Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Så kunne vi med samme summen bygget ut 50 Hydrogen-stasjoner gjennom landet, og dekket  behovet for nullutslippsbiler i hele Norge. Null lokal forurensning i byer, tettsteder og langs transportårer.

(Batteri-elektriske bileiere lader jo gratis hjemme.)

 

Å, har strømmen hjemme blitt gratis????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er lite i forhold til hva staten taper på taxfreesalg på norske flyplasser og ferjer.

Der taper vi 1.7 milliarder i året bare på subsidiering av alkohol og tobakk til forretningsreisende og ferierende nordmenn:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/taper-milliarder-i-avgifter-1.476852

 

61222379.jpg?imageId=61222379&x=0&y=0&cr

 

SUBSIDIERING AV ALKOHOL til og med :)

Noen APkatter er bare mer ekstreme enn andre, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det er flott at vi har så god råd her i landet at staten kan avstå fra inntektene fra elbil salget uten at det går ut over de andre gode formålene. Det er imidlertid litt bekymringsverdig at en er avhengig av de ca. 230 milliardene med oljekroner hvert år i stats budsjettet for å få dette til. Det er jo derfor det store antallet elbiler i trafikken i Norge sammenlignet med andre land er det mest markante symbolet på den norske oljerikdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å kjøpe at 0,2% det vi henter ut av oljefondet skal være "Det mest markante symbolet" på at vi har mye penger. Da vil jeg heller trekke frem størrelsen på statsapparatet, som i størrelse kan sammenlignes med tilsvarende apparat hos land som har ti ganger så mange innbyggere...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Svaret ditt i det andre sitatet taler for seg selv. Biler med bensin og diesel på tanken varte i 20 år og elbiler ligger an til vesentlig kortere levetid, og det er ikke et problem?

 

Biler i sammenlignbar størrelse som de første elbilene varte heller ikke lenge. En liten bil for kjøring til og fra jobb lever ikke i snitt 20 år. Dessuten ble naboens forrige Kewet rundt 20 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å kjøpe at 0,2% det vi henter ut av oljefondet skal være "Det mest markante symbolet" på at vi har mye penger. Da vil jeg heller trekke frem størrelsen på statsapparatet, som i størrelse kan sammenlignes med tilsvarende apparat hos land som har ti ganger så mange innbyggere...

 

Det jeg mener som "symbol" er hva som enhver kan se og legge merke til og bilparken er der ganske spesiell. Du har selvfølgelig helt rett når det gjelder størrelsen på statsapparatet. Dersom du sammenligner statsbudsjettene 2017 for Norge og Sverige så vil du se at Norge bruker ca 260.000 nok/ innbygger, Sverige bruker ca 93.000 nok/innbygger. Men vi ser jo at svenskene er fattige; de har ikke engang råd til å bygge bomringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret ditt i det andre sitatet taler for seg selv. Biler med bensin og diesel på tanken varte i 20 år og elbiler ligger an til vesentlig kortere levetid, og det er ikke et problem?

Biler i sammenlignbar størrelse som de første elbilene varte heller ikke lenge. En liten bil for kjøring til og fra jobb lever ikke i snitt 20 år. Dessuten ble naboens forrige Kewet rundt 20 år gammel.

Biler som skrotes i Norge har en gjennomsnittlig alder på ca 18 år. Ca et år lengre for Finnmark fylke og ca et år mindre for Oslo. Siden bilparken fornyes kan man som første tilnærming anta at gjennomsnittlig alder på de bilene som er på veien ca halvparten av det, altså 9 år. Skal vi være litt mer nøye så øker bilparken så antall nye biler er noe høyere enn gamle, altså noe mindre enn 9 år i gjennomsnitt. Videre vet vi at gamle biler kjører gjennomsnittlig færre km/år enn nye. Det vil si at biler man møter på veien er ennå noe nyere i gjennomsnitt. La meg kjapt gjette på rundt 7 år gamle.

