Gå til innhold

Bensinbiler har langt høyere partikkelutslipp enn dieselbiler


Anbefalte innlegg

Ikke enig, min første tesla hadde mindre utgifter til avskrivning enn alle mine tidligere biler som var ett par år gamle bmw'er. Men dette kan såklart endre seg for nummer to, men det er altså umulig å vite. En får ikke svaret før totalen blir gjort opp, i tillegg er ikke en "vanlig" tesla så mye dyrere enn andre biler med tilsvarende funksjoner, og iallefall ikke om en tar med ytelser. Jeg hadde ikke kjøpt en kia om det ikke ble en Tesla..

Tidlige kjøpere av tesla fikk et vindfall med økningen av dollarkursen. Det blir veldig spekulativt å anta at dette skal gjenta seg. Det kan like godt gå ned som opp.

 

Som sagt jeg antar 8% avskriving uansett biltype. Det blir naturligvis ikke helt rett til sist, men ingen kan vite på forhånd hvordan priser vil utvikle seg og med mindre du driver spekuasjon i biler (wait what?) er det sannsynligvis riktigst på sikt å anta lik avskriving.

 

Om man faktisk er intressert i aksellerasjon og størrelsen til en tesla er det naturligvis relevant å sammenligne med andre biler med tilsvarende ytelser, men om man bare er intressert i noe som lar deg gjøre de lange fritidsturene i tilegg til de daglige turene, så er gjerne en tesla kun på lista fordi de er de eneste elbilene man kan kjøpe* som har rekkevidden som skal til, så da KUNNE man godt ha tenkt seg å kjøpe en kia, om den gjorde jobbenm.

 

*) Opel ampera-e kan sikker være bra nok for noen utvidede bruksscenarier, men er ikke egentlig en bil man kan kjøpe så dermed er også den utenfor.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt koster. Du skal kjøre mye og med mange bommer før avskrivingene av en tesla blir mindre enn de ekstra bruksomkostningene og avskrivingen av en rimeligere konvensjonell bil.

Det var vanskeleg nok å kvitte oss med vår VW jukse-diesel etter å ha kjøpt Tesla i 2014. Han gjekk til langt under halvparten av prisen tre år før. Tenk deg å skulle kvitte deg med ein eksosbil på bruktmarknaden om to-tre år, når det er mange ulike billige elbilar på marknaden. Både nye og brukte. Eg ville ikkje sett meg sjølv i den situasjonen.

Lenke til kommentar

 

Kanskje fordi det ikke virker som at utfordringene med rekkevidde blir hensyntatt. Da må man gjenta til det synker inn.

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

 

Den største utfordringen er å *selge* elbiler til noen som ikke er lysten på å stå 40 minutter og vente på at bilen skal lade ferdig, eller vente på at *andre* skal blir ferdig med å lade så du kan få begynt på dine 40 minutter.. Hvis du har en Tesla da, for alle andre merker må du stå *mye* lenger..

 

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

Temmelig arrogant å sette seg selv til doms over hva andre vurderer som viktig for seg selv, synes du ikke?

 

Du mangler fortsatt å oppgi kilde for din påstand i post#22

 

Det var vanskeleg nok å kvitte oss med vår VW jukse-diesel etter å ha kjøpt Tesla i 2014. Han gjekk til langt under halvparten av prisen tre år før. Tenk deg å skulle kvitte deg med ein eksosbil på bruktmarknaden om to-tre år, når det er mange ulike billige elbilar på marknaden. Både nye og brukte. Eg ville ikkje sett meg sjølv i den situasjonen.

