Gå til innhold

Bensinbiler har langt høyere partikkelutslipp enn dieselbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva forventer man i grunn, når man utformer regelerverket til å kun ta hensyn til CO2 utslipp?

 

Bensinmotorer med direkte innsprøyting slipper riktignok ut ørlite grann mindre CO2, men de er jo så skitne at de burde være forbudt. Dette er jo i grunn allmenn kunnskap, på samme måte som dieselbil "overraskelsen" folk tydeligvis fikk etter årevis med rekordsalg av dieselbiler.

 

Jeg regner med at politikerene er fullstendig klar over problemet, men folkehelsen i Norge er ikke en del av "klimaregnskapet" de leverer, så da får det være det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bensinmotorer med direkte innsprøyting slipper riktignok ut ørlite grann mindre CO2, men de er jo så skitne at de burde være forbudt. Dette er jo i grunn allmenn kunnskap, på samme måte som dieselbil "overraskelsen" folk tydeligvis fikk etter årevis med rekordsalg av dieselbiler.

Den allmennkunnskapen må ha gått meg hus forbi. Jeg har alltid syntes at diesel-eksos stinker verre enn bensin-eksos. Hvorfor mener du det skal være allmennkunnskap at bensin-eksos skal være verre enn diesel-eksos?

 

Mener du det er bedre at diesel-motorer overtar markedet for bensinmotorer? (i hht uttalelsen din om forbud).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Jeg regner med at politikerene er fullstendig klar over problemet,

...

Nei.

 

Våre politikere er gjennomsnittsmennesker som stort sett *ikke* har bakgrunn som forskere på avgasser fra forbrenningsmotorer. I prinsippet er ofte informasjonen tilgjengelig, problemet er bare at våre folkevalgte, i likhet med resten av oss, blir overlesset med informasjon fra absolutt alle kanter. Å skille viktig fra uviktig, vesentlig fra uvesentlig og sant fra usant er mildt sagt utfordrende.

 

Derimot legger jeg merke til at mange refleksmessig går ut fra at våre folkevalgte vet alt om alt og når et vedtak har negative konsekvenser er det utelukkende fordi våre folkevalgte vil oss vondt..

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Vi har et drivstoff allerede tilgjengelig på det norske markedet som langt på vei kunne ha løst alt dette. LPG eller propan til bruk i bil. I prinsippet kan de fleste bensinbiler bygges om til å kjøre på propan.

 

Jeg har kjørt på dette nå fem år allerede. Det finnes over 130 fyllestasjoner landet rundt. Dekningen er best på Østlandet.

 

Propan gir 96% mindre nox enn diesel og ikke målbart partikkelutslipp. 20 000 biler kjører allerede på drivstoffet.

 

Så klarer MDG og venstre å presse igjennom veibruksbruksavgift på LPG. Stikk i strid med intesjonen EUs alternative drivstoffdirektiv av oktober 2014. EU sier at det skal satses på en rekke forskjellige drivstoff. Det skal bygges stasjonsfyllenettverk og den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til. Det står i klartekst.

 

Ja, jeg klaget saken inn til ESA, men Norge hadde ikke innført direktivet enda.

 

Det finnes andre gassdrivstoff også, men problemet er å få tak i dem. Det prates om metan eller gass laget av avfall, men den er foreløpig ikke tilgjengelig for privatpersoner.

 

Jeg er ganske oppgitt over våre norske politikere på dette området.

 

Har ingenting imot elbiler heller, men en brukbar elbil er for dyr for meg. Da må det være bedre at jeg kjører på gass enn en gammel dieselbil pga. drivstofføkonomi.

 

Med andre ord. MDG får ikke min stemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har et drivstoff allerede tilgjengelig på det norske markedet som langt på vei kunne ha løst alt dette. LPG eller propan til bruk i bil. I prinsippet kan de fleste bensinbiler bygges om til å kjøre på propan.

