Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Som om enda større elbilincentiver vil løse luftproblemene i Oslo og Bergen. Luften trenger løsning nå, så jeg håper inderlig Bellona nå ikke lykkes med å dra fokuset bort fra de pågående initiativene i Oslo. Noen flere Tesla på veien vil ikke monne for noe.

Klart flere elbiler vil gi bedre luft i byene. Det sier seg selv. Om det er Tesla eller noe annet er ikke det sentrale her. Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

 

Kahuna, Oslo er så full av elbiler at det ble kø selv i kollektivfelt. Bussene stanget støyet og spydde ut NOX. Enda mer trafikk vil neppe hjelpe noen. Her har Bellona helt mistet gangsynet. Fredrik Hauge ser ut til å ha drukket noe Elin Musk Cool-aid, han har gjort om hele Bellona til en reklame maskin for Tesla.

Igjen er du fanatisk opptatt av Tesla. Det handler ikke om Tesla. Hvorfor maser du om Tesla hele tiden?

 

Det jeg mener er at Oslo for første gang i år begynte å se på luftkvaliteten med en vitenskaplig tilnærming. Dette medfører at en rekke busser nå bygges om slik at de slipper ut minimalt med nox. Kahuna vet godt hva jeg mener, han klarte i en post å påstå at han var helt enig med meg. Jeg mener det er på tide at Tesla betaler moms. Jeg støttet alle elbilincentiver fram til i fjor. Når jeg nå ser den fanatiske motstandene mot selv den minste endring for Tesla blir jeg skremt. Det er ikke mulig å rasjonelt forsvare det lenger.

Og mer fanatisk hyling om Tesla. Igjen, det handler ikke om Tesla. Det handler om å erstatte fossilbiler med elbiler generelt.

 

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla at du nesten ikke snakker om noe annet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart flere elbiler vil gi bedre luft i byene. Det sier seg selv.

Det er ikke så klart.

 

Flere elbiler gjør ingenting for luftkvaliteten i seg selv. Det er først når det blir mindre forbrenning av forurensende matriale i byen at du får redusert forurensingen.

 

Så det er bare i den grad en km kjørt elektrisk erstatter en kilometer kjørt med forbrenningsdrift at du får en entydig forurensingsreduksjon.

 

I følgende tilfeller har du imidlertid ikke eller ikke noen entydig forurensingsbesparelse:

* I tilfeller der elbilen kjøres der det ellers ikke ville blitt foretatt noen reise. Noe vi må anta skjer siden bruk av elbil koster mye mindre p.g.a. drivstoff, bompenger, tidsbruk og parkeringsfordeler gitt til elbiler

* I tilfeller der elbilen erstatter en reise med tog/trikk/t-bane/sykkel/gange er det åpenbart null (eller negativ) besparelse.

* I tilfeller der elbil erstattet buss kan du kanskje i teorien ha en besparelse, men bare om busstilbudet bygges ned, noe som kan medføre at andre brukere kjører mer bil (Som gjerne kan være bensin/dieseldrevne)

 

I alle de tre tilfellene ovenfor får man også netto mer trafikk. Hvis dette resulterer i mer kø kan det resultere i mer utslipp av den ikke-elektriske delen av bilparken.

 

Hadde incentivene gitt til elbiler kun vært knyttet til innkjøp hadde vi med større grad av sikkerhet kunne sagt at fler elbiler ville gitt mindre forurensing, men siden så mye er knyttet til å redusere kostnaden til å bruke bil må vi anta at elbiler medfører netto mer bilbruk og at de ikke kun erstatter biler med annen drivlinje. Ekstra bilbruk med (på grunn av) elbil gir i beste fall null gevinst på forurensing, i verste fall økt forurensing p.g.a. sideeffekter som nevnt ovenfor på andre trafikanter.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ekstra bilbruk på grunn av elbil er minimal.

Flere undersøkelser på dette.

Elbil erstatter derimot fossilbil.

Og dermed utslipp.

Jeg kjører for eksempel omtrent det samme i løpet av året som med fossilbil, det samme gjør de fleste i følge flere undersøkelser. Og kjører kun én bil av gangen...

Men selvfølgelig, der det er mulig er elbuss og sykkel enda bedre. Men det ER ikke mulig overalt.

Og elbil er definitivt et bedre alternativ enn en giftspyende fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstra bilbruk på grunn av elbil er minimal.

Flere undersøkelser på dette.

Som f.eks?

 

Det er en ganske oppsiktsvekkende påstand at et reguleringsregime som dramatisk reduserer marginale direktekostnader og tidskostnader for elbiler IKKE gir merbruk. Jeg tenker økonomiske tyngdelover fortsatt gjelder.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ekstra bilbruk på grunn av elbil er minimal.

Flere undersøkelser på dette.

Som f.eks?

 

Det er en ganske oppsiktsvekkende påstand at et reguleringsregime som dramatisk reduserer marginale direktekostnader og tidskostnader for elbiler IKKE gir merbruk. Jeg tenker økonomiske tyngdelover fortsatt gjelder.