Rask forbedring av elbiler vil sette bruktprisene på både elbiler og konvensjonelle biler under press. Antagelsen om at man kan anta nogenlunde lik avskriving av begge vil da fortsatt holde. Økt avskriving vil bare gjøre de dyrere bilene desto mindre attraktive.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

 

Det er ikkje noko problem å lade bilen på 10 minutt. Du får ikkje fullt batteri på den tida, men det er veldig sjeldan ein treng fullt batteri. Eg har teke mange ladepauser på under ti minutt. Då får eg ca 80 km på ein superladar, eller nok til tur-retur butikken når eg ladar på butikken. Ved hurtiglading kan tre pauser på 10 minutt gje meir rekkjevidde enn ei pause på 40 minutt, sidan bilen ladar fortast med nesten tomt batteri.
Lenke til kommentar

 

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

Det er ikkje noko problem å lade bilen på 10 minutt. Du får ikkje fullt batteri på den tida, men det er veldig sjeldan ein treng fullt batteri. Eg har teke mange ladepauser på under ti minutt. Då får eg ca 80 km på ein superladar, eller nok til tur-retur butikken når eg ladar på butikken. Ved hurtiglading kan tre pauser på 10 minutt gje meir rekkjevidde enn ei pause på 40 minutt, sidan bilen ladar fortast med nesten tomt batteri.

 

Det er litt som å si at det ikke spiller noen rolle at bensinen er dyr siden du uansett bare fyller for en hundrelapp..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

Det er ikkje noko problem å lade bilen på 10 minutt. Du får ikkje fullt batteri på den tida, men det er veldig sjeldan ein treng fullt batteri. Eg har teke mange ladepauser på under ti minutt. Då får eg ca 80 km på ein superladar, eller nok til tur-retur butikken når eg ladar på butikken. Ved hurtiglading kan tre pauser på 10 minutt gje meir rekkjevidde enn ei pause på 40 minutt, sidan bilen ladar fortast med nesten tomt batteri.

 

Det er litt som å si at det ikke spiller noen rolle at bensinen er dyr siden du uansett bare fyller for en hundrelapp..

 

Den må du forklare. Eg forstår vitsen, men eg forstår ikkje kva samanheng det har med å bruke meir tid enn du må på lading. Poenget er vel å unngå å måtte vente på lading. Akkurat som dei fleste ikkje koplar leidning til telefonen og ladar han fullt opp kvar gong dei skal ringe, men heller set han til lading når dei kan, og koplar frå dersom dei skal ringe, utan å vente til batteriet er heilt fullt. Det er berre når ein ikkje har nok batteri til den telefonen ein skal ta at ladetida er eit problem. Med stor nok batterikapasitet er det like sjeldan eit praktisk problem med elbilar som med telefonar. Berre du ladar når du tek pause, har du som regel nok til å komme deg fram utan å måtte bruke tid på å vente. Eg ventar sannsynlegvis meir på ferjer enn på lading når eg er på langtur. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje fordi det ikke virker som at utfordringene med rekkevidde blir hensyntatt. Da må man gjenta til det synker inn.

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

 

Den største utfordringen er å *selge* elbiler til noen som ikke er lysten på å stå 40 minutter og vente på at bilen skal lade ferdig, eller vente på at *andre* skal blir ferdig med å lade så du kan få begynt på dine 40 minutter.. Hvis du har en Tesla da, for alle andre merker må du stå *mye* lenger..

 

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

 

Case in point.

 

Her kommer man med corner-cases for å overdrive.

 

Takk for at du understreker poenget mitt.

 

 

 

Elbilen er ikke helt moden før den kan lades på 10 minutter eller kortere.

Det er ikkje noko problem å lade bilen på 10 minutt. Du får ikkje fullt batteri på den tida, men det er veldig sjeldan ein treng fullt batteri. Eg har teke mange ladepauser på under ti minutt. Då får eg ca 80 km på ein superladar, eller nok til tur-retur butikken når eg ladar på butikken. Ved hurtiglading kan tre pauser på 10 minutt gje meir rekkjevidde enn ei pause på 40 minutt, sidan bilen ladar fortast med nesten tomt batteri.

 

Det er litt som å si at det ikke spiller noen rolle at bensinen er dyr siden du uansett bare fyller for en hundrelapp..

 

Nei skulle du ha sett, her illustrerer du poenget mitt enda en gang! Sturle S prøver å forklare deg at man sjelden trenger fullt batteri, og din reaksjon er å ignorere dette og fortsette med overdrivelsene.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

Temmelig arrogant å sette seg selv til doms over hva andre vurderer som viktig for seg selv, synes du ikke?

