Gå til innhold

Bil uten forsikring


Baardsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er eigentleg så enkelt som at dersom du ikkje har forsikring så må du sjølv dekke det tapet du har forårsaka på personar eller eigendom.

 

I praksis så vil staten dekke dei umiddelbare utgiftene til den som blir skada, for deretter å kreve regress frå deg. Dette for å ivareta at den skadde får hjelp, sjølv om du ikkje er i stand til eller vil betale umiddelbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja men tenkte mer på det om den skadde får erstatning av staten da og de krever dette av deg senere?

Skade forvoldt av uforsikret motorvogn dekkes ikke av Staten, men av Trafikkforsikringsforeningen, som (såvidt jeg har forstått det) er en sammenslutning (med pliktig medlemsskap, formoder jeg) av alle forsikringsselskapene i norge som tilbyr bilansvarsforsikring.

 

Og ja, de kommer definitivt til å søke regress hos skadevolder...

 

http://www.personskadeadvokater.no/uforsikret-motorvogn/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Husk også at hvis det er forsikring på bilen, og du ikke har førerkort, har du heller ikke forsikringsdekning. Hvis det du trodde var en folkevognbuss, egentlig er en minibuss, er du uten forsikring hvis du bare har førerkort klasse B.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

DET hadde jeg aldri tatt sjansen på. Hvis du har førerkort for lastebil har du uten tvil kunnskaper til å kjøre en tom minibuss på en trygg måte, men å tro at alt er i orden bare på grunn av det, er å tøye strikken vel langt. Det er tross alt årsaker til at vi har flere forskjellige førerkortklasser.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Var mye bedre før når en kjørte opp til lastebil så fikk en alle klassene

Dagens system er tullete

 

Det var nok enklere, men bedre? Nei, det tror jeg ikke. 

Å gi ut kompetansebevis på maskinelt utstyr som du ikke nødvendigvis har realkompetanse i å kjøre, er ikke spesielt smart. Å kjøre en semitrailer gjør deg ikke til en bedre snøscootersjåfør. Å kjøre bil er noe helt annet enn moped eller motorsykkel. Å kjøre buss er definitivt ikke det samme som å kjøre traktor. Det er en grunn til at det finnes ulike førerkortklasser. 

Lenke til kommentar

Var mye bedre før når en kjørte opp til lastebil så fikk en alle klassene

Dagens system er tullete

 

 

Selv om jeg har det selv, så er jeg ikke helt enig med deg i dette. 

 

For det er ganske annerledes å kjøre buss enn lastebil, det overhenget som er på en buss er utrolig uvant og vanskelig å beregne om en aldri har kjørt buss før. En sitter et stykke foran fremhjulene, og har også «mye buss» å ta hensyn til bak bakhjulene, og det kan komme brått på for de som ikke kjørt dette. Jeg kjørte buss for første gang ca 15 år etter at jeg tok lappen for lastebil og henger, og nei, det var hverken noe jeg følte at jeg var kvalifisert til eller synes var en god opplevelse. Så jeg støtter absolutt at en bør ha riktig opplæring i de førerkortklassene en skal ha på sertifikatet. 

 

Jeg kjørte opp med lastebil og henger i sin tid, men har aldri kjørt en semitrailer som jeg har hørt at blir ganske annerledes enn lastebil og henger. Kutter mye i svingene og kanten i fronten på hengeren til semitraileren har jeg jo sett mer enn en gang har tatt med seg skilt, lysmaster, reklameskilt og andre ting plassert i trange kryss. Nå kreves det jo ikke egen opplæring på semitrailer, men at det burde være noen kjøretimer med semitrailer under kjøreopplæringen er viktig etter min mening. Vet flere og flere kjøreskoler tilbyr dette i dag, men om det er en del av det lovpålagte i dag er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Mange forskjellige busser, som  det er mange forskjellige lastebiler

Finnes lastebiler med like mye overheng som bussene du tenker på og det er bare å ta ut setene på bussen så kan man kjøre de med lastebil-førerkort

 

Semi er jeg forøvrig enig med, men det er en klasse over lastebil

Lenke til kommentar

Mange forskjellige busser, som  det er mange forskjellige lastebiler

Finnes lastebiler med like mye overheng som bussene du tenker på og det er bare å ta ut setene på bussen så kan man kjøre de med lastebil-førerkort

 

Semi er jeg forøvrig enig med, men det er en klasse over lastebil

 

Det holder selvfølgelig ikke å bare ta ut setene av en buss for å kjøre den med lastebillappen. Kjøretøyet må selvfølgelig også omregistreres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange forskjellige busser, som  det er mange forskjellige lastebiler

Finnes lastebiler med like mye overheng som bussene du tenker på og det er bare å ta ut setene på bussen så kan man kjøre de med lastebil-førerkort

 

Semi er jeg forøvrig enig med, men det er en klasse over lastebil

 

 

Ja men har en CE, så kan en kjøre både lastebil og henger, og semitrailer. Semi er ikke en egen førerkortklasse, det krever kun at en har E i tillegg til C.

 

Joda mange forskjellige ekvipasjer, men synes likevel at det er mest hensiktsmessig at en kun kan kjøre det en har opplæring på. Jeg selv har som sagt DE også, men overhode ingen opplæring eller en eneste kjøretime i buss. Fikk det kun på førerkortet når jeg kjørte opp med lastebil og henger........

Lenke til kommentar

Ja men har en CE, så kan en kjøre både lastebil og henger, og semitrailer. Semi er ikke en egen førerkortklasse, det krever kun at en har E i tillegg til C.

Opplæring på både slepvogn og semi inngår så vidt jeg vet i læreplanen (og har gjort det et ukjent antall år), selv om bare et av alternativene brukes på oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...