NAF

TØI

Elbilforeningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAF

TØI

Elbilforeningen

Jeg har bare sett elbilforeningen sin propaganda. Har du lenke til TØI og NAF? Derimot er det mange bevis på det motsatte. Sverreb opplyser oss bare om noe som har blitt observert flere plasser på kloden, veiprising gir mindre trafikk.

 

Dessverre er det også slik at politikere i stor grad er styrt av opinion (de trenger jo stemmer). Så når Bellona og andre roper ut om elbil, da går det ut over andre tiltak.

Lenke til kommentar

 

 

Ekstra bilbruk på grunn av elbil er minimal.

Flere undersøkelser på dette.

Som f.eks?

 

Det er en ganske oppsiktsvekkende påstand at et reguleringsregime som dramatisk reduserer marginale direktekostnader og tidskostnader for elbiler IKKE gir merbruk. Jeg tenker økonomiske tyngdelover fortsatt gjelder.

 

NAF

TØI

Elbilforeningen

 

Dette er navn på organisasjoner, ikke undersøkelser. Vi har forøvrig nylig hatt en lengre diskusjon on noen av TØIs rapporter. Du bør søke opp de så vi slipper å gjenta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flere elbiler gjør ingenting for luftkvaliteten i seg selv.

Feil. Flere elbiler gir færre fossilbiler, og dermed færre biler som spyr ut giftige stoffer i byene.

 

Prøv å lese resten av innlegget.

 

Det er irrelevant. Flere elbiler og færre fossilbiler i seg selv gir bedre luftkvalitet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Xaphon, elbilforeningen er en interesseorganisasjon for *trommevirvel* elbiler. Akkurat som NAF er det for biler. De vil alltid forsøke å vinkle til sin fordel. Undersøkelsen deres var så enkel som å spørre et utvalg elbileiere om hvorvidt elbilen erstattet vanlig bil. Ikke særlig troverdig. Det har dessuten blitt ettertrykkelig dokumentert i tidligere tråder at konklusjonen er helt feil, beviselig. Da er det per definisjon propaganda.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xaphon, elbilforeningen er en interesseorganisasjon for *trommevirvel* elbiler. Akkurat som NAF er det for biler. De vil alltid forsøke å vinkle til sin fordel. Undersøkelsen deres var så enkel som å spørre et utvalg elbileiere om hvorvidt elbilen erstattet vanlig bil. Ikke særlig troverdig. Det har dessuten blitt ettertrykkelig dokumentert i tidligere tråder at konklusjonen er helt feil, beviselig. Da er det per definisjon propaganda.

 

Hvilke beviser? Du er ikke noe bedre naar du selv bare sier slik. Jeg vet at min kjørelengde er lik, altså jeg forsikrer for samme kjørelengde som før og overstiger den ikke. Men jeg er ikke noe svar på alle. 

 

Det som dog er entrend blant tesla eiere er bilferie i Europa, det er godt for miljøet det. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er, hvor(dan) forsvinner fossilbilene som eventuelt blir fortrengt av elbiler?

 

Øker bilsalget totalt eller er det stabilt?

Øker biltettheten i byene, eller er den stabil?

Øker vrakingen av brukte biler?

Selges brukte fossilbiler ut av byene?

Går bruk av kollektivtrafikk i byene opp eller ned?

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

Fordi Tesla har fått avgiftsfritak lenge nok. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for å opprettholde støtten på dagens nivå. Når jeg da ser den snyltegjengen som har vokst fram her i kjølvannet av subsidiene blir jeg svimmel. Den politiske debatten handler nå om hvorvidt Tesla-eiere også må begynne å bidra til fellesskapet. Når Tesla kommer med sin Model 3 skal jeg nyansere det til å si Tesla unntatt Model 3. Jeg er positiv til sterke incentiver for billigere elbiler, selv om de kanskje bør dreies mot kjøp, ikke drift. Så jeg er positiv til fortsatt momsfritak for billigere elbiler dersom de betaler bompasseringer og parkering.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

Fordi Tesla har fått avgiftsfritak lenge nok. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for å opprettholde støtten på dagens nivå. Når jeg da ser den snyltegjengen som har vokst fram her i kjølvannet av subsidiene blir jeg svimmel. Den politiske debatten handler nå om hvorvidt Tesla-eiere også må begynne å bidra til fellesskapet. Når Tesla kommer med sin Model 3 skal jeg nyansere det til å si Tesla unntatt Model 3. Jeg er positiv til sterke incentiver for billigere elbiler, selv om de kanskje bør dreies mot kjøp, ikke drift. Så jeg er positiv til fortsatt momsfritak for billigere elbiler dersom de betaler bompasseringer og parkering.

 

 

For noen patetiske holdninger du har, skal vi tesla eiere syte for du tjener og skatter for lite ? Vi er jo tross alt millionærer hele gjengen, sånn gjennomsnittlig. Så bidraget er der absolutt. Men vi holder oss for gode til slik tullball og forstår at vi lever i ett land hvor en bidrar på hver sin måte og hver sin mengde og syter ikke av den grunn. Det er frivillig å velge elbil, og det er frivillig å jobbe i det landet her og(nesten), men jeg aksepterer at noen ikke ønsker det, hvorfor skal det være så sårt og akseptere at folk kjører elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...