Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men som sagt tidligere er disse menneskene også noen av de større bidragsyterne i skatt og avgifter her til lands... Så du kan ta det helt med ro.

Fakta:

Den delen av befolkningen som bidrar mest med skatter og avgifter.....har ikke råd til en subsidiert Tesla!

 

 

"fakta", som vanlig svimprat.

Lenke til kommentar

Du gir jo litt lite informasjon, men jeg ser du har lagt deg i nedre sjikt for Tesla. Du sier jo ikke heller når du har kjøpt den. For 2012/3 ligger det ute en kalkulator, du kan jo sjekke engangsavgiften din der selv. Selv med null på NOX og CO2, og 2200kg vekt, 500hk hestekrefter:

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2013/Bilkalkulator-2013-modell/

kom jeg på nesten en million bare i engangsavgift for din Tesla. Legg til tapte avgiftsinntekter på bensin/diesel, bompenger, veiavgift. En million var nok et meget lavt anslag for din bil.

 

Spol frem til i dag, så har vi denne:

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/903-engangsavgifter-nye-biler

Hvis du tar utgangspunkt i en Porsche Panamera Turbo som har sammenlignbare specs/pris med Model X i Tyskland, legg inn pris (uten noe utstyr) og specs for Panameraen i kalkulatoren, så kommer du opp i en engangsavgift på knappe NOK 900.000,- Legg så til tapte inntekter på drivstoffavgift, bompenger, parkering, ferge, så runder du millionen der også.

 

Nå kan jo du si at du aldri ville kjøpt en Panamera Turbo fordi den er for dyr, men tingen er at prisen er lik hvis du fjerner incentivene, så avgiftslettelsen er i den størrelsesorden.

 

For noe tull, du bruker jo en annen bil og bare vas. Ser noen har kommentert det allerede sæ jeg gidder ikke bruke tid på å gjøre det igjen. Latterlig og vas som alltid.

Lenke til kommentar

Salvesen, jeg la bare inn vekt og hk for 2012/13, den kan du jo raskt rette opp selv. Det er du som har tallene for din Tesla. For den i dag bør du jo føle deg beæret. I resten av verden konkurrerer Tesla med biler som Porsche Panamera og Cayenne samt Mercedes S-serie med fet motor. De gjøre det til og med godt, de har klart å bli mest selgende i dette segmentet i USA. Salgstallene er klare, Norge er ikke et kritisk marked for Tesla lengre. Strategien til Elon Musk har lykkes, han klarer å selge inn til et marked hvor betalingsviljen er enorm. I Norge kan dette fremstå litt absurd, for avgiftene skjuler hvor svindyr Tesla faktisk er sammenlignet med andre biler. Hvis du vil kan jeg godt finne noen artikler fra USA som bekrefter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salvesen, jeg la bare inn vekt og hk for 2012/13, den kan du jo raskt rette opp selv. Det er du som har tallene for din Tesla. For den i dag bør du jo føle deg beæret. I resten av verden konkurrerer Tesla med biler som Porsche Panamera og Cayenne samt Mercedes S-serie med fet motor. De gjøre det til og med godt, de har klart å bli mest selgende i dette segmentet i USA. Salgstallene er klare, Norge er ikke et kritisk marked for Tesla lengre. Strategien til Elon Musk har lykkes, han klarer å selge inn til et marked hvor betalingsviljen er enorm. I Norge kan dette fremstå litt absurd, for avgiftene skjuler hvor svindyr Tesla faktisk er sammenlignet med andre biler. Hvis du vil kan jeg godt finne noen artikler fra USA som bekrefter dette.

 

Legger en inn i import kalkulatoren, velger bensin og 1 i alt på utslipp får en i overkant av 300 000 i avgifter. altså en 3 del av din angivelige påstand.

Lenke til kommentar

Legger en inn i import kalkulatoren, velger bensin og 1 i alt på utslipp får en i overkant av 300 000 i avgifter. altså en 3 del av din angivelige påstand.

Ja, men da sammenligner du med en bil som ikke finnes. En bensinbil som ikke har motor. Det forteller deg ingenting om avgiftslettelsen Tesla nyter. Skjønner du det?
Lenke til kommentar

 

Legger en inn i import kalkulatoren, velger bensin og 1 i alt på utslipp får en i overkant av 300 000 i avgifter. altså en 3 del av din angivelige påstand.

Ja, men da sammenligner du med en bil som ikke finnes. En bensinbil som ikke har motor. Det forteller deg ingenting om avgiftslettelsen Tesla nyter. Skjønner du det?

 

 

nei det er å legge inn hva en kan da det blir 0 om en legger inn riktig. Sammenligner en med en bensin bil blir det jo helt feil, for det er det ikke. Man må se på hva som gir avgifter å legge til de aktuelle, skjønner du ikke det? å sammenligne med noe helt annet viser bare hvor langt ute og ror du er.

Lenke til kommentar

Tesla får avgiftslettelse nettopp fordi de har null utslipp, det er nettopp lettelsen for null utslipp vi prøver å estimere. Det du regnet ut er alle de andre avgiftslettelsene, og så nekter du å ta med den eneste som helt klart er knyttet til null utslipp. Jeg gir opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla får avgiftslettelse nettopp fordi de har null utslipp, det er nettopp lettelsen for null utslipp vi prøver å estimere. Det du regnet ut er alle de andre avgiftslettelsene, og så nekter du å ta med den eneste som helt klart er knyttet til null utslipp. Jeg gir opp.

 

Det er jo helt banalt å drive å regne på avgifter som ikke finnes, det er åpenbart at det ikke kan inngå i noe som helst regnskap.   Viser jo bare hvor meningsløst det du prøver å fremme er. Så nok en gang var det bare tullprat, ikke overraskende. Jeg har altså ikke spart to millioner.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...