Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

 

 

Nei, det er investorenes mening. Det er virkelig forbanna enkelt. Du tror kanskje jeg sa noe negativt om Tesla, og så utløste det krypdyr-refleksen å være uenig. Jeg sa virkelig ikke noe negativt om Tesla, det er helt trygt å være enig med meg denne gangen.

Hva er investorenes mening, sa du? Dette med at folk bare kjøper det på grunn av merket er dokumentert å være svada. Hadde det vært tilfelle så hadde ingen Apple-produkter floppet. Men de har hatt produkter som ikke har gjort det bra.

 

Du har tapt igjen. Jeg skjønner at det er kjedelig å ta så mye feil, men prøv å lære av det i stedet for å leke klovn.

 

 

Tesla selger hovedsaklig grunnet statlig subsidier. Hvis du hadde gitt en million til de som kjøpte Skoda ville salget økt betraktelig :)

 

Så det er ikke merket likevel da? Det er rart hvordan de fanatiske Tesla-hatere ikke engang klarer å bli enige innbyrdes om hva de skal si for å bortforklare Teslas suksess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Et helt uforståelig skattelette for millionærer. Det burde vært et tak på skatte og avgiftsfritak på elbiler som koster mer enn 300 000 kr. Eller gi bensin og dieselbiler samme skattelette, og la markedet bestemme hva som er best.

Hvilket skattelette for millionærer?

 

Etter å ha deltatt i tråder om elbiler så lenge skjønner du virkelig ikke hva det handler om? Eller skjønner du det, men velger å spille dum?

 

 

Hvorfor er du så sur hele tiden? Søk hjelp.

 

Det er da ikke jeg som sutrer ustoppelig om Tesla.

Lenke til kommentar

 

Hva er investorenes mening, sa du?

At Tesla klarer å ta et pris-premium for produktene sine. Dette er elementær økonomisk kunnskap, og en honnør til Tesla. Kundene tror til og med at de får noe unikt, eksempelvis at Tesla fant opp autopilot og leder markedet på det. Det er du som er en av de lettlurte idiotene hvor all fornuft og fakta preller av. Hadde vært fint om evolusjonen kunne tatt ett trinn til, homo sapiens er en ynkelig selvdestruktiv skapning.

 

Tidligere solgte jo Tesla kun på grunn av merkevaren, påstod du.

 

Hva vet du om hva kundene tror? Kilder, takk.

 

Hvis det er noen fakta preller av på så er det fanatiske Tesla-hatere. Man ser jo hvordan dere stadig må forandre på argumentasjonen deres etter hvert som våset deres blir imøtegått. Nå nevner du plutselig ikke påstanden din om at det bare er merket som selger Tesla engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Et helt uforståelig skattelette for millionærer. Det burde vært et tak på skatte og avgiftsfritak på elbiler som koster mer enn 300 000 kr. Eller gi bensin og dieselbiler samme skattelette, og la markedet bestemme hva som er best.

Hvilket skattelette for millionærer?

 

Etter å ha deltatt i tråder om elbiler så lenge skjønner du virkelig ikke hva det handler om? Eller skjønner du det, men velger å spille dum?

 

 

Hvorfor er du så sur hele tiden? Søk hjelp.

 

Det er da ikke jeg som sutrer ustoppelig om Tesla.

 

 

Nei, du sutrer om alt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er investorenes mening. Det er virkelig forbanna enkelt. Du tror kanskje jeg sa noe negativt om Tesla, og så utløste det krypdyr-refleksen å være uenig. Jeg sa virkelig ikke noe negativt om Tesla, det er helt trygt å være enig med meg denne gangen.

Hva er investorenes mening, sa du? Dette med at folk bare kjøper det på grunn av merket er dokumentert å være svada. Hadde det vært tilfelle så hadde ingen Apple-produkter floppet. Men de har hatt produkter som ikke har gjort det bra.

 

Du har tapt igjen. Jeg skjønner at det er kjedelig å ta så mye feil, men prøv å lære av det i stedet for å leke klovn.

