Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

 

Med de argumentene er det en del andre land/regimer det kan reageres mot også. Zimbabwe ledet av Robert Gabriel Mugabe for eksempel, men ingen har brydd seg om Zimbabwe siden det ble slutt på dekningen av volden mot opposisjonen etter katastrofevalget i år 2008.

Men det er jo ikke et argument! Mener du virkelig at hver gang A kritisers, så er det et gyldig argument å si at B også er ille?

 

Handler denne diskusjonen om Nord-Korea eller Zimbabwe?

 

 

Jeg mente at Nord-Korea ikke nødvendigvis er verre enn andre land på de områdene han tok opp, nettopp behandlingen av egen befolkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Mener du at det sies noe annet i østlig, sørlig, nordlig, norvestlig, midtøstlig og sørøstlig media, faktalitteratur og etterretningstjeneste? Tror du også på nissen da media får deg til å tro at han ikke finnes i en viss alder slik at du skal være deprimert og enkel å kontrollere for myndighetene?

 

Du må gjerne flytte til Nevada og bygge deg en underjordisk bunkers. Tror du hadde følt deg tryggere da.

 

 

Følt meg tryggere... La oss se litt på dette:

 

1) Hvor mange land har atomvåpen? De kjente landene er USA, Russland (tidligere Sovjetunionen), Kina, Frankrike, India, Pakistan og Nord-Korea. I tillegg Israel selv om de offisielt benekter dette.

 

2) Hvor mange land har brukt atomvåpen i krig og hvor mange ganger? USA er det eneste landet og de har brukt to atombmber tilbake til år 1945.

 

3) Har USA og/eller andre land truet med å bruke atomvåpen siden? Ja.

 

4) Har det allikevel blitt brukt atomvåpen siden? Nei.

 

Nord-Korea er ufarlig ved mindre USA, Sør-Korea og Japan fortsetter å presse dem. Landet vil knapt ha noe som helst å gjøre med omverden uansett. Verden kan fint leve med et Nord-Korea med atomvåpen så lenge situasjonen er stabil.

 

Jeg hadde aldri fryktet et Iran med atomvåpen heller for den saks skyld selv om haugevis av land kauket og skrek om at Iran var ute etter å anskaffe atomvåpen for noen år siden.

Lenke til kommentar

 

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Så er det dette "fair and balanced" NK media man må ty til for å finne sannheten? Kan vel se for meg at du og Jong-Dum er samkjørte der isåfall ;)

 

 

Jeg samkjørt med hvem? Hva har meg som person å gjøre med dette?

 

Poenget mitt er at hvis du kun ser dette ut ifra et vestlig synspunkt (og vestlige medier er mildt sagt flinke til å framstille alt fra deres eget synspunkt) får du ikke noe særlig oversiktlig bilde...

 

Har du tenkt på saken fra Nord-Koreas side? Fra dem som utrettelig utsettes for sanksjoner og fordømmelser.

 

 

Sorry kom kanskje litt feil ut, mente at jeg trodde det var få andre enn Jung-dum som går god for informasjon som slippes i Nord-Korea :)

 

Jeg kan se for meg at vestlige medier jevnt over ligger nærmere virkeligheten ettersom staten ikke tar korrekturen først, slik som i for eksempel Russland og Kina.

Lenke til kommentar

Nord-Korea burde i prinsippet ha all rett til å utvikle nukleære våpen de som alle andre. Hvorfor skulle ikke de få ha når andre land har? Land som i dag har atomvåpen har vist seg langt mer aggressive enn det Nord-Korea noengang har vært. Jeg tenker spesielt på USA, Israel og Russland. Hvorfor skal disse landene få ha atomvåpen i sine arsenal og ikke fredelige Nord-Korea?

 

Alt Nord-Korea er ute etter er en sikkerhetsbuffer mot invasjon. De vil for enhver pris ikke ende opp som Afghanistan/Irak/Libya/Syria m. fl.  Er dette virkelig så mye å forlange? For å garantere seg mot det (invasjon) så ser de at atomvåpen er den eneste frelseren.

 

Det såkalte "verdenssamfunnet" har ingen kredibilitet så lenge deres egne krigerstater forsetter å tviholde på sine atomvåpen.

Endret av Ruterknekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sør-Korea er et godt motargument. Det ber et land som blomstrer mens Nord-Korea råttner i fattigdom, sult, konsentrasjonsleirer og henrettelser.