 

Jeg bare påpeker det jeg har observert. Se et godt eksempel rett over her.

Lenke til kommentar

 

 

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

Temmelig arrogant å sette seg selv til doms over hva andre vurderer som viktig for seg selv, synes du ikke?

 

Jeg bare påpeker det jeg har observert. Se et godt eksempel rett over her.

 

Du derimot, understreker din egen arroganse ved å hele tiden nedvurdere andres behov.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke enig, min første tesla hadde mindre utgifter til avskrivning enn alle mine tidligere biler som var ett par år gamle bmw'er. Men dette kan såklart endre seg for nummer to, men det er altså umulig å vite. En får ikke svaret før totalen blir gjort opp, i tillegg er ikke en "vanlig" tesla så mye dyrere enn andre biler med tilsvarende funksjoner, og iallefall ikke om en tar med ytelser. Jeg hadde ikke kjøpt en kia om det ikke ble en Tesla..

Tidlige kjøpere av tesla fikk et vindfall med økningen av dollarkursen. Det blir veldig spekulativt å anta at dette skal gjenta seg. Det kan like godt gå ned som opp.

 

Som sagt jeg antar 8% avskriving uansett biltype. Det blir naturligvis ikke helt rett til sist, men ingen kan vite på forhånd hvordan priser vil utvikle seg og med mindre du driver spekuasjon i biler (wait what?) er det sannsynligvis riktigst på sikt å anta lik avskriving.

 

Om man faktisk er intressert i aksellerasjon og størrelsen til en tesla er det naturligvis relevant å sammenligne med andre biler med tilsvarende ytelser, men om man bare er intressert i noe som lar deg gjøre de lange fritidsturene i tilegg til de daglige turene, så er gjerne en tesla kun på lista fordi de er de eneste elbilene man kan kjøpe* som har rekkevidden som skal til, så da KUNNE man godt ha tenkt seg å kjøpe en kia, om den gjorde jobbenm.

 

*) Opel ampera-e kan sikker være bra nok for noen utvidede bruksscenarier, men er ikke egentlig en bil man kan kjøpe så dermed er også den utenfor.

 

 

Jeg var ikke tidlig ute, jeg kjøpte i 2016 og har ikke vært med på særlig oppgang ift dollar. Prisen holder seg godt på bilene, det er ganske klart. Men som sagt, ingen vet hva som skjer fremover både med de og si Diesel biler. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Eventuelt kan det være at disse utfordringene er sterkt overdrevet, og basert på helt atypiske og gjerne overdrevne scenarier.

Temmelig arrogant å sette seg selv til doms over hva andre vurderer som viktig for seg selv, synes du ikke?

 

Jeg bare påpeker det jeg har observert. Se et godt eksempel rett over her.

 

Du derimot, understreker din egen arroganse ved å hele tiden nedvurdere andres behov.

 

Nei, jeg påpeker at enkelte her hele tiden dikter og overdriver. For eksempel det at man absolutt må lade helt opp hver gang.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke tidlig ute, jeg kjøpte i 2016 og har ikke vært med på særlig oppgang ift dollar. Prisen holder seg godt på bilene, det er ganske klart. Men som sagt, ingen vet hva som skjer fremover både med de og si Diesel biler.

Tror det er tidlig å gjøre seg opp noen mening om hva avskrivingen egentlig er på en så ny bil. Det kan ikke være mye historikk på bruktsalg av en 2016 modell. For ordens skyld kikket jeg litt rundt på finn. Det er naturligvis beheftet med muligheter for feil da det ikke er så lett å identifisere eksakt sammenlignbare modeller med alle konfigurasjonsmulighetene, men for meg later det til at ca 10% ned fra nypris er gjennomgående for bilene som er lagt ut (Og det er utropspris, ved bruktsalg blir gjerne avtalt pris noe lavere)

 

Nå er det alltid mer prisfall første år, så 10% er egentlig ikke så høyt, men nå har vel tesla skrudd ned prisene noe de siste månedene, så prisene 12 måneder siden var vel høyere? (Og dermed blir effektiv avskriving større)

Lenke til kommentar

 

Jeg var ikke tidlig ute, jeg kjøpte i 2016 og har ikke vært med på særlig oppgang ift dollar. Prisen holder seg godt på bilene, det er ganske klart. Men som sagt, ingen vet hva som skjer fremover både med de og si Diesel biler.