 

Jeg har kjørt på dette nå fem år allerede. Det finnes over 130 fyllestasjoner landet rundt. Dekningen er best på Østlandet.

 

Propan gir 96% mindre nox enn diesel og ikke målbart partikkelutslipp. 20 000 biler kjører allerede på drivstoffet.

 

Så klarer MDG og venstre å presse igjennom veibruksbruksavgift på LPG. Stikk i strid med intesjonen EUs alternative drivstoffdirektiv av oktober 2014. EU sier at det skal satses på en rekke forskjellige drivstoff. Det skal bygges stasjonsfyllenettverk og den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til. Det står i klartekst.

 

Ja, jeg klaget saken inn til ESA, men Norge hadde ikke innført direktivet enda.

 

Det finnes andre gassdrivstoff også, men problemet er å få tak i dem. Det prates om metan eller gass laget av avfall, men den er foreløpig ikke tilgjengelig for privatpersoner.

 

Jeg er ganske oppgitt over våre norske politikere på dette området.

 

Har ingenting imot elbiler heller, men en brukbar elbil er for dyr for meg. Da må det være bedre at jeg kjører på gass enn en gammel dieselbil pga. drivstofføkonomi.

 

Med andre ord. MDG får ikke min stemme.

Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøp dieselbil. Nei, kjøp bensinbil. Nei, kjøp el-bil. Nei, kjøp dieselbil.

Takk kjære forskere for et strålende utført arbeid. Hva skulle vel samfunnet gjort uten den kompetansen dere besitter?

Hva har dette med forskernes kompetanse å gjøre?

 

Er du så kunnskapsløs at du tror at bare fordi forskerne ikke har alle svar 100% til enhver tid, så er de ikke kompetente? Er du klar over hvor ufattelig komplisert det kan være å finne ut av ting? Er du klar over at det kan ta mange år å komme til bunns i enkelte saker?

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har et drivstoff allerede tilgjengelig på det norske markedet som langt på vei kunne ha løst alt dette. LPG eller propan til bruk i bil. I prinsippet kan de fleste bensinbiler bygges om til å kjøre på propan.

 

Jeg har kjørt på dette nå fem år allerede. Det finnes over 130 fyllestasjoner landet rundt. Dekningen er best på Østlandet.

 

Propan gir 96% mindre nox enn diesel og ikke målbart partikkelutslipp. 20 000 biler kjører allerede på drivstoffet.

 

Så klarer MDG og venstre å presse igjennom veibruksbruksavgift på LPG. Stikk i strid med intesjonen EUs alternative drivstoffdirektiv av oktober 2014. EU sier at det skal satses på en rekke forskjellige drivstoff. Det skal bygges stasjonsfyllenettverk og den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til. Det står i klartekst.

 

Ja, jeg klaget saken inn til ESA, men Norge hadde ikke innført direktivet enda.

 

Det finnes andre gassdrivstoff også, men problemet er å få tak i dem. Det prates om metan eller gass laget av avfall, men den er foreløpig ikke tilgjengelig for privatpersoner.

 

Jeg er ganske oppgitt over våre norske politikere på dette området.

 

Har ingenting imot elbiler heller, men en brukbar elbil er for dyr for meg. Da må det være bedre at jeg kjører på gass enn en gammel dieselbil pga. drivstofføkonomi.

 

Med andre ord. MDG får ikke min stemme.

 

Jeg bruker et annet drivstoff, som er tilgjengelig i hvilken som helst stikkontakt. Det finnes millioner av dem landet rundt.

Og drivstoffet gir 100% mindre utslipp og koster omtrent 1/10 i forhold til bensin/diesel.

En fantastisk nyvinning som kalles strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

 

Fordi elbiler ikke er på nær med å dekke folk flests behov, og folk flest bor ikke i enebolig hvor det bare er å koble til elbilen om natta for å lade.

