Gå til innhold

DAB radio er en flopp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en slik situasjon vil eg og anta at vi snakker om at det er en del i samfunnet vårt som ikke fungerer og det er informasjon man søker. Hadde man hatt internett ville man søkt informasjon der, og FM-radio ville vært unødvendig. For der hvor FM-radio er nødvendig vil internett sannsynligvis ikke være tilgjengelig.

 

Skal ikke si meg uenig i at internett kan bli avskåret, men det går an å skrive ut noen A4-ark mange år i forveien og ha i det private bomberommet sitt, elns.  :rofl:

 

Skal ikke så mange ildsjeler til for å spre kunnskapen heller, også uten internett.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig og ønskelig i en krisesituasjon å spre informasjon gjennom enkle radioløsninger. Dette ble gjort med suksess under 2. verdenskrig. Det kan gjøres igjen i en eventuell ny krig via FM eller andre relativt primitive radioløsninger. Internet og DAB vil neppe fungere. Det er derfor i forhold til beredskap ikke særlig smart å legge ned konvensjonell kringkasting.

 

Det er fullt mulig å bygge en FM-radio (eller AM-radio) uten å benytte kunnskap fra Internet.

Lenke til kommentar

I startfasen på en generell beredskapssituasjon i Norge så vil en FM-radio være svært verdiløs. Etter lengre tid - kanskje en begrenset verdi. Andre verdenskrig er ett dårlig sammenligningsgrunnlag.

 

Hvor mange kommuner har en reell løsning for å sende på FM-radio(eller DAB) i tilfelle det oppstår en alvorlig hendelse? Og hvor mange kommuner tror dere at tar seg tid til å benytte den formen for kringkasting?

 

Min erfaring er svært få. Eg skal ikke snakke på vegne av alle, men av det eg har sett og erfart så langt er at veldig få har reelle planer og fungerende løsninger for å kunne spre informasjon til innbyggerene sine i tilfelle det skjer noe via radio(FM og DAB).

 

Kommunikasjonskanalene i dag er hjemmesiden til kommunen, kundetorget(bemannet telefon), facebook og varsling pr SMS til innbyggerene. Setter noen fyr på en oljetanker på vestkysten av Norge i dag så blir du klar over det enten ved at politiet evakuerer deg, du ser røyken/hører det eller får vite det av bekjente eller SMS fra kommunen. Er du ikke direkte rammet så vil du etter all sannsynlighet få vite om det når det har gått ei stund via nyhetene på internett, TV eller radio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I startfasen på en generell beredskapssituasjon i Norge så vil en FM-radio være svært verdiløs. Etter lengre tid - kanskje en begrenset verdi. Andre verdenskrig er ett dårlig sammenligningsgrunnlag.Hvor mange kommuner har en reell løsning for å sende på FM-radio(eller DAB) i tilfelle det oppstår en alvorlig hendelse? Og hvor mange kommuner tror dere at tar seg tid til å benytte den formen for kringkasting?Min erfaring er svært få. Eg skal ikke snakke på vegne av alle, men av det eg har sett og erfart så langt er at veldig få har reelle planer og fungerende løsninger for å kunne spre informasjon til innbyggerene sine i tilfelle det skjer noe via radio(FM og DAB).Kommunikasjonskanalene i dag er hjemmesiden til kommunen, kundetorget(bemannet telefon), facebook og varsling pr SMS til innbyggerene. Setter noen fyr på en oljetanker på vestkysten av Norge i dag så blir du klar over det enten ved at politiet evakuerer deg, du ser røyken/hører det eller får vite det av bekjente eller SMS fra kommunen. Er du ikke direkte rammet så vil du etter all sannsynlighet få vite om det når det har gått ei stund via nyhetene på internett, TV eller radio.

For å spre et budskap trenger man ikke noe veldig avansert. Jeg har f.eks. en RaspberryPi satt opp som en FMsender. Den vil være særdeles ulovlig å bruke i fredstid grunnet manglende lavpassfilter, men vil enkelt kunne brukes til å spre et budskap på FMbåndet der støy ikke er så farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å spre et budskap trenger man ikke noe veldig avansert. Jeg har f.eks. en RaspberryPi satt opp som en FMsender. Den vil være særdeles ulovlig å bruke i fredstid grunnet manglende lavpassfilter, men vil enkelt kunne brukes til å spre et budskap på FMbåndet der støy ikke er så farlig.

Helt sant.

 

Står du i beredskapsplanen til kommunen din slik at de vet at snakke med deg når de trenger å spre informasjon?

Lenke til kommentar

Har hatt DAB siden den ble innført og har i alle disse årene hatt feilfritt mottak.

Var en vesentlig forbedring fra FM radio.

 

Har også internettradioer i alle rom. Disse er hovedlyttekilden.

Særlig siden jeg lytter vel så mye på tysk og US radio som på norsk.

 

Men internett får du ikke inn når strømmen blir borte i kortere eller lengre tid.

Da er en batteriDAB nødvendig. Med den få vi i alle fall inn norsk radio.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Har DAB-adapter montert i en bil jeg kjører rundt i nå. DAB-adapteret er montert av fagfolk, så vil tro dette er riktig installert. Kjører mye rundt i kommunen her, og det er bare sporadisk dekning på DAB. Dette sier stort sett alle, blant annet yrkessjåfører og. Nå snakker vi etter europaveien. Etter fylkesveier  er det ikke dekning i det hele tatt. Med FM er det ingen problem på noen av de stedene, selv ikke langt inne på fjellet. Og ja, har reskannet uten at den finner noe som helst.

