Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

30.001 Euro i bot for laserpennbruk


Dufen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/kjoepte-laserpenn-i-syden-fikk-280-000-i-bot/a/23991312/

 

Hva er valgene til vedkommende?

Hva skjer om han ikke betaler?

Kan han la vær å betale og komme unna med det?

 

Jeg håper ikke det!

 

En del lek i ungdommen er farlig. Når leken utgjør fare for andre må det slås hardt ned på. Jeg synes botens størrelse er rimelig. Den kan ha stor preventiv virkning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/kjoepte-laserpenn-i-syden-fikk-280-000-i-bot/a/23991312/

 

Hva er valgene til vedkommende?

Hva skjer om han ikke betaler?

Kan han la vær å betale og komme unna med det?

 

Jeg håper ikke det!

 

En del lek i ungdommen er farlig. Når leken utgjør fare for andre må det slås hardt ned på. Jeg synes botens størrelse er rimelig. Den kan ha stor preventiv virkning.

 

syns du virkelig 283 000 kr er rimelig??? tror du ikke en bot på f.eks 50 000 hadde gjort samme nytten?

Lenke til kommentar

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/kjoepte-laserpenn-i-syden-fikk-280-000-i-bot/a/23991312/

 

Hva er valgene til vedkommende?

Hva skjer om han ikke betaler?

Kan han la vær å betale og komme unna med det?

 

Jeg håper ikke det!

 

En del lek i ungdommen er farlig. Når leken utgjør fare for andre må det slås hardt ned på. Jeg synes botens størrelse er rimelig. Den kan ha stor preventiv virkning.

 

Jojo, men jeg lurer på hvilke faktiske valg han har NÅ. 

Hva som vil skje om han ikke betaler boten altså.

Lenke til kommentar

Det er vel en ikke-sak akkurat nå da dette går et hakk videre og mest sannsynlig ender opp med en fornuftig bot. Det har god prevantiv effekt å slenge ut en megabot for så å ta det litt roligere i rettsaken da de fleste vil ikke havne i en rettsak med alt styr det medfører + mulige advokatutgifter.

 

Vi har europeisk samarbeid rundt slike ting så hvis dette går dritt så regner jeg med at han må betale alt :p

Lenke til kommentar

Hvis du bryter loven blir det straff, og bot er en rimelig straff for en slik forbrytelse. Og når politiet selv har sett deg så er det ikke akkurat mye du kan gjøre.

 

Er derimot enig med andre her at størrelsen virker noe ekstrem. Den skal være stor for å være preventiv. Er derimot enig i det over her at 50.000 kr er like preventivt. Hvis du bare har disse urimelige straffene så skaper det bare mistillit mot systemet da det virker urimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jojo, men jeg lurer på hvilke faktiske valg han har NÅ. 

Hva som vil skje om han ikke betaler boten altså.

 

De valgene han har nå, er vel å vente på anken, eventuelt kontakte en spansk advokat for å få hjelp til saken, å se hvordan det går.

 

Dersom han ikke betaler boten, så kan den selvfølgelig innkreves gjennom inkasso på tvers av landegrensene, slik at man slipper normalt ikke unna uansett. 

 

 

Stupid is as stupid does ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En straff bør alltid stå i sammenheng til lovbruddet den er en reaksjon mot.

 

Dette er en helt uhåndterbar bot for de aller fleste nordmenn. Jeg arbeider heltid, med høvelig grei gasje, og ville måtte ta opp et forbrukslån for å håndtere en slik bot. Man kan jo lure på hva det er som feiler den spanske rettspleien, om de faktisk forventer at vanlige folk skal få slike bøter for en slik bagatell.

 

Man kan jo også spørre seg om man kan forvente at en nittenåring skal kunne lese seg opp på lokalt lovverk om slike laserpekere i Spania. Jeg er ikke overbevist om at det er rimelig. Det er ikke et innlysende forbud, i alle fall ikke når det selges åpenbart på gata. Det gjør narkotika også, men som regel ikke fra stasjonære boder.