 

Egentlig reagerer jeg ikke noe særlig på påstanden om at bensin/diesel-biler varer i 20 år. Sannheten er ikke langt unna for gjennomsnittsbilen. Men jeg reagerer mer på påstanden om at elbiler skal vare vesentlig kortere.. (enn 18 år som er det riktige for bensin/diesel). Jeg ser ikke noe som tyder på at elbilene skal vare vesentlig kortere. De har langt færre mekaniske slitedeler og vil derfor ha mindre generell slitasje. Noe som også gjenspeiler seg i lavere vedlikeholdskostnader. Batteriene ser ut til å holde seg godt. Litt redusert rekkevidde med årene, akkurat som bensin/diesel gjerne mister motoreffekt. Så langt er det veldig få batterier som har feilet helt. Antagelig en lavere andel enn andelen bensin/diesel-motorer som skjærer seg/brenner etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har massevis av "sosiale" skatter som toppskatt, eiendomsskatt, formueskatt, samt støtteordninger som avkortes for "rike". Er det virkelig behov for ennå en slik sosial fordelingsordning på toppen av alt dette? Om formålet er å sosialisere skattesystemet mer, hvorfor ikke justere noen av de eksisterende skattene i stedet for å innføre mva-fritaksgrense på elbiler? Det er en ganske liten andel av "rikinger" som eier eller skal kjøpe model X, så andre sosiale skatter vil nok treffe rikingene mer treffsikkert.

Tja, faktum er at staten taper uhorvelige mengder skattekroner på hver Tesla som selges. I Norge har vi valgt å ta inn en vesentlig del av skattene gjennom biler. Å ha et rettferdig skattesystem er grunnleggende for betalingsviljen hos folk, og en bærebjelke i velferdssamfunnet. Jeg tror vi vil se en relativt rask forvitring av velferdsordningene i Norge i årene som kommer. At folk som kjøper millionbiler slipper helt å bidra til felleskassen er ødeleggende.

Jeg forventer at Teslas biler i langt større grad enn de små elbilene erstatter konvensjonelle biler (spesiellt i innkjøp, men også i bruk). Jeg regner det også som sannsynlig at de vil ha en lengre produktiv levetid enn de små bilene som raskt vil fremstå som rekkeviddemessige anakronismer. Jeg har derfor mindre motforestillinger mot å subsidiere biler som tesla enn e-up, leaf, e-golf m.f.

Dette argumentet ble vel gjort til skamme av Opel Ampera-E. Faktum er at batterier kun har noe for seg på små biler i dag. Om noen år vil de forhåpentligvis ha noe å gjøre i en SUV også. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for total avgiftslette til Tesla i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forventer at Teslas biler i langt større grad enn de små elbilene erstatter konvensjonelle biler (spesiellt i innkjøp, men også i bruk). Jeg regner det også som sannsynlig at de vil ha en lengre produktiv levetid enn de små bilene som raskt vil fremstå som rekkeviddemessige anakronismer. Jeg har derfor mindre motforestillinger mot å subsidiere biler som tesla enn e-up, leaf, e-golf m.f.

Dette argumentet ble vel gjort til skamme av Opel Ampera-E. Faktum er at batterier kun har noe for seg på små biler i dag. Om noen år vil de forhåpentligvis ha noe å gjøre i en SUV også. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for total avgiftslette til Tesla i Norge.

 

På hvilken måte? Ampera-e er helt riktig en liten bil, og den har helt rikting en påstått rekkevidde som virker akseptabel, men det er en bil som bare nå er i ferd med å starte levering, og er dermed IKKE en bil som i praksis er til stede på veien eller som et potensielt kjøpsobjekt i dag og dermed ikke i min liste over småbiler jeg viste til ovenfor. (Du kan kjøpe men det står 2018 før du får en).

