Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det du savner? Tilgang på en spillbar alpha? At det slippes mer og mer content underveis som faktisk underbygger at utviklerne jobber med spillet? Vent nå litt...

 

Vesensforskjellen mellom typiske "kommerse" AAA-titler og et crowdfunded spill med alpha access som Star Citizen, er at sistnevnte nødvendigvis må ha en langt mer åpen og ærlig tilnærming til publisitet. Mange AAA-titler fra de store aktørene scrappes før vi i det hele tatt får høre et ord om dem. Cloud Imperium Games gir alle backere tilgang på alpha, blant annet som et ledd i brukertesting, og de viser fremgang. Ja, det går tregt, men ikke nødvendigvis tregere enn en utvikler som sitter i årevis bak lukkede dører og spikker på et spill før de nevner et ord til allmenheten.

 

Utsettelsene skyldes et stadig utvidet scope som følge av større og større funding. Og det er bra, selv om utsettelser selvsagt ikke er veldig hyggelig. Jeg ser heller at CIG bruker et år eller to ekstra på å lage det beste tenkelige spillet, fremfor å rushe en half-assed versjon fordi enkelte surmulere begynner å bli utålmodige. Jeg skulle gjerne hatt den ferdige versjonen av spillet i hendene i dag, men det tar nødvendigvis tid å lage et godt spill, noe mange sikkert ikke er klar over fordi man vanligvis først hører om nye spill et par uker eller måneder før releasedatoen, etter at spillet gjerne allerede har vært i produksjon i årevis.

 

Jeg har tid. Så lenge CIG fortsetter å vise fremgang og stadig gir oss mer content uten unødvendige opphold er jeg ganske så fornøyd. Nå har de også sluppet en "schedule report" som oppdateres hver fredag og som gir oss alle innblikk i utviklingsfremgangen frem mot neste patch.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg bare skjønner ikke helt hva du mener. Det har foregått i ca 4 år om jeg ikke tar helt feil. Det er ikke noe unormalt lang tid. Det vanlige eksempelet er at GTA5 tok 5 år. Og det fra et veletablert studio som allerede hadde produsert flere i spill i samme serie, og det kostet 250ish millioner dollar. StarCraft 2 tok 7 år. Igjen fra et etablert sudio som allerede hadde laget spill i serien. Lang utviklingstid er ikke noe nytt, det er bare uvanlig at utviklingen er såpass åpen så tidlig i prosessen, så det virker kanskje som det tar mye lengre tid enn vanlig? Forskjellen ligger vel mest i at Star Citizen er økonomisk drevet av fans og spillere, ikke av investorer. 

 

Når det kommer til datoer og tilgang... Vi har tilgang. Vi har tilgang på alpha-builden av spillet som blir kontinuerlig oppdatert etterhvert som de gjør deler av spillet spillbare. Ikke i perfekt stand, det er tross alt en alpha, men spillbart. Og vi kan lese/se/høre på hvordan det går i ukentlige rapporter, oppdateringer og forumposts fra ansatte. Om man ikke leser dette så kan jeg forstå at man ikke får det med seg, men tilgangen er der. Beklager den mulige avsporingen, men jeg klager ikke på en mulig mangel på et produkt før jeg har sjekket om informasjonen er tilgjengelig. Cart before the horse etc.

 

Og uansett. Det blir feil? På hvilken måte? La oss si det kommer ut til jul 2018. Vil du ikke spille det engang - fordi det er fail, hva nå enn du mener med det? Jeg forstår ikke helt hvor du kommer fra. Vær så snill og ikke tro at jeg er noen blind drone her, jeg har virkelig ikke så fælt med følelser oppi dette, men jeg sliter med å forstå vinklingen din.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Casuals er som regel de som bestemmer om det blir populært eller ikke. De er helt klart de største faktorerer her så derfor sier jeg alt det jeg sier her. Når de ikke fokuserer på dem så blir det ikke noe stort ut av det, og jeg klarer ikke å se noe av det på dette spillet.

 

Salgstall beviser det på all tenkelig områder også, finnes muligens noen unntak.

 

Se på blizzard, bra eksmpel, Nintendo også for den saks skyld, ingen hemmelighet at casuals selger, derfor det satses mest der.