 

Det eneste Nord-Korea ønsker er å ødelegge så mange mennesker som mulig.

 

Nord-Korea er blant verdens jæveligste land å leve i.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan dette går:

 

Internasjonale medier: Representanter fra Nord-Korea og USA er ventet å holde samtaler i Norge

 

En rekke kilder hevder nordkoreanske og amerikanske tjenestemenn skal holde samtaler i Oslo.
 
 
Moon Jae-in er mannen som vil forsøke å snakke med Kim Jong-un

 

Hvis Moon Jae-in (64) velger en forsonende tone overfor Nord-Koreas leder Kim Jong-un, kan det gjøre situasjonen rundt diktaturet enda mer komplisert.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/soer-korea/moon-jae-in-er-mannen-som-vil-forsoeke-aa-snakke-med-kim-jong-un/a/23992481/

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Mener du at det sies noe annet i østlig, sørlig, nordlig, norvestlig, midtøstlig og sørøstlig media, faktalitteratur og etterretningstjeneste? Tror du også på nissen da media får deg til å tro at han ikke finnes i en viss alder slik at du skal være deprimert og enkel å kontrollere for myndighetene?

 

Du må gjerne flytte til Nevada og bygge deg en underjordisk bunkers. Tror du hadde følt deg tryggere da.

 

 

Følt meg tryggere... La oss se litt på dette:

 

1) Hvor mange land har atomvåpen? De kjente landene er USA, Russland (tidligere Sovjetunionen), Kina, Frankrike, India, Pakistan og Nord-Korea. I tillegg Israel selv om de offisielt benekter dette.

 

2) Hvor mange land har brukt atomvåpen i krig og hvor mange ganger? USA er det eneste landet og de har brukt to atombmber tilbake til år 1945.

 

3) Har USA og/eller andre land truet med å bruke atomvåpen siden? Ja.

 

4) Har det allikevel blitt brukt atomvåpen siden? Nei.

 

Nord-Korea er ufarlig ved mindre USA, Sør-Korea og Japan fortsetter å presse dem. Landet vil knapt ha noe som helst å gjøre med omverden uansett. Verden kan fint leve med et Nord-Korea med atomvåpen så lenge situasjonen er stabil.

 

Jeg hadde aldri fryktet et Iran med atomvåpen heller for den saks skyld selv om haugevis av land kauket og skrek om at Iran var ute etter å anskaffe atomvåpen for noen år siden.

 

 

 

1, 2, 3 og 4) Så du mener det er greit at alle skaffer seg atomvåpen? Våpen som kan utslette hele menneskeheten? Selv NK som ikke tillater uavhengige internasjonale kontrollorganer som sjekker produksjon og lagring tilgang? Har du et døds ønske? Det gikk også ganske mange år mellom det Romerske imperiet og det Britiske imperiet. Selv om krig på stor skala ikke har foregått på en liten stund betyr det ikke at det ikke kan skje igjen.

 

Jeg er enig i at Nord-Korea er relativt ufarlig dersom de ikke blir presset. Men det at de har atomvåpen og ikke blir kontrollert er helt uakseptabelt. Spesielt når de viser et så åpenbart hat for USA og Korea. Hvilken garanti har vi for at de ikke vil angripe USA og/eller Sør-Korea så snart de har teknologien til det? Når det kommer til atomvåpen  man tillate grundig kontroll.

 

Et Iran med atomvåpen er ekstremt farlig. De driver storstilt produksjon av uran nå. De har også helt andre intensjoner enn det vi i vesten har. Det at de får atomvåpen og kan drive med trusler i det området kan få enorme innvirkninger på livet her i vesten økonomisk sett, og potensielt sett på militær basis.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påsto noe annet enn at det finnes en reell fare her. Da vet du tydeligvis bedre enn vestlig etterretning, media, politikere og militært personell. Så da er spørsmålet, hvor har du denne informasjonen av Nord-Korea og Iran er så ufarlig fra? Jeg er enig i at vi får et tilpasset synspunkt gjennom vestlig media, men det er ikke uten grunn at land som Kina nå støtter Nord-Korea mindre, land som Israel(som er en av de nærmeste allierte til USA) er svært nervøse for Irans atomprogram osv. Trekk fra 20-40% av styret vestlig media lager så får du et ganske greit bilde likevel. 

