Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Men en stadig mer paranoid leder i nk så kan det være at Kina ikke tørr og la det skure og gå.

Paranoid eller realistisk? USA omringer jo tross alt Nord Korea mer og mer, og truer de hele tiden, så "paranoid" i tilfellet Nord-Korea er vel heller å forholde seg realistisk til virkeligheten.

 

Vi har jo masse folk i Norge som er paranoide i forhold til Russland. Myndighetene også, og Russland har ikke engang truet Europeiske land. At Nord-Korea er "paranoide" når de får stadige trusler er heller logisk enn merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at lyttebøyene ligger tett på havbunnen, tror nok de vet hvor ubåtene er, de har antagelig en viss oversikt over hvor ting er lagret i NK og jeg regner med at NK sitt flyvåpen er null verdt. Hvor godt er kommunikasjonslinjene beskyttet? Regner med det ikke er mye rom for initiativ for de lengre ned i pyramiden, hvis du isolerer toppen kan det hende det lammer mye av hæren.

Har du overhode peiling på hvor vanskelig det er å finne en dråpe i havet? Det du skriver virker mer som ren ønsketenkning enn noe annet. Ubåter er IKKE enkle å finne.

 

Problemet er jo tid, man har jo prøvd i tiår uten resultat, mens de bygger atombomber og bæreraketter som med tiden kan nå over alt. Jo lengre man venter jo farligere blir despoten, det beste hadde er jo hvert ett internt kupp så mer moderate krefter kom til makta, som sagt regner jeg med at både Kina og USA med flere prøver og få til dette.

Tror du Nord-Korea vil se på "mer moderate" krefter i Norge som mer like seg selv, eller særlig annerledes enn andre i Norge?

 

Hva får deg til å tro at nåværende regime i Nord-Korea ikke er moderate?

 

Hvor mye vet du/vi egentlig om Nord-Korea og deres motiver og tankegang? Vi avviser de jo, stenger all dialog, ignorerer de totalt. Vi har rett og slett ikke peiling.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

De får la borgerne sine reise fritt så får vi se hva de velger, ingen vits i og prate om propaganda fra vest så lenge Nk borgere ikke har frihet, hvis det er bra så kommer de vel igjen.

 

Det er forsåvidt et godt poeng det. Men da kan man sammenlikne med Norges velvilje i 1940 til å la folk reise til Tyskland?

 

Jeg vet ikke om det er noen garanti for at veldig mange ville reise fra Nord-Korea da, akkurat som med f.eks Amish. En del som hadde flyttet hadde nok følt seg lurt og savnet det gamle, og en del andre hadde reist av feil årsaker og blitt skuffet.

 

Jeg vet ikke hvor atteraktivt våre land egentlig er for enkle folk som Nord-Koreanere. Har du litt innsikt i vårt eget samfunn, så vet du jo at det også på mange måter er gjennomkorrupt, uholdbart og fullt av feil.

 

Jeg vet ikke hvor mange som ville ha brukt antidepresiva i Nord-Korea om de hadde hatt tilgang, men jeg vet en stor del av befolkningen i USA (særskilt) og Europa bruker slike midler.

Lenke til kommentar

At et råd har mange forskjellige medlemmer betyr ikke at rådet ikke kan være partisk i seg selv.

 

Hvis det er noe det burde reageres på når det gjelder Nord-Korea så er det konsentrasjonsleirene og generelt behandlingen av befolkningen. Deres militære utvikling er det ingen grunn til å reagere på.

 

Som sagt har flere andre land atomvåpen og USA er de eneste som noen sinne har brukt dem så det er ingen fare forbundet med Nord-Korea.

 

(Dette var ment som svar til forrige side).

Endret av Pentagram
Lenke til kommentar

 

Mer om saken:

 

USA åpner for forhandlinger om Nord-Korea

 

Regjeringen i USA vil bruke økonomisk og diplomatisk press for å for Nord-Korea til å droppe atomvåpenprogrammet sitt og åpner for forhandlinger.

 

USA vil både få en slutt på utviklingen av atomvåpen og sikre at det ikke skal være atomvåpen i det hele tatt på den koreanske halvøya. President Donald Trump vil forsøke å presse Nord-Korea til å velge dialog, heter det i en uttalelse fra USAs utenriks- og forsvarsdepartement og flere av landets etterretningssjefer. Når, hvor eller hvordan dette kan komme i orden, nevnes ikke.

 

Uttalelsen fra den amerikanske regjeringen kom i forbindelse med at USAs senatorer onsdag ble orientert om Nord-Korea-krisen i Det hvite hus.