 

Tiden får vise, jeg har fortsatt ingen tro på dette.

Dessuten startet prosjektet 2011 ~ 2017 (om par dager)

Lenke til kommentar

Hvis man hadde forventet at Star Citizen skulle inneholde "casual" elementer så tror jeg dem har fulgt med på feil spill. Hadde dette vært ENDA et casual spill i rekkene fra EA eller Blizzard så hadde dem ikke fått så mye penger inn via Kickstarter. Folk har bidratt pga alle detaljene og realismen de faktisk går for. Jeg elsker det selv, liker små finesser bare det å gå inn i et fly ikke bare er en Harry Potter formel der du magisk havner inn i flyet men faktisk må utløse en stige, klatre opp, trykke knapper og så lukke døren. Så fyr opp alle instrumentene. Og at de ekstra setene i flyet faktisk har et formål og har sine egne "mini games".

 

Star Citizen er et helt hinsides til prosjekt, fallgruvene er store men det dem har fått til sålangt er meget meget meget imponerende. Tror ikke det finnes mer teknisk avansert spill enn dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Casuals er som regel de som bestemmer om det blir populært eller ikke. De er helt klart de største faktorerer her så derfor sier jeg alt det jeg sier her. Når de ikke fokuserer på dem så blir det ikke noe stort ut av det, og jeg klarer ikke å se noe av det på dette spillet.

 

Salgstall beviser det på all tenkelig områder også, finnes muligens noen unntak.

 

Se på blizzard, bra eksmpel, Nintendo også for den saks skyld, ingen hemmelighet at casuals selger, derfor det satses mest der.

 

Tiden får vise, jeg har fortsatt ingen tro på dette.

Dessuten startet prosjektet 2011 ~ 2017 (om par dager)

 

Hvor har du 2011 fra ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Casuals er som regel de som bestemmer om det blir populært eller ikke. De er helt klart de største faktorerer her så derfor sier jeg alt det jeg sier her. Når de ikke fokuserer på dem så blir det ikke noe stort ut av det, og jeg klarer ikke å se noe av det på dette spillet.

 

Salgstall beviser det på all tenkelig områder også, finnes muligens noen unntak.

 

Se på blizzard, bra eksmpel, Nintendo også for den saks skyld, ingen hemmelighet at casuals selger, derfor det satses mest der.

 

Tiden får vise, jeg har fortsatt ingen tro på dette.

Dessuten startet prosjektet 2011 ~ 2017 (om par dager)

Spillet er ikke for "casuals" og da ikke for deg. Skjønner ikke hva du klager over egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å fokusere på dem, ellers vil bare spillet råtne fort som fy, lik eller ikke, men slik er det. 

 

Men ok, så hvem fokuserer Star Citizen folkene på, hvis ikke de største gamer gruppene som "Casuals". Jaja, i 2012 da jeg så først  dette så var jeg meget hardcore (tid opp til 16t per dag, eller skal man si nolifer?), men det har tydeligvis forandret seg, dette er plutselig ikke et spill for meg, nice 2 know  :sick:

 

Hva med å fortelle hva som er så bra som jeg ikke klarer å se, please?  ;)

Lenke til kommentar

Hva med å fortelle hva som er så bra som jeg ikke klarer å se, please?  ;)

For å snu på det: hva er det som gjør at du tydeligvis mener det er så dritt?

 

Jeg, og tydeligvis flere, sliter med å forstå budskapet du forsøker å formidle her. Mener du at spillet i sin nåværende form er uspillbart? Hater du konseptet og/eller space-themed spill generelt? Er du kanskje rett og slett bare lei av å vente på at spillet skal bli ferdig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er viktig å fokusere på dem, ellers vil bare spillet råtne fort som fy, lik eller ikke, men slik er det. 

