Gå til innhold

Er forumet på Båtplassen.no veldig strengt?


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg eller er det helt "nazi" når det gjelder sensur på baatplassen.no? Jeg forsøker så å godt jeg kan å skrive riktige emne titler, men gang på gang blir innleggene mine endret, flyttet eller slettet. Det er ganske frustrerende når jeg trenger svar på noe og emnet ikke blir godkjent. Jeg har lett dysleksi og har alltid slitt litt med å formulere meg skikkelig skriftlig. Må bruke mye lengre tid på en oppgave enn andre for å få den teknisk riktig og derfor føler jeg meg ekstra tråkket på når hele tiden mine emner blir redigert eller flyttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båtplassen er vel et av de minst "nazi" forumene du kan støte på, men fordi det er et interesseforum så må også emnet være båtrelatert, å tittelen må være lett forståelig og relevant.

 

Reglene er såre enkle

 

  1. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  2. Capslock (kun store bokstaver) er ikke lov, Eneste unntak er forkortelser som VHF og GPS.
  3. Stedsnavn skal være med hvis det er relevant. Hvor i Oslo kan man... osv.
  4. Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel.

Tenk deg nøye om, hvordan ville du formulert deg dersom du traff noen på brygga, å spurte etter hjelp. Dette bør være tittelen på tråden din, men du må altså fjerne de tre ordene som er nevnt ovenfor, nettopp fordi de på et slikt forum nesten alltid fører til titler som "trenger hjelp med motoren min", som ikke sier noe som helst om problemet, hvilken motor det gjelder osv, og er lite søkbart i fremtiden.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste emnet mitt som ikke var godkjent var "Suzuki 5 hk 4 takt gir problem"

 

Ser ikke hva som er så misvisende med den headingen. Det sier noe om motoren og at det er problemer med gir. Når folk leser emner på en mobil for ekempel får de ikke alltid opp lange emne titler. Kommer an på nettleser og mobil. Derfor mener jeg at det er galt å kicke på det. Er heller ikke mulig å redigere innlgget etter en viss tid. Når jeg forsøkte å legge det ut på nytt med lang beskrivelse og lengre beskrivelse i teksten ble det nye innlegget slettet. Hvordan skal jeg få hjelp når jeg ikke får lov til å legge ut tråden min og den bare havner under "ikke godkjente emne titler" hvor ingen leser det.

 

Når jeg skrev: "Askeladden 14 fot seiljolle (kombi) - erfaringer?" ble det endret av mod. til

"Askeladden 14 fot seiljolle (kombi) - tanker om denne?"

 

 

Jeg skrev også for litt siden: "Vannpumpe lekker" dette ble endret til:

"VP Sjøvannspumpe lekker i rørkobling, bruke hamp?"

 

Skrev også et innlegg hvor: Skjærgårdsjeep har fått store skader, det ble lagt til bak:..."kan den repareres?"

 

Føler det meste jeg skriver blir flyttet eller redigert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er vel ikke uvanlig på slike små nisje steder på nettet, så er det spennende å sitte med poweruser rettigheter og kan leke med andres innlegg bare fordi man kan.. Man føler seg sikkert ekstra priviligert da.. ^^ 

Lenke til kommentar

Det siste emnet mitt som ikke var godkjent var "Suzuki 5 hk 4 takt gir problem"

 

Ser ikke hva som er så misvisende med den headingen. 

 

Når jeg skrev: "Askeladden 14 fot seiljolle (kombi) - erfaringer?" ble det endret av mod. til

"Askeladden 14 fot seiljolle (kombi) - tanker om denne?"

 

Jeg skrev også for litt siden: "Vannpumpe lekker" dette ble endret til:

"VP Sjøvannspumpe lekker i rørkobling, bruke hamp?"

 

Skrev også et innlegg hvor: Skjærgårdsjeep har fått store skader, det ble lagt til bak:..."kan den repareres?"

 

Føler det meste jeg skriver blir flyttet eller redigert.

 

Vel, den første tittelen inneholder jo "problem", et ord som eksplisitt ikke er tillatt i henhold til reglene, å tråden flyttes automatisk til "ulovlige emnetitler" knaggen.

 

At de andre titlene er endret, er jo fordi moderator har ansett at de nye titlene bedre beskriver problemer ditt i henhold til hva som er sedvane på Båtplassen.

De nye titlene virker jo som de beskriver nettopp det du spør om, å moderator har forsøkt å hjelpe deg litt på vei i stedet for å stenge ned trådene.

 

For eksempel er jo ikke "vannpumpe lekker" en særlig beskrivende tittel på et forum hvor det startes tråder om en rekke forskjellige ting som lekker. Alt fra gamle utenbordsmotorer til helt nye diesel innenbordsmotorer.