Tror det er tidlig å gjøre seg opp noen mening om hva avskrivingen egentlig er på en så ny bil. Det kan ikke være mye historikk på bruktsalg av en 2016 modell. For ordens skyld kikket jeg litt rundt på finn. Det er naturligvis beheftet med muligheter for feil da det ikke er så lett å identifisere eksakt sammenlignbare modeller med alle konfigurasjonsmulighetene, men for meg later det til at ca 10% ned fra nypris er gjennomgående for bilene som er lagt ut (Og det er utropspris, ved bruktsalg blir gjerne avtalt pris noe lavere)

 

Nå er det alltid mer prisfall første år, så 10% er egentlig ikke så høyt, men nå har vel tesla skrudd ned prisene noe de siste månedene, så prisene 12 måneder siden var vel høyere? (Og dermed blir effektiv avskriving større)

 

 

Jeg har jo sagt at jeg ikke gjør meg opp en mening, at det er usikkert men jeg har ett salg og det er helt sikkert for det er oppgjort. Fremtiden er usikker, som jeg har sagt flere ganger nå. 

 

Prisene har gått ned på noen modeller i det siste ja, men bruktprisen er ikke særlig hemmet av den grunn etter hva jeg kan se. Men klart de som kjøpte rett før er jo noe utsatt. Prisene gikk noe opp i forkant av at de gikk ned osv. 10% første år er veldig lavt, normalt er vell 20-30% avhengig av mange faktorer og igjen alt er ikke skrevet i sten. 

 

Poenget var uansett at mitt første kjøp var bra, det er det eneste jeg kan si sikkert. Hadde tap på <5% det første året, i tillegg til 0 i utgifter for bom, drivstoff osv så er jeg på 0 om ikke på pluss siden. Men for å understreke nok engang, om dette vedvarer eller ikke vet en ikke og det kan gå både den ene veien og den andre, men historisk sett har det vært veldig lukrativt å kjøpe Tesla, så mye kan en si. 

Lenke til kommentar

Poenget var uansett at mitt første kjøp var bra, det er det eneste jeg kan si sikkert. Hadde tap på <5% det første året, i tillegg til 0 i utgifter for bom, drivstoff osv så er jeg på 0 om ikke på pluss siden. Men for å understreke nok engang, om dette vedvarer eller ikke vet en ikke og det kan gå både den ene veien og den andre, men historisk sett har det vært veldig lukrativt å kjøpe Tesla, så mye kan en si.

Jeg skal ikke legge meg opp i hva akkurat din situasjon tilsier av hva lønner seg. Spørsmålet her er hva som er rimelig å anta i avskriving hvis man som kjøper av bil i dag skal sammenligne modeller. Jeg vil fortsatt hevde at det er lite mening i å anta noen vesentlig forskjell i avskrivingen mellom forskjellige biltyper.

 

En annen kilde man kan bruke for å anslå avskriving er profesjonelle billeasingbyråer. Å anslå avskriving er selve kjernen i deres virksomhet, så vi andre bør ikke anta uten videre at vi gjør den jobben bedre. Leasingkostnader er ikke det samme som avskriving (Byrået skal ha fortjeneste) Men det kan brukes til å sammenligne.

 

Kikker jeg på leaseplan så har de en tesla x med en anslått nypris på 820' og en volvo xc90 til en anslått nypris på 870'. Volvoen koster 570' å lease i 4 år. Teslaen koster 610' å lease i 4 år. Så det ser ut til at leaseplan antar litt høyere avskriving på teslaen enn volvoen, men for praktisk bruk er det likt.