Lenke til kommentar

http://www.lokalradio.no/mening/full-panikk-i-p4-og-radio-norge-10328/

 

 

"Forøvrig har nå ITU (International Telecommunication Union), akkurat bestemt at FM-radio skal være installert i både nettbrett og telefoner, pga. beredskapsformidling når krisesituasjoner oppstår. I USA har dette allerede trådt i kraft, og Mexico har også vedtatt å gjøre det samme.

 

De har bestemt det altså? Det er derfor alle iPhone og iPad kommer med FM-radio nå? Eller kan det være at du pyntet litt på saken her? :)

 

Den artikkelen på lokalradio.no er forresten litt festlig. Det er jo tidens minst habile kilde til å uttale seg om den saken her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har kommunen sannsynligvis ingen annen plan for informasjonsspredning annet enn plakater på rådhuset.

 

Og er du heldig bor du innenfor hørselsrekkevidde av en tyfon som uler og informerer deg om at noe skjer - oppsøk informasjon.

Vet ikke om det har en sammenheng, men siden de kuttet ut FM så har jeg ikke hørt noen tyfon i området når de ble testet sist

Lenke til kommentar

 

For å spre et budskap trenger man ikke noe veldig avansert. Jeg har f.eks. en RaspberryPi satt opp som en FMsender. Den vil være særdeles ulovlig å bruke i fredstid grunnet manglende lavpassfilter, men vil enkelt kunne brukes til å spre et budskap på FMbåndet der støy ikke er så farlig.

Helt sant.

 

Står du i beredskapsplanen til kommunen din slik at de vet at snakke med deg når de trenger å spre informasjon?

 

 

:) Nei...

Og som du skrev; På kort varsel er det nok de andre tradisjonelle metodene som vil være gjeldende.

 

Men i en krisesituasjon er det nok mange som vil melde seg hvis det skulle oppstå et behov, og eventuelt ville ta seg en rask sykkeltur bort til rådhuset for å hjelpe. Man skal heller ikke undervurdere jungeltelegrafen og andre "private" initiativ.

Så det vil nok finnes løsninger, og i verste fall f.eks å ta i bruk AM e.l. som jo også vil være en mulighet (De fleste radioer kan vel fortsatt ta i mot AM?)

 

DAB+ isolert sett er sikkert bra og fint, og vil for de fleste være en forbedring.

 

Men både med tanke på økonomi og sikkerhet er jeg veldig skeptisk.

Når de fleste i tillegg ikke vil oppleve en veldig stor forbedring (Tilsvarende det man hadde ved å gå fra analog til digital TV), samt at veldig mange nå streamer musikk istf å høre på radio, synes jeg det er rart at det offentlige vil bruke milliarder på dette. 

 

Det offentlige burde primært være opptatt av sikkerhetsaspektet/beredskapen, og det vil helt klart bli redusert ved overgangen til DAB.

 

I min bil har jeg fått installert en DAB+ radio som fungerer fint når den fungerer, men den paier ut etter hvert, og har foreløpig vært to ganger inne til verksted uten at de har klart å fikse det... Dette illustrerer for meg nok en gang av DAB er ganske sårbart.

Jeg savner egentlig ikke DAB-radioen, jeg streamer stort sett istf.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

I min bil har jeg fått installert en DAB+ radio som fungerer fint når den fungerer, men den paier ut etter hvert, og har foreløpig vært to ganger inne til verksted uten at de har klart å fikse det... Dette illustrerer for meg nok en gang av DAB er ganske sårbart.

Kan ikke argumentere i mot en slik feilfri logikk. :)

Lenke til kommentar

... og hvis mobilsystem og internet ikke finnes lenger?

Kommunikasjonskanalene i dag er hjemmesiden til kommunen, kundetorget(bemannet telefon), facebook og varsling pr SMS til innbyggerene. Setter noen fyr på en oljetanker på vestkysten av Norge i dag så blir du klar over det enten ved at politiet evakuerer deg, du ser røyken/hører det eller får vite det av bekjente eller SMS fra kommunen. Er du ikke direkte rammet så vil du etter all sannsynlighet få vite om det når det har gått ei stund via nyhetene på internett, TV eller radio.

 

Ikke dersom scenarioet fra år 1859 gjentar seg. Da er det kanskje bare trådløse dingser som virker, eller at en må bygge seg nye trådløse dingser av komponenter fra bunnen av.

 

Forresten så får du ekstra mye stråling i deg i dag 6. september 2017, om du skulle velge å reise i fly:

 

https://www.nrk.no/urix/solstorm-pa-vei-mot-jorden-1.13672760

 

ar2673_strip.jpg

 

Lenke:

https://www.nrk.no/urix/solstorm-pa-vei-mot-jorden-1.13672760

 

Slik så astronomen Richard Carrington den store solflekken 1. september 1859 da den eksploderte. Carrington så selve eksplosjonen. [/size]Kort tid senere begynte telegrafstasjoner å brenne.[/size]

FOTO: RICHARD CARRINGTON / WIKIMEDIA

post-30484-0-04920900-1504699368_thumb.jpg

 

post-30484-0-04920900-1504699368.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...