Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontaktet av Juking Media etter video på youtube


rvenes

Anbefalte innlegg

 

Tror nok du har regnet kraftig feil da det er mange om kaka

Sikkert 20+ som skal ha sin del

Det er etablert for lenge siden at OP får 70% av inntektene, mens Juking får 30% til dekning av sitt arbeid.

 

Det er mange klipp i den samme videoen, så jeg tviler at OP får 70% av totalsummen, for viss de andre har de samme avtalene så vil Jukin gå kraftig i minus

Det er nok en innviklet avtale som vi ikke har tilgang til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange klipp i den samme videoen, så jeg tviler at OP får 70% av totalsummen, for viss de andre har de samme avtalene så vil Jukin gå kraftig i minus

Det er nok en innviklet avtale som vi ikke har tilgang til

 

Han får nok 70% i de tilfellene det bare er hans klipp,

f.eks den jeg delte på forrige side som for øyeblikket har 4,9 millioner visninger. ^^

 

Når det gjelder samlingsvideoer trenger ikke avtalen være spesielt komplisert,

f.eks kan den se slik ut:

 

Jukin Media: 30%

Alle andre: 70% delt på antall videoskapere eller antall % av videoen hver skaper har.

 

Eksempel 1:

10 rettighetsinnehavere: 7% hver

 

Eksempel 2:

10 rettighetsinnehavere, 9 av dem har en video på 30 sekunder hver,

mens person 10 har en video på 45 sekunder, han vil derfor få 50% mer enn de andre:

9/10 får 6,7% mens 1 person får 10%

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som verdt jobben engang, så mye styr rundt avtaler og bekymring... bruker jo så mange timer på tenking og plundring at det går opp i spinninga.

For TS tenker du? Eller for Juking Media? For TS er det vel lite tenking og plundring med denne løsningen, kontra å promotere sin egen video. Juking Media har vel laget seg et system én gang, så det blir ikke mye tenking eller plunder for de heller.

Lenke til kommentar

Jeg tror personlig selv at det er et "tapsprosjekt" og selge seg til slike mediekanaler på youtube.

 

Så fort filmen din går "viral" så finner folk den. Filmen vil dukke opp som "anbefalt" over alt.

Poenget er jo at det er dritvanskelig å få den til å gå viralt alene - men med en gang du hukker opp med en distributør, så gjør den det fordi de bombarderer alle kanaler med den, og de har en haug av abonnenter. Dessuten, om du gjør det selv må du selv styre med å plassere reklamene, kontakte utenlandske leverandører og sørge for å få betalt, styre med internasjonale bankoverføringer osv osv. Juking har antagelig systemer for dette på plass, så etter du har signert kan du gjøre andre ting mens pengene drypper inn på paypal e.l.

Lenke til kommentar

Poenget er jo at det er dritvanskelig å få den til å gå viralt alene.

Neida. er filmen "God nok" så blir den populær fort. bare poste en link på feks reddit så skal du se at det tar av.

 

.. og de har en haug av abonnenter. Dessuten, om du gjør det selv må du selv styre med å plassere reklamene, kontakte utenlandske leverandører og sørge for å få betalt, styre med internasjonale bankoverføringer osv osv.

Nei, Google\Youtube ordner alt dette for deg. Alt av reklame på filmene eller på youtube siden går automatisk.

 

Edit: Det at filmen hans har mange millioner visninger på Facebook er jo veldig bra, men meg bekjent får han 0kr for dette, da Facebook pr idag ikke har noe annonsesystemer for filmer som blir lagt ut.

Mulig jeg tar helt feil her, men det var iallefall beskjeden jeg fikk når et annet tilsvarende selskap av JukinMedia tok kontkt med meg angående et filmklipp.

 

----

 

 

Søker man opp JukinMedia på Youtube feks, så er det ikke utelukende positive tilbakemeldinge akkurat. :)

 

Uansett, er jo bra for TS om han får flere millioner visninger takket være JukinMedia. Noe oppdatering på om det har kommet noe penger i kassa? :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Eh... Ja, eg har fått betaling, penger rett inn på konto. 

Det og ikkje ha ein slik sammarbeidsparter trur eg hadde blitt masse arbeid. 

Det rant jo inn med eposter fra diverse media firma.  

 

Mange hadde TOS / Eula som var heilt på villstyr, så måtte lese dei nøye sjølvsagt. 

 

Det har vore mange forsøk på å kopiere vidoen på youtube, men det er bare å sende inn claim til youtube så blir den fjerna, og dei som gjer det får copy strike på sin kanal. Dei gjer nok ikkje det ein gang til. 