Lenke til kommentar

 

Nord-Korea er blant verdens jæveligste land å leve i.

Ikke om du er fullstendig enig med regimet, eller er en del av regimet.

 

Omtrent som andre land i så hendseende. ;)

 

Nei faktisk ikke. Helt ulik alle andre land. Selv de som er enige med regimet og støtter kim jong un blir henrettet. Det skjer aldri i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nord-Korea er absolutt en trussel for menneskeliv i andre land. Spesielt Sør-Korea. Men Nord-Korea er ingen trussel i form av at de kan vinne noenting. Hvordan dette kan være en diskusjon forstår jeg ikke. At Nord-Korea ikke har blitt styrtet har jeg også vanskelig å forstå med tanke på alle de internasjonale lovene de har brutt. Hvordan Kina beskytter de er kvalmende og grunnlag for sanksjoner i mine øyne. Bare synd at vi er så avhengig av Kina. Dog, hvis Nord-Korea angriper noen som helst først eller utgjør en umiddelbar fare for noen og USA eller Sør-Korea blir tvunget til å svare vil Kina måtte slippe taket for å ikke inngå i en enorm konflikt som vi alle taper på. Og det er det ingen trussel for slik som verden er i dag.

 

Baserer du dette kun på hvordan Nord-Korea framstilles i vestlig media?

 

 

Mener du at det sies noe annet i østlig, sørlig, nordlig, norvestlig, midtøstlig og sørøstlig media, faktalitteratur og etterretningstjeneste? Tror du også på nissen da media får deg til å tro at han ikke finnes i en viss alder slik at du skal være deprimert og enkel å kontrollere for myndighetene?

 

Du må gjerne flytte til Nevada og bygge deg en underjordisk bunkers. Tror du hadde følt deg tryggere da.

 

 

Følt meg tryggere... La oss se litt på dette:

 

1) Hvor mange land har atomvåpen? De kjente landene er USA, Russland (tidligere Sovjetunionen), Kina, Frankrike, India, Pakistan og Nord-Korea. I tillegg Israel selv om de offisielt benekter dette.

 

2) Hvor mange land har brukt atomvåpen i krig og hvor mange ganger? USA er det eneste landet og de har brukt to atombmber tilbake til år 1945.

 

3) Har USA og/eller andre land truet med å bruke atomvåpen siden? Ja.

 

4) Har det allikevel blitt brukt atomvåpen siden? Nei.

 

Nord-Korea er ufarlig ved mindre USA, Sør-Korea og Japan fortsetter å presse dem. Landet vil knapt ha noe som helst å gjøre med omverden uansett. Verden kan fint leve med et Nord-Korea med atomvåpen så lenge situasjonen er stabil.

 

Jeg hadde aldri fryktet et Iran med atomvåpen heller for den saks skyld selv om haugevis av land kauket og skrek om at Iran var ute etter å anskaffe atomvåpen for noen år siden.

 

 

 

1, 2, 3 og 4) Så du mener det er greit at alle skaffer seg atomvåpen? Våpen som kan utslette hele menneskeheten? Selv NK som ikke tillater uavhengige internasjonale kontrollorganer som sjekker produksjon og lagring tilgang? Har du et døds ønske? Det gikk også ganske mange år mellom det Romerske imperiet og det Britiske imperiet. Selv om krig på stor skala ikke har foregått på en liten stund betyr det ikke at det ikke kan skje igjen.

 

Jeg er enig i at Nord-Korea er relativt ufarlig dersom de ikke blir presset. Men det at de har atomvåpen og ikke blir kontrollert er helt uakseptabelt. Spesielt når de viser et så åpenbart hat for USA og Korea. Hvilken garanti har vi for at de ikke vil angripe USA og/eller Sør-Korea så snart de har teknologien til det? Når det kommer til atomvåpen  man tillate grundig kontroll.