 

Den riktige reaksjonen på slikt tøys er en advarsel. Ferdig snakket. Når politiet har maskinpistoler når de kommer til døra di, har nok det tilstrekkelig preventiv virkning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, når politiet i andre land sier at det var slik må det jo alltid stemme..

Så du tror mer på en 19 åring som dro for å feste på et festested? Som også kjøpte og selv sa han lekte med laserpeker?

 

Av en eller annen grunn stoler jeg mer på politiet. Du drar ikke akkurat dit med kompiser for en rolig ferie gjør du vel? Vet vi hvor mye han hadde drukket på det tidspunktet? Hva har politiet å tjene på med å lyve slik. Det er lov å tvile på andre, men det er lov å ikke stole blindt på noen bare fordi de er landsmann. Spesielt steder som der gjør nordmenn masse idiotisk.

 

 

Du trenger ikke lese lover for å vite at å gjøre ting som virker skadelig er ulovlig. Hvilke grunner finnes det til å lyse inn mot sjåfører? For å irritere dem. Hva skjer om noe galt skjer når de blir irritert/ikke kan se? De krasjer og folk dør. Så tror du det er lov eller ikke? Du må ærlig få psykolog til å erklære deg dum om noen rettssal skal tro på det. 

 

Og det er faktisk lov å bare oppføre seg greit og fint og ikke gjøre noe tull i utlandet. Det virker for de aller fleste, og da havner du ikke i trøbbel. Jeg tror alle har gjort ting feil i utlandet, men det er forskjell på å kjøre feil og peke laser på folk. Jeg synes det blir dumt å forsvare folk, bare fordi de er nordmenn. Og siden han påstår han ikke siktet på biler så vet han og erkjenner han at det er galt. Og hvis du ser på teksten ser det ut som en advokat har skrevet det. For å få folk over på hans side selvfølgelig. Og advokaten skjønner at "visste ikke det var ulovlig" aldri fungerer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I andre land har enkelte fått bøter og fengselsstraff for bruk av laserpekere. Spesielt de som har rettet laserpekeren i mot fly og båter .

I USA ble en som lyste i mot en ferje forelagt et krav på $100.000. Dette ble redusert til $9500, 15 dager i fengsel med 24 måneders prøvetid samt 240 timers samfunnstjeneste.

En annen ble fengslet i 2 år etter brudd på bruk av laserpeker under prøvetiden.

http://www.laserpointersafety.com/sentences/sentences.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, når politiet i andre land sier at det var slik må det jo alltid stemme..

Så du tror mer på en 19 åring som dro for å feste på et festested? Som også kjøpte og selv sa han lekte med laserpeker?

 

Av en eller annen grunn stoler jeg mer på politiet. Du drar ikke akkurat dit med kompiser for en rolig ferie gjør du vel? Vet vi hvor mye han hadde drukket på det tidspunktet? Hva har politiet å tjene på med å lyve slik. Det er lov å tvile på andre, men det er lov å ikke stole blindt på noen bare fordi de er landsmann. Spesielt steder som der gjør nordmenn masse idiotisk.

 

 

Jeg har lest og hørt av bekjente som har fått bøter av politi som overhode ikke stemmer.

Dette er et kjent fenomen i mange land (hovedsaklig mellomeuropa) men også noe i søreuropa.

Med informasjonen gitt i artikkelen stiller jeg meg noe kritisk til hva gutten sier selvfølgelig, men enda mer kritisk til politi som kommer med våpen og får en utenlandsk ung person til å signere på noe som står skrevet på et språk personen ikke skjønner. Når det i tillegg nesten tar et år for dem å gjøre noe så er hele saken en vits (spør du meg). 

 

Jeg har selv vært i syden og er klar over at man ikke drar dit for å ha en rolig ferie, ikke at jeg skjønner hva poenget ditt med det er? Vi vet ikke om han hadde drukket noe i det hele tatt, hadde drukket litt, eller var sørpe full og så vidt klarte å stå. Det er ikke poenget mitt her. Poenget er saksgangen, måten de har gjort ting på, hvor lang tid det har gått og ikke minst størrelsen på forelegget.

 

edit: skjønner heller ikke helt den aggressive tonen din. Men det er jo opp til deg.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...