 

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/usa-%c3%a5pner-for-forhandlinger-om-nord-korea/ar-BBAq68C?li=BBr5A5g&ocid=mailsignout

 

Så lenge USA er så aggressive i forhold til Nord-Korea kommer de aldri til å gi opp sine atomvåpen. USA må nok vise velvilje mot Nord-Korea over flere tiår for at det i det hele tatt skal være håp om at de kan legge ned atomvåpenprogrammet.

 

At folk ikke klarer å forstå ting fra Nord-Korea sitt perspektiv er helt utrolig.

 

 

Er helt enig med deg. Men med tanke på USAs holdning etter Den kalde krigen er det ikke håp om at de skal endre seg heller. Så det er en ond sirkel...

Lenke til kommentar

Trump om Kim Jong-un: – En «smart cookie»

 

Donald Trump antyder at han er klar for å lempe på handelskravene mot Kina i bytte mot hjelp i Nord-Korea-krisen.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/trump-om-kim-jong-un-en-smart-cookie/a/23986561/

 

Blir spennende å se om Trumps taktikk lykkes. Dog tror jeg USA grovt har overvurdert hvor mye påvirkning Kina egentlig kan ha på Nord-Korea. Og jeg ser ingen grunn til at denne amerikanske administrasjonen og denne kinesiske administrasjonen plutselig skulle lykkes noe bedre enn de forrige.

Lenke til kommentar

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

Lenke til kommentar

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

Lenke til kommentar

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der...

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

 

Nei, utfra nasjonal sikkerhet, uavhengighet og slike ting.

 

Problemet til folk i Norge er at vi begynner å bli totalt empatiløse og ikke klarer å se ting fra andre perspektiv enn de vi blir fortalt av myndighetene våre og propagandaen på tv.

 

Det går an å prøve å forstå situasjonen utfra Nord Korea sitt perspektiv også.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der...

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

 

Nei, utfra nasjonal sikkerhet, uavhengighet og slike ting.

 

Problemet til folk i Norge er at vi begynner å bli totalt empatiløse og ikke klarer å se ting fra andre perspektiv enn de vi blir fortalt av myndighetene våre og propagandaen på tv.

 

Det går an å prøve å forstå situasjonen utfra Nord Korea sitt perspektiv også.

 

 

Det er nettopp empatien som trigger hele min motstand mot denne lille innavla diktatorspiren. Det eneste dere har til felles er Amerika hatet, men man velger ikke sine venner kun utifra at man deler en fiende, da ender du opp med "venner" som gjør at du ikke lenger trenger fiender.

 

Du må gjerne fortsette å gi din støtte til Kina og Russland, men å gjøre det samme med NK blir jo helt uhørt. Ingen ved sine fulle fem vil påstå at Jong-dum er en positiv for verken for verden eller for eget folk, og da neppe din kjære Putin heller.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der...

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

 

Nei, utfra nasjonal sikkerhet, uavhengighet og slike ting.

 

Problemet til folk i Norge er at vi begynner å bli totalt empatiløse og ikke klarer å se ting fra andre perspektiv enn de vi blir fortalt av myndighetene våre og propagandaen på tv.

 

Det går an å prøve å forstå situasjonen utfra Nord Korea sitt perspektiv også.

 

 

Det er nettopp empatien som trigger hele min motstand mot denne lille innavla diktatorspiren. Det eneste dere har til felles er Amerika hatet, men man velger ikke sine venner kun utifra at man deler en fiende, da ender du opp med "venner" som gjør at du ikke lenger trenger fiender.

 

Du må gjerne fortsette å gi din støtte til Kina og Russland, men å gjøre det samme med NK blir jo helt uhørt. Ingen ved sine fulle fem vil påstå at Jong-dum er en positiv for verken for verden eller for eget folk, og da neppe din kjære Putin heller.

 

 

Du tror jeg har noe som helst til overst for Nord Korea? Det stemmer ikke. Bare fordi jeg klarer å forstå situasjonen fra Nord-Koreans perspektiv, betyr ikke at jeg bryr meg om Nord-Korea, støtter de på noen måte eller ikke har mye imot de.

 

Du må slutte å trekke, bare fordi du ikke mener X, så mener du Y kortet. Og, hvis du ikke hater, så liker du. Det er en totalt falsk filosofi. Jeg renger med du har lært den av George W Bush.

Lenke til kommentar

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Det der var veldig dømmende. Forståelig nok, psm som man dømmer feks Staff for å forsvare pedofile.

 

Man kan tenke seg Kims barndom, oppvekst. Det er jo ikke så enkelt. Kan være litt lurt  å prøve på det gode.

Tror det vil gi utslag, og kan gi bedre utslag.

