Gå til innhold

GUIDE: Databruk i utlandet Derfor burde du kjøpe lokalt SIM-kort når du drar på ferie


Anbefalte innlegg

Hvor har dere Telias USA-priser fra? 1GB ukespakke koster fortsatt 199 på hjemmesida deres. Ser det nå: dere har listet priser for bedrift.

 

Og ellers:

 

Å viderekoble et norsk nummer til et utenlandsk nummer koster flesk, og det er bare taleanrop som i de fleste tilfeller viderekobles.

 

Norske nordmenn i EU/EØS ringer til andre EU/EØS-nummer for samme pris som i Norge, til norske nummer.

 

Hvis du viser frem pass går det som regel greit å kjøpe kontantkort i utlandet.

 

Du kan kun ringe hjem til norsk nummer for norske priser når du er i EU/EØS, når du ringer til lokale nummer er prisene som før! Det fikk jeg sms om sist jeg var i EU! Å det kan du lese om på operatørene sine sider! Når det gjelder sms & samtaler er det kun til norskr nummer norske priser gjelder, å selvfølgelig også å motta samtaler fra norske priser!

 

Når du er i EU kan du bruke din mobiltelefon som om du er i Norge, det er kun internet som ikke koster ekstra dersom du ikke bruker internet mer en det som er inkludert i ditt abonnement!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Da skal du lese operatørenes sider på nytt, trafikk til alle EU/EØS-nummer har samme pris som i Norge, til norske nummer. Dette kom den 15.6, og er helt tydelig beskrevet hos Telia, OneCall og MyCall, bare for å ha nevnt noen.

Lenke til kommentar

 

Tja, hvor lett er det å få lokalt simkort da? For tilreisende som kommer til Norge så er det jo tilnærmet umulig da samtlige operatører krever norsk personnummer, hvis ikke så får du ikke annet enn kontantkort som ikke har gode priser i det hele tatt.

 

Slipper jo unna mye av disse problemstillingene nå som du tar med deg datakvoten i hele EU/EØS, men skal selv til Thailand og det er veldig greit med litt datakvote for bruk av GPS og diverse tjenester på telefonen som er kjekt å ha tilgengelig og reiser du med en gruppe av mennesker så er det jo fordelaktig om alle har litt data så man kan kommunisere via iMessage/Facebook Messenger/Telegram eller hva man foretrekker å bruke uten å måtte tenke på kostnadene.

 

Den store "haken" er jo at du ender opp med et lokalt telefonnummer, så vanlig telefon/SMS fungerer jo da dårlig for alle som ikke er bevisst og oppmerksomme på at man har et midlertidig nummer. Har du med en telefon nummer to (noe som er utrolig kronglete) så kan du vel aktivere viderekobling, men det fungerer jo bare en vei og når ditt norske simkort viderekobler så får du jo uansett en kostnad der.

Poenget er nettopp kontantkort. Man betaler en sum som er litt over abonnementene i aktuelt land man reiser til, men mye lavere enn takst fra norske operatører. Når man så er ferdig med å besøke landet, kaster og glemmer man simkortet og slipper flere utgifter. Det er den store fordelen med kontantkort i det landet man besøker.

 

 

For noen kontantkort her i Thailand må du være innbygger for å kjøpe. Vi kjøpte et fra AIS for 700 TBH (ca 200 NOK) med 14 GB, men da måtte kona vise ID kortet sitt for å få kjøpt.

 

Jeg tenkte også på dette med midlertidig nummer, og bruk av nettbrett og andre dingser som bruker nett. Kjøpte en 4G trådløs router (Netgear AirCard 785S), funker fint med den. Grei app på telefonen, kan enkelt blokkere enheter etc.

 

Anders

Lenke til kommentar

Vi kjøpte tyrkisk trådløst internett sist vi var i Tyrkia, det var ikke noe problemer. Vi gikk bare innom en mobilbutikk og spurte, og de hadde en kopi av passet til eieren som de scannet og registrerte hele greiene på.. Så vi betalte noen få lire og kom ut igjen med 20GB internett på et simkort. Vedkommende som bodde i leiligheten ved siden av oss var også norsk, men hadde iranske foreldre, han fikk ikke kjøpe på samme butikk, basert kun på utseende. De godtok ikke norsk pass eller annen dokumentasjon på at han var født som norsk borger.

Lenke til kommentar

Ble i grunn mer forvirret av denne artikkelen. Jeg har Telenor, og 5 GB data inkludert. I følge Telenor kan jeg bruke mobilen akkurat som hjemme, dvs uten ekstra kostnad i Spania. Med andre ord, så lenge jeg ikke går over 5 GB data koster det meg ikke krone ekstra. Likevel er den klare anbefalingen her at jeg skal kjøpe lokalt SIM-kort? Hvorfor? Så lenge man ikke går utover sin inkluderte grense vil det jo aldri lønne seg å kjøpe noe man ikke trenger?

Lenke til kommentar

Ble i grunn mer forvirret av denne artikkelen. Jeg har Telenor, og 5 GB data inkludert. I følge Telenor kan jeg bruke mobilen akkurat som hjemme, dvs uten ekstra kostnad i Spania. Med andre ord, så lenge jeg ikke går over 5 GB data koster det meg ikke krone ekstra. Likevel er den klare anbefalingen her at jeg skal kjøpe lokalt SIM-kort? Hvorfor? Så lenge man ikke går utover sin inkluderte grense vil det jo aldri lønne seg å kjøpe noe man ikke trenger?

 

Helt riktig. Har du i tillegg spart på roll-over, så har du kanskje hele 10 GB å ta av, før du får grunn til å vurdere dette.

 

Men om du er som meg, så bruker du kanskje lite data til vanlig fordi du stort sett er innenfor kjente wifi-nettverk når du surfer.

 

Jeg bruker desto mere data når jeg er utenlands og går mye rundt, gjerne med GPS for å finne frem eller lokalisere meg, og stadig sjekker opp ting jeg ser, for å få mere info som man ikke finner så lett ellers.

 

Da er det kjekt å kunne glemme å tenke på om jeg går over grensene, og slippe "redselen" for å ha forbrukt masse dyr data før man får stoppmelding, med dertil høy regning.

Lenke til kommentar

Reise på ferie for å sitte med den fordømte telefonen i hånda 24/7................Bli heller hjemme om du er så avhengig...............

Det er bedre å sitte med trynet begravet i en smarttelefon på stranda i Spania med en kald øl enn det er å sitte i pissregnet i norge med samme telefonen. Just my word. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*Snip*

 

Her i Montenegro var det bare å gå til nærmeste sjappe rundt hjørnet med passet og 10eur i hånda så fikk jeg kjøpt ett datasim med 10GB, det dyttet jeg så i en 4g router jeg hadde med selv, da kan man være flere på samme som og datapakke, samtidig som alle har sine vanlige sim og kan motta sms og samtaler.
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Tror ingen her har skjønt mattestykket skikkelig. 100% økning er altså dobbelt så dyrt. 8,50 + 8,50 = 17 kr

 

Men det i tankene kan dere gå igang og regne ut hvor mye 1000% er

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...