Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Det var en grunn til at jeg satt "gulinger" i parantés, om du misforsto meg rett. Var selvsagt bare for enkelhets skyld.

 

Pr dags dato, ser jeg det ikke riktig for utenforstående å påta seg noen likvidering. Det er ikke akseptabelt.

 

 

 

 

 

Likvidering sitter langt inne, men først og fremst når lederen er folkevalgt. Her ville det bare bli en stor befrielse for alle parter, da kanskje med unntak av ett par trofaste nord-koreanske generaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du ser ikke for deg at de har tenkt tanken selv, og at en erstatter står klar?

Det kan godt gjøre det enda verre. Ikke undervurder dem.

 

Vi snakker jo her nepotisme og såvidt jeg vet har han bare en datter som er 7-8 år, så spørs om det er helt opplagt hvem som kommer etter. Sannsynligvis en general og sjansen er svinnende liten for at vedkommende kan være like blokkert som diktatoren sin var.

Lenke til kommentar

kan hende. Kan vel også hende at de faktisk er så forstokket, at de ikke har en veldig gjennomtenkt plan B, C osv hvis det skjer. 
Men det er usikkert.
Må også være beregnet på at det benyttes dobbeltgjengere. Så om de knerter feil mann, kan de også gjøre det verre.

Blir spennende å se hva som skjer iallefall. Føler på meg at det vil skje noe om ikke så lenge. Får håpe at det blir så smertefritt som mulig. Og at Jørn Andersen og kona kommer seg helskinnet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der...

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

 

Nei, utfra nasjonal sikkerhet, uavhengighet og slike ting.

 

Problemet til folk i Norge er at vi begynner å bli totalt empatiløse og ikke klarer å se ting fra andre perspektiv enn de vi blir fortalt av myndighetene våre og propagandaen på tv.

 

Det går an å prøve å forstå situasjonen utfra Nord Korea sitt perspektiv også.

 

 

Det er nettopp empatien som trigger hele min motstand mot denne lille innavla diktatorspiren. Det eneste dere har til felles er Amerika hatet, men man velger ikke sine venner kun utifra at man deler en fiende, da ender du opp med "venner" som gjør at du ikke lenger trenger fiender.

 

Du må gjerne fortsette å gi din støtte til Kina og Russland, men å gjøre det samme med NK blir jo helt uhørt. Ingen ved sine fulle fem vil påstå at Jong-dum er en positiv for verken for verden eller for eget folk, og da neppe din kjære Putin heller.

 

 

Du tror jeg har noe som helst til overst for Nord Korea? Det stemmer ikke. Bare fordi jeg klarer å forstå situasjonen fra Nord-Koreans perspektiv, betyr ikke at jeg bryr meg om Nord-Korea, støtter de på noen måte eller ikke har mye imot de.

 

Du må slutte å trekke, bare fordi du ikke mener X, så mener du Y kortet. Og, hvis du ikke hater, så liker du. Det er en totalt falsk filosofi. Jeg renger med du har lært den av George W Bush.

 

 

Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har fått noe inntrykk av at du er noen stor fan av regimet, derfor skjønner jeg ikke at du gidder. Noen fortjener ikke din støtte, og denne bortskjemte lille feite diktator er nok utvilsomt en av dem.

 

 

Det er ikke min støtte, det er en logisk forståelse av situasjonen, sett med Nord Koreanske øyne. Det er vel det som er noe av problemet med vestlig politikk i forhold til Nord-Korea, at de ikke ser at de er delaktig i å skape denne situasjonen.

 

Det er viktig når man diskuterer, tenker over og drøfter Nord-Korea, at man også forsøker å forstå situasjonen fra deres perspektiv.

Lenke til kommentar

Akkurat det der er jo et interessant spørmål. Hva tenker den "jevne" N Koreaner? Han/hun som går "fornøyd" omkring og syns alt er "flotte greier"?
Tror de på det? Mener de det? Er de så hjenevasket at de faktisk ikke vet bedre? Eller går de rundt med en konstant frykt i årene og lider, veier bevisst sine ord og ansiktsuttrykk? Tvinger seg til å være tause om ærlige tanker i frykt for avlytting osv?

Lenke til kommentar

Med de argumentene er det en del andre land/regimer det kan reageres mot også. Zimbabwe ledet av Robert Gabriel Mugabe for eksempel, men ingen har brydd seg om Zimbabwe siden det ble slutt på dekningen av volden mot opposisjonen etter katastrofevalget i år 2008.

Tja, drev Mugabe og sendte opp raketter for å forberede atomvåpen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

Lenke til kommentar

Akkurat det der er jo et interessant spørmål. Hva tenker den "jevne" N Koreaner? Han/hun som går "fornøyd" omkring og syns alt er "flotte greier"?