 

Jeg ser heller ikke hvordan du kan påstå at batterier ikke hører hjemme i en SUV. Hadde tesla bare installert takrails på sin modell X så hadde de da hatt en fullverdig (Om men litt BMW X6-lignende fjolleutseende) SUV. Jeg vil si de har demonstrert klart at batterier kan fungere helt fint i en SUV

 

Hva subsidiene angår er det et spørsmål om politisk vilje til å betale for en grønnere bilpark noen år raskere enn andre. Det kan man sikkert gjøre mange regnestkker m.t.p. pris pr. CO2, NOX etc spart etc, men det har jeg ikke tenkt å gå videre med her. Min påstand er at subsidier for biler som tesla kan godt hende har større effekt enn subsidier for biler som VW e-up fordi biler med så kort rekkevidde raskt blir en anakronisme og de bilene raskt blir redusert til leketøy som man har fordi de da blir nær gratis, ikke fordi man ville hatt den ekstra bilen ellers.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

At folk som kjøper millionbiler slipper helt å bidra til felleskassen er ødeleggende.

Hm, hva var det de kalte det igjen, 'porscheforliket'? Altså at dyre, motorsterke, plugin-hybrider med begrenset elektrisk rekkevidde plutselig fikk massive avgiftslettelser. Der har du en sak verdt å hisse seg opp over!

 

 

Jeg forventer at Teslas biler i langt større grad enn de små elbilene erstatter konvensjonelle biler (spesiellt i innkjøp, men også i bruk). Jeg regner det også som sannsynlig at de vil ha en lengre produktiv levetid enn de små bilene som raskt vil fremstå som rekkeviddemessige anakronismer. Jeg har derfor mindre motforestillinger mot å subsidiere biler som tesla enn e-up, leaf, e-golf m.f.

Dette argumentet ble vel gjort til skamme av Opel Ampera-E. Faktum er at batterier kun har noe for seg på små biler i dag. Om noen år vil de forhåpentligvis ha noe å gjøre i en SUV også. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for total avgiftslette til Tesla i Norge.

 

Faktum er at ikke en eneste norsk kunde har fått sin Opel Ampera-e ennå. Det er også høyst sannsynlig at hvis du bestiller en i dag så får du den ikke før til neste år. Ampera-e er med andre ord et dårlig argument for å innføre progressive avgifter på elbiler.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Sammenlignet med kilometerkostnader i fossilbiler så er det nærme nok...

Men du skrev gratis, og ikke "nesten gratis" Og siden elbiler er så billige, så burde vel flere, og i allefall de som synes det, kjøpe en??

 

Nei, jeg skrev ikke gratis. Jeg bare påpeker at i sammenhengen er det tullete å bruke energi på å krangle om hvor mye eller lite ladingen av en elbil koster ved hjemmelading. De aller fleste husstander som har en slik bil har to biler, og antageligvis god nok økonomi til at det i praksis ikke merkes at man bruker litt ekstra strøm for å lade vehikkelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempegevinst ut fra en slik fillesum.

Alle vinner, muligheten for ren luft og slutt på olje burde glede alle andre enn diktatorer.

Tesla har skremt i gang resten av bilbransjen og fått de til å skjønne at gammeldagse giftspredere er gårsdagen.

Takk til alle som har kjøpt Tesla og alle mulige andre elbiler, å etterhvert kunne puste inn frisk luft blir deilig.

Bare oljen snart er ferdig.

Øk drivstoffprisene 10% hvert år fremover, så varer det ikke lenge...

For kun en brøkdel av sløsingen til Statoil og Telenor, har elbilsalget tatt av i Norge.

For sløsingen til Statoil og Telenor kunne det vært kjøpt og delt ut 1.5 MILLION elbiler...

Fillesum...

Gud hjelpe meg.

Og hva skal lille Norge leve av tenker du da om oljen forsvant i morgen?

 

Eller tenker du bare på deg selv?

