Gå til innhold

Bil uten forsikring


Baardsen

Anbefalte innlegg

 

Ja men har en CE, så kan en kjøre både lastebil og henger, og semitrailer. Semi er ikke en egen førerkortklasse, det krever kun at en har E i tillegg til C.

Opplæring på både slepvogn og semi inngår så vidt jeg vet i læreplanen (og har gjort det et ukjent antall år), selv om bare et av alternativene brukes på oppkjøringen.

 

 

 

Har jo sett som nevnt i et tidligere innlegg at det er enkelte kjøreskoler som har semi i sin kjøretøypark i dag, men hva som ligger i opplæringsplanen i dag har jeg ikke kunnskaper om.

 

Når jeg kjørte opp så kjørte jeg direkte opp med lastebil og henger/vogntog, og ikke først lastebil og så henger i neste oppkjøring slik det er i dag. Og under opplæring så hadde aldri en time eller prøvetur i hverken semi eller buss, og egentlig så er det jo litt rart at en bare kan sette seg inn å kjøre dette uten å ha hatt en eneste time med kjøreopplæring på det.

Det ble selvfølgelig nevnt en del om både buss og semi på kjøreskolens teorikurs, og vi regnet jo også ut last/vekt/totalvekt på alt sammen, men som sagt, ingen praktisk opplæring.

 

Kjørte kun bil og henger på glattkjøring også, de hadde en semi der, men den var for øyeblikket ikke i drift som de sa.

Bussen de hadde på glattkjøringsbanen ble forbeholdt de som skulle ta førerkort på buss, i hvert fall der og da når jeg var der.

 

Det er en del år siden jeg tok førerkort på tyngre kjøretøy, og jeg er klar over at både opplæring og kjøring har forandret seg mye siden jeg tok det sertifikatet.Når forandringene kom har jeg ingen formening om, har bare konstatert at det er betydelige forandringer fra den gangen jeg kjørte opp og i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket det opp nå, av egen nysjerrighets skyld...

 

Det mest konkrete jeg klarte å finne i farta er på side 54, hvor 10-timers sikkerhetskurs på veg skulle fordeles med en time forarbeid, en time etterarbeid, og fire+fire timer på hhv tilhenger og semitrailer. Resten av opplæringa virket å være med valgfritt vogntog.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/61495/binary/1158826?fast_title=H%C3%A5ndbok+V856+L%C3%A6replan+klasse+C+og+CE.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...