Gå til innhold

Korrupsjonssaken mot Jensen - Er han skyldig?


Korrupsjonssaken mot Jensen  

60 stemmer

  1. 1. Er Jensen skyldig etter korrupsjonstiltale?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Cappelen selv klarer jo ikke å forklare hvordan "pent vær"-meldingene skal ha hjulpet hans kriminelle virke. Så hvor mye kan man legge vekt på dem da?

Han har jo forklart at det betyr at det er trygt å ta imot en last. Isolert sett beviser de ikke noe, men det enorme antallet meldinger, hvorav mange fremstår som kodespråk, er i seg selv mistenkelig. Ser man det i sammenheng med de andre bevisene ser det desto verre ut.

 

Jeg er imidlertid som sagt i tvil i om Jensen faktisk har visst så mye om hvor trygt det har vært å ta iimot en last. Han kan ha lurt Cappelen til å tro at han har mer oversikt enn han har hatt.

 

Han har forklart dette, men såvidt jeg skjønner så har man ikke klart å koble meldingene mot noen ventede leveranser. Hoveddommeren kjørte også Cappelen knallhardt for å prøve å få et direkte svar på helt konkret hvordan meldingene skal ha hjulpet uten at Cappelen klarte å svare på det. Det var en artikkel om dette for litt siden.

 

Man kan altså ikke koble det til konkrete leveranser, og Cappelen kan ikke forklare konkret på hvilken måte meldingene skal ha hjulpet ham. Hva sitter man igjen med da?

 

 

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen. 

 

Det var da Jensen hadde blitt mistenkelig på bilen bak dem og gav beskjed til Oslo politidistrikt hvem og hvorfor han ble spanet på hvorav Asker og Bærum politiet da fikk streng beskjed om å avbryte etterforskningen da det lå utenfor deres distrikt. De fortalte at de satt med en vond følelse i magen etter dette, noe var ikke riktig her, den naturlig informasjonsflyten var brutt noe som forundret etterforskerne der.

 

Sånn i ettertid så er det litt lettere å se hvorfor Jensen ble så sint og hvorfor han sporenstreks fikk slutt på denne videre spaningen.....

Lenke til kommentar

Hva er en mer "vanlig" kompensasjon for disse kvanta Cappelen mener Jensen skal ha hjulpet til med? 

 

Det blir jo bare spekulasjon, men Cappelen hevdes å ha omsatt for rundt en milliard kroner. Regnskapene hans viser et overforbruk på godt over 20 millioner.

I den størrelsesorden Cappelen har operert, ville jeg tro han har hatt minst 10% avanse, sannsynligvis betydelig mer når man tar høyde for risikoen denne geskjeften har innebært.

 

Man kan anta at han har tjent hundrevis av millioner på dette, å han hevder jo også at han har levd et luksusliv.

At han kun har betalt 1.6 millioner, altså 160 000,- i året, fremstår som råbillig for å kjøpe seg en politimann.

Enten er Jensen uskyldig, eller så er Jensen lettlurt, å har solgt sin integritet for en slikk og ingenting, eller så er Jensen smart nok til å ha gjemt pengene godt. Jeg tipper sistnevnte.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er liten grunn til å tro at Jensen ikke vet hvordan politiet tenker og hvilke metoder de bruker, så det bør jo være relativt enkelt for han å gjemme penger et sted eller på en måte som gjør at politiet ikke får tak i dem på hvis han faktisk har mye penger.

Men uansett, det som plager meg er at man ikke vet noe som helst om det som gikk bak lukkede dører utover at det omhandlet "rikets sikkerhet".

En periode tenkte jeg at, vel, han har sikkert vært med på noe ganske heftig for å kappe hodet av slangen et sted. Kanskje hele korrupsjonstiltalen faller fordi han har handlet i tråd med det øverste ledelse har tillatt. At det hele er en komplisert etterretningssak og POD lar saken gå for syns skyld. Men det blir jo bare ville spekulasjoner fra min side.

Jeg er i alle fall veldig nysgjerrig på hva dette hemmelige prosjektet kunne vært og hva som gjør at det er veldig nødvendig å holde absolutt alt angående det hemmelig.