 

Skal man treffe de som har kunnskap om emnet, så kan det være greit å få med seg hva det dreier seg om, altså at det er en Volvo Penta motor, og at det er snakk om hamping, og den tittelen har jo moderator endret i henhold til innlegget ditt, hvor du spør om nettopp dette ?

 

http://baatplassen.no/i/topic/132924-vp-sj%C3%B8vannspumpe-lekker-i-r%C3%B8rkobling-bruke-hamp/

 

Det er vel ikke uvanlig på slike små nisje steder på nettet, så er det spennende å sitte med poweruser rettigheter og kan leke med andres innlegg bare fordi man kan.. Man føler seg sikkert ekstra priviligert da.. ^^ 

 

Moderator på Båtplassen er eier av forumet, som har vært eier og moderator siden 2002, slik at etter 15 år med moderering og endring av emnetitler, så kunne han helt sikkert tenke seg å slippe, å håper nok heller at folk leser reglene før de poster noe.

 

Så er det jo en gang slik, at når man er på et forum som eies av andre, som betaler for hosting, programvare og gjør den enorme jobben med å drifte og moderere forumet, så er man også underlagt dennes diktatur. Dersom eier av forumet velger å kun tillate alle emner som starter med "rosa elefanter...", så blir det slik, punktum !

Nå er heldigvis ikke det noe problem på Båtplassen, eier av forumet er særdeles rundt i kantene, å forsøker i stor grad kun å hjelpe, men må samtidig forsøke å holde ting relevant med titler som folk forstår.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er greit med regler, men det er ikke lett å huske på alle reglene til en hver tid. Skal man lese gjennom reglene hver gang før man poster? At problem er et fy ord forstår jeg ikke. Skriver man for eksempel "motor problem" hadde jeg kanskje forstått det da det er for generelt, men når emnet beskriver et problem med motortype og hvor så ja...

 

Hvis man hele tiden skal rette og endre på hva folk skriver så skjønner jeg at han blir lei. Derfor kan man jo bruke litt mer skjønn.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Problemet var at de tre ordene nærmest utelukkende gikk igjen i dårlige titler, å man valgte derfor å fjerne alle emner med titler som inneholdt de ordene.

 

Det var rett og slett ikke ønskelig med et forum hvor alle trådene var lignende

 

"hjelp med motoren"

"problemer med drev"

"har et spørsmål om kart"

 

og så videre, ettersom beskrivende titler tar seg så mye bedre ut, å gjør det lettere å bedømme hva tråden inneholder for andre besøkende

 

"Volvo Penta AQ145 går på høyt turtall når den er varm"

"Mercruiser Bravo 3 drev lager ulyder i revers"

"Hva betyr de røde merkene i sjøkartene ?"

 

 

Det burde være helt overkommelig å formulere en beskrivende tittel uten å bruke ordene "hjelp", "problem" eller "spørsmål".

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Du klarer forresten ikke å følge reglene her heller med en emnetittel som "Båtplassen.no", den er ikke godkjent. En emnetittel skal beskrive innholdet i førsteposten, slik at jeg kan forstå hva tråden handler om uten å lese førsteposten. Tittelen bør også være en fullstendig setning.

 

Jeg har endret tittelen for deg, ved å redigere førsteposten kan du også selv endre tittelen.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Hva skal vi som nesten strøk i norsk gjøre da? Det er ikke lett å formulere seg for alle skriftlig. Det har ikke med vilje men med evner i skriftlig formulering.

Basert på hva jeg leser her klarer du å formulere deg helt fint. Første setning i førsteposten din ("Er det bare jeg eller er det helt "nazi" når det gjelder sensur på baatplassen.no?") er en bedre emnetittel enn bare "båtplassen.no". Som sagt bør emnetittelen bare være en helt vanlig setning, jeg er sikker på at du får det til om du virkelig prøver.

 

Det virker som du prøver å gjøre titlene så korte som mulig, mens det egentlig nesten skal være omvendt. Den skal være så lang som mulig innenfor en setning. Jeg har stor tro på at du kan klare å skrive en slik setning.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Hva skal vi som nesten strøk i norsk gjøre da? Det er ikke lett å formulere seg for alle skriftlig. Det har ikke med vilje men med evner i skriftlig formulering.