 

Ikkje en kjeft uten de med astma som bor i byen som vinner med det første om oljen forsvinner for fort

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Hm, hva var det de kalte det igjen, 'porscheforliket'? Altså at dyre, motorsterke, plugin-hybrider med begrenset elektrisk rekkevidde plutselig fikk massive avgiftslettelser. Der har du en sak verdt å hisse seg opp over!

Sikker på det? De får ikke momsunntak, de får ikke bompengefritak, parkeringsfritak eller adgang til kollektivfelt. De største må også fortsatt betale engangsavgift (Selv om den er redusert).

 

Som andre påpekte, en gjennomsnittlig elbil lader ca 7KWh daglig i snitt, som er i nabolaget av hva de fleste ladehybrider har. Miljømessig er det altså god grunn til å tro at også de store ladehybridene har en vesentlig gevinst til en brøkdel av subsidiekostnaden til tilsvarende elbiler. Husk mange brukere av elbil har en annen bensin/dieselbil de bruker til lengre turer, som ladehybriden også er kapabel til på egen hånd.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Kjempegevinst ut fra en slik fillesum.

Alle vinner, muligheten for ren luft og slutt på olje burde glede alle andre enn diktatorer.

Tesla har skremt i gang resten av bilbransjen og fått de til å skjønne at gammeldagse giftspredere er gårsdagen.

Takk til alle som har kjøpt Tesla og alle mulige andre elbiler, å etterhvert kunne puste inn frisk luft blir deilig.

Bare oljen snart er ferdig.

Øk drivstoffprisene 10% hvert år fremover, så varer det ikke lenge...

For kun en brøkdel av sløsingen til Statoil og Telenor, har elbilsalget tatt av i Norge.

For sløsingen til Statoil og Telenor kunne det vært kjøpt og delt ut 1.5 MILLION elbiler...

Fillesum...

Gud hjelpe meg.

Og hva skal lille Norge leve av tenker du da om oljen forsvant i morgen?

 

Eller tenker du bare på deg selv?

 

Ikkje en kjeft uten de med astma som bor i byen som vinner med det første om oljen forsvinner for fort

Ja, det er noe både vi og politikerne bør finne ut av snarest. Oljebransjen er ikke en fremtidsrettet næring, og vi bør helst ha klart å omstille før den blir overflødig.

Og nei, jeg tenker ikke bare på meg selv.

Prøver å ikke være ensporet og enfoldig og si at "å, vi klarer oss aldri uten olja"

Lenke til kommentar

Er det ikke hull i hodet å sponse de dyreste bilene uten moms?

Hva med modell 3, de kunne heller gitt 40\50% billigere trikk\togreise istedenfor.

 

Husk mange av bilene gjør det blir mere trafikk på veien.

Ofte mellom 1-2 personer per bil så rent lønnsomt er det ikke.

 

Håper modell 3 selvkjørt bil kunne staten sponset også, særlig for de som ikke har førerkort.

Nei, det er ikke hull i hodet å gi momsfritak til elbiler når det er ønskelig at flere kjøper elbiler og færre kjøper fossilbiler. Husk at Model S og Model X nettopp er det som har finansiert Model 3. Uten Model S og X hadde Model 3 aldri sett dagens lys.

 

Mer trafikk på veien? Da er det jo bedre at mer av trafikken er elbiler som ikke slipper ut haugevis av partikler og som har et lavere karbonavtrykk enn fossilbiler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så kunne vi med samme summen bygget ut 50 Hydrogen-stasjoner gjennom landet, og dekket  behovet for nullutslippsbiler i hele Norge. Null lokal forurensning i byer, tettsteder og langs transportårer.

(Batteri-elektriske bileiere lader jo gratis hjemme.)

Hvorfor bygge ut noe som er en blindvei? Det gir ingen mening. Hydrogen er avgått ved døden. Selv hydrogen-ypperstepresten Spetalen har rømt det synkende skipet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...