 

Men ok, så hvem fokuserer Star Citizen folkene på, hvis ikke de største gamer gruppene som "Casuals". Jaja, i 2012 da jeg så først  dette så var jeg meget hardcore (tid opp til 16t per dag, eller skal man si nolifer?), men det har tydeligvis forandret seg, dette er plutselig ikke et spill for meg, nice 2 know  :sick:

 

Hva med å fortelle hva som er så bra som jeg ikke klarer å se, please?  ;)

 

 

Er vel heller DU som må forklare hva som er så drit, siden "alle" vi andre ikke klarer å se det?:s 

 

Du skriver jo bare om og om igjen det samme, at spillet er drit, fordi det ikke er laga for casuals ?

 

Du snakker om at spill dør ut fordi det ikke blir laga for Casuals, hva med Eve? Er flere tusen som fortsatt spiller Eve, og det ble absolutt ikke laga for casuals.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For ikke å snakke om at dette kanskje er tidenes mest ambisiøse spill-prosjekt. Et MMO, som jo i seg selv har en utviklingssyklus på minst 3-4 år før det "går gull" og slippes. + Squadron 42 som er et svært singleplayer spill på egenhånd.

 

Folk blir kalt white knights osv. når de forsvarer Star Citizen, og det er sikkert noen som kvalifiserer som det også... Men det er mange gamere som ikke har snøring på hvordan spillutvikling fungerer. Og dette er ikke forbeholdt spill: Helt vanlige forbrukere som fra tid til annen popper fram og "vet best."

 

Selv backa jeg prosjektet i november 2012, og har lært veldig mye om hvordan spillutvikling fungerer ved å følge utviklingen fram til nå. Føler jeg har fått valuta for pengene bare pga. det. Det er rett og slett gull verdt for oss som er interessert i den type ting. Dette var helt uhørt før crowdfunding/folkefinansiering kom inn i bildet. Dette er spillhistorisk et fantastisk prosjekt, og for de som er interesserte så er det bare å hive seg på nå (eller snart), da det kommer til å være i utvikling både fram til – og etter – det er å få kjøpt i butikkene og på Steam osv. 

 

Skal for øvrig bli morsomt å se hva de med golden ticket får etter hvert... Det er jo nødt for å bli noe rent symbolsk, som tilgang til en sjokoladefabrikk på Stanton eller noe. Hvis ikke så blir det mange som henger med lippa. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det kommer til å være i utvikling både fram til – og etter – det er å få kjøpt i butikkene og på Steam osv.

Det kommer aldri til å havne på Steam, takk og pris!

 

Ikke at jeg har noe vesentlig imot Steam, men akkurat som Apple tar de 30% av alt. Det passer rett og slett ikke sammen med crowdfunding.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Star Citizen kjører nå det de kaller "Valentine's Day Multi-Crew Free Fly". Hvem som helst kan prøve spillet gratis frem til søndag 19. februar, og såvidt jeg forstår vil alle som deltar i denne free fly-en få tilgang på et Constellation Andromeda (et av de største skipene i spillet hittil).

For å delta må du registrerer deg. Bruk min referanselink for å få litt ekstra ingame currency om du senere velger å kjøpe spillet, eller bruk en fra referral randomizeren. Referrals kan ikke legges til etter en har registrert seg.

For å få tilgang til free fly etter du har registrert deg, se denne siden.

 

Mye er fortsatt uferdig, og selve spillet i sitt nåværende stadie er ganske learn-as-you-go, så om noen føler de trenger en omvisning, send en PM så ser vi om jeg har tid en av dagene :)

Lenke til kommentar

Star Citizen kjører nå det de kaller "Valentine's Day Multi-Crew Free Fly". Hvem som helst kan prøve spillet gratis frem til søndag 19. februar, og såvidt jeg forstår vil alle som deltar i denne free fly-en få tilgang på et Constellation Andromeda (et av de største skipene i spillet hittil).

 

For å delta må du registrerer deg. Bruk min referanselink for å få litt ekstra ingame currency om du senere velger å kjøpe spillet, eller bruk en fra referral randomizeren. Referrals kan ikke legges til etter en har registrert seg.

 

For å få tilgang til free fly etter du har registrert deg, se denne siden.

 

Mye er fortsatt uferdig, og selve spillet i sitt nåværende stadie er ganske learn-as-you-go, så om noen føler de trenger en omvisning, send en PM så ser vi

om jeg har tid en av dagene :)

 

FÅ en constellation? Hvordan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...