 

Et Iran med atomvåpen er ekstremt farlig. De driver storstilt produksjon av uran nå. De har også helt andre intensjoner enn det vi i vesten har. Det at de får atomvåpen og kan drive med trusler i det området kan få enorme innvirkninger på livet her i vesten økonomisk sett, og potensielt sett på militær basis.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påsto noe annet enn at det finnes en reell fare her. Da vet du tydeligvis bedre enn vestlig etterretning, media, politikere og militært personell. Så da er spørsmålet, hvor har du denne informasjonen av Nord-Korea og Iran er så ufarlig fra? Jeg er enig i at vi får et tilpasset synspunkt gjennom vestlig media, men det er ikke uten grunn at land som Kina nå støtter Nord-Korea mindre, land som Israel(som er en av de nærmeste allierte til USA) er svært nervøse for Irans atomprogram osv. Trekk fra 20-40% av styret vestlig media lager så får du et ganske greit bilde likevel. 

 

 

 

Hvorfor er Nord-Korea og Iran farligere enn f. eks USA og Israel? De to sistnevnte har jo vært langt mer "trigger-happy" enn N-K og Iran gjennom historien.

 

N-K og Iran vil slutte sin aggressive retorikk mot Vesten den dagen Vesten slutter med sine ondsinnede sanksjoner.

Lenke til kommentar

Hvorfor er Nord-Korea og Iran farligere enn f. eks USA og Israel? De to sistnevnte har jo vært langt mer "trigger-happy" enn N-K og Iran gjennom historien.

 

N-K og Iran vil slutte sin aggressive retorikk mot Vesten den dagen Vesten slutter med sine ondsinnede sanksjoner.

Fordi Nord-Korea og Iran er diktaturer som ønsker å ødelegge livene til folk. De ønsker krig og drap og beviser det hver eneste dag mot sin egen befolkning.

 

Det er mye farligere enn for eksempel USA og Israel som lager overlegne samfunn. USA og Israel er objektivt mye bedre samfunn enn Nord-Korea og Iran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi Nord-Korea og Iran er diktaturer som ønsker å ødelegge livene til folk. De ønsker krig og drap og beviser det hver eneste dag mot sin egen befolkning.

 

Det er mye farligere enn for eksempel USA og Israel som lager overlegne samfunn. USA og Israel er objektivt mye bedre samfunn enn Nord-Korea og Iran.

 

 

USA og Israel har tatt livet til utallige flere enn N-K og Iran. Bare se hva USA har gjort med Afghanistan, Irak, Libya, Syra osv. Bare se hvordan terrorstaten Israel behandler palestinerne.

 

Jeg stoler mer på at N-K og Iran ikke vil ty til krig enn USA/Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sorry kom kanskje litt feil ut, mente at jeg trodde det var få andre enn Jung-dum som går god for informasjon som slippes i Nord-Korea :)

 

Jeg kan se for meg at vestlige medier jevnt over ligger nærmere virkeligheten ettersom staten ikke tar korrekturen først, slik som i for eksempel Russland og Kina.

 

 

Selvsagt vet jeg at mediene i Nord-Korea er statsstyrte og er til for å spre propaganda om regimet. Poenget mitt var at vestlige medier langt ifra er objektive i saken selv da Norge som nasjon offisielt støtter Sør-Korea i denne konflikten.

Lenke til kommentar

USA og Israel har tatt livet til utallige flere enn N-K og Iran. Bare se hva USA har gjort med Afghanistan, Irak, Libya, Syra osv. Bare se hvordan terrorstaten Israel behandler palestinerne.

 

Jeg stoler mer på at N-K og Iran ikke vil ty til krig enn USA/Israel.

 

Om det var N Korea som var i besittelse av Usas militærmakt og vis versa, så mener du det ikke ville blitt mer utrygt i verden? Det tror du vel neppe på selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

1, 2, 3 og 4) Så du mener det er greit at alle skaffer seg atomvåpen? Våpen som kan utslette hele menneskeheten? Selv NK som ikke tillater uavhengige internasjonale kontrollorganer som sjekker produksjon og lagring tilgang? Har du et døds ønske? Det gikk også ganske mange år mellom det Romerske imperiet og det Britiske imperiet. Selv om krig på stor skala ikke har foregått på en liten stund betyr det ikke at det ikke kan skje igjen.

 

Jeg er enig i at Nord-Korea er relativt ufarlig dersom de ikke blir presset. Men det at de har atomvåpen og ikke blir kontrollert er helt uakseptabelt. Spesielt når de viser et så åpenbart hat for USA og Korea. Hvilken garanti har vi for at de ikke vil angripe USA og/eller Sør-Korea så snart de har teknologien til det? Når det kommer til atomvåpen  man tillate grundig kontroll.