Ikke nøvendigvis at Kim tøyer opp og sånt, neppe. Presset er sikkert vært sterkt på han.

Det kan også bidra til å forvirre/ skape uro innad som får noe til å skje.

 

Så lenge man står på hard fordømmende linje, vil sannsynligvis regimet fortsette å stå sterkt.

En direkte krig vil bli forderdelig for befolkningen. 

Dette er ikke arabere men "gulinger". Sterkt organsierte "gulinger" er ikke gode å knekke. Vi har en del historikk på det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der...

 

Med slik ordbruk forklarer det virkelig godt hvor urealistisk folk som deg forholder seg til Nord-Korea situasjonen. Slutt å tenk med følelsene dine, de er for enkle å manipulere. Da er du bare en slave av tyranniet.

 

 

Give it a rest, om du ikke da kan kontre min antagelse at Kim Jung-Dum ikke virker videre reflektert. Eller syntes du han later til å være en diktator vi burde ta lærdom av? :)

 

 

Han handler nok riktig utfra Nord-Koreansk perspektiv.

 

 

Utifra folkets hjernevaskede perspektiv som er skreddersydd solkongen ja, riktig. Det er mange mennesker her i verden som både trenger og fortjener litt støtte men dette blir skivebom. Hadde historiene ifra fangeleierene der kommet ut så skulle jeg ha tatt tiden på deg bort i skammekroken.

 

Nei, utfra nasjonal sikkerhet, uavhengighet og slike ting.

 

Problemet til folk i Norge er at vi begynner å bli totalt empatiløse og ikke klarer å se ting fra andre perspektiv enn de vi blir fortalt av myndighetene våre og propagandaen på tv.

 

Det går an å prøve å forstå situasjonen utfra Nord Korea sitt perspektiv også.

 

 

Det er nettopp empatien som trigger hele min motstand mot denne lille innavla diktatorspiren. Det eneste dere har til felles er Amerika hatet, men man velger ikke sine venner kun utifra at man deler en fiende, da ender du opp med "venner" som gjør at du ikke lenger trenger fiender.

 

Du må gjerne fortsette å gi din støtte til Kina og Russland, men å gjøre det samme med NK blir jo helt uhørt. Ingen ved sine fulle fem vil påstå at Jong-dum er en positiv for verken for verden eller for eget folk, og da neppe din kjære Putin heller.

 

 

Du tror jeg har noe som helst til overst for Nord Korea? Det stemmer ikke. Bare fordi jeg klarer å forstå situasjonen fra Nord-Koreans perspektiv, betyr ikke at jeg bryr meg om Nord-Korea, støtter de på noen måte eller ikke har mye imot de.

 

Du må slutte å trekke, bare fordi du ikke mener X, så mener du Y kortet. Og, hvis du ikke hater, så liker du. Det er en totalt falsk filosofi. Jeg renger med du har lært den av George W Bush.

 

 

Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har fått noe inntrykk av at du er noen stor fan av regimet, derfor skjønner jeg ikke at du gidder. Noen fortjener ikke din støtte, og denne bortskjemte lille feite diktator er nok utvilsomt en av dem.

Lenke til kommentar

 

Det sier litt når neket lar seg imponere intellektuelt av den lille innavla diktatoren der... 

 

Det der var veldig dømmende. Forståelig nok, psm som man dømmer feks Staff for å forsvare pedofile.

 

Man kan tenke seg Kims barndom, oppvekst. Det er jo ikke så enkelt. Kan være litt lurt  å prøve på det gode.

Tror det vil gi utslag, og kan gi bedre utslag.

Ikke nøvendigvis at Kim tøyer opp og sånt, neppe. Presset er sikkert vært sterkt på han.

Det kan også bidra til å forvirre/ skape uro innad som får noe til å skje.

 

Så lenge man står på hard fordømmende linje, vil sannsynligvis regimet fortsette å stå sterkt.

En direkte krig vil bli forderdelig for befolkningen. 

Dette er ikke arabere men "gulinger". Sterkt organsierte "gulinger" er ikke gode å knekke. Vi har en del historikk på det.

 

 

Om det jeg sa var dømmende, så var ihvertfall det du lirte ut her på slutten mildt sagt mindre politisk korrekt ;)

 

Er ikke så tynnhudet at jeg tar meg nær av det jeg for all del, men jeg tror ikke vi vinner noe på å ikke sette hardt mot hardt når vi kjenner lukta av totalitær undertrykkelse. For meg så stinker nemlig hele landet av akkurat det. Tar man ut solkonge keiseren der så spørs det hvor langt det undertrykkede folket vil gå for å hevne ham, ofte så detter ting på plass og folk kan tenkes å våkne litt om man fjerner deres største problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...