Gå til innhold

GUIDE: Databruk i utlandet Derfor burde du kjøpe lokalt SIM-kort når du drar på ferie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å dele telefonnummeret på to forskjellige simkort? Slik at man kan beholde den store lokale datakvoten og samtidig motta sms og telefonsamtaler? Det er kjedelig at det ikke finnes datapakker med uendelig forbruk slik som i USA og nabolandene våres. Men så har jeg lagt merke til at en del EU land ikke har rollover eller EU inkludert i prisen, men istedenfor har et sett med ekstra datapakker som fungerer om man reiser til andre EU land. I Danmark kan man få 30 GB i måneden til 200 kr men om man skal til EU så er det andre datapakker som gjelder.

 

post-132197-0-09847400-1498886452_thumb.jpg

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

God artikkel, takk!

 

Jeg har spekulert i dette siden jeg hørte om de EU-reglene. Hvorfor er det ikke slik at alle nordmenn bare kjøper et svensk/polsk/dansk abonnement for å bruke det i Norge? Ikke alle har gratis ringing og tekster i utlandet, men mange har det. De er jo nesten alltid billigere per gigabyte og skal jo ha fri EU-roaming.

Lenke til kommentar

God artikkel, takk!

 

Jeg har spekulert i dette siden jeg hørte om de EU-reglene. Hvorfor er det ikke slik at alle nordmenn bare kjøper et svensk/polsk/dansk abonnement for å bruke det i Norge? Ikke alle har gratis ringing og tekster i utlandet, men mange har det. De er jo nesten alltid billigere per gigabyte og skal jo ha fri EU-roaming.

 

Det gjelder reise / ferie ikke om du bor der.

Er ikke sikker på grensen men gjetter 3/6 mnd.

Lenke til kommentar

Er det mulig å dele telefonnummeret på to forskjellige simkort? Slik at man kan beholde den store lokale datakvoten og samtidig motta sms og telefonsamtaler?

 

Det går hvertfall å viderekoble et norsk nummer til et annet norsk nummer. Vet ikke helt hvordan det blir med norsk til utenlandsk, men hvis du tar med +xx så bør det vel gå an. Problemet er hvis du skal ringe eller sende SMS, det går så vidt jeg vet ikke an å viderekoble motsatt vei slik at du ringer med ditt norske nummer når du har det utenlandske SIM-kortet i telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg har skaffrt meg dual sim telefon og vil evt ha stor nytte av en slik løsning som beskrevet i artikkelen. Kjøpte nettopp en moto g4 plus og begge simkort spor støtter 4G. Dog ikke samtidig, men det er uansett poengløst da den ikke har støtte for 4G tale og kun bruker data fra 1 sim om gangen. Skal ha denne infoen bak øret for fremtidens muligheter. Per dags dato kombinerer jeg heller et abonnement til slikk og ingenting på hoved nr og mobilt bredbånd på alternativt nr. Da får man likevel 10 GB til under 300,-/mnd i Norge ;)

Lenke til kommentar

895 kr er 100 ganger mer enn 8,95 kr. Altså 10000% mer, ikke 1000%.

 

Reagerte på det samme. Vi får trøste oss med at det nok ikke er gjort bevisst: I disse clickbait-tider ville ikke TEK bevisst gjort overskriften mindre sensasjonell med mening ;)

 

Når det er skrevet er ikke TEK.no de værste på clickbait, det er det vel fortsatt ITAvisen og DinSide som er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponert over hvor elendige Tek er i prosentregning. Dette er andre artikkelen denne uka hvor de er helt på jordet, både i overskrift og artikkel.

 

I tillegg bruker de hjelpeløse beskrivelser som "100 ganger billigere". Nei 8.50 er ikke 100 ganger billigere enn 895. Derimot er det rundt 99% billigere.

 

Og det verste er det har vært min skyld begge gangene. Skal bruke resten av dagen til å lese meg opp på den lille gangetabellen, så kommer jeg forhåpentligvis til kapitlene om brøk- og prosentregning i løpet av helgen!

 

- Niklas

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, hvor lett er det å få lokalt simkort da? For tilreisende som kommer til Norge så er det jo tilnærmet umulig da samtlige operatører krever norsk personnummer, hvis ikke så får du ikke annet enn kontantkort som ikke har gode priser i det hele tatt.