 

edit: Ser ut til at nypris på volvoen er nærere 1020', i så fall regner leaseplan en hel del lavere avskriving på denne. Kan tenkes at nypris på teslaen kan ligge så høyt som 900', volvoen kan også ha en mye høyere pris, det er en ganske nedstrippet pris ovenfor.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Poenget var uansett at mitt første kjøp var bra, det er det eneste jeg kan si sikkert. Hadde tap på <5% det første året, i tillegg til 0 i utgifter for bom, drivstoff osv så er jeg på 0 om ikke på pluss siden. Men for å understreke nok engang, om dette vedvarer eller ikke vet en ikke og det kan gå både den ene veien og den andre, men historisk sett har det vært veldig lukrativt å kjøpe Tesla, så mye kan en si.

Jeg skal ikke legge meg opp i hva akkurat din situasjon tilsier av hva lønner seg. Spørsmålet her er hva som er rimelig å anta i avskriving hvis man som kjøper av bil i dag skal sammenligne modeller. Jeg vil fortsatt hevde at det er lite mening i å anta noen vesentlig forskjell i avskrivingen mellom forskjellige biltyper.

 

En annen kilde man kan bruke for å anslå avskriving er profesjonelle billeasingbyråer. Å anslå avskriving er selve kjernen i deres virksomhet, så vi andre bør ikke anta uten videre at vi gjør den jobben bedre. Leasingkostnader er ikke det samme som avskriving (Byrået skal ha fortjeneste) Men det kan brukes til å sammenligne.

 

Kikker jeg på leaseplan så har de en tesla x med en anslått nypris på 820' og en volvo xc90 til en anslått nypris på 870'. Volvoen koster 570' å lease i 4 år. Teslaen koster 610' å lease i 4 år. Så det ser ut til at leaseplan antar litt høyere avskriving på teslaen enn volvoen, men for praktisk bruk er det likt.

 

edit: Ser ut til at nypris på volvoen er nærere 1020', i så fall regner leaseplan en hel del lavere avskriving på denne. Kan tenkes at nypris på teslaen kan ligge så høyt som 900', volvoen kan også ha en mye høyere pris, det er en ganske nedstrippet pris ovenfor.

 

 

Ja vi kommer vell begge frem til det samme, det er "umulig" å beregne. Men jeg er iallefall ikke skremt av å eie en dyr Tesla, jeg har ingen grunn til det enda :) 

Lenke til kommentar

Ja vi kommer vell begge frem til det samme, det er "umulig" å beregne. Men jeg er iallefall ikke skremt av å eie en dyr Tesla, jeg har ingen grunn til det enda :)

Det er vanskelig å spå, spesiellt om fremtiden  :)

 

Det er jo nettopp derfor jeg velger å ikke prøve, men heller antar at biler avskrives omtrent likt uansett. Helt rett blir det ikke men det er godt nok til å anslå kostnadene.

 

Det er da med den øvelsen jeg kom frem til at tesla ikke kunne forsvare prisen for min del (Og som vist ovenfor, med noen rimelige antagelser kommer frem til at det sannsynligvis vil gjelde ganske mange). Pris er naturligvis ikke alt, og vi snakker uansett om hva som man taper minst på. Bil er uansett et pengesluk. Poenget var imidlertid at man skal kjøre ganske mye og med mye bom før løpende utgifter på vanlige biler blir betydelig sammenlignet med avskrivingen, ihvertfall på nyere biler. 

 

Og siden kostnader faktisk betyr mye for ganske mange må vi greie å akseptere at pr. i dag er det ikke elbiler som dekker alle de behov som biler rent praktisk kjøpes for å utføre (Tesla blir for dyr, de andre medfører fler ladestopp enn hva som aksepteres på utfluktene), og at vi dermed må akseptere at det er høyst rasjonelle grunner til at elbiler blir valgt bort av mange potensielle kjøpere, og at dette ikke er et utslag av misoppfattelser og myter om elbiler. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Propan er langt mindre giftig enn bensin og diesel.

 

Utslippet fra eksosrøret er co2 og vann. Co2 blir ikke giftig før den når en viss konsentrasjon. Så utslippet er også derfor i prinsippet giftfritt. Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor en diller med bensin eller diesel.