Lenke til kommentar

 

Det er uten betydning at du finner det absurd, for det er ikke det tråden handler om. Ta det et annet sted.

Beklager, men jeg lar ikke deg diktere hva jeg skal kunne diskutere hekomo.

 

Nei, men du bør la deg styre av trådens tema. Du sporer av fra trådens tema. Og moderatorene ser ut til å godta sabotasjeaksjonen.

Lenke til kommentar

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen.

Hva med den artikkelen? Den virker ikke særlig relevant. Man vet ikke bakgrunnen for hendelsene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, men du bør la deg styre av trådens tema. Du sporer av fra trådens tema. Og moderatorene ser ut til å godta sabotasjeaksjonen.

Det er du som avsporer og forsøpler tråden slik du holder på nå. Diskuter på din måte du, så skal jeg diskutere på min måte. Ok?

Lenke til kommentar

 

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen.

Hva med den artikkelen? Den virker ikke særlig relevant. Man vet ikke bakgrunnen for hendelsene.

 

 

Syntes det var relevant å høre andre Politidistrikters opplevelse av saken, da unngår man eventuelle gutteklubber som det jo er en viss risiko for ved uttalelser ifra Politi som har jobbet sammen med Jensen i Oslo Politidistrikt.

 

Dette er jo selvfølgelig ikke noe bevis for noe som helst men nok ett indisie på at Jensen gikk rogue. Det begynner å bli mange av dem.

Lenke til kommentar

 

 

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen.

Hva med den artikkelen? Den virker ikke særlig relevant. Man vet ikke bakgrunnen for hendelsene.

 

 

Syntes det var relevant å høre andre Politidistrikters opplevelse av saken, da unngår man eventuelle gutteklubber som det jo er en viss risiko for ved uttalelser ifra Politi som har jobbet sammen med Jensen i Oslo Politidistrikt.

 

Dette er jo selvfølgelig ikke noe bevis for noe som helst men nok ett indisie på at Jensen gikk rogue. Det begynner å bli mange av dem.

 

Jeg ser det påstås at det er mange av dem, men det som har kommet frem i denne tråden er jo syltynt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen.

Hva med den artikkelen? Den virker ikke særlig relevant. Man vet ikke bakgrunnen for hendelsene.

 

 

Syntes det var relevant å høre andre Politidistrikters opplevelse av saken, da unngår man eventuelle gutteklubber som det jo er en viss risiko for ved uttalelser ifra Politi som har jobbet sammen med Jensen i Oslo Politidistrikt.

 

Dette er jo selvfølgelig ikke noe bevis for noe som helst men nok ett indisie på at Jensen gikk rogue. Det begynner å bli mange av dem.

 

Jeg ser det påstås at det er mange av dem, men det som har kommet frem i denne tråden er jo syltynt.

 

 

Om denne tråden er din hovedkilde for informasjon rundt saken så skjønner jeg at du ikke er overbevist, dette er vel mer en tråd for å diskutere hva man har lest og sett av saken sånn ellers :)

 

Men klart, kan jo komme fram ting her også men ikke noe som trumfer hva sett og hørt i retten vil jeg tro.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så du artikkelen hvor etterforskningsleder i Asker & Bærum Politidistrikt spanet på Cappelen? De var på sporet av ham og når de satt å ventet i sivil bil i påvente av hvem denne mystiske bakmannen var som Cappelen skulle møte, så fikk de jo store øyne når det var Jensen som, helt uoffisielt, var han som kom og satte seg inn i bilen.

Hva med den artikkelen? Den virker ikke særlig relevant. Man vet ikke bakgrunnen for hendelsene.

 

 

Syntes det var relevant å høre andre Politidistrikters opplevelse av saken, da unngår man eventuelle gutteklubber som det jo er en viss risiko for ved uttalelser ifra Politi som har jobbet sammen med Jensen i Oslo Politidistrikt.

 

Dette er jo selvfølgelig ikke noe bevis for noe som helst men nok ett indisie på at Jensen gikk rogue. Det begynner å bli mange av dem.

 

Jeg ser det påstås at det er mange av dem, men det som har kommet frem i denne tråden er jo syltynt.