 

 

Tesla selger hovedsaklig grunnet statlig subsidier. Hvis du hadde gitt en million til de som kjøpte Skoda ville salget økt betraktelig :)

 

Så det er ikke merket likevel da? Det er rart hvordan de fanatiske Tesla-hatere ikke engang klarer å bli enige innbyrdes om hva de skal si for å bortforklare Teslas suksess.

 

Tesla sin suksess er avhengig av at de fortsetter å bli subsidiert. På en måte kan du derfor se på det som en vernet bedrift, de eksisterer sålenge politikere øser penger på de men de klarer seg ellers ikke. :)

Lenke til kommentar

Tesla sin suksess er avhengig av at de fortsetter å bli subsidiert. På en måte kan du derfor se på det som en vernet bedrift, de eksisterer sålenge politikere øser penger på de men de klarer seg ellers ikke. :)

Tesla's suksess er ikke i det hele tatt avhengig av subsidier. Dette var nok tilfelle for så lite som to år siden, men de er forbi stadiet der subsidier spiller en stor rolle.

 

Salget i Norge derimot er avhengig av avgiftssubsidier, men for Tesla har ikke Norge stor betydning. De selger over 90% av bilene sine utenfor Norge, noe som trolig vil øke til over 95% i 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, det er investorenes mening. Det er virkelig forbanna enkelt. Du tror kanskje jeg sa noe negativt om Tesla, og så utløste det krypdyr-refleksen å være uenig. Jeg sa virkelig ikke noe negativt om Tesla, det er helt trygt å være enig med meg denne gangen.

Hva er investorenes mening, sa du? Dette med at folk bare kjøper det på grunn av merket er dokumentert å være svada. Hadde det vært tilfelle så hadde ingen Apple-produkter floppet. Men de har hatt produkter som ikke har gjort det bra.

 

Du har tapt igjen. Jeg skjønner at det er kjedelig å ta så mye feil, men prøv å lære av det i stedet for å leke klovn.

 

 

Tesla selger hovedsaklig grunnet statlig subsidier. Hvis du hadde gitt en million til de som kjøpte Skoda ville salget økt betraktelig :)

 

Så det er ikke merket likevel da? Det er rart hvordan de fanatiske Tesla-hatere ikke engang klarer å bli enige innbyrdes om hva de skal si for å bortforklare Teslas suksess.

 

Tesla sin suksess er avhengig av at de fortsetter å bli subsidiert. På en måte kan du derfor se på det som en vernet bedrift, de eksisterer sålenge politikere øser penger på de men de klarer seg ellers ikke. :)

 

Så Norge er Teslas eneste marked?

Lenke til kommentar

Så hvor blir Tesla subsidiert, og hvor stor andel av salget deres foregår disse stedene?

 

Government incentives for plug-in electric vehicles

 

Andel av salget er vel nesten umulig å vite, Tesla publiserer ikke regelmessige salgstall, annet enn når det passer som god PR for selskapet selv, men man kan nok anta at de siste årene er Norge, Nederland, Danmark, Tyskland og andre land som har subsidiert elbiler sterkt overrepresentert i salgstallene.

Lenke til kommentar

En halv milliard er ikke mye i det store bildet, jeg skjønner ikke hvorfor folk faktisk blir forbannet over noe som er billigere enn vanlig, det er så bakvendt som man får det :wallbash:

"Folk flest" er forbannet over stort sett alle avgifter de blir pålagt.

Men når det kommer til elbil skal plutselig alle skinnhellige og hyklerske mer enn gjerne betale avgifter og avlat i alle retninger...

Misunnelsen og tanketomheten er stor.

Vet ikke om de begriper at vi tar livet av oss selv med kreftfremkallende og ødeleggende olje og gass.

Eller om de er så hjernevasket at de faktisk tror på Schjøtten og den lallende idiotien hans...

Om alle giftspredende fossilbiler, vedovner og alle former for oljebrennere havner på historiens skraphaug, så har det KUN positive virkninger.

Vi får frisk luft. ALLE sammen...

Endret av Xaphoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så Norge er Teslas eneste marked?

 

Norge er ikke det eneste landet som subsidierer Tesla :)

 

Så hvor blir Tesla subsidiert, og hvor stor andel av salget deres foregår disse stedene?

