Gå til innhold

DAB radio er en flopp?


Anbefalte innlegg

Merk at eg skriver soner, linken din skriver sendere. I samme sone er det flere sendere :)

 

Men hvor store er disse sonene?

Og det burde jo være "roaming" når man går fra en sone til en annen?

 

Nå ifm utfasing av FM kan det vel være at man bytter og endrer kanaloppsett, men dette synes jeg burde skje automatisk uten at man manuelt må søke opp på nytt.

 

Jeg finner det pussig at man hele tiden får høre at å oppdatere denne listen manuelt må være nødvendig. 

Innen FM-verdenen tok jo RDS seg av dette. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør kjøpe en DAB+ radio med "Service Following" så skifter radioen frekvenser selv slik RDS på FM gjorde.

Jeg tror mange ikke er klar over dette og kjøper gammelt utgått utstyr uten SF på billigsalg. Eller noen har ikke aktivert SF fordi de ikke aner hva det er.

Utfordringen med SF er at det kun er en "halveis" løsning mot slik det opplevdes for lytteren med RDS.

 

På FM så sendte RDS med en program ID i signalet som radioen konstant lyttet etter på andre frekvenser. Da hadde radioen en oversikt over hvilke andre frekvenser samme radiokanal befant seg på og byttet når det ble ett bedre signal på en av de andre frekvensene.

 

På DAB+ så lager radioen oversikt over alle frekvensene med samme program ID på når en søker opp kanalene(om radioen har SF). Det betyr at om en foretar ett kanalsøk ett sted hvor en kun har kontakt med en frekvens med en kanal på, så virker ikke SF da den ikke har noen alternative frekvenser å bytte til om den mister den ene frekvensen. For å få det til å fungere best mulig så må man sørge for å stå på ett sted med god dekning(gjerne midt mellom to "soner"/regioner), og ta kanalsøket der. Da vil radioen ha god kontroll og kunne utnytte SF slik det skal fungere.

 

Men så har man i tillegg noen radioer med automatisk kanalsøk. Da har radioen TO mottakere. En som brukes til lytting og en som kontinuerlig søker etter kanaler der du er. Den vil fungere likt som vi opplevde RDS, hvor den hele tiden vil vite om alternative frekvenser for den kanalen man hører på - gitt at dette faktisk finnes da :)

 

http://www.lytter.no/bakgrunn/dab/dab-service-following/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man bør kjøpe en DAB+ radio med "Service Following" så skifter radioen frekvenser selv slik RDS på FM gjorde.

Jeg tror mange ikke er klar over dette og kjøper gammelt utgått utstyr uten SF på billigsalg. Eller noen har ikke aktivert SF fordi de ikke aner hva det er.

 

Utfordringen med SF er at det kun er en "halveis" løsning mot slik det opplevdes for lytteren med RDS.

 

På FM så sendte RDS med en program ID i signalet som radioen konstant lyttet etter på andre frekvenser. Da hadde radioen en oversikt over hvilke andre frekvenser samme radiokanal befant seg på og byttet når det ble ett bedre signal på en av de andre frekvensene.

 

På DAB+ så lager radioen oversikt over alle frekvensene med samme program ID på når en søker opp kanalene(om radioen har SF). Det betyr at om en foretar ett kanalsøk ett sted hvor en kun har kontakt med en frekvens med en kanal på, så virker ikke SF da den ikke har noen alternative frekvenser å bytte til om den mister den ene frekvensen. For å få det til å fungere best mulig så må man sørge for å stå på ett sted med god dekning(gjerne midt mellom to "soner"/regioner), og ta kanalsøket der. Da vil radioen ha god kontroll og kunne utnytte SF slik det skal fungere.

 

Men så har man i tillegg noen radioer med automatisk kanalsøk. Da har radioen TO mottakere. En som brukes til lytting og en som kontinuerlig søker etter kanaler der du er. Den vil fungere likt som vi opplevde RDS, hvor den hele tiden vil vite om alternative frekvenser for den kanalen man hører på - gitt at dette faktisk finnes da :)

 

http://www.lytter.no/bakgrunn/dab/dab-service-following/

Takk for en god forklaring!

Fant også denne, som forklarer det på en litt mer overfladisk måte:

http://www.tv2.no/broom/9329413/

Lenke til kommentar

Hvis poenget primært er å legge ned FM pga store driftskostnader hadde det vært et poeng om myndighetene heller valgte å bedre mobildekningen.  Det er fortsatt - selv nær Oslo - mange områder som er totalt uten mobildata(!) - ref togstrekninger der Bane Nor peker på teleselskapene og teleselskapene peker på hverandre og ingenting har skjedd siste 20 år... Departementet toer også sine hender og sier at det ikke lenger er noe krav til teleselskapene ang utbygging.  Teleselskapene selv synes åpenbart at reklame om at et fiskevær med 50 personer har fått dekning, selger bedre enn om det ble dekning på en stasjon som tusenvis av reisende hver dag passerer (!)

 

DAB er en mellomløsning til mobildata-nettet blir bra nok.

 

Inntil da så spiller jeg medbragt musikk om FM skulle bli helt stille.  Hyggelig å lytte til live radio-programmer, men ikke noe "must" for meg.