 

Et Iran med atomvåpen er ekstremt farlig. De driver storstilt produksjon av uran nå. De har også helt andre intensjoner enn det vi i vesten har. Det at de får atomvåpen og kan drive med trusler i det området kan få enorme innvirkninger på livet her i vesten økonomisk sett, og potensielt sett på militær basis.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påsto noe annet enn at det finnes en reell fare her. Da vet du tydeligvis bedre enn vestlig etterretning, media, politikere og militært personell. Så da er spørsmålet, hvor har du denne informasjonen av Nord-Korea og Iran er så ufarlig fra? Jeg er enig i at vi får et tilpasset synspunkt gjennom vestlig media, men det er ikke uten grunn at land som Kina nå støtter Nord-Korea mindre, land som Israel(som er en av de nærmeste allierte til USA) er svært nervøse for Irans atomprogram osv. Trekk fra 20-40% av styret vestlig media lager så får du et ganske greit bilde likevel. 

 

 

Ja, jeg bryr meg fint lite om land skaffer seg atomvåpen! Så vel som kjemiske våpen, biologiske våpen og radioaktive våpen! Hva slags stor krig er det du ser for deg? FN erklærte for noen år tilbake (husker ikke årstallet) at det er færre kriger mellom nasjoner enn noen gang, men flere lokale kriger og konflikter samt at de internasjonale krigene og konfliktene som fortsatt finnes stadig blir vanskeligere å løse. For eksempel er Den afrikanske union (AU) opprettet etter mønsteret fra Den europeiske union (EU) hvor hovedmålet er å integrere landene slik at en krig mellom dem vil være utenkelig. Hvem er det som ønsker en krig som kan ødelegge dem selv fullstendig? For eksempel hadde ikke USA skrupler med å angripe Irak som ikke kunne gjøre noen betydelig motstand i utgangspunktet, men de angrep ikke Russland som respons på Russlands angrep på Georgia og Ukraina. Fordi USA vet at Russland ville kunne slå tilbake. Tror du USA og Kina ønsker en krig mot hverandre? Begge ville kunne bli pulverisert. Hele årsaken til at Den kalde krigen nettopp var en kald krig var fordi USA og Sovjetunionen visste at en krig mellom dem ville de utslette hverandre. Nord-Koreas atomvåpen samt raketter klare til å avfyres mot Sør-Korea og Japan er beskyttelsen de har hatt for å unngå et angrep.

 

Hadde alle land atomvåpen ville alle kunne slått tilbake. Jeg frykter ikke en atomkrig eller Tredje verdenskrig. Jeg tror det vil komme en ny kald krig, men ikke mer. Trusler er en ting, å gjøre alvor av dem er noe annet.

 

Hvorfor skulle Iran med atomvåpen være farlig? Israel har vært i langt flere kriger og har utført langt flere angrep på andre enn Iran har. Og et iransk atomangrep på Israel ville utslette utallige palestinere, hvilket ikke er Irans mål.

 

Og ang. det, Israel har også atomvåpen uten å bli kontrollert. Hvorfor er ikke det farlig? Hvem har ligget mest i krig og begått flest angrep av Nord-Korea og Israel? Jeg hadde foretrukket at Nord-Korea kom inn igjen i Ikkespredningsavtalen og da som et land med rett til å ha atomvåpen. Skjønner ikke hvorfor dette ikke er et tilbud de har fått.

 

Jeg ser ingen reel trussel, men et stort behov for mer diplomati.

 

PS: Jeg mener USA under Donald Trump er en langt større trussel enn Nord-Korea under Kim Jong-un!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere forhandlingsleder er bekymret over Trumps Nord-Korea-politikk

 

Christopher Robert Hill ledet USAs delegasjon i forhandlinger med Nord-Korea. Nå ser han med bekymring på den aggressive tonen Donald Trump har anlagt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/tidligere-forhandlingsleder-er-bekymret-over-trumps-nord-korea-politikk/a/23990706/

 

Ganske interessang artikkel.

Lenke til kommentar

Selvsagt vet jeg at mediene i Nord-Korea er statsstyrte og er til for å spre propaganda om regimet. Poenget mitt var at vestlige medier langt ifra er objektive i saken selv da Norge som nasjon offisielt støtter Sør-Korea i denne konflikten.

Hvem skulle vært gal nok til å støtte Nord-Korea istedenfor Sør-Korea i denne saken?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...