 

 

Du kan bruke Danmark som indikator, etter at staten sluttet å subsidiere bilene er det knapt solgt en eneste Tesla der.

 

Tesla selges knapt i det hele tatt uten betydelige statlige subsidier i en eller annen form.

 

Du kan og bruke Sveits som eksempel, enkelte kantons (fylker) der har subsidiering og andre har ikke, gjett i hvilke kantons Tesla selger? :)

Lenke til kommentar

...

 

Tesla selges knapt i det hele tatt uten betydelige statlige subsidier i en eller annen form.

 

Du kan og bruke Sveits som eksempel, enkelte kantons (fylker) der har subsidiering og andre har ikke, gjett i hvilke kantons Tesla selger? :)

Det samme gjelder så godt som *alle* elbiler, ikke bare Tesla, de ville solgt mye mindre uten incentiver. Nettopp derfor *må* vi fortsette med disse incentivene frem til elbilene er teknisk og økonomisk konkurransedyktige med dinosaurbrennerne.

 

Biler med forbrenningsmotor spyr ut dritt, de er sterkt delaktige i å endre det globale klimaet, dessuten så forkorter lokale utslipp fra disse bilene livene til millioner av mennesker. Er det på noen som helst måte en god ide å stoppe utviklingen mot en renere global bilpark? Stopp i 'subsider' er i praksis et rungende ja til fortsatt skitne biler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

 

Tesla selges knapt i det hele tatt uten betydelige statlige subsidier i en eller annen form.

 

Du kan og bruke Sveits som eksempel, enkelte kantons (fylker) der har subsidiering og andre har ikke, gjett i hvilke kantons Tesla selger? :)

Det samme gjelder så godt som *alle* elbiler, ikke bare Tesla, de ville solgt mye mindre uten incentiver. Nettopp derfor *må* vi fortsette med disse incentivene frem til elbilene er teknisk og økonomisk konkurransedyktige med dinosaurbrennerne.

 

Biler med forbrenningsmotor spyr ut dritt, de er sterkt delaktige i å endre det globale klimaet, dessuten så forkorter lokale utslipp fra disse bilene livene til millioner av mennesker. Er det på noen som helst måte en god ide å stoppe utviklingen mot en renere global bilpark? Stopp i 'subsider' er i praksis et rungende ja til fortsatt skitne biler!

 

 

Selvsagt gjelder det alle elbiler, forbrenningsmotoren er blitt forbedret i hundre år og det er mye større energitetthet i bensin enn i batteriet.

 

At bilene endrer det globale klimaet må du lengre ut på landet med, det er en myte :)

 

 

Lenke til kommentar

Du kan bruke Danmark som indikator, etter at staten sluttet å subsidiere bilene er det knapt solgt en eneste Tesla der.

Det var ikke bare slik at subsidiene ble avviklet i Danmark. Faktisk ble Tesla straffet på lik linje med alle større dyrere biler. Danmark ønsker ikke at det skal selges større dyrere biler, og da kommer Tesla dårlig ut, så lenge det kun er dette de leverer.

 

Salget vil ta seg opp igjen når Model 3 kommer på markedet.

Tesla selges knapt i det hele tatt uten betydelige statlige subsidier i en eller annen form.

De fleste Teslaene selges i USA. Der har de 7500 USD i skattelette for de som har stor nok skattebyrde til å utnytte dette. Det utgjør i snitt ca 7,5% av kjøpsprissen, som ikke er spesielt betydelig. Tesla har 25-30% bruttomargin på bilene de selger.

 

I tillegg får de CARB-kreditter i 8 stater i USA. De får fire stk per bil de selger, og de har en markedsverdi på rundt 2500 USD/stk. Det er altså rundt 10% av kjøpsprisen, og som sagt - det gjelder kun noen stater.

 

Skulle alle insentivene som Tesla nyter godt av fases ut globalt, så vil jeg tro at bruttomarginen til Tesla ville gå ned fra 25-30% til 15-20%. Så klart kjipt, men Tesla ville klare seg helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...