Skulle gjerne hatt meg elbil selv, men bor i borettslag hvor det ikke er planer om å bygge ut ladestasjoner, og det er ikke strøm i garasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er latterlig å sette opp drivstoff prisene, det gagner ingen, det er bare den vanlige mann i gata mann rammer med det og transport næringa.

Det hjelper ikke miljøet og det hjelper utrolig lite på at folk skal gå over til noe anna.

 

Jeg stemmer for å lage ett register på alle som har kjøpt seg elbil også heve strøm prisen tilsvarende bensin/diesel koster hos de, er bare rett og rimelig.

Den forhøya drivstoff prisen gagner ingen andre enn statskassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er latterlig å sette opp drivstoff prisene, det gagner ingen, det er bare den vanlige mann i gata mann rammer med det og transport næringa.

Det hjelper ikke miljøet og det hjelper utrolig lite på at folk skal gå over til noe anna.

 

Jeg stemmer for å lage ett register på alle som har kjøpt seg elbil også heve strøm prisen tilsvarende bensin/diesel koster hos de, er bare rett og rimelig.

Den forhøya drivstoff prisen gagner ingen andre enn statskassa.

 

Poenget er å FJERNE diesel/bensin. OG dødelige kreft- og sykdomsfremkallende gasser som kommer ut av eksosrøret etter forbrenning av olje. Vårt "kjære sorte gull" som har tatt livet av så mange, og gjort oss avhengige av en oljeøkonomi som har ødelagt så mye annen industri. Og som nå er et gigantisk sysselsettingstiltak.

Sette opp strømprisen... Javisst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

 

Fordi elbiler ikke er på nær med å dekke folk flests behov, og folk flest bor ikke i enebolig hvor det bare er å koble til elbilen om natta for å lade.

Skulle gjerne hatt meg elbil selv, men bor i borettslag hvor det ikke er planer om å bygge ut ladestasjoner, og det er ikke strøm i garasjen.

 

Vel, disse bilene som Andre Sveen foreslår dekker heller ikke folk flests behov. Utviklingen for elbiler går imidlertid veldig raskt.

 

At folk flest ikke bor i enebolig betyr ikke at ikke alle sameier og borettslag ikke vil tilby lading i fremtiden. De vil bli pent nødt til det, enten på grunn av press fra de som bor der, eller på grunn av pålegg fra myndighetene.

 

At ikke alle borettslag har lading i dag betyr ikke at de ikke vil ha det om forholdsvis kort tid.

Lenke til kommentar

 

Bensinmotorer med direkte innsprøyting slipper riktignok ut ørlite grann mindre CO2, men de er jo så skitne at de burde være forbudt. Dette er jo i grunn allmenn kunnskap, på samme måte som dieselbil "overraskelsen" folk tydeligvis fikk etter årevis med rekordsalg av dieselbiler.

Den allmennkunnskapen må ha gått meg hus forbi. Jeg har alltid syntes at diesel-eksos stinker verre enn bensin-eksos. Hvorfor mener du det skal være allmennkunnskap at bensin-eksos skal være verre enn diesel-eksos?

 

Mener du det er bedre at diesel-motorer overtar markedet for bensinmotorer? (i hht uttalelsen din om forbud).

 

Nei, merk at dette problemet kun gjelder for nyeste "generasjon" bensinmotorer, de med den såkalte direkteinnsprøytingsteknologien. Vanlige biler i salg fra før ~2015 har som regel ingen av problemene. Problemet er altså helt nytt, og skapt av at bilindustrien tilpasser seg regelverk der andre skadelige stoffer enn CO2 ikke blir straffet.

 

Eldre bensinmotorer > diesel > GDI motorer i når det gjelder helseskadelige utslipp.

 

Jeg står forøvrig ved uttalelsen om at motorer med opp til 1000 ganger mer helseskadelige utslipp enn tradisjonelle bensinmotorer bør forbys.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...