 

Kontakte moderator/admin så kan de ta ansvaret for å fikse en bra tittell. Her på forumet så redigerer jo bare moderatorene tittelen og ferdig med det så problemet er vel egentlig at moderatorene er late pga. at de bare orker å slette trådene.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å skrive det jeg tenker. For meg kan noe være logisk men for andre kan det virke feil. Det er spesielt vanskelig for meg å skrive en tittel som dekker et emne. At tittelen til denne tråden ble rettet på er jo et bevis på det. Det er mitt handicap og jeg vet at det er flere som sliter med det. Derfor føles det diskriminerende å hele tiden bli rettet på. Så lenge noen forstår hva jeg spør om må det være viktigere. Man kan jo i stedet velge å ikke lese tråden hvis man mener emnet ikke dekker godt nok. Bare å skrive dette krever masse energi da jeg må lese gjennom flere ganger for å rette på meg selv.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Her på forumet så redigerer jo bare moderatorene tittelen og ferdig med det så problemet er vel egentlig at moderatorene er late pga. at de bare orker å slette trådene.

 

Han har jo fått endret flere titler på Båtplassen også, som var litt av problemet. Tråden som ble stengt inneholder ord som ikke er tillat, å blir derfor nærmest automatisk stengt ned.

 

Det er også limt en post om reglene helt på toppen av første siden man kommer til på forumet, som har den treffende tittelen "Ny på forumet, vennligst les dette før du poster"

 

Derfor føles det diskriminerende å hele tiden bli rettet på. Så lenge noen forstår hva jeg spør om må det være viktigere. Man kan jo i stedet velge å ikke lese tråden hvis man mener emnet ikke dekker godt nok. Bare å skrive dette krever masse energi da jeg må lese gjennom flere ganger for å rette på meg selv.

 

Slik er det nok for mange, jeg må selv også lese gjennom det jeg skriver flere ganger, å ender ofte med å redigere innlegg flere ganger, men fremdeles er det mange feil, særlig orddeling og "og-å" feil.

 

At moderator endrer tittelen trenger du ikke å ta som diskriminering. Moderatorene endrer titler hele tiden, å bryr seg neppe om hvem eller hva som er problemet, de forsøker kun å gjøre tittelen mer forståelig for andre brukere, som igjen gagner deg.

 

Som tidligere nevnt, moderator på Båtplassen har gjort dette i over 15 år, å bare i det siste har det vært opp mot ti innlegg daglig som har blitt fjernet, langt flere som har blitt endret.

 

Et av hovedpoengene med beskrivende titler for et forum, er jo nettopp at brukerne skal slippe å klikke seg inn på alle mulige ymse emner som er dårlig beskrevet, kun for å oppdage etter å ha lest et helt innlegg at emnet er noe man ikke hverken har kunnskap eller interesse om.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er greit med regler, men det er ikke lett å huske på alle reglene til en hver tid. Skal man lese gjennom reglene hver gang før man poster? At problem er et fy ord forstår jeg ikke. Skriver man for eksempel "motor problem" hadde jeg kanskje forstått det da det er for generelt, men når emnet beskriver et problem med motortype og hvor så ja...

 

Hvis man hele tiden skal rette og endre på hva folk skriver så skjønner jeg at han blir lei. Derfor kan man jo bruke litt mer skjønn.

Jeg vet selvsagt at noen sliter med å formulere seg skriftlig, siden jeg er lærer i skolen er det noe jeg ser hver eneste dag. Når det kommer til deg skriver du såpass bra her at jeg ikke kjøper at du ikke klarer å lage en god emnetittel. Du må bare bruke like lang tid på den setningen som alle andre setninger du skriver. Viss du ikke er villig til å bruke den energien, blir det gjerne slik som dette. Det gjelder for så vidt de fleste, det er helt normalt å lese gjennom flere ganger før man poster. 

 

Her på forumet er det også helt greit å ta kontakt med en moderator for å spørre om hjelp med emnetittelen. Du kan rapportere din egen tråd, eller du kan til og med ta kontakt før du oppretter tråder og spørre om hjelp. Når det er sagt er dårlige emnetitler generelt et av de største problemene på forumet, så du er ikke alene om å få endret emnetittel.

 

Dårlige emnetitler kan skape frustrasjon hos brukerbasen, da man risikerer å klikke seg inn på tråder man ikke har noen interesse av. En annen fordel med beskrivende titler er at det også øker sannsynligheten for å få den hjelpen man er ute etter, da brukere ved å kun lese tittelen skjønner om dette er noe de kan bidra til. Så gode titler gir ikke bare en bedre forumopplevelse for brukerne, men øker også aktiviteten på forumet.

 

Flisespikkeri og off-topic, men jeg venter i spenning på at noen skal legge til en "a" og kanskje fjerne skrikingen i "Joshu French LØSLATT" ?

 

Som dere kan se er ikke standarden på godkjente emnetitler for høy her på forumet heller...

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...