 

Ein ting er også at man må ha satt opp adsense på sin youtube før man tjener penger på det. Det hadde eg alt gjort (motatt betalinger fra youtube fra før). 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Bonusspørsmål: Hva er adsense og koster dét penger? Mye styr?

 

Frank Debrin: Han skriver at han ble kontaktet av masse forskjellige medieselskaper. Hvordan velger man ut den beste av disse? Hvordan har man noen garanti for at ingen stjeler videoen sin? Eller får de pengene en har krav på? Han skriver også at han må sende "copyclaim" hvis noen stjeler videoen hans. Hjelpes meg, da må man jo sitte og følge med 24/7! Alt dette er for meg -styr-, og med mindre jeg hadde tjent en god månedslønn på det hvér måned, garantért for resten av livet, så er det ingen vits. Helst hundretusener av kroner.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Frank Debrin: Han skriver at han ble kontaktet av masse forskjellige medieselskaper. Hvordan velger man ut den beste av disse? Hvordan har man noen garanti for at ingen stjeler videoen sin? Eller får de pengene en har krav på? Han skriver også at han må sende "copyclaim" hvis noen stjeler videoen hans. Hjelpes meg, da må man jo sitte og følge med 24/7! Alt dette er for meg -styr-, og med mindre jeg hadde tjent en god månedslønn på det hvér måned, garantért for resten av livet, så er det ingen vits. Helst hundretusener av kroner.

Man må gjøre litt research når man blir kontaktet av slike medieselskaper, og lese foreslåtte avtalevilkår nøye, slik TS også har gjort.

 

Velger man et redelig firma ville ikke jeg ha vært redd for om jeg fikk pengene jeg hadde krav på, uten at jeg har vært oppi en slik situasjon selv.

 

Jeg ser heller ikke hvorfor man skal måtte følge med 24/7 - et par søk en gang til dagen burde raskt avdekke de som har stjålet videoen. Det går sikkert også an å sette opp noen automatiske søk som gir deg varsel ved nye treff. For meg høres det ikke ut som mye styr hvis det blir noen tusen kroner utav det, men jeg skjønner at dine krav er mye strengere.

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

 

.. og de har en haug av abonnenter. Dessuten, om du gjør det selv må du selv styre med å plassere reklamene, kontakte utenlandske leverandører og sørge for å få betalt, styre med internasjonale bankoverføringer osv osv.

Nei, Google\Youtube ordner alt dette for deg. Alt av reklame på filmene eller på youtube siden går automatisk.

 

Men nå kommer ofte en del av inntektene f. eks. av morgen-tv i USA som skal vise filmsnutten på TV, Dagbladet vil vise den på sin nettside med sin egen video-player, et reklamebyrå i Japan vil vise den på en skjerm i en storby osv.

 

Disse store bedriftene tar aldri kontakt med enkeltpersoner, så da blir det aldri noe av. Har man derimot en profesjonell bedrift som fungerer som agent, har de ofte standardavtaler med mange mediehus som da bare kjøper det de vil uten å måtte forhandle med masse enkeltpersoner rundt om kring i verden. Dermed kan den lettere gå "viral" og man kan ende opp med å tjene mer.

 

Edit: Her er et typisk eksempel: http://www.vgtv.no/#!/video/122550/monsterfisk-sjokkerer-helt-ekstremt

VG tar en viral video og bruker i sitt show. Mest sannsynlig har de betalt en standard sum til viralhog som eier den på youtube

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Disse store bedriftene tar aldri kontakt med enkeltpersoner

Tja, det er vel ikke helt riktig.

 

De siste 2 ukene har jeg selv blitt kontaktet av produksjonselskap av TV kanalen Discovery TV og Weather.com.

Også et annet "agent selskap" tilsvarende JukinMedia. Bare at de ville gi meg 90/10 istedenfor 60/40 som JukinMedia.

 

Quote:

We split the YouTube revenue 90/10 in your favor from every single copy on YouTube, including the one on our YouTube channel where your video will be additionally promoted.

A great benefit for you would be our partnership with platforms like MSN, Yahoo!, AOL, XBox, Bell Media (which includes CTV and Discovery Canada), Shaw Media (which includes slice.caand Global TV), Postmedia (which includes a number of Canadian news outlets including The National Post), MTV, The Telegraph, Amazon, Reuters and more. We pay you back 90% from whatever is made on those platforms

 

--

Så man bør gjøre grundig research og ikke bare hoppe på det første selskapet som sender deg en melding. er betydelig bedre "deals" der ute :)

 

 

Men for all del, om man ikke gidder "jobbe" litt for det så er det vel like greit at man bare tar et valg på noen.. så får man forhåpentligvis noe for det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...