Tror de på det? Mener de det? Er de så hjenevasket at de faktisk ikke vet bedre? Eller går de rundt med en konstant frykt i årene og lider, veier bevisst sine ord og ansiktsuttrykk? Tvinger seg til å være tause om ærlige tanker i frykt for avlytting osv?

 

Hva vet du om livet i Nord-Korea? Jeg regner med du vet like lite om det som en Nord-Koreaner vet om livet i Norge. Hvem er det egentlig som forteller deg hele tiden hvor "fryktelig" det er i Nord-Korea?

Lenke til kommentar

 

Akkurat det der er jo et interessant spørmål. Hva tenker den "jevne" N Koreaner? Han/hun som går "fornøyd" omkring og syns alt er "flotte greier"?

Tror de på det? Mener de det? Er de så hjenevasket at de faktisk ikke vet bedre? Eller går de rundt med en konstant frykt i årene og lider, veier bevisst sine ord og ansiktsuttrykk? Tvinger seg til å være tause om ærlige tanker i frykt for avlytting osv?

 

Hva vet du om livet i Nord-Korea? Jeg regner med du vet like lite om det som en Nord-Koreaner vet om livet i Norge. Hvem er det egentlig som forteller deg hele tiden hvor "fryktelig" det er i Nord-Korea?

 

 

Det var vel akkurat det han lurte på med tanke på alle spørsmålene i posten, og noe jeg også har lurt på. Jeg tipper at en mindre del av befolkningen faktisk vet bedre og ønsker annet, men av helsemessige årsaker holder klokelig tett om den slags...

 

Håpet må jo nesten bli at brorparten av folket faktisk er hjernevasket og da ikke vet bedre, det man ikke vet har man som kjent ikke vondt av og kan vel eventuelt forklare noe av engasjementet og støtten dette regimet tilsynelatende har i folket.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Utlendinger ser bare Pyongyang. På bygda og i arbeidsleire spiser folk gress og dør. Millioner har dødd av sult og feilernæring. Folk som bor på bygda vet ikke hvordan resten av verden er. De har ingen informasjon om omverdenen. Og alt vi vet om Nord-Korea utenfor Pyongyang er basert på satelittbilder og historier ifra de få som klarer å stikke av.

Lenke til kommentar

 

Med de argumentene er det en del andre land/regimer det kan reageres mot også. Zimbabwe ledet av Robert Gabriel Mugabe for eksempel, men ingen har brydd seg om Zimbabwe siden det ble slutt på dekningen av volden mot opposisjonen etter katastrofevalget i år 2008.

Tja, drev Mugabe og sendte opp raketter for å forberede atomvåpen?

 

 

Nei, men han brukte militæret, politiet, etterretningen og ungdomsgjengene sine til å terrorisere deler av befolkningen. Hvilket han fortsatt gjør.

Lenke til kommentar

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

Lenke til kommentar

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Så er det dette "fair and balanced" NK media man må ty til for å finne sannheten? Kan vel se for meg at du og Jong-Dum er samkjørte der isåfall ;)

Lenke til kommentar

Med de argumentene er det en del andre land/regimer det kan reageres mot også. Zimbabwe ledet av Robert Gabriel Mugabe for eksempel, men ingen har brydd seg om Zimbabwe siden det ble slutt på dekningen av volden mot opposisjonen etter katastrofevalget i år 2008.

Men det er jo ikke et argument! Mener du virkelig at hver gang A kritisers, så er det et gyldig argument å si at B også er ille?

 

Handler denne diskusjonen om Nord-Korea eller Zimbabwe?

Lenke til kommentar

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Mener du at det sies noe annet i østlig, sørlig, nordlig, norvestlig, midtøstlig og sørøstlig media, faktalitteratur og etterretningstjeneste? Tror du også på nissen da media får deg til å tro at han ikke finnes i en viss alder slik at du skal være deprimert og enkel å kontrollere for myndighetene?

 

Du må gjerne flytte til Nevada og bygge deg en underjordisk bunkers. Tror du hadde følt deg tryggere da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Så er det dette "fair and balanced" NK media man må ty til for å finne sannheten? Kan vel se for meg at du og Jong-Dum er samkjørte der isåfall ;)

 

 

Jeg samkjørt med hvem? Hva har meg som person å gjøre med dette?

 

Poenget mitt er at hvis du kun ser dette ut ifra et vestlig synspunkt (og vestlige medier er mildt sagt flinke til å framstille alt fra deres eget synspunkt) får du ikke noe særlig oversiktlig bilde...

 

Har du tenkt på saken fra Nord-Koreas side? Fra dem som utrettelig utsettes for sanksjoner og fordømmelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...