 

I beredskapssammenheng så er FM en vesentlig enklere teknikk som dekker en stor del av befolkningen - og som nevnt innebygget i mange mobiler og nettbrett.  DAB er p.t. en ganske "smal" kanal ift å gi beskjed til hele befolkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I beredskapssammenheng så er FM en vesentlig enklere teknikk som dekker en stor del av befolkningen - og som nevnt innebygget i mange mobiler og nettbrett.  DAB er p.t. en ganske "smal" kanal ift å gi beskjed til hele befolkningen.

 

Samt at en FM mottaker krever lite energi og er temmelig enkel å bygge selv om det skulle bli nødvendig.

 

/Ole

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I beredskapssammenheng så er FM en vesentlig enklere teknikk som dekker en stor del av befolkningen - og som nevnt innebygget i mange mobiler og nettbrett.  DAB er p.t. en ganske "smal" kanal ift å gi beskjed til hele befolkningen.

 

Samt at en FM mottaker krever lite energi og er temmelig enkel å bygge selv om det skulle bli nødvendig.

 

/Ole

 

Ok. Hvordan bygger eg en FM mottaker akkurat nå?
Lenke til kommentar

Men det er ikke "lett" for hvermannsen. Det er lett for den som forstår det grunnleggende, kan lese skjema slik du postet, har tilgang til internett og har komponentene. Men lett for alle andre er det ikke.

 

Poenget er at det er langt enklere å bygge en FM-mottaker enn en DAB-mottaker.

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke "lett" for hvermannsen. Det er lett for den som forstår det grunnleggende, kan lese skjema slik du postet, har tilgang til internett og har komponentene. Men lett for alle andre er det ikke.

 

Nei. Kanskje ikke så "lett" at absolutt alle ville klart det.

 

Men _veldig_ mange kan klare å lage en FM-radio med kun hjelp av noen enkle instruksjoner.

Selv bygde jeg en mottaker med et elektronikksett da jeg var liten, husker ikke helt hvor liten, men sikkert mindre enn 10 år gammel.

Dette settet var temmelig idiotsikkert og man trengte ikke lodding engang.

Her er ellers et eksempel på et sett som er veldig billig, og som veldig mange ville klare å lage:

https://www.aliexpress.com/item/Wireless-Stereo-FM-Radio-Receiver-Module-PCB-DIY-Electronic-Kits-76MHz-108MHz/32757050175.html (Alt man trenger er internett, en loddebolt, litt strøm og litt loddetinn og et bankkort med ca 12 kroner på...)

 

Skulle likt å se noen klare å lage et komplett DAB-radio-kit for ca 12 kroner (pluss litt loddetinn og strøm...)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Og den tror du at folk flest forstår?

 

 

Kan googles:

 

post-200006-0-53377800-1504533589_thumb.

 

1 antenne er oppgitt med tekst, så den hopper vi over.

 

35px-Variable_capacitor_symbol.svg.png variabel kondensator

 

inductor.GIF spole

resistor%20II.GIF motstand

capacitor%20II.GIF kondensator

 

Høretelefonen hopper vi også over, da den er oppgitt med tekst (Earphones)

 

 

switch.GIF bryter

 

battery%20cell.GIF battericelle på 5 Volt, eller de kan ha ment en likestrømskilde på 5 Volt

 

NPN%20transistor.GIF 2 stykk NPN bipolare transistorer

 

Jordingssymbolet er noe diffust, men de kan ha ment returspenning, altså nullspenningsnivå:

 

ground%20digital.GIFengelsk: Digital/Common ground

ground%20chassis.GIFengelsk: Chassis strøm. Altså gods i en metallinnkapsling f.eks.

 

ground%20earth.GIFrett til jord

 

http://www.rapidtables.com/electric/electrical_symbols.htm

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_symbol

 

 

Loddebolt og noen komponenter, voila!

Lenke til kommentar

Joda. Eg har faktisk lagd FM-radio(og andre kretser) så eg er godt kjent med symbolene(og ikke minst internett).

 

Poenget er at selv om en FM-mottaker er enklere å lage enn en DAB-mottaker, så har det egentlig ikke så mye å si i en beredskapssituasjon. Det er jo tross alt der argumentet brukes(ref "om det skulle bli nødvendig").

 

Eg legger til grunn her at vi snakker om beredskap. For når ellers skulle det være "nødvendig" å lage en FM-mottaker?

 

I en slik situasjon vil eg og anta at vi snakker om at det er en del i samfunnet vårt som ikke fungerer og det er informasjon man søker. Hadde man hatt internett ville man søkt informasjon der, og FM-radio ville vært unødvendig. For der hvor FM-radio er nødvendig vil internett sannsynligvis ikke være tilgjengelig.

 

Ergo, å si at det er enkelt å lage en FM-radion når det blir nødvendig vil eg påstå at er feil, siden de fleste ikke vil være kjent med hvordan man gjør det eller har utstyr til å lage den, og å skaffe deler/informasjon når en skal gjøre det er vanskelig.

 

Eg legger mange antakelser til grunn her, men eg vil våge å påstå at så lenge en har internett til å søke opp informasjonom hvordan man bygger en radio, så har man like gode muligheter til å oppsøke informasjonen direkte som en prøver å få tak i via FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Største problemet med DAB er at mens "alle" biler har FM så er det styr å få installert DAB i en bil, så mange lar være. Turister har heller ikke DAB som oftest. Dermed gikk man fra at alle hadde radio i bil til at bare halvparten har.

Og hvor mange av turistene forstod norsk? :)

 

Flere enn du tror

De har ikke skiftet ut eller fjernet skiltene som står langs veien ennå heller (For P1 på FM)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...