 

Har sett kommentarer på at min bil ikke holder til daglig bruk. Her en liten youtubevideo. Dette er min bil. 5 seter, V6, aircondition og 1500 kg på kroken. Holder for mange av oss iallefall. Dette er en 1997 modell. Så skarve 20 år og mye renere enn alle disse flotte hybridene som selges. Er det rart jeg reagerer på veibruksavgift på LPG. I Tyskland produseres det LPG på løpende bånd fra fabrikk med ettermontert utstyr fra både Prince og Lan Direnzo. Henholdsvis Nederland og Italia som har holdt på LPG siden slutten av andre verdenskrig. Så dette er langt fra nytt. Det er bare det at snorklipping er så mye mere morsomt enn å kikke på en allerede har.

 

 

Går jeg tom for gass så er bensinsystemet fremdeles intakt.

Jeg og venter på billige nok elbiler og ladeinfrastruktur. I mellomtiden kjører jeg gassbil med god samvittighet. Den er veldig ren i forhold til bensin og diesel.

 

 

Vi har et drivstoff allerede tilgjengelig på det norske markedet som langt på vei kunne ha løst alt dette. LPG eller propan til bruk i bil. I prinsippet kan de fleste bensinbiler bygges om til å kjøre på propan.

Jeg har kjørt på dette nå fem år allerede. Det finnes over 130 fyllestasjoner landet rundt. Dekningen er best på Østlandet.

Propan gir 96% mindre nox enn diesel og ikke målbart partikkelutslipp. 20 000 biler kjører allerede på drivstoffet.

Så klarer MDG og venstre å presse igjennom veibruksbruksavgift på LPG. Stikk i strid med intesjonen EUs alternative drivstoffdirektiv av oktober 2014. EU sier at det skal satses på en rekke forskjellige drivstoff. Det skal bygges stasjonsfyllenettverk og den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til. Det står i klartekst.

Ja, jeg klaget saken inn til ESA, men Norge hadde ikke innført direktivet enda.

Det finnes andre gassdrivstoff også, men problemet er å få tak i dem. Det prates om metan eller gass laget av avfall, men den er foreløpig ikke tilgjengelig for privatpersoner.

Jeg er ganske oppgitt over våre norske politikere på dette området.

Har ingenting imot elbiler heller, men en brukbar elbil er for dyr for meg. Da må det være bedre at jeg kjører på gass enn en gammel dieselbil pga. drivstofføkonomi.

Med andre ord. MDG får ikke min stemme.


Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

 

Lenke til kommentar

 

Folk flest spiser ikke smalahove til middag. Det betyr ikke at de burde ta det vekk av butikkhyllen av den grunn.

 

Ole har hytte utenfor fylket han besøker i sommerhelgene.

Per vil opp på fjellet i påsken.

Kari deltar i fetterens bryllup i nabofylket.

Mons reiser hjem til mor på julaften.

Hilde pendler til Mongstad hver dag.

Kåre bor i Kristiansand og liker å harryhandle i Sverige.

David har langdistanseforhold.

Erik er avhengig av bil men har kun råd til det billigste på finn.no.

Stein bor i Bergen men har sommerhus på Østlandet.

 

Når alle disse personenes behov er dekket med enn elbil er jeg enig i at det er meningsløst å fortsatt ha diesel og bensinbiler. Fram til da så er det realistisk å forvente at folk gjør mer enn å bare kjøre fram og tilbake til jobb i løp av et år.

 

Hvilke av disse er ikke dekket? Noen er gjerne noe trøblete, men de er absolutt dekket..

 

 

Jeg kan svare for LPG alternativet på noen av disse.

Kåre han fyller bilen med LPG i Kristiansand, deretter stopper han i Drammen og fyller der. Tanken holder fint derfra til Sverige og tilbake til Drammen.

 

Stein som bor i Bergen, fyller på Gol hvor det er stasjon. Så kom han frem til østlandet på propan.

 

Jeg kan fortsette.

Skal du fra Oslo til Trondheim kan du fylle i Lillehammer.

Skal du fra Oslo til Bergen, kan du fylle i Gol.

 

Kjører du strekningen Oslo og E18 sørover er flere alternativer. Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik har pumpe. Nei, de ligger ikke rett ved siden av E18 og krever litt planlegging, men ja det er mulig altfor mye dill dall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...