostnadene ved å bytte både sendere og mottakere. Det er en politisk skandale der ingen har hørt fakta eller kunnskap. Politikerne fremstår som fullstendig kunnskapsløse, og tross advarsler har trumfet igjennom Dab-prosjektet. Det er en skandale for produsentene av radioer, da DAB er en døende teknologi i resten av verden. De store produsentene kommer neppe til å lage egne radioer til Norge når alle andre bruker FM. Og det er en skandale for alle de kommersielle radiokanalene som gjevnt over har mistet 20 % av lytterne sine.

 

Det verse med DAB er at det fungerer. Og utbyggingingen har fotregått i ca 20 år....velkommen etter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvorfor tvanget når det gjelder DAB, la folk/radiostasjoner ha et valg. Grr makan til overformynderi!

Det blir de samme som da vi gikk fra AM-radio til FM-radio. Og da vi gikk fra analog-TV til digital-TV. Og fra NMT til GSM. Fikk ikke noe valg da heller...

 

 

Mye fordi det elektromagnetiske spekteret er en begrenset ressurs, og FM-nettet, i likhet med det analoge bakkenettet, tar hinsides mye plass.

 

Radio er en av de tingene jeg mener bør være eksklusivt myndighetene sitt ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DAB ER en skandale. Det er en miljøskandale med tanke på alle radioer som er blitt ubrukelig. Det er en internasjonal skandale da Norge er eneste land som stenger FM-nettet. Andre land velger i stedet å utvide satsingen på det. Det er en økonomisk skandale for både stat og befolkning med tanke på kostnadene ved å bytte både sendere og mottakere. Det er en politisk skandale der ingen har hørt fakta eller kunnskap. Politikerne fremstår som fullstendig kunnskapsløse, og tross advarsler har trumfet igjennom Dab-prosjektet. Det er en skandale for produsentene av radioer, da DAB er en døende teknologi i resten av verden. De store produsentene kommer neppe til å lage egne radioer til Norge når alle andre bruker FM. Og det er en skandale for alle de kommersielle radiokanalene som gjevnt over har mistet 20 % av lytterne sine.

 

Det verse med DAB er at det fungerer. Og utbyggingingen har fotregått i ca 20 år....velkommen etter...

 

Gammel teknologi

DAB er greit nok det, men de skulle ha ventet lengre med å stenge FM nettet

Ihvertfall til de hadde fått innført salg av biler med DAB

Min bil fra 2015 har ikke DAB, da Norge er eneste land som ikke har FM

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

DAB ER en skandale. Det er en miljøskandale med tanke på alle radioer som er blitt ubrukelig. Det er en internasjonal skandale da Norge er eneste land som stenger FM-nettet. Andre land velger i stedet å utvide satsingen på det. Det er en økonomisk skandale for både stat og befolkning med tanke på kostnadene ved å bytte både sendere og mottakere. Det er en politisk skandale der ingen har hørt fakta eller kunnskap. Politikerne fremstår som fullstendig kunnskapsløse, og tross advarsler har trumfet igjennom Dab-prosjektet. Det er en skandale for produsentene av radioer, da DAB er en døende teknologi i resten av verden. De store produsentene kommer neppe til å lage egne radioer til Norge når alle andre bruker FM. Og det er en skandale for alle de kommersielle radiokanalene som gjevnt over har mistet 20 % av lytterne sine.

 

Det verse med DAB er at det fungerer. Og utbyggingingen har fotregått i ca 20 år....velkommen etter...

 

Gammel teknologi

DAB er greit nok det, men de skulle ha ventet lengre med å stenge FM nettet

Ihvertfall til de hadde fått innført salg av biler med DAB

Min bil fra 2015 har ikke DAB, da Norge er eneste land som ikke har FM

 

Ja og blandt annet at musikken faller ut hver gang du ser en tunnel. Og det er ikke få av de. FM falt ut i de større tunnelene bare. De på 300-400 meter var no problem. Dab faller ut bare den ser en tunnel.

 

Jeg har gått tilbake til laste ned og mp3 haha

 

Ellers er det bra, FM gjorde ikke BO anlegget rettferdighet og lydkvaliteten er på en helt annen planet.

Men slukket FM alt for tidlig ja

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor tvanget når det gjelder DAB, la folk/radiostasjoner ha et valg. Grr makan til overformynderi!

Det blir de samme som da vi gikk fra AM-radio til FM-radio. Og da vi gikk fra analog-TV til digital-TV. Og fra NMT til GSM. Fikk ikke noe valg da heller...

 

 

Mye fordi det elektromagnetiske spekteret er en begrenset ressurs, og FM-nettet, i likhet med det analoge bakkenettet, tar hinsides mye plass.

 

Radio er en av de tingene jeg mener bør være eksklusivt myndighetene sitt ansvar.

 

Ja det forklarer og slukke riksdekkende sendinger. Men hvorfor får ikke lokal radio lov til og sende på FM? For meg virker det bare som en trass handling. 

 

"De nasjonale radioaktørene forlanger imidlertid at myndighetene også skal stenge FM nettet for lokalradioene i alle de store byene i Norge, fordi de er redd for at gjenværende lokalradioer på FM kan forsinke overgangen til DAB.

Dette synes vi bærer preg av tvang som ikke hører hjemme i vår tid. Det er som om politikerne skulle beslutte at fordi staten har valgt dieselbil så skal alle andre i Norge tvinges til å gjøre det samme. Det er neppe tenkelig."

 

DAB overtok ressurser etter analog TV og befinner seg i et eget område i frekvensspekteret mellom 174 MHz og 240 MHz. Det er derfor ingen andre nåværende kringkastingstjenester som må vike for å gi plass til DAB.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...