 

 

Om denne tråden er din hovedkilde for informasjon rundt saken så skjønner jeg at du ikke er overbevist, dette er vel mer en tråd for å diskutere hva man har lest og sett av saken sånn ellers :)

 

Men klart, kan jo komme fram ting her også men ikke noe som trumfer hva sett og hørt i retten vil jeg tro.

 

Vel, jeg ba om noen gode eksempler på disse bevisene som overbeviste folk, men jeg ble ikke spesielt overbevist. Hvis dette er de beste bevisene etter folks oppfatning så står det dårlig til med Spesialenheten.

Lenke til kommentar

 

 

Cappelen selv klarer jo ikke å forklare hvordan "pent vær"-meldingene skal ha hjulpet hans kriminelle virke. Så hvor mye kan man legge vekt på dem da?

Han har jo forklart at det betyr at det er trygt å ta imot en last. Isolert sett beviser de ikke noe, men det enorme antallet meldinger, hvorav mange fremstår som kodespråk, er i seg selv mistenkelig. Ser man det i sammenheng med de andre bevisene ser det desto verre ut.

 

Jeg er imidlertid som sagt i tvil i om Jensen faktisk har visst så mye om hvor trygt det har vært å ta iimot en last. Han kan ha lurt Cappelen til å tro at han har mer oversikt enn han har hatt.

 

Han har forklart dette, men såvidt jeg skjønner så har man ikke klart å koble meldingene mot noen ventede leveranser. Hoveddommeren kjørte også Cappelen knallhardt for å prøve å få et direkte svar på helt konkret hvordan meldingene skal ha hjulpet uten at Cappelen klarte å svare på det. Det var en artikkel om dette for litt siden.

 

Man kan altså ikke koble det til konkrete leveranser, og Cappelen kan ikke forklare konkret på hvilken måte meldingene skal ha hjulpet ham. Hva sitter man igjen med da?

 

 

De mener at de kan koble meldingene til konkrete innførsler. Et eksempel er "en mann i grøfta"-meldingen, hvor en last ble tatt (som viste seg å ikke være Cappelens). Siden de aller fleste innførslene ikke ble tatt, er det riktignok noe som ikke har latt seg verifisere i de fleste tilfellene. Bl.a. derfor tror jeg ikke han blir dømt for alle tonnene i tiltalen.

 

Det er ikke noe enkeltstående fellende bevis i denne saken. Men hvis man legger sammen alle bevisene, er det vanskelig å konkludere annerledes enn at Jensen har hjulpet Cappelen.

 

Det er bevist overforbruk hos Jensen, det er bevist at Cappelen har betalt oppussing hos Jensen (Cappelens fingeravtrykk på kvitteringer med hans falske signatur, ifølge skrifteksperter), det er bevist klokke-gaver, det er bevist overlevering av penger (ifølge Jensen tilbakebetaling av lån). Jensens forklaring på den meget omfattende kontakten mellom dem (at Cappelen har vært en verdifull kilde) er også lite troverdig bl.a. fordi opplysninger fra Cappelen i liten grad har vært brukt i konkrete straffesaker, og lite informasjon lagt inn i politiets etteretningssystemer. Den omfattende kodebruken er også i seg selv påfallende.

Endret av GimmeShelter
Lenke til kommentar

Jeg lurer enda på denne tekstmeldingen jeg. Det var etter at politiet gjorde innbrudd i garasjen og tok 140 kilo. Cappelen misstenkte en bestemt mann. Aktor sa at slike meldinger gjorde henne uvel

 

 «Sørg for at svinet blir borte»

19. desember 2013 sender Jensen flere meldinger til Cappelen, hvor han spør om det er noe nytt. På et tidspunkt svarer Cappelen: «Du må sørge for at svinet blir borte i julen.» Jensen svarer OK, og at han er «oppe i høgda» dagen etter. (Nrk 9. januar 2017)

Endret av Neu22
Lenke til kommentar

Vel, jeg ba om noen gode eksempler på disse bevisene som overbeviste folk, men jeg ble ikke spesielt overbevist. Hvis dette er de beste bevisene etter folks oppfatning så står det dårlig til med Spesialenheten.

Man trenger ikke tekniske bevis for å få noen dømt da. Det holder med indisier. Det har de greid å skaffe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...