 

Slipper jo unna mye av disse problemstillingene nå som du tar med deg datakvoten i hele EU/EØS, men skal selv til Thailand og det er veldig greit med litt datakvote for bruk av GPS og diverse tjenester på telefonen som er kjekt å ha tilgengelig og reiser du med en gruppe av mennesker så er det jo fordelaktig om alle har litt data så man kan kommunisere via iMessage/Facebook Messenger/Telegram eller hva man foretrekker å bruke uten å måtte tenke på kostnadene.

 

Den store "haken" er jo at du ender opp med et lokalt telefonnummer, så vanlig telefon/SMS fungerer jo da dårlig for alle som ikke er bevisst og oppmerksomme på at man har et midlertidig nummer. Har du med en telefon nummer to (noe som er utrolig kronglete) så kan du vel aktivere viderekobling, men det fungerer jo bare en vei og når ditt norske simkort viderekobler så får du jo uansett en kostnad der.

Lenke til kommentar

Tja, hvor lett er det å få lokalt simkort da? For tilreisende som kommer til Norge så er det jo tilnærmet umulig da samtlige operatører krever norsk personnummer, hvis ikke så får du ikke annet enn kontantkort som ikke har gode priser i det hele tatt.

 

Slipper jo unna mye av disse problemstillingene nå som du tar med deg datakvoten i hele EU/EØS, men skal selv til Thailand og det er veldig greit med litt datakvote for bruk av GPS og diverse tjenester på telefonen som er kjekt å ha tilgengelig og reiser du med en gruppe av mennesker så er det jo fordelaktig om alle har litt data så man kan kommunisere via iMessage/Facebook Messenger/Telegram eller hva man foretrekker å bruke uten å måtte tenke på kostnadene.

 

Den store "haken" er jo at du ender opp med et lokalt telefonnummer, så vanlig telefon/SMS fungerer jo da dårlig for alle som ikke er bevisst og oppmerksomme på at man har et midlertidig nummer. Har du med en telefon nummer to (noe som er utrolig kronglete) så kan du vel aktivere viderekobling, men det fungerer jo bare en vei og når ditt norske simkort viderekobler så får du jo uansett en kostnad der.

Poenget er nettopp kontantkort. Man betaler en sum som er litt over abonnementene i aktuelt land man reiser til, men mye lavere enn takst fra norske operatører. Når man så er ferdig med å besøke landet, kaster og glemmer man simkortet og slipper flere utgifter. Det er den store fordelen med kontantkort i det landet man besøker.

Lenke til kommentar

Jeg anser det sånn at alle bortsett fra Talkmore og OneCall har spilt seg selv av banen for oss som reiser ofte til USA. Veldig skuffende. 

 

Det er en veldig stor fordel å ha sitt eget nummer (de fleste har mobil uten plass til to sim), så jeg vil si at en del av deres "Kanskje" egentlig er et "Nei", ihvertfall i EU. Ikke verdt bryet for å spare littegrann i kroner.

 

Og har jeg forstått riktig så kan man ringe hverandre (nordmenn på ferie) når man er i EU kostnadsfritt fra norske nr. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvor har dere Telias USA-priser fra? 1GB ukespakke koster fortsatt 199 på hjemmesida deres. Ser det nå: dere har listet priser for bedrift.

 

Og ellers:

 

Å viderekoble et norsk nummer til et utenlandsk nummer koster flesk, og det er bare taleanrop som i de fleste tilfeller viderekobles.

 

Norske nordmenn i EU/EØS ringer til andre EU/EØS-nummer for samme pris som i Norge, til norske nummer.

 

Hvis du viser frem pass går det som regel greit å kjøpe kontantkort i utlandet.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Er det mulig å dele telefonnummeret på to forskjellige simkort? Slik at man kan beholde den store lokale datakvoten og samtidig motta sms og telefonsamtaler? ...

 

Jeg kan ikke uttale meg sikkert om andre telefoner enn min egen Moto 4G Plus, men der kan du velge å la datatrafikk gå over det ene SIM-kortet og tale over det andre. Jeg vil tro det er ganske likt for alle Android 6 og 7 telefoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...