Jump to content

help.me

Medlemmer
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

172 :)

Recent Profile Visitors

697 profile views
  1. Den eneste strøm veien som er liv laga den den som kun er laget for tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) med "slide-on/off" pantografer. Tenk hybride lastebiler. Tenk askerbakkene. Tenke motorveien opp fra Drammen til Lier. På vei opp kan lastebilene få nok strøm gjennom pantografene til både å drive lastebilen opp samt lade batteriene noe. Dermed får den hybrid lastebilen mye større elektrisk rekkevidde. På vei ned bakkene kan lastebilene først og fremst regenerere til eget batteri, og dernest regenerere til strømnettet. Om kjøre ledninger legge inn i f.eks. Oslofjordtunnelen, så kan man gjøre det slik slik at kun hybride- eller hel-elektriske lastebiler får bruke tunnelen. Da er det ikke lenger fare for overopphetede bremser eller motorer. Ved å elektrifisere korte strekninger med store høydeforskjeller, så får man maksimalt utbytte av hver meter med kjøreledning.
  2. Hmmm... og jeg som håpet at de skulle døpes om til FaceApp and InstaFace :-p
  3. Det som trengs innen fritidsbåt er båtdeling a lá https://bilkollektivet.no/en/ : 1) Man vil få mange fler brukstimer per båt 2) I en større flåte med mye bruk vil det også være større incentiver for elektrifisering (eg. hybrid) For kystfiskeflåten bør dagens ordning med refusjon av mineraloljeavgiften gradvis fases ut sammen med enova støtte (som monner) til elektrifisering / hybridifisering. Når elektrifisering i kystfiskeflåten kommer ordentlig i gang, så vil teknologien bli lettere tilgjengelig for fritidsbåtene. Generelt sett bør alle refusjonsordninger for fossilt drivstoff fases ut innen 2025! Politikere bør signalisere dette nå slik at fiskere, bønner, og teknologibedriftene kan planlegge overgangen.
  4. Her er lenken som burde vært med: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2020
  5. "NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer." - Kremt... det slike skremsler som kommer fra NVE når de ønsker flere penger fra politikerne.
  6. Heia Bergen!! Håper vi får se gode tiltak snarest.
  7. "Det er dermed sjeldent man opplever ladekø ved vanlige ladestasjoner i dag." -Hva?? Nei, ladekø er et kjempeproblem! På den strekningen jeg kjører til daglig så er det ladekø på alle aktuelle ladestasjoner..
  8. Gjør heller som Luxembourg, gjør all offentlig transport gratis! Da vil man nok se en ganske så stor endring i folks reisevaner. Ref. https://www.theguardian.com/world/2018/dec/05/luxembourg-to-become-first-country-to-make-all-public-transport-free
  9. Min forrige bil kjøpte jeg brukt 76.000,- den varte i 6 år før den brøt sammen. Å reparere den ville kost det samme som å kjøpe tilsvarende brukt bil på finn.no. Dette var i 2013 og vi trengte å finne en erstatter for familiens ene bil. Som grunnlag for den beslutningen satt jeg opp et regnestykke for hvor mye bilen hadde kostet oss per år i de seks årene, inkl. avskriving to 0,-, service og reparasjoner (det var mye av det), bensinforbrukt (årlig kjørelengde ca. 21.000 km), og bompenger (pendler til utkanten av Oslo hver dag), fant jeg ut at denne "billige" brukt bilen hadde kostet oss i gjennomsnitt rett i underkant av 60.000,- per år(!) På det tidspunktet var Nissan Leaf Tekna tilgjengelig for 240.000,-, så jeg satte opp samme regnestykke for den med avskrivning til 0,- over 6 år (for å være pessimist), service, strøm og renter på lån (a.k.a. kapitalkostnader), og da kom en ny Leaf bedre ut av det enn å kjøpe en "ny" bruktbil tilsvarende den vi hadde hatt. Nå har jeg kjørte Leaf'en i over 5 år og mer enn 100.000 km, og batteriet holder fint. Den gamle bruktbilen hadde et reelt forbruk som lå rundt 0,7 liter per mil, noe som betyr at dagen jeg passerte 100.000 km hadde vi spart miljøet og lommeboken for 7000 liter bensin. Om man stikker fingeren i været å sier at gjennomsnittsprisen for bensin i perioden har vært 14 kr, så har jeg da spart 98.000,- kr på bensin alene. Selvfølgelig er det situasjoner hvor vi gjerne skulle hatt den gamle stasjonsvognen med tilhengerfeste, men så lenge vi kan kan komme bedre økonomisk ut av det ved å kjøre elektrisk, så kan vi leve med de ulempene elbil uten tilhengerfeste og med kort rekkevidde har. Poenget er at vi alle har et valg, også vi som ikke kan regne oss som rike.
  10. Ioniseringen av luftmolekyler slik som beskrevet her, fører til produksjon av ozon. Ozon vil vi gjerne ha i den øverste delen av atmosfæren, men nede på bakkenivå, så er den giftig for oss. Det vil nok også ha noe å si for bruksområdet. Ellers er det kjempekult at de har fått det til!
  11. Noen trenger å finne opp termiske sikringer, om dette ikke allerede finnes; dersom temperaturen i et solcellepanel overskrider en gitt terskel verdi, brytes sikringene i panelet.
  12. Komisk overskrift på denne artikkelen: "SpaceX-rakett skutt opp for å lete etter nye planeter". Det høres jo ut som om selve raketten skal fly rundt i rommet og lete etter planeter, litt som på barnetv...lol. Skjerpings TU